• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen en waxen verdelen over 2 dagen

Goed bezig!

Op zich is het niet erg / geen must dat een lak niet beschermd is.
Zie het als een leerproces / zoektocht waarbij er je dingen uit kunt proberen / steeds meer leert en er niet echt iets fout is (ook van fouten leer je). Je werkt nu even wat achterstand weg.
Als je de lak eenmaal schoon is (door de jaren opgebouwde vervuiling weg is) en je dit eens of 2x per jaar bijhoudt dan zul je zien dat je dit weinig / steeds minder moeite kost.

Ik verwacht dat dat waxlaagje van waxbox snel weer weg is.
Met paintcleaner haal je het zeker weg verwacht ik.

ProfessIonal polish van poorboys is nooit weg, omdat je dit voor vele dingen kunt gebruiken.
Je kunt er ook mooi aluminium en chroom mee oppoetsen :)
 
Dank! @Zrobb : ik kreeg ze met klei niet weg, dus ik probeer eerst poging 2 met non ferro en anders de Tar remover.
@Redhouse : dankje, het is inderdaad een leerproces en ik leer elke keer bij! Dit forum helpt mij enorm. Ik zie het inmiddels ook zo: ik ben nu bezig alle vervuiling van de afgelopen jaren (auto is uit 2014, heeft 1 eigenaresse gehad voor mij, afgezien van de garage als tussen-eigenaar voor de verkoop) te verwijderen. Aan alle swirls te zien (die ik wel zie in het zonlicht als ik goed kijk, maar voor nu maar even negeer..) haalde zij m "gewoon" door de krasstraat.
Ook goed trouwens om te weten dat het geen ramp is als de lak niet beschermd is.
Ik ga de professional polish wel aanschaffen, klinkt als een handig spulletje!
Ik ben vastberaden de lak goed schoon te krijgen en dan wordt het in de toekomst steeds gemakkelijker! Nu even een projectje ;)
Ik zag trouwens gisteren in de wasbox een groot rood omlijnd bord hangen: VERBODEN de auto te poetsen met eigen spullen, de auto te drogen, etc etc. Daarom ga ik na 18.00 als het personeel weg is, dan sta ik rustig met mijn emmers. Heb er nog nooit een andere vrouw met emmers gezien, haha!
 
Geen zorgen ik ben ooit ook begonnen met de wasbox wax, en inmiddels een wasbox veteraan. Heb vaker bij die “verboden eigen spullen” wasboxen gestaan, maar dan hebben ze het vaak over emmers. Liep al een tijd met velgenreiniger, apc’s en andere sprayflessen rond. Tot er een keer een medewerker naar me toe kwam met de vraag wat gebruik je? En toen vond ie het gewoon cool dat ik een detailspray gebruikte.

Ook doen ze vaak niet zo moeilijk over een paar doeken, mits er geen emmer staat.
Zo kan je bijv ook gewoon twee plastic zakken op de achterbank zetten, eentje met schone washpads/mitts/mf doeken en de andere waar je ze weer in doet. Evt een sprayfles/pompverstuiver met shampoo, werkt ook prima.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
De onderzijde en tot halverwege de deuren zie je bij mijn (witte) auto ook vrijwel altijd een aantal teer spetters, op een auto met een lichte kleur zie je dat goed zitten als hij schoon is. Als je de tar remover aanbrengt zie je het puntje na enige tijd "open" gaan en beetje uitlopen, dan veeg je het zo weg.

Proffesional Polish vind ik een hele makkelijke en goede manier om de lak goed schoon te maken voor je wax aanbrengt, ik doe dit 2 keer per jaar. Opbrengen met een handapplicator, verdelen zonder veel druk uit te oefenen (kost dus geen kracht en weinig moeite) en afnemen met een mf doek.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Zoranurai : ja, ik had ook het idee dat een sprayfles hier en daar (ik neem serieus mijn hele Monello detailing bag mee) en wat doeken wel getolereerd zouden worden. Maar zonder emmers kan ik niet wassen. En bij deze wasboxen heeft het achterpaneel van glas, precies uitzicht op de krasstraat waar ook personeel staat. Ik vind het ergens ook wel fijn deze wasboxen, er zijn er maar 3, en na 22 uur gaan ze dicht (de straat gaat om 18 uur dicht) . Naar mijn idee gevoelsmatig fijner dan bijv zo'n 24 uurs wasbox-rij die wat meer afgelegen ligt. Ik voel me bij deze wasboxen wel prettig, maar dat bord was minder, haha. Maar tot nu toe gaat het goed!
@Riez dankjewel voor de tip!!

Nog een andere vraag : onder mijn achterruit zit een extreem vieze rand, zie foto. Hoe maken jullie dat schoon? Ik kreeg er net aan de witte rand van de groene Monello doek tussen gewurmd, maar dan krijg ik het niet goed schoon..
Ik zit ook nog met enorme mosranden bij mijn raamrubbers, maar daar kan ik volgens mij al genoeg over vinden op dit forum.
Dank weer!
 

