Met een paar dagen vrij en goede weersvoorspellingen in het vooruitzicht besloten maar eens te beginnen aan een auto die heel veel liefde nodig heeft: mijn Civic Coupé.
In de afgelopen twee jaar is er heel veel aan de auto gedaan. Toen ik de auto kocht was het echt een afgeleefd wrak. 2 ton op de niet werkende km-teller (kan dus ook zomaar meer geweest zijn), remmen op, banden kaal, toplagers van de voorste dempers gaar, zwaar olie zuipend blok etc. Opzich geen probleem. Ik had toch gepland om zowat alles te vervangen. De voornaamste dingen waren in orde: het ding liep, er was niet aan geprutst of getjoend en had nooit serieuze schade gehad. Wel was hij ronduit lelijk:
Vanaf de aanschaf zijn er de nodige dingen vervangen, vernieuwd, opgeknapt of verfraaid. De belangrijkste modificaties:
Motorisch:
-Motorwissel van 1.5 16v (D15B7) naar een gereviseerde 1.6 16v Vtec. Nieuwe blok is een D16Y7 non-vtec onderblok met een D16Z6 Vtec kop. Dit geeft een hogere compressie dan een standaard vtec blok. -Inlaatspruitstuk van een D16Z6 motor (betere flow) RVS 4-2-1 uitlaatspruitstuk.
-3 inch inlaatbuis, K&N panelfilter
-Civic 1.3 versnellingsbak (kortste bak voor dit type blok, 4.4 final drive)
-RVS 4-2-1 uitlaatspruitstuk.
-SRS gedempte catvervanger
-Tanabe Medallion Touring RVS catback uitlaatsysteem (geen herriepot, circuitproof 92db max.)
Onderstel
-Schroefset van BC racing, 30 clicks hardheid instelbaar.
-Stalen remslangen, AP Racing 600 remvloeistof
-Brembo remschijven en EBC remblokken
-26 mm stabilisatorstang voor (van een Civic VTI MB6)
-22 mm stabilisator achter (van een Integra Type-R DC2)
-Lichtgewicht achterste draagarmen van Skunk2
-Subframe versteviging achter van A-Spec Racing
-Subframe brace voor (van een Civic VTI EG6)
-3-punts veerpootbrug voor (naar schutbord) van Ultra Racing
-2-punts veerpootbrug achter van Ultra Racing
-Chassis versteviging achter voorstoelen (roombar) van Ultra Racing
-Onderstelrubbers vervangen voor poly-urethaan bussen
-16 Inch Rota Slipstream velgen (16x8 ET34) met Hankook Ventus V12 Evo2 banden 215/40/16
Interieur
-Recaro Speed SR-3 "confetti" kuipstoelen (uit een Supra Twin-Turbo) op Integra Type-R DC2 frames
-Skunk2 schakelwegverkorter en pook
-Nardi Personal stuur met 7cm naafverlenger
-Exterieur:
-Type-R of RGM voorlip (Type-R om op drempels te slopen, zeldzame RGM voor de mooi)
-Civic EK sideskirts
-Type-R achterlip
-Spoon spiegels
-OEM achterspoiler
-OEM mistlampen
-Rood/witte SI achterlichten
-Blackhousing heldere koplampen met Audi Q5 projectoren en D2S 5000K xenon
En zo zijn er nog tig aanpassingen gedaan... Dat zorgt voor het volgende plaatje:
Technisch is het ding dus inmiddels echt op orde. Nieuwe motor loopt heerlijk, klinkt geweldig (VTEC snerp) en trekt hard. De wegligging is geweldig. Door alle onderstel-aanpassingen en de brede banden kan ik het dikke BMW's en Porsche's heel erg lastig maken op bochtige wegen.
Wat absoluut nog niet op orde is is de lak of het gebrek daaraan. Qua techniek is alles max 2 jaar oud, maar de body is 22 jaar/280.000km oud en zwaar afgeleefd. De hele auto zit vol met krassen, lakdefecten, deukjes en een beetje roest aan de achterste spatbordrandjes (typisch Honda kwaaltje). Vandaar ook dat de auto tzt. een keer volledig gespoten zal worden.
Let op! Onderstaande beelden kunnen voor lak-fetisjisten schokkend zijn! De auto staat nota bene in een verse laag Black Hole en Natty's Red. Voordat die aangebracht werd was het nog erger!
Zoals jullie zien is de lak dus een tamelijke puinhoop. Ondanks dat ik hem een keer wil laten spuiten is het natuurlijk leuk om te kijken wat je hier aan kunt redden. Daar ben ik vandaag dus mee begonnen en daar zal ik me de komende dagen verder mee amuseren.
