• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witnie’s G-model

Witnie

Detailing trainee
2 feb 2026
15
25
Als het weer het toelaat ga ik mijn erfstuk onder handen nemen. Deze is in mijn bezit gekomen nadat mijn beide ouders afgelopen jaar zijn overleden. Een auto met een emotionele waarde, ik reed er af en toe rally’s mee met mijn vader. Auto staat altijd binnen, tenzij ik ermee rijd of op een terras zit en deze in t zicht staat, ik ben echt een mega-zeikerd als t op mijn auto aankomt, maar volgens mij zijn hier een hoop gelijkgestemden wat dat betreft. Qua auto: het was mij eerder al opgevallen dat de lak vrij glad is en er weinig vuil op hecht. Ik denk dat de auto ooit in een coating is gezet, maar hoe weet ik dat zeker? Is is het wel nodig dat ik het zeker weet? Ik heb bij de productinformatie op de website van CC gekeken van wat ik heb en wil gebruiken en bij alles staat dat het veilig kan op een gecoate auto. De auto/lak is overigens concoursstaat (x aantal jaar geleden tot het laatste boutje uit elkaar gehaald en als nieuw weer opgebouwd), en qua vervuiling op dit moment vooral wat stoffig danwel licht zanderig van de laatste ritten van vorig jaar . Wat ik wilde doen is:
- auto met tuinslang afspoelen (helaas geen HD reiniger) of bij wasbox met HD
- infoamen met monello foam (vrees dat dat bij wasbox niet mag)
- afspoelen tuinslang
- wassen met 2-emmer methode , washmitt en monello shampoo
- kleien met monello klei

En vanaf dit punt krijg ik een error. Ergens denk ik, ik moet m nu cleanen met ontvetter en in de was zetten. Maar hij heeft als het goed is al een soort coating, dus wat ga ik doen?

Fotootje erbij omdat t leuk is

Bijlagen

• IMG_8880.webp
    IMG_8880.webp
    481,7 KB · Weergaven: 31
Mooi een echte 911, en gecondoleerd met het verlies van je beide ouders.

Als de auto in de coating staat zou ik hem persoonlijk niet gaan kleinen. Dan haal je de coating er toch gedeeltelijk of geheel van af.
De auto voelt glad aan, je kan met het boterhamzakje methode voelen of de lak echt heel schoon is.
Dan zou ik hem wassen en in een bv ceramic detailer zetten.

Stel dat de auto in een coating zit, dan is dat helemaal geen probleem. Een wax kun je rustig aanbrengen. De meeste waxen hebben helemaal geen reinigend vermogen en zijn niet agressief. Ze gaan ook geen verbinding aan met je lak. Een wax was je er na verloop van tijd dus weer vanaf. Dus gewoon kleien, ontvetten en waxen.

Voordat je gaat waxen kun je mooi controleren of er een coating is aangebracht. Door vervuiling maar zeker ook door wassen slaat een coating soms een beetje dood. Ga je de coating kleien, reinigen en ontvetten, dan kan ie zo maar in al zijn glorie terugkomen. Sproei er gewoon wat water op. Heb je een goede beading en sheeting? Dan zit er mogelijk een coating op. Lucky you! En dan gewoon lekker waxen.

Stel dat je nu een eigen coating wil aanbrengen, dan hoef je geen rekening te houden met eerdere coatings. Voor het aanbrengen van een coating moet je namelijk eerst polijsten. Een eventuele oude coating overleeft dit niet.

Maar zo’n liefhebbersauto met emotionele waarde verdient het om lekker om de zo veel maanden lekker in de wax gezet te worden. Succes!

Wow, echt een mooie 911 uit de jaren zeventig met Fuchs velgen deze is met elektronisch geregelde carburateur? Het enige wat ik nog mooier vind is een Targa versie uit deze periode. Ook die oranje Karmann Ghia op de achtergrond ziet er fraai uit.

Het kan ook zijn dat de lak al eens gepolijst is, en daardoor gladder is dan normaal.

Wat je plan van aanpak betreft: NIET afspoelen vóór het foamen, dan loopt de foam direct van de natte lak en kan zijn werk niet doen.

Niet kleien!

Dat gezegd hebbende, lekker:

Foamen, afspoelen, wassen, afspoelen.

Bij de tweede keer afspoelen goed kijken hoe het water zich gedraagt:
  • Spat het uiteen in parels, wil het gretig weglopen van de lak --> dan zit er iets van bescherming op. In dat geval zou ik deze auto drogen in combinatie met een detailer/spray sealant. Dit geeft een boostende werking bovenop wat er al aanwezig is en kan geen kwaad.
  • Valt het water helemaal plat en blijft het liggen/plakken op de lak --> dan zit er niets of niet veel meer aan bescherming op. In dat geval zou ik de auto drogen, ontvetten en waxen.
Als de auto zo goed is onderhouden zou ik kleien absoluut niet aanraden; overbodig en op kleine schaal breng je toch wat "marring" aan.

• Leuk
Reacties: Thomaso