Bijlagen

  • P_20230517_202906.jpg
    P_20230517_202906.jpg
    125,3 KB · Weergaven: 60
  • Leuk
Reactions: Riez
Welke wasbox ga jij altijd heen dan? Wij hebben bij de boxen van Jongeneel in Valkenburg ZH nooit problemen gehad met emmers of te-lang-bezig.
De asfalt troep van de nieuwe N206 hebben wij ook last van.. dus denk dat je in de buurt zit. ;)

Groene aanslag.. emmertje met sopje groene biotex, een dunne MF doek en een kwast. Met wat geduld en volhouden komt al die troep eraf.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en Josie
De Snella in Valkenburg ga ik! Ik heb daar dus ook nog nooit problemen gehad hoor. Ik heb het daar met mijn eigen spullen overdag nog niet uitgeprobeerd. Voel me dan toch wat bezwaard omdat die borden er hangen..daarom ga ik in de avonden. Maar dat is misschien nergens voor nodig.
Die vestiging van Jongeneel ken ik, heb de boxen nooit getest maar weet waar het zit. Voor mij is dat net iets verder dan de Snella want ik woon aan zee. Er zijn nog wel boxen wat dichterbij dan de Snella, die ga ik ook nog wel proberen.

Maar inderdaad: dat asfalt van de nieuwe N206 zal het ook geweest zijn.. Voor mij is sowieso alles nog nieuw, ik rijd pas een halfjaartje!
En dankjewel voor de tip voor de groene aanslag. Zo komen er steeds meer klussen bij, haha! Groene biotex kan geen kwaad wanneer het per ongeluk op de lak komt?
 
Die vuile rand onder de achterruit kun je op meerdere manieren te lijf gaan, vanmiddag een vergelijkbare naad onder de achterruit van mijn Fabia combi schoongemaakt met klei (ik was klaar met kleien en de klei was nog vrij schoon, daarom nog even ingezet voor die irritante naad). Andere optie is een zachte kwast om die naad schoon te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en Ester
@Cordoba dankjewel voor de tip! Ik kan het met klei proberen inderdaad, heb ergens toch het idee dat ik er dan niet goed bij kan, maar hij jou werkte het kennelijk ook. Zachte kwast heb ik voor mijn interieur wel, niet voor exterieur. Maarja, ik blijf toch bestellen bij CC, dus.. ;)
 
De rand onder de achterklep doe ik vaak wat inwerken met APC en een kwast.
Prof polish is ook mooi spul om je ramen schoner te krijgen ook een aanrader vind ik.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Oké dankjewel!
Oh kun je die Professional polish ook op je ramen gebruiken? Handig. Raad je dan aan om voor de ramen een aparte pad te gebruiken? Of gewoon dezelfde als waarmee je ook de lak doet?
 
Op glas zou je Professional Polish ook met een microvezel doekje kunnen doen. Glas is harder dan lak dus alles wat je op je lak kunt gebruiken kun je ook op je glas gebruiken.
Je zit, als ik het zo begrijp, niet zo ontzettend ver uit de buurt. :)
 
Groene biotex kan geen kwaad wanneer het per ongeluk op de lak komt?
Neehoor. alleen niet op laten drogen en eventueel tussendoor wegspoelen. Voor kleine of vieze randjes pak ik vaak een reiniger, kwast en planten(druk)spuit met water. Makkelijkste is om het voor een wasbeurt te doen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@MTyn ja goeie tip, vooraf aan de wasbeurt. Dat bedacht ik ook. Anders komt er mogelijk weer vuil op de schone lak. En als dat gebeurt dan kun je het er meteen af wassen hij de wasbeurt.
@Martin Philippo ik ben te herkennen aan een zonnegele Mii!

Ik vroeg me ook nog af : ik had de non ferro op de hele auto gespoten, althans, op de lak van alle panelen. Ik wist eigenlijk niet of het ook op de ramen mocht en of dat überhaupt nodig is? Ijzerdeeltjes kunnen overal zitten lijkt me?
 
Op de ramen heb ik het zelf nooit gebruikt; bij de product omschrijving staat wel voor alle oppervlakten. Normaliter wil je de ijzerdeeltjes van de lak hebben voordat je deze bijvoorbeeld gaat polijsten en daar gebruik ik de non ferro voor. Ook zijn de ijzerdeeltjes/roest soms zichtbaar op bijvoorbeeld een witte lak; op de ramen heb ik het zelf ook nooit gezien.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Oké dankjewel!
Oh kun je die Professional polish ook op je ramen gebruiken? Handig. Raad je dan aan om voor de ramen een aparte pad te gebruiken? Of gewoon dezelfde als waarmee je ook de lak doet?
Sommige ramen kunnen wat vlekkerig zijn en dat kun je er af cleanen met prof polish dat mag op eenzelfde pad als wat je op je lak gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Ideale combi voor het glaswerk is Autoglym Glass Polish en een oranje handpad.. geleerd/afgekeken van @nicknameless en dat werkt echt super. Zo schoon ga je met een glasreiniger nooit krijgen. Tijdens het wassen doe ik de ramen even met een klei spons van ome ali-express, dat haalt altijd best wat vastzittende troep eraf.
 
  • Leuk
Reactions: Ester