• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1ste keer "voluit"

Mikali

Detailing rookie
15 aug 2019
11
15
Zoals de titel aangeeft ben ik voor de eerste eerste keer voluit gegaan op mijn Mazda 6.
Hoe ben ik tewerk gegaan?

- Gewassen met 3 emmer methode.
- gekleid met meguiars
- wagen afgeplakt
- DAP 900 icm met chemical guys orange pad en ultimate compound
- DAP 900 icm met chemical guys witte pad en ultimate polish
- chemical guys zwarte pad met de hand chemical topcoat sealant. (2 keer)

Na 11 uren zwoegen ben ik eerder teleurgesteld ... De auto is proper maar niet "wauw".
niet alle krasjes zijn weg.
En de topcoat sealant was een hel om te buffen, misshien dit ook beter met de DA gedaan.
s'andersaags hier en daar nog wat vlekjes restmiddel opgepoetst, en de ruiten en binnenkant deuren schoengemaakt want overal gedroogde witte spetters.

Ik heb nog een boel te leren denk ik zo
 
Vergat ik nog te melden. Bij het schoonmaken van de pads viel op dat de zwarte enorm veel van dat topcoat sealant product bevatte. Nochtans meen ik gelezen te hebben dat wax pads een hogere densiteit zouden moeten hebben en juist niet mogen absorberen?
 
Dit was na het wassen en kleien:
IMG_20190819_112416.jpg


IMG_20190819_112430.jpg


Dit was na de compound en polish:
IMG_20190819_183204.jpg


IMG_20190819_183152.jpg
 
Zonder enig idee te hebben over hoe je auto erbij stond, nu staat en welke werkwijze er precies gevolgd is vindt ik 11 uur om een grote auto als de Mazda 6 te doen ook wel erg enthousiast. Mijn advies; probeer eerst 1 deel van de auto helemaal te maken zoals je het wilt. Concentreer je op de techniek, het besturen van de machine, welke pad wanneer met welk polijstmiddel en vooral leer van je fouten. Als een sealant moeilijk uit te poetsen is dan heeft dit te lang geduurd voordat je begon met poetsen of je hebt te dik aangebracht. Dit verander je niet door een machine te pakken maar door je werkwijze te verbeteren. Probeer dunner, eerder of misschien toch iets later uitpoetsen. Het is geen wetenschap maar een gevoel en ervaring.
 
Zonder enig idee te hebben over hoe je auto erbij stond, nu staat en welke werkwijze er precies gevolgd is vindt ik 11 uur om een grote auto als de Mazda 6 te doen ook wel erg enthousiast.
Wel hij was nog in relatief goede staat (denk ik toch), is anderhalf jaar oud.
Oei, 11uur enthousiast, zoals in niet lang genoeg voor enkel exterieur? Of juist te lang ...
 
Sorry, heb mijn verhaal wat langer gemaakt. 11 uur is erg weinig. De Panda die je ziet wil ik dan wel erg mooi hebben (is van mezelf) maar daar zit meer dan 11 uur in en hij is nog lang niet af. Denk eerder in de richting van 40-60 uur. Om een auto mooi te maken met polijsten doet een ervaren 'poetser' er toch wel 15-25 uurtjes over. En dan praat je over ervaren.

En leeftijd zegt niks over de staat van de auto. 10 jaar kun je een auto mooi houden maar in 5 minuten kun je hem vernagelen.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Nu ben ik niet zo bekend met het polijstmiddel en polish (was dat niet een glaze bij Megs) die je gebruikt hebt maar als de correctie op zich meeviel en de lak niet te hard was kun je een volgende keer proberen:
(Testspotten maar denk dat je met medium polish een heel eind ga komen.
Monello Mezzo op Oranje pad
Monello Finale op witte pad om te finishen
Dan gewoon de glaze weglaten en bv Collinite 845 op een zwarte pad gebruiken als wax.
 
Zou de kans bestaan dat die Chemical Guys Sealent te dik is aangebracht of te lang laten curen?
 
Zou de kans bestaan dat die Chemical Guys Sealent te dik is aangebracht of te lang laten curen?
Zou kunnen ... Tegen dat ik de hele wagen rond was ben ik gelijk beginnen buffen en waar het moeilijk ging even een spray eraser erop.
Maar de verdeling ging niet zo vlotjes zoals op vele youtube filmpjes, aangezien het product inderdaad vrij dikke pasta was
Nu had ik het idee bij de volgende poetsbeurt er nog de Megs hybrid ceramic wax erover te zetten.
 
De wagen komt er op de foto althans mooi voor.
Maar zoals reeds aangehaald is, is 11u wel vrij weinig voor een wasbeurt, 2 staps polijstbeurt en bescherming.
Het feit dat niet alle krasjes weg zijn, zegt voldoende.
Wil je een perfect resultaat, dan zal je sommige plaatsen/panelen ook 2 of meerdere malen moeten polijsten met de compound of polish al naargelang de diepte van de kras(sen).
Techniek krijg je enkel door te doen en zoals @Istnogferarie al aanhaalde: polijsten moet je aanvoelen. Het is geen exacte wetenschap en elke lak is anders. Zelfs bij eenzelfde type wagen/merk.
 
Nog een paar tips:
- doe niet klakkeloos een rondje grof (compounden) en fijn polijsten (polishen).
- maak eerst een testspot om je precieze aanpak vast te stellen.
- neem na elke hit goed af met Prep / EX / IPA en bekijk of je voldoende resultaat hebt behaald.
- zorg voor goede verlichting om je resultaat te beoordelen.
- indien defecten nog niet (helemaal) verdwenen zijn dan ofwel opschalen of dezelfde hit nogmaals doen.
- probeer niet vantevoren te plannen dat je op een dag de hele auto af moet krijgen met prewash, contact wash, decontaminatie, polijsten en beschermen. werk desnoods in delen.
 
- probeer niet vantevoren te plannen dat je op een dag de hele auto af moet krijgen met prewash, contact wash, decontaminatie, polijsten en beschermen. werk desnoods in delen.
Bedankt alvast voor je tips. Vooral de laatste had ik wel gedaan aangezien het niet evident is buiten te werken.
Maar hoe werk je dan in delen? Bv. Enkel de motorkap compounden, polijsten en wax? En dan dak, een deur enzoverder?
 
Elk paneel apart doen gaat wel wat ver en is niet praktisch. Ik zou meer in een paar gedeeltes van de auto denken.
Bijvoorbeeld:
- dak + motorkap / - linkerzijde / - rechterzijde / - bumpers + kofferdeksel
Of:
- voorzijde (motorkap, voor-spatborden en voorbumper) / - boven/achter (dak, kofferdeksel + achterbumper) / - linkerzijde (deuren + achterspatbord) / - rechterzijde (deuren + achterspatbord)

Natuurlijk kun je eventueel 2 of 3 van deze stukken op een dag doen als dat lukt. Een beetje een inschatting maken wat je qua tijd nog gaat halen. Als je middels een testspot je aanpak weet dan kun je ook ongeveer inschatten hoe lang je per paneel of per vierkante meter nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Zorg ook dat je goede verlichting hebt zodat je continue kan inspecteren. Op die manier voorkom je dat je aan het eind van het verhaal toch niet tevreden bent met het resultaat.