• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Harde of zachte lak?

Davy87

Detailing addict
29 apr 2017
35
68
36
Tegelen
Allereerste ff een compliment voor het forum ! Wat een info en verschillende meningen is hier te vinden. TOP !

Na avonden lang het forum door te spitten,
een aardige eerste levering van CC gehad voor het wassen van de auto.(vriendin vroeg al welke nieuwe liefde ik had op mijn telefoontje) dus haar maar benadrukt dat het nog altijd om mijn grote (hobby) liefde gaat.

Staat de volgende bestelling gepland ten opzichte van het verdere poets proces.

Klei setje.
En dan op naar het polijst proces.
Dit wil ik eerst handmatig gaan doen om te kijken hoe dit me bevalt.
Denk aan monello met een gemiddelde korrel. Heb er nog 1 voorbij zien komen maar mijn kladblokje is helaas in de wasmachine beland.

Gyeon prep en collinite 845 staan al op mijn verlanglijstje.

Maar hoe bepaal ik welke korrel ik het beste kan gebruiken en of ik een harde of zachte lak heb ?

Heb een Fiesta'tje in de kleur Cedar.
Een soort van parelmoer lak met als verstopte kleur groen metallic en blauw/paars als eerste zichtbare kleur. Groen op kenteken trouwens wat de meeste mensen niet zouden verwachten.

Tips zijn zeer welkom aangezien ik toch twijfel aan diverse producten.

En ja het machinaal polijsten gaat vanzelf ook mijn richting op komen. Maar wil graag eerst lekker zwoegen en voorzichtig me verdiepen in deze bijzondere wereld van mede liefhebbers.
 

Bijlagen

  • IMG-20160913-WA0014.jpeg
    IMG-20160913-WA0014.jpeg
    122,4 KB · Weergaven: 288
  • 20170430_153825-01.jpeg
    20170430_153825-01.jpeg
    255,9 KB · Weergaven: 287
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hoe je er achter kom hoe hard je lak is? Tja, dat is een kwestie van proberen. :)

Ik snap je punt dat je eerst handmatig aan de gang wilt, maar waarom niet gewoon een DAP met bijbehorende pads + polijstmiddelen? (En doeken + tape + etc) :p

Machinaal met een DAP lijkt misschien heel agressief ofso, maar het gaat gewoon sneller en gelijkmatiger. Kort door de bocht, figuurlijk; 100 seconden met de hand polijsten, of 20 seconden met de DAP. Met de DAP zou je zelfs alsnog die 100 seconden kunnen aanhouden en dan richt je nog steeds geen schade aan. ;)


Greeetz
 
Jaaaa ik wist dat jullie dit als antwoord gingen geven, dilemma's... daar gaat mijn plan om eerst handmatig aan de slag te gaan en eerst te investeren in een goede hogedruk reiniger. tussen de 350 en 500 euri heb ik er wel voor over... mja dat kost een fatsoenlijk DAP set ook.
 
Beste Davy87,

Ik snap je budgetdilemma.
Mijn tip is om te investeren in goede poetsmiddelen. En dan de dap (daar spaar ik ook momenteel voor). Voor gewoonlijk huis en tuingebruik heb je al voldoende aan een HD vanaf €60,-. HD's boven €350,- zijn wellicht voor industrieel gebruik.

Wat betreft de korrel, je moet eerst beginnen met de minst agressieve korrel.
En als 1 behandeling niet heeft geholpen, hoef je niet automatisch naar een zwaardere korrel te grijpen. Soms moet je gewoon een 2 behandeling geven.
Maar handmatig zal dat best een b*tch zijn. Aanhouder wint
 
  • Leuk
Reactions: Davy87
Neeeee joh! :) Je hebt al een DAP-Powerpack voor €235,-. Een 'simpele' HD van Nilfisk heb je voor minder als dat. Ik gebruik al jaren de Nilfisk C120 en day gekke ding is niet kapot te krijgen. (Afkloppen!)




Greeetz






Ja ik twijfel steeds of ik tevreden ga zijn met een 120er nilfisk. Hoe ervaren jullie het niet kunnen instellen van je werkdruk ?
 
Dankje allen voor jullie reacties.