De auto was zoals gezegd afgelopen zaterdag nog gewassen, in de black hole gezet en gewaxt met Natty's Red. Dat was ook te zien:
Heel leuk natuurlijk, alleen niet als je wilt gaan polijsten. Dus maar besloten de auto te wassen met Dreft om de waslaag te strippen. Gezien dat de auto amper vies was en omdat een swirl extra me echt niet uitmaakt op deze lak dit als eerste stap gedaan. Normaal zou ik hem altijd eerst met een goede shampoo en 2 emmertjes wassen. Bij deze kan ik die tijd echter beter in de correctie steken.
De velgen waren met name aan de binnenkant wel redelijk vies. Deze dus even gemarineerd in de Monello Non-Ferro.
Wat is dit toch een fijne reiniger! Na even wrijven met de velgenborstel en de velgenmitt de wielen afgespoeld, met dit als resultaat:
Vervolgens de lak ook even ingespoten met Non-Ferro, maar op zwart is moeilijk te zien wat deze losweekt.
Daarna verder gegaan met kleien. Ondanks dat de auto voor de winter nog gekleid was kwam er toch best nog wat vanaf.
Dat alles gaf een mooie naakte lak om op te gaan polijsten. In de schaduw glimt de lak, zelfs zonder wax, eigenlijk best nog wel aardig. Het is pas janken als er zon op valt.
Gezien de staat van de lak niet de moeite genomen om pads en compounds te testen en steeds wat zwaarder te gaan. Dit ding heeft heel veel correctie nodig! Dus maar gelijk de Meguiar's MF cuttingpad en de blauwe coarse Rupes compound gepakt. Als tussenstap Rupes geel foam met Rupes groen medium compound uitgezocht en om te finishen Rupes wit/wit.
Om wel even te kijken of dat werkt een testpaneel gepakt.
Na twee hits MF/blauw leek er aardig wat verbetering in de lak te zitten. Besloten om dit paneel dan ook meteen maar te finishen met de geel/groen en wit/wit combi.
Toen ik de auto in de zon zette om mijn werk te checken kon ik mijn ogen niet geloven! Op een plekje bovenop het scherm waar de lak wat gebarsten is (ingebeten vogelpoep?) na was de finish echt perfect. Ik had niet durven hopen dat ik dit zo netjes zou krijgen... (knipperlichtje even los gehaald omdat dat me in de weg zat met polijsten)
Daarna het grootste deel van de auto 2 hits MF/blauw gegeven. Morgen ga ik verder met de laatste stukjes grof te compounden en dan met finishen.
In de afgelopen twee jaar is er heel veel aan de auto gedaan. Toen ik de auto kocht was het echt een afgeleefd wrak. 2 ton op de niet werkende km-teller (kan dus ook zomaar meer geweest zijn), remmen op, banden kaal, toplagers van de voorste dempers gaar, zwaar olie zuipend blok etc. Opzich geen probleem. Ik had toch gepland om zowat alles te vervangen. De voornaamste dingen waren in orde: het ding liep, er was niet aan geprutst of getjoend en had nooit serieuze schade gehad. Wel was hij ronduit lelijk:
Vanaf de aanschaf zijn er de nodige dingen vervangen, vernieuwd, opgeknapt of verfraaid. De belangrijkste modificaties:
Motorisch:
-Motorwissel van 1.5 16v (D15B7) naar een gereviseerde 1.6 16v Vtec. Nieuwe blok is een D16Y7 non-vtec onderblok met een D16Z6 Vtec kop. Dit geeft een hogere compressie dan een standaard vtec blok. -Inlaatspruitstuk van een D16Z6 motor (betere flow) RVS 4-2-1 uitlaatspruitstuk.
-3 inch inlaatbuis, K&N panelfilter
-Civic 1.3 versnellingsbak (kortste bak voor dit type blok, 4.4 final drive)
-RVS 4-2-1 uitlaatspruitstuk.
-SRS gedempte catvervanger
-Tanabe Medallion Touring RVS catback uitlaatsysteem (geen herriepot, circuitproof 92db max.)
Onderstel
-Schroefset van BC racing, 30 clicks hardheid instelbaar.
