• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanschaf rotary verstandig?

Bakel

Detailing trainee
2 jul 2012
23
47
Beste forummembers,

Ik zou graag jullie hulp willen ivm aanschaf van een rotary.

Momenteel ben ik in het bezit van een excentrische Bosch PEX 420 AE machine. Ondanks dat ik hier goede resultaten mee haal, ben ik van mening dat ik toe ben aan een machine die het een stap hoger en beter kan. Ook vind ik deze Bosch geen fijne houvast hebben tijdens het polijsten en te weinig power.

Vandaar dat ik mij aan het verdiepen ben in het aanbod van rotary polijstmachines en kwam hierbij bij de Flex pe 14 uit.

Nu is het probleem, ik heb nog niet met een rotary gewerkt. Is het nu verstandig om er een aan te schaffen of juist niet? Ik weet wat de voordelen en gevaren zijn.

Met deze gedachte is tijdens mijn zoektocht ook de Flex 3401 vrg in het oog gesprongen.

Om nu tot mijn vraag te komen: zal ik voor een rotary gaan (icm testpanelen om te oefenen) en de Bosch houden voor te finishen. Of zal ik voor de Flex 3401 vrg gaan en deze gebruiken voor te polijsten en finishen? En haal ik hiermee hetzelfde resultaat als een rotary?

Alvast bedankt voor jullie hulp :cool .

Als je kunt aangeven waar je ongeveer woont is er misschien iemand in de buurt waar je even een rotary kunt proberen, je moet toch zelf het gevoel even krijgen.

Flex excenter, de een houd ervan en wil niets anders, de ander zegt dat hij niet kan tippen aan de rotary. Ik zelf heb hem niet kunnen proberen, dus kan er niet over oordelen.

Ik zelf doe bijna alles met de rotary, alleen finishen doe ik meestal met de Dap, en soms een vloeibare wax aanbrengen. Voor mij een prima combi waar ik eigenlijk altijd goed mee uit de voeten kan.

De Bosch machine die jij hebt heeft de aandrijving bovenop het werkende gedeelte zitten. De Flex-en die je noemt hebben de aandrijving haaks. Ook hebben ze veel meer vermogen. Een rotary is heel lastig te gebruiken om te finishen en werkt juist reuze handig als je (veel) moet corrigeren. De VRG kan prachtig finishen en eventueel corrigeren. De VRG maakt maximaal 480 rotaties en de PE zeker 2000, met de 1ste zul je dus wat meer geduld moeten hebben.

Wil je maar 1 machine zou ik voor de VRG gaan.
Er wordt dacht ik een VRG aangeboden voor een leuke prijs in het vraag/aanbod gedeelte...

Alleen een rotary raad ik je af. Finishen met een rotary is vrijwel onmogelijk. Daarvoor heb je een excenter nodig. Ik vraag me af in hoeverre de Flex 3401 VRG een vervanger is voor een rotary. Het zal vast een krachtige machine zijn, maar het is geen rotary. Als je in minder tijd wilt corrigeren, dan zou mijn advies zijn een rotary (PRO900 bijvoorbeeld) icm een excenter. Dat kan je je huidige Bosch PEX 420 AE zijn, maar als je deze niet fijn vindt, wat ik me voor kan stellen, dan zou ik of een DAP900 VII er bij nemen of als geld geen rol speelt de Flex 3401 VRG.

De laatste tijd is "detail goeroe Paul Dalton", van Miracle detail, fan van de Rupes Bigfoot. Hij roept zelfs dat hij geen rotary meer nodig heeft sinds deze ontdekking. Ik ken het apparaat niet, maar volgens mij is het een excenter met een gigantische uitslag. Mr Paul Dalton is er erg enthousiast over, maar of dat alles zegt........................

Iemand ervaring met de Rupes Bigfoot?

Ik ben er even ingedoken in de Rupes "Bigfoot".

Deze heeft een uitslag van 21mm 8o

Technische gegevens
Snelheidsregeling v
Gewicht Kg 2,600
R.P.M. 1700 - 4200
Vermogen W 500
Ø Schuurcirkel mm 21
Ø max polijstschijven mm 180
Ø steunschijf mm 150
gewicht 2.6 kilo

Ja precies, die uitslag is gigantisch. Zou dat de enige (technische) reden zijn om hier laaiend over te zijn?

Bedankt voor de reacties. Ik woon in Noord-Brabant. Dus mocht er iemand in de buurt zijn met een rotary dan hoor ik het graag.

Ik had deze review nog gevonden. Hier zeggen ze dat er weinig verschil zit tussen de twee machines.
Review tussen rupes bigfoot en 3401 vrg

Zijn er nog meer gebruikers die een 3401 gebruiken en wat zijn jullie ervaringen.

Zou de PRO900 een goede keus zijn als rotary of kan ik beter voor de Fles rotary gaan?

De Pro900 voldoet hier al jaren, zeker als ik de kosten in de gaten hou. Zo vaak heb ik een rotary niet nodig, wanneer de zwaarste correctie al eens heeft plaatsgevonden voldoet meestal een opfrisbeurt met de DAP.

Ik zou eerst de combi Pro900 en DAP uitproberen, mocht je uiteindelijk toch anders willen zijn ze behoorlijk waardevast om te verkopen.

Edit; oeps, ik heb een 3403, en dat is een rotary, in tegenstelling tot de gevraagde 3401..