Ik zit steeds in me koppie met een goede hogedruk reiniger. Als ik dan toch daar een stapje in terug ga. Wat raden jullie me aan 120 bar of toch ietsjes meer 130 a 140/150 bar. Dit met in mijn achterhoofd vooral de foam kwaliteit die moet goed zijn.

Top info.

Investeer zowiezo het meeste in de producten zelf.
 
  • Leuk
Reactions: Vikash
Jouw vragen:
-Gyeon prep en collinite 845 staan al op mijn verlanglijstje.
=Zijn beide goede keuzes!

-Maar hoe bepaal ik welke korrel ik het beste kan gebruiken en of ik een harde of zachte lak heb ?
=Ik moet de eerste Ford met harde lak nog tegenkomen in het algemeen zijn de lakken vrij zacht en sommige zelf ook erg gevoelig .Kijk eerst of je resultaat boekt met Monello Finale voordat je gelijk met Mezzo aan de gang gaat. wellicht ben je al tevreden met het resultaat en hoef je mezzo alleen op wat diepere krasjes te gebruiken.

-Tips zijn zeer welkom aangezien ik toch twijfel aan diverse producten.
=Autofinesse Revive voor de trims/plastic exterieur delen/motorruimte
=Gyeon Tire als bandendressing
=Poorboys All purpose cleaner

Belangrijkste tip is zorg dat je genoeg schone edgeless doeken (waxaddict/Monello bordi) op voorraad hebt en zorg dat je regelmatig van doek wisselt op deze (veelal) vrij gevoelige lak.
 
  • Leuk
Reactions: Davy87
Ja ik twijfel steeds of ik tevreden ga zijn met een 120er nilfisk. Hoe ervaren jullie het niet kunnen instellen van je werkdruk ?
Ik zie het in kunnen stellen van de werk als een luxe waarvan ik persoonlijk het nut niet zie. :p Ik heb met mijn 'simpele' C120 voldoende power om de auto af te spuiten, goed te kunnen foamen en als ik de straat wil afblazen dan kan dat ook prima.

Dat is mijn ervaring, maar misschien wil jij per dag 250 m2 straatwerk schoonspuiten, 50 auto's afspoelen of de lokale kerk van top tot een schoonspuiten? Kortom, wat verlang je van een HD. :p

Ik zit steeds in me koppie met een goede hogedruk reiniger. Als ik dan toch daar een stapje in terug ga. Wat raden jullie me aan 120 bar of toch ietsjes meer 130 a 140/150 bar. Dit met in mijn achterhoofd vooral de foam kwaliteit die moet goed zijn.
De foamlans van CC die word afgesteld op jouw HD. Dus, geef bij aanschaf even door dat wat je druk is, dan plaatsen zij een passende filter. (Filter, nipple, whatever.:p )
 
  • Leuk
Reactions: Davy87
Jouw vragen:
-Gyeon prep en collinite 845 staan al op mijn verlanglijstje.
=Zijn beide goede keuzes!

-Maar hoe bepaal ik welke korrel ik het beste kan gebruiken en of ik een harde of zachte lak heb ?
=Ik moet de eerste Ford met harde lak nog tegenkomen in het algemeen zijn de lakken vrij zacht en sommige zelf ook erg gevoelig .Kijk eerst of je resultaat boekt met Monello Finale voordat je gelijk met Mezzo aan de gang gaat. wellicht ben je al tevreden met het resultaat en hoef je mezzo alleen op wat diepere krasjes te gebruiken.

-Tips zijn zeer welkom aangezien ik toch twijfel aan diverse producten.
=Autofinesse Revive voor de trims/plastic exterieur delen/motorruimte
=Gyeon Tire als bandendressing
=Poorboys All purpose cleaner

Belangrijkste tip is zorg dat je genoeg schone edgeless doeken (waxaddict/Monello bordi) op voorraad hebt en zorg dat je regelmatig van doek wisselt op deze (veelal) vrij gevoelige lak.


Wauw ! Dankjewel voor je tips en je reactie. Ik neem al jullie reacties mee in mijn aanschaf dilemma. !!
 
Ik zie het in kunnen stellen van de werk als een luxe waarvan ik persoonlijk het nut niet zie. :p Ik heb met mijn 'simpele' C120 voldoende power om de auto af te spuiten, goed te kunnen foamen en als ik de straat wil afblazen dan kan dat ook prima.

