• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte Auto, de do's en de don'ts

BMW 1 M-Driver

Detailing rookie
3 mrt 2016
12
15
Sinds 4 maanden ben ik de gelukkige eigenaar van een Witte BMW 1 Serie M-sport (wat een vreselijk lekkere wagen, maar dat dan weer even terzijde).
In het verleden heb ik al een hoop kleuren in het bezit gehad qua auto's en nu dus voor het eerst een witte (non-metallic) auto. De naam die BMW hieraan verbindt is de "Alpinweiss 3" .
Tot op heden verklaren veel mensen je voor gek als je een witte auto, mooi en fris wilt houden. Na echter ook jaren een zwarte auto te hebben gehad, weet ik wel beter.

De vraag die ik nu heb is de volgende, wat zijn in jullie ogen de do's en don'ts qua onderhoud van een witte auto. Ik ben nog niet iemand die complete dagen rondom z,n auto aan het springen is (maar uiteraard sluit ik niet uit dat ik ook door dit "virus" besmet ga worden.

De kennis die ik momenteel heb is de volgende:
- Auto wassen en zo nu en dan even poetsen.

De spullen die ik momenteel al tot mijn beschikking heb zijn:
- 2 fatsoenlijke emmers
- Dodo juice - Born to be mild shampoo
- Dodo juice - Wookie's first wash mitt
- Dodo juice - Merino wheel mitt
- Mothers - polished wheel cleaner
- Poorboys world - Mesh micr. bug towel
- Gyeon - Q2M silk dryer
- Poorboys - Polish with Carnauba Blue

Wat ik zeker nog op m'n lijstje heb:
- De velgen in de poets zetten, zodat deze makkelijker te reinigen zijn
- Poets (specifiek voor een witte auto ?)
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Ik kom zelf net van een non metallic witte auto af en eigenlijk is er niets anders dan een andere kleur merkte ik behalve dat je elke vorm van aanslag meteen ziet, kan ook een voordeel zijn, wat je niet ziet, zit er niet!

Velgen beschermen is echt super, makkelijk schoon te houden en een mooiere glans dan zonder bescherming, ik zeg doen!

Wax of coating is extreem veel in te vinden, ook speciaal voor wit, maar of dat wat toevoegd weet ik niet.
Ik geloof dat Fusso wax goed ontvangen wordt voor wit, maar een collinite 845 of natty's paste wax doet het uiteraard ook altjd goed op elke kleur.
Zoveel wensen, zoveel waxen.

Van coatings heb ik geen verstand maar een hoop anderen hier wel.
Oja, vooral kleien, zeker op wit, zodat je lak volledig schoon is.

Veel plezier!
 
@BMW 1 M-Driver ,Velgen schoonmaken heb ik persoonlijk echt een hekel aan en nu heb ik mijn velgen in de coating gezet in de hoop dat het schoonmaken ook makkelijker wordt. Aanbrengen vond ik niet lastig ieder geval.
"Poets" speciaal voor een witte auto.
Vooropgesteld dat de voorbereiding en polijsten90% van het eindresultaat oplevert zou ik bv een glaze achterwege laten. Er zijn voor en tegenstanders van een glaze (bv speciaal voor wit) maar goed ik geef je de tip hou je centen in je zak. Als wax zou ik om te starten voor Collinite kijken 845 (vloeibaar) of 476 welke erg makkelijk te verwerken zijn en een goede standtijd hebben.
 
Misschien ook even aan de mannen van CC vragen, één van deze mannen heeft een witte 3 reeks. Best eens vragen hoe hij deze blinkende houdt en wat de do's en dont's zijn. Als ik mij niet vergis is de wagen van @Tim ?
 
Hier hebben we een witte Ka, dus ervaring genoeg met een witte auto. Wat Ric al zei polijsten is 90% van je resultaat en dat is echt zo.

Als je budget hebt voor een polijstmachine hebt dan zou ik daar eens over gaan denken.

Verder regelmatig wassen en 2/3 keer per jaar in de wax zetten. En je auto blijft er goed uit zien.
 
Misschien ook even aan de mannen van CC vragen, één van deze mannen heeft een witte 3 reeks. Best eens vragen hoe hij deze blinkende houd en wat de do's en dont's zijn. Als ik mij niet vergis is de wagen van @Tim ?
Dat klopt, mijn 3 is ook alpinwit III en binnen een scheet bruin / grijs / ontoonbaar....