-Stalen remslangen, AP Racing 600 remvloeistof
-Brembo remschijven en EBC remblokken
-26 mm stabilisatorstang voor (van een Civic VTI MB6)
-22 mm stabilisator achter (van een Integra Type-R DC2)
-Lichtgewicht achterste draagarmen van Skunk2
-Subframe versteviging achter van A-Spec Racing
-Subframe brace voor (van een Civic VTI EG6)
-3-punts veerpootbrug voor (naar schutbord) van Ultra Racing
-2-punts veerpootbrug achter van Ultra Racing
-Chassis versteviging achter voorstoelen (roombar) van Ultra Racing
-Onderstelrubbers vervangen voor poly-urethaan bussen
-16 Inch Rota Slipstream velgen (16x8 ET34) met Hankook Ventus V12 Evo2 banden 215/40/16
Interieur
-Recaro Speed SR-3 "confetti" kuipstoelen (uit een Supra Twin-Turbo) op Integra Type-R DC2 frames
-Skunk2 schakelwegverkorter en pook
-Nardi Personal stuur met 7cm naafverlenger
-Exterieur:
-Type-R of RGM voorlip (Type-R om op drempels te slopen, zeldzame RGM voor de mooi)
-Civic EK sideskirts
-Type-R achterlip
-Spoon spiegels
-OEM achterspoiler
-OEM mistlampen
-Rood/witte SI achterlichten
-Blackhousing heldere koplampen met Audi Q5 projectoren en D2S 5000K xenon
En zo zijn er nog tig aanpassingen gedaan... Dat zorgt voor het volgende plaatje:
Technisch is het ding dus inmiddels echt op orde. Nieuwe motor loopt heerlijk, klinkt geweldig (VTEC snerp) en trekt hard. De wegligging is geweldig. Door alle onderstel-aanpassingen en de brede banden kan ik het dikke BMW's en Porsche's heel erg lastig maken op bochtige wegen.
Wat absoluut nog niet op orde is is de lak of het gebrek daaraan. Qua techniek is alles max 2 jaar oud, maar de body is 22 jaar/280.000km oud en zwaar afgeleefd. De hele auto zit vol met krassen, lakdefecten, deukjes en een beetje roest aan de achterste spatbordrandjes (typisch Honda kwaaltje). Vandaar ook dat de auto tzt. een keer volledig gespoten zal worden.
Let op! Onderstaande beelden kunnen voor lak-fetisjisten schokkend zijn! De auto staat nota bene in een verse laag Black Hole en Natty's Red. Voordat die aangebracht werd was het nog erger!
Zoals jullie zien is de lak dus een tamelijke puinhoop. Ondanks dat ik hem een keer wil laten spuiten is het natuurlijk leuk om te kijken wat je hier aan kunt redden. Daar ben ik vandaag dus mee begonnen en daar zal ik me de komende dagen verder mee amuseren.
De auto was zoals gezegd afgelopen zaterdag nog gewassen, in de black hole gezet en gewaxt met Natty's Red. Dat was ook te zien:
Heel leuk natuurlijk, alleen niet als je wilt gaan polijsten. Dus maar besloten de auto te wassen met Dreft om de waslaag te strippen. Gezien dat de auto amper vies was en omdat een swirl extra me echt niet uitmaakt op deze lak dit als eerste stap gedaan. Normaal zou ik hem altijd eerst met een goede shampoo en 2 emmertjes wassen. Bij deze kan ik die tijd echter beter in de correctie steken.
De velgen waren met name aan de binnenkant wel redelijk vies. Deze dus even gemarineerd in de Monello Non-Ferro.
Wat is dit toch een fijne reiniger! Na even wrijven met de velgenborstel en de velgenmitt de wielen afgespoeld, met dit als resultaat:
Vervolgens de lak ook even ingespoten met Non-Ferro, maar op zwart is moeilijk te zien wat deze losweekt.
Daarna verder gegaan met kleien. Ondanks dat de auto voor de winter nog gekleid was kwam er toch best nog wat vanaf.
Dat alles gaf een mooie naakte lak om op te gaan polijsten. In de schaduw glimt de lak, zelfs zonder wax, eigenlijk best nog wel aardig. Het is pas janken als er zon op valt.
Gezien de staat van de lak niet de moeite genomen om pads en compounds te testen en steeds wat zwaarder te gaan. Dit ding heeft heel veel correctie nodig! Dus maar gelijk de Meguiar's MF cuttingpad en de blauwe coarse Rupes compound gepakt. Als tussenstap Rupes geel foam met Rupes groen medium compound uitgezocht en om te finishen Rupes wit/wit.
Om wel even te kijken of dat werkt een testpaneel gepakt.
Na twee hits MF/blauw leek er aardig wat verbetering in de lak te zitten. Besloten om dit paneel dan ook meteen maar te finishen met de geel/groen en wit/wit combi.
Toen ik de auto in de zon zette om mijn werk te checken kon ik mijn ogen niet geloven! Op een plekje bovenop het scherm waar de lak wat gebarsten is (ingebeten vogelpoep?) na was de finish echt perfect. Ik had niet durven hopen dat ik dit zo netjes zou krijgen... (knipperlichtje even los gehaald omdat dat me in de weg zat met polijsten)
Daarna het grootste deel van de auto 2 hits MF/blauw gegeven. Morgen ga ik verder met de laatste stukjes grof te compounden en dan met finishen.