Dat is mijn ervaring, maar misschien wil jij per dag 250 m2 straatwerk schoonspuiten, 50 auto's afspoelen of de lokale kerk van top tot een schoonspuiten? Kortom, wat verlang je van een HD. :p

De foamlans van CC die word afgesteld op jouw HD. Dus, geef bij aanschaf even door dat wat je druk is, dan plaatsen zij een passende filter. (Filter, nipple, whatever.:p )


Nou de plaatselijke kerk hoeft niet voor mij.
Ik dacht meer aan hoe gebruiks vriendelijk de HD is en mocht ik er meer mee willen doen als de auto's van de halve straat te wassen. Dat ik wat fatsoenlijks achter de hand heb. Ik begin nu wel in te zien dat ik mijn wensen misschien wat te hoog leg voor datgene waar ik de HD eigenlijk wil.

Ga dus gewoon kijken voor een goede nilfisk met een kleine 130 bar. Dankjewel voor de eye opener !! Forum gaat me nog geld opbrengen op de manier
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Jouw vragen:
-Gyeon prep en collinite 845 staan al op mijn verlanglijstje.
=Zijn beide goede keuzes!

-Maar hoe bepaal ik welke korrel ik het beste kan gebruiken en of ik een harde of zachte lak heb ?
=Ik moet de eerste Ford met harde lak nog tegenkomen in het algemeen zijn de lakken vrij zacht en sommige zelf ook erg gevoelig .Kijk eerst of je resultaat boekt met Monello Finale voordat je gelijk met Mezzo aan de gang gaat. wellicht ben je al tevreden met het resultaat en hoef je mezzo alleen op wat diepere krasjes te gebruiken.

-Tips zijn zeer welkom aangezien ik toch twijfel aan diverse producten.
=Autofinesse Revive voor de trims/plastic exterieur delen/motorruimte
=Gyeon Tire als bandendressing
=Poorboys All purpose cleaner

Belangrijkste tip is zorg dat je genoeg schone edgeless doeken (waxaddict/Monello bordi) op voorraad hebt en zorg dat je regelmatig van doek wisselt op deze (veelal) vrij gevoelige lak.



Dit wou ik dus horen en meer als bevestiging van mij eigen bevindingen. Ik had al het vermoeden dat het om een vrij zachte/gevoelige lak gaat

Doeken staan ook op het verlanglijstje. Had de kit van monello in gedachten. Trio dan wel.
 
Na een paar bestellingen bij carclean en een hele waslijst aan producten aangeschaft te hebben denk ik dat ik er tegen aan kan. Aangezien ik eigenlijk gewoon iets te veel werk zoek ik alleen nog tijd om echt me volledig te geven aan me fordje.

Ik zal straks eens een lijstje maken van de inmiddels aangeschafte producten. Mis alleen nog de DAP en een nieuwe HD. De oude doet zijn ding ook nog wel. En ja zo eigenwijs als ik dan toch ben ga ik er toch eerst handmatig aan beginnen.

Hoop dat jullie me nog ff tips en tricks kunnen geven en met me mee willen kijken of ik niets vergeten ben. De stappenplannen dwalen door me hoofd dus daar zal ik toch wel mee uit de voeten kunnen.

Het wassen met de producten vind ik al een feest op zichzelf. Nu de volgende stap kleien en polijsten. Voeden en beschermen... ik ga eens ff mijn facturen bij elkaar zoeken en een lijstje maken. Ook heb ik ergens een Excel bestand voorbij zien komen over het uit rekenen van de kosten per poetsbeurt zou iemand mij deze kunnen geven zo dat ik een klein beetje inzicht houdt wat ik verbruik asn kosten per poetsbeurt.

Bedankt alvast !!
 
Oke opschrijven werkt niet... toch maar ff de tijd nemen voor op de computer een lijstje te maken. Ik bleef steken bij factuur 3 van de 5... a4 vol
 

Bijlagen

  • 1497682360739930515397.jpg
    1497682360739930515397.jpg
    136,4 KB · Weergaven: 213
Dankje allen voor jullie reacties.

Ik zit steeds in me koppie met een goede hogedruk reiniger. Als ik dan toch daar een stapje in terug ga. Wat raden jullie me aan 120 bar of toch ietsjes meer 130 a 140/150 bar.
De druk van 120 of 150 Bar is minder relevant dan de wateropbrengst bij een HD-reiniger.