• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zrobb's BMW E39 Sedan en meer

Hmm...goede vraag. Heeft dat wel zin? Zodra ik weer een aanhanger erop heb lijkt mij dat het laagje beschadigd wordt of is dat te pessimistisch? Als het mooi blijft en niet een klusje wordt wat ik na elke rit met een aanhanger moet herhalen zou ik het wel doen denk ik.
 
Sterker nog, als je met geremde aanhangers rijdt is het af te raden. Net als vet op de kogel... Een aanhanger zonder slingerkoppeling zal er niet zoveel last van hebben, maar een slingerkoppeling heeft remblokjes in de dissel zitten. Die kogel is dus zo weer kaal en diverse aanhangerboeren hebben mij al aangeraden de kogel eerst blank te schuren alvorens de aanhanger aan te koppelen in verband met het vollopen van de blokjes met verf (en vet als dat is aangebracht, schijnbaar doen veel mensen dat)..
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb
Werkplek ingericht en gaan!

PXL_20220228_171352030.jpg


Eerst 2x ontvet en op beide velgen met een MF doek een laagje Cancoat gesmeerd. Opvallend dat de velgen mega glad aanvoelden tijdens het uitvrijven. Iets wat ik nog niet eerder heb gevoeld op deze velgen. :scream:

PXL_20220228_171600209.jpg


Doeken vervolgens in een emmer met heet water en dreft gedaan om vannacht te weken.
Velgen in de gang gezet om te "drogen". Morgen de achtervelgen en woensdag een laagje Gyeon Tire. Planning is om woensdag gelijk de zomerset eronder te monteren.

PXL_20220228_174610906.jpg
 
@Zrobb heb je de oude plakloodresten ook nog weg gehaald? En, ik weet niet of je een potje grijze verf hebt. Anders zou je de roestige loodjes nog grijs kunnen maken. Oogt net wat frisser.
Ik ben benieuwd hoe Cancoat het doet op Velgen!
Wat die trekhaak betreft, ik zou hem gewoon zwart spuiten. Nu is het net of er iemand op is gaan zitten... ;)
Maar, dan heb je de stang wel mooi zwart. En als die kogel afbladerd. Jammer dan.
 
Laatst bewerkt:
@RoyR plakloodresten krijg ik er zelf niet vanaf zonder caramelschijf. Gezien de hoeveelheid oude plakloodresten zou het me niet verbazen als ik daarna opnieuw moet laten balanceren. :joy:
Oh well!
Voor de trekhaak misschien een poging wagen met een melaminespons volgende wasbeurt. Daarna iets van bescherming en hopelijk voorlopig van de :poop: af.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Vandaag de puntjes op de i gezet op de zomervelgen.
- Lak afgenomen met Gyeon Cure
- Banden voorzien van Gyeon Tire.
Na een uur banden afgenomen met een oude mf doek voor een mattere look.
Aangezien ik toch al bezig was de zomerset onder de auto gezet en de banden op de juiste spanning gezet. Als laatste een testrit gemaakt en vervolgens de wielbouten gecontroleerd.


Gyeon Tire 10 min na aanbrengen:

PXL_20220302_130654385.jpg


1 uur later afgenomen met een oude mf doek: precies de look waar ik voor wilde gaan!

PXL_20220302_131641438.jpg


Close-up!
Het laatste beetje extra dressing tussen de Michelin letters met de bladblazer een een mf doek afgenomen zodat het niet alle kanten op spettert.

PXL_20220302_131938203.jpg


En de 207 staat nu op zomervelgen!

PXL_20220302_150606402.jpg
 
Vanmiddag gebruik gemaakt van het mooie weer om de motorruimte wat op te frissen. Het is niet iets wat ik met gewone wasbeurten meeneem vanwege mijn angst om met water daar te sproeien. Dus 2-3 keer per jaar met wat oude doeken, ONR en Cure aan de slag zonder de boel al te nat te maken.
Aangezien de motorruimte aan de onderkant open is kan deze best vies worden zonder aandacht, vooral in de wintermaanden.

