Hey GlimKezen & GlansPoppen,
De laatste paar dagen gaat het alles behalve goed tijdens de detail van de Audi S4. Inmiddels is de moed volledig in mijn schoenen gezakt en na een aantal keer telefonisch en digitaal contact met CarClean weet ik een hoop meer feitjes, maar kom ik met de detail niet veel verder.
Het verhaal is als volgt:
De Audi is in de middag de zon ingereden. Buiten wilde ik alles even nalopen met de eigenaar, puur om een extra setje ogen om de auto heen te hebben en eventuele opvallende defecten nog op te sporen en lokaal aan te pakken. Nadat ik het volledige interieur buiten in het zonnetje heb behandeld, is de auto weer naar binnen gereden en ontvet met 2 doeken + Gyeon Prep.
Samen met de eigenaar en personeel hebben we nog staan ouwehoeren bij de auto en bekeken hoe strak die was geworden. Ik was helemaal happy dat het vele uren polijsten er op zat en ik de volgende ochtend nog één keer kon ontvetten en dan aan de MOHS kon beginnen. Eindelijk...
De volgende ochtend kom ik optimistisch binnen en zet de bouwlamp aan;
BAM?! Eén en al hologram-achtige taferelen op de zijkant van de auto?!
(In alle ''paniek'' heb ik geen foto's van dit moment, wel van de latere stappen)
Ik schrok mij kapot en wist dat de auto zeker niet naar buiten is geweest om een stukkie te rijden. Dus ik pakte de Gyeon Prep erbij om het allemaal nog eens af te nemen. Dat werkte dus totaal niet... Ook pakte ik de Nanolex EX erbij. Werkte ook totaal niet... Met je vinger kon je op bepaalde plekken wél een lichte streep trekken...
Na telefonisch contact met CC en e-mails met
@Dibbuz werd het duidelijk dat het een bikkelharde lak betreft, maar blijkbaar ook een zéér gevoelige.
Het leek er sterk op dat ik behoorlijke marring met mijn doeken had veroorzaakt, die de vorige ochtend totaal niet zichtbaar waren. Echter zou dit een sterk verhaal zijn als je bedenkt dat ik nieuwe Senza Bordi's gebruikt heb bij het ontvetten EN bij het afnemen van het polijstresidu. (1 met Prep, ander droog)
Ontvetten met warm water/warm water + Dreft, Spray&Wipe, APC, enzovoorts, deden allemaal niets. Ik heb opnieuw de finishing combi gepakt, LC Oranje + S30, en opnieuw gepolijst. De waas en wat leek op marring ging weg, maar nu bleef er een vieze waas achter die ik wederom niet weg kreeg. Een ander advies van CC was om eens Mezzo te pakken i.p.v. Scholl S30. Dit heb ik geprobeerd en dit resulteerde in opnieuw een waas, maar vele malen minder. Dit heb ik de volgende dag nog eens bekeken en hoopte dat er ditmaal niet ineens dezelfde defecten waren ontstaan in de nacht. -->
Vreemd genoeg leek er opnieuw polijstmiddel/oliën achter te blijven die zorgen voor een witte waas c.q. hologram-achtige taferelen. Dit lijkt dus sterk op de Sticky Paint van de motorkap, waar ik een immens grote vlek had gecreëerd. Deze ging na een rondje S3 gewoon weg en finishte ik met S30 zonder problemen. (Zoals de gehele auto)
Uiteindelijk zag ik vandaag door de bomen het bos niet meer, en heb ik van alles geprobeerd; S3 en S30 op verschillende pads, Mezzo en Fnale op verschillende pads; Bij alles verwijderde ik de marring-achtige defecten en de waas, maar bij voorzichtig afnemen (met en zonder Prep) bleef er een waas achter.
Uiteindelijk zag ik nog maar 1 mogelijkheid; Cleaner!
Na een hit met Pro Polish, waarbij ik uit nood een DAP-padje op de BF21 heb gezet, kon ik de waas en de marring (Wat dus geen marring was) verwijderen. Probleem #1 opgelost!
Probleem #2 is het feit dat ik met alle nodige voorzichtigheid, toch nog swirls maak bij het afnemen van Cleaner/Prep/Polijstmiddel en dus eigenlijk weer opnieuw moet polijsten, met alle stappen van dien.
Ik word behoorlijk GEAK van dit gebeuren. Helemaal als je bedenkt dat de auto helemaal strak was en klaar stond voor de MOHS en je de volgende dag ineens weer opnieuw kan beginnen...
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ik een gevoelige lak nóg veiliger kan afnemen?
BF21 + LC pads + Scholl S3/S30 - Eerder een geval gemeld, hier, waarbij een waas ontstond.
DAP900 met zelfde combinatie.
Elk paneel afgenomen met Senzo Bordi's. Eentje met Prep op de doek, eentje droog nalopen.
Auto buiten nalopen, terug naar binnen en onder de bouwlampen ontvetten.
Auto helemaal klaar voor de MOHS.
Volgende dag allemaal gezeik op/in de lak....
Quantoxx sloopt nog net niet de auto van irritatie/moedeloosheid/etc...