Krijg steeds meer het idee dat Paul Dalton zich meer en meer laten sturen door zijn 'sponsoren'. Volgende week is Flex zo aardig om hem te voorzien van spullen en centjes en krijgt ie daar een dikke piemel van.
Kan het uiteraard mis hebben daar het puur vanuit mijn onderbuikgevoel geschreven is, maar hoe meer en meer ik over deze 'goeroe' lees des te meer twijfels er bij mij ontstaan.

Wat betreft het vraagstuk van de TS: persoonlijk valt mijn keuze om een excenter te behouden om de kers op de taart mee te plaatsen. Welke rotary is afhankelijk van je budget en de keren dat je hem daadwerkelijk gaat gebruiken:
wat McShine zegt sta ik achter qua denk- en werkwijze.

Filmpje zegt in mijn ogen helemaal niks. Er is geen vergelijk gemaakt. Wellicht had die lak al strak geweest met een dap 500 icm finale, dat weet niemand.

Ben ik btw de enige die vind dat die man ongestructureerd over de lak heen en weer aan het dansen is?? Hij zal best mooie resultaten behalen hoor, maar of het de meest efficiënte weg daarnaartoe is?

Ik bezit een flex vrg 3401 en kan je zeggen dat ie idd een snellere correctie geeft tov een dap .(dat is mijn persoonlijke mening) Een rotary zal altijd sneller corrigeren omdat die ook veel meer toeren maakt. Ik dacht wel dat de flex vrg 900 toeren aankon (maar ik kan me vergisen)
Eindigen met een rotary : is mogelijk maar dan zal je toch al wat ervaring moeten hebben en veel gezien hebben van andere en meer ervaren detailers. Het is maw geen schande om te eindigen met een dap en je bent zeker van een hologramvrije auto.

De dap900 v2 ? zou naar het schijnt in de buurt komen(van een flex vrg) maar ik heb die eens geprobeerd van iemand en er is me niks anders opgevallen tov mijn (gewone) dap900 . Het blijven draaien van de pad onder belasting zou met die v2 (deels?) vermeden worden maar heb er zelf niks van gemerkt :weetniet

In combinatie met de nieuwste polijstmiddelen en pads kan je er wel vanuit gaan dat je hetzelfde resultaat behaalt als met een echte rotary (met zo'n flex , maar dat kan je dan ook zeggen van een dap........als je maar lang genoeg polijst)

Voor je beslist om eender welk ander toestel te kopen raad ik je wel aan zoals hierboven reeds vermeld : probeer ze allemaal uit

Voor 1 zo'n flex heb je al wel 2-komma-zoveel daps...

Bakel;311242 zei:
Bedankt voor de reacties. Ik woon in Noord-Brabant. Dus mocht er iemand in de buurt zijn met een rotary dan hoor ik het graag.

Ik had deze review nog gevonden. Hier zeggen ze dat er weinig verschil zit tussen de twee machines.
Review tussen rupes bigfoot en 3401 vrg

Zijn er nog meer gebruikers die een 3401 gebruiken en wat zijn jullie ervaringen.

Zou de PRO900 een goede keus zijn als rotary of kan ik beter voor de Fles rotary gaan?

Die test is wel een beetje krom....

2 machines testen, maar dan op iedere machine compleet andere pads en polijstproducten...:weetniet Zo kun je toch niet vergelijken?

Ik woon in Den Bosch. Dus is opzich wel te doen. Is er de mogelijkheid om te testen dan? @DannyL voor jou dezelfde vraag.

En wat zijn jou bevindingen van de drie machines?

@mk-us; ik deel jouw onderbuikgevoel. Eerst was het Swissvax, daarna 3M en nu Rupes. Ik vermoed dat er met centjes geschoven word voor een enthousiaste review. Dat gevoel maakt zijn verhaal niet geloofwaardiger.

@Bakel; de PRO900 voldoet voor mij prima. Natuulijk is de duurdere Shinex beter/anders, maar voor de keren dat ik een Rotary gebruik is de PRO helemaal goed.

LB;311390 zei:
@mk-us; ik deel jouw onderbuikgevoel. Eerst was het Swissvax, daarna 3M en nu Rupes. Ik vermoed dat er met centjes geschoven word voor een enthousiaste review. Dat gevoel maakt zijn verhaal niet geloofwaardiger.
Inderdaad, Paul Dalton is echt een grap. De man zal best kunnen poetsen maar hij is giga overrated naar mijn mening.
Hij doet de duurste auto's maar gaat te werk in een oude jogging broek en schoenen, trek even wat fatsoenlijks aan voor de camera, welke indruk wil je geven.
Ook de kwaliteit van de foto's is echt om te janken. Als je 5000 pond vraagt voor een poetsbeurt dan kan je ook een goede camera kopen en een cursus doen.
Iemand eens die enorme stapel pads opgevallen aan de zijkant? Of hij legt ze neer voor de show maar echt iets toevoegen vind ik het niet of nog erger, hij gebruikt ze ook nog eens.
Pads liggen daar flink stof te happen namelijk.

Sowieso zijn er een flink wat grote jongens die gesponsord worden. Dat kan je mooi zien als ze vaak verschillende producten gebruiken of aanprijzen.
Hebben ze een nieuwe wax gekregen dan worden er heel wat foto's en tekst geschreven over dat product en wordt er net gedaan alsof alle glans toegewezen kan worden aan de glans.
Dat er 20 polijsturen inzitten doet niet ter zake en wordt in een paar woorden gemeld als het uberhaupt gezegd wordt.