Als eerste alle plastic delen die ik zonder al te veel gedoe kan demonteren weggehaald. Dat hield in:
- kap rondom blauwe dop voor het vullen ruitensproeiervloeistof en koelvloeistofreservoir
- deurtje naar interieurfilters (net boven blauwe dop voor de ruitensproeiervloeistof)
- doos waar de accu in zit (onder de gele dop voor de remvloeistof)
- kap van de BSI (rechts van accu doos)
Daarna een verzadigde doek met ONR overal langsgehaald en daarna met een droge doek de resten nagedroogd. Voor de viezere delen dit een 2e keer gedaan. Als laatste Gyeon Cure aangebracht met een 3e doek en met de andere kant van de doek afgenomen.
Na afloop alles teruggezet en voilà! Perfect is het zeker niet maar iig een stuk frisser voor de garage als de auto over een paar weken voor een beurt gaat.

Voor:

PXL_20220412_120719845.jpg


Na:

PXL_20220412_123616635.jpg
 
Voorbereiding begonnen voor de beurt aankomende maandag.

- Auto gewassen en matten schoongemaakt
- Nieuwe interieurfilters
- Nieuwe ruitenwissers voor en achter
- Onderhoudsboekje klaargelegd voor de monteur
- Vloeistoffen onder de motorkap bijgevuld (eigenlijk alleen ruitenvloeistof)

PXL_20220521_192820335.jpg


Voor morgen/maandag de puntjes op de i en maandag middag mag ie naar Peugeot Leeuwarden.
- Bandenspanning controleren (het is een paar weken geleden en ik verwacht dat het goed is maar toch)
- Stofzuigen van het interieur voordat de matten weer de auto in gaan
- Afnemen van het interieur met Gyeon Interior Detailer
- Glas aan de binnenkant met Gyeon Glass
- En natuurlijk...de Monello Spiegelhanger ophangen!

103173-1.jpg

Ik kwam tijdens het wassen erachter dat ik een sierdopje voor op de wielbouten kwijt ben...
1611818780_wielmoerdopje_chroom_1.jpg

Dan maar een nieuw setje voor alle velgen bestellen als ik maandag toch bij de dealer ben. o_O
 
Vanochtend gebruik gemaakt van de bewolking om de 5 serie te wassen. Extra aandacht besteed aan de grille voorop. Heb ik vorige wasbeurt over het hoofd gezien dus wat viezer dan ik gewend was.

Stappenplan in het kort:
Velgen met Gyeon Iron Wheel Cleaner en P&S Brake Buster
Gefoamed met BH Touch-Less
Lak gewassen met Dodo Juice BTBM
Gedroogd met 2 Microfiber Madness Chipmunk Edgeless (40x40) droogdoeken van en Gyeon Ceramic Detailer
Interieur afgenomen met Gyeon Interior Detailer
Glas nagelopen met Gyeon Glass

En natuurlijk nog een paar foto's genomen... :innocent:

PXL_20220624_122155179.jpg
PXL_20220624_122248534.jpg
PXL_20220624_122306052.jpg
PXL_20220624_122335363.jpg


Verder een update wat betreft de 5 serie:

Volgende maand 2 jaar in bezit en dat betekent einde Premium Selection garantie. :worried:
Vandaag bij Dusseldorp Zwolle een afspraak gemaakt voor de beurt en een offerte opgevraagd voor het herstellen van de schade op de achterklep.
Vorig jaar was zowel de 5 serie als mijn 207 bekrasd toen we op vakantie waren...

PXL_20210907_151413375.jpg


Maar goed, aangezien de 5 serie binnenkort aan de beurt is voor nieuwe coating wilden we (vooral ik eigenlijk :p) dit hersteld hebben.
En aangezien de hele achterklep gedaan wordt ga ik mijn kans grijpen om de kentekenplaten en -houders te vernieuwen. Dan is alles weer fris en fruitig.
Duurt nog een paar weekjes maar het resultaat volgt.
 
Strakke bak weer! Lelijke kras.... Als het toch gespoten gaat worden kan je ook even kijken hoe ver je kan komen met schuren! Zo'n lelijke witte kras wil nog wel eens opknappen met wat schuren voor het polijsten.

Deze is wel erg diep, maar misschien leuk om te proberen!
 
Vandaag werd ik gebeld over de kras op de achterklep. Offerte 650 ex btw en dat voor alleen het verwijderen van de kras. Er wordt dus niets gespoten. Vind ik toch bijzonder want dan lijkt het dat ze gaan schuren, opvullen en daarna polijsten. Nou voor zo'n bedrag had ik het anders verwacht. Zou het dat ze zo min mogelijk willen spuiten om originele lak te behouden? Of toch bang voor kleurverschil?
Ik vraag nog elders een offerte aan voor het herspuiten en als dat bevalt doe ik nog een poging tot schuren opvullen en dan polijsten. Mocht het dan niet helemaal naar wens zijn dan gaat ie toch herspoten worden.
 