Hij staat van mij in de can coat weliswaar, maar het is gewoon eigenlijk elke week wassen als je hem toonbaar wilt houden.
 
Naar mijn idee maakt het voor de te kiezen onderhoud de kleur niet uit. Natuurlijk zie je bepaalde vervuiling zoals een teerspetter eerder dan op een donkere auto. Hiervoor zou je Meguiars Body Solvent aan kunnen schaffen. Echter het is de blanke lak waar je tijdens het polijsten mee aan het "spelen" bent. Verbeter mij als ik er naast zit, maar volgens mij wijkt de blanke lak op een metallic lak niet af van de blanke lak op een witte auto.

Dus defecten herstel je met polijsten en de lak bescherm je met een wax, polish of coating dat is niet anders dan op elke andere kleur lijkt mij. Het is natuurlijk altijd goed om kwetsbare onderdelen delen zoals de velgen extra aandacht te geven.
 
Ik denk dat je wel kan zeggen dat het schoonhouden van je lak, bij een witte kleur belangrijker is dan bij andere kleuren. Niet te vergeten dat zwart een hele kwetsbare kleur is. Swirls zul je op een witte auto minder heftig zien dan op een zwarte, maar vervuiling zoals teer zie je eerder op wit dan op zwart.

Mijn advies zou dan ook zijn om te investeren in reinigingsproducten. Hierboven worden body solvent tegen teer en non-ferro/Iron-x tegen vliegroest al genoemd. Je zou daar Meguiars Super Degreaser aan toe kunnen voegen voor de vervuiling van scharnieren en andere plekken waar zich vettigheid op kan hopen. Ik heb dan wel geen witte auto, maar ik gebruik Poorboys Bug squash altijd voor de front van mijn auto. Ook als er weinig vliegen op zitten. Ik vind het goed werken tegen de vervuiling tussen en in alle randjes van een voorbumper. Daarbij gebruik ik de speciale Poorboys World Mesh Microfiber Bug Towel. Voor mij een mooie combi.
 
Mijn Insignia blijft mooi wit door regelmatig poetsen en verwennen met diverse waxen en white diamond van poorboys. Cancoat van Gyeon doet het ook goed !!
10959942_611729562293615_3726249997222981424_o.jpg
 
Welkom BMW driver, heel veel poets-plezier gewenst!

Zoals LB zegt, op elke kleur zie je vervuiling: op wit zie je bijv. teer-spetters of vliegroest "beter", maar op donkere kleuren zie je bijv. het witte strooizout weer extremer!

De bescherming van de lak is in mijn ogen een persoonlijke smaak; (show)wax, sealant of coating..........
Idem de bescherming voor velgen: een wax (bijv. Poorboys World Wheel sealant) of een coating (bijv. Gyeon Rim).

Gewoon lekker veel lezen hier op het forum, vaak wordt als eerste geadviseerd om het stappenplan (handmatig of machinaal, doorhalen wat niet van toepassing is) te lezen!
 
Wit zal nooit zo gaan knallen als zwart of donker blauw. Maar kenners zien echt wel of je witte auto gepolijst en in de wax staat.
+1 Vorig jaar een witte auto gepolijst. Bij aanvang was ie dofwit,na de detail mooie glans! En diegene van wie de auto was kon het ook heel duidelijk zien.
 
Ik heb hier al veel zien voorbijkomen, dus kan er niet veel meer aan toevoegen.
Wat betreft keuze van de wax zou ik alleen geen carnauba wax nemen voor wit,
maar een specifieke wax of producten voor witte lak, daar geloof ik ook weer niet in.
 
Dank voor al jullie reacties tot nu toe al !

Ik ga me eens verdiepen in welke stappen ik nu wil nemen, en welke extra spullen ik hier voor aan moet gaan schaffen.

Nu is mijn auto 4 maanden oud en vraag ik mij het volgende af, heeft "kleien" zin als je auto nog zo jong is ?
 
Ja kleien heeft zeker zin, net als een non ferro. je gaat versteld staan hoeveel vervuiling erop je lak zit.

Wat je vergeet, jij hebt de auto 4 maanden, maar de auto is misschien al 12 maanden oud. Uit de fabriek, naar opslag terrein, per boot of trein naar Nederland, weer in de opslag, transport naar dealer toe.