Ooh, ik heb dit niet helemaal meegekregen, het hele klei-verhaal.

Las even terug en las ook in de TS zijn post dat er inderdaad over een coating word gekleid. Dit vond ik ook opmerkelijk en zou niet in mijn hoofd opkomen om te gaan doen.
Ik vroeg mij gewoon af wat je dan als alternatief zou moeten doen als de coating aangekoekt is door vuil, zonder de coating opnieuw aan te brengen. Wat je dus niet met een chemische reiniger kunt verwijderen.
In mijn beetje ervaring met coating, in mijn geval alleen de Mohs en Si3D, is een groot voordeel van een SiO2-coating dat de pH-tolerantie veelal het merendeel van de schaal bedekt. (Denk aan 2-11) Hierdoor is het juist mogelijk om met iets agressievere middelen de coating te lijf te gaan en dat
terwijl er al minder kan hechten op de coating als op de lak.
Mochten deze middelen ook niet werken, dan ben je aardig de klos. Als in, je zal middel een mechanische handeling iets moeten gaan doen met als gevolg dat de coating zelf aangetast word en op zijn beurt wéér de gevolgen van dien.
Wat ik dan niet helemaal snap, en wellicht kan je dat toelichten
@Frans er word beweerd dat sommige coatings krastbestendig(er) zijn dan de conventionele waxen, hoe zit dat dan? Lijkt mij dat een zachte klei icm met goede glijmiddel ook weinig schade kan aanbrengen? Sorry, ik ben soms stront eigenwijs.
Een coating zoals bijv. Mohs is een Si02-coating die een behoorlijk harde laag vormt. In mijn simpele manier van denken wil dit zeggen dat de coating zelf flink hard is en dus het nodige kan weerstaan, maar hij zal nooit VEEL harder zijn als de harde clearcoat waar hij op ligt. Dus, mijn idee is dat net zoals simpelweg de clearcoat kleien en er defecten kunnen ontstaan, dit ook op de coating kan gebeuren. Op de ''kale'' clearcoat kan je dit nog simpel herstellen middels de bekende wegen, maar op een coating word het natuurlijk een lastiger verhaal.
Ik denk dat er niet moet worden gekeken naar; ''Kan een klei voor defecten zorgen'', maar naar ''waarom zou je het risico lopen''.
Bij de Mohs-detail op een
Audi S4 zitten inmiddels behoorlijk wat defecten. Flinke krassen her-en-der. Hiervan denk ik dan;
''Het is maar goed dat de Mohs over de lak ligt. Deze zal toch een deel van de kras opgevangen hebben of misschien wel alles. Lag er niks over de lak ter bescherming, had je nu een flinke jaap in je daadwerkelijke lakwerk gehad.''
Ik zie een coating zoals Mohs, maar ook in mindere mate de Si3D, als een extra flinterdunne clearcoat met als bonus alle bijkomende eigenschappen van een Si02-coating. De coating zelf is uiteraard niet zo hard én dik als de clearcoat, maar het is nét wat extra.