Dat is een absurd bedrag!
Ze kunnen de koffer gerust gedeeltelijk lakken, enkel gaan ze de logo's moeten bestellen. Met gedeeltelijk bedoel ik het bovenste stuk.
Dus boven de nrplaat en de lichten, alles eronder kan origineel blijven. Ook ga je hierdoor heel weinig/niks zien qua kleurverschil.
Een 300-350€ lijkt mij realistischer.
 
Vandaag bij mijn bekende schadeherstellers geweest. 250 voor de hele achterklep. Ze vroegen ook gelijk of ik nieuwe logo's en typeaanduiding wilde. De BMW logo is nog als nieuw dus die houden we. De 530e tekst gaat er (tijdelijk?) vanaf. Achterkant is dan mooi symmetrisch. Denk dat het uiteindelijk ook zo blijft.
Over 2 weken de afspraak, wordt vervolgd!
 
Dat is al een betere prijs! Alleen zou ik het oude BMW logo niet terugplaatsen maar vervangen door een nieuwe. Mijn ervaring leert dat de ''nieuwe'' dubbelzijdige tape niet dezelfde kleefkracht en dikte heeft als de OEM plaksel. Zo gaat gaat het logo iets verder van de carrosserie af komen te staan en die tape laat ongetwijfeld los na verloop van tijd...
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb
Het is een tijdje geleden sinds de laatste update, deze keer een wat grotere dan gepland! De 207 wordt ingeruild. :sweat:

De 207 is de afgelopen 3.5 jaar een super ervaring geweest met de nodige ups en downs. Echter vind ik mezelf de laatste tijd steeds vaker verlangen naar een grotere auto die voor lange afstanden beter is. Daarnaast wordt het qua onderhoud niet makkelijker om de 207 in een staat te houden wat volgens mijn standaard is. Afgelopen 2 jaar bijvoorbeeld, zo'n €4500 aan onderhoud.
De 207 zal zeker gemist worden want ondanks de voor mij hoge onderhoudskosten vond ik het een fijne, betrouwbare auto. De aanpassingen die ik in de afgelopen jaren heb gedaan hebben de band met de auto ook alleen maar versterkt, alleen op een gegeven moment is het toch tijd om afscheid te nemen.

De opvolger wordt een 5 serie E39 uit het jaar 2001 in Orient Blue. He gaat om een 520i met de M54B22 6 cilinder motor i.c.m. handbak en achterwielaandrijving. Voor mij als beginnend autoliefhebber denk ik een mooie opvolger.

IMG_6503-scaled.jpg
IMG_6544-scaled.jpg
IMG_6579-scaled.jpg


Hij heeft ~150,000 gelopen en is afkomstig van de 2e eigenaar die hem sinds 2004 heeft. Het lijkt erop dat deze man ontzettend zuinig is geweest op de auto en ik hoop dat voor te kunnen zetten. Mijn indruk tijdens de proefrit was erg goed en alle papierwerk was dik in orde. Ik heb voor mijn geruststelling gevraagd dat ze het koelsysteem preventief wat meer aandacht geven (waterpomp en thermostaat) ook al leek het op dit moment in orde. Aan de binnenkant is uitzonderlijke staat, buitenkant heeft hier en daar een plekje. Van alles wat ik heb gezien denk ik dat de auto grotendeels binnen heeft geslapen.

Voor mij blijft het iig een voornemen om hem zo origineel mogelijk te houden, net als de 207 eigenlijk. Op het lijstje na aflevering staan al een paar dingen die ik naast het detailen wil regelen:
- Winterset op LM velg, liefst ook 16 inch net als de zomerset
- Bluetooth module die je op de plek van de CD wisselaar achterin kan plaatsen. Wanneer ik dat evt wil kan ik zo terugwisselen, mochten CDs weer helemaal in worden :D
- Rubberen matten rondom.

Eerst maar een weekje wachten want eerst een tripje naar Londen. Laatste week van november mag ik hem ophalen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie youngtimer! Denk dat je qua onderhoudskosten niet echt een verbetering tegemoet gaat, maar qua 'smiles per gallon' zeer zeker!

Veel plezier gewenst in ieder geval en ik zie de reportages weer graag voorbij komen!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Zrobb