• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Artikel "feedback"

RobertRvZ

Detailing trainee
6 mei 2018
13
45
28
Otterlo
Hallo Poetsers,

Ik heb me kortgeleden aangemeld op dit forum, aangezien hier de juiste kennis aanwezig is.
Kort samengevat: Poetsen mag ik graag maar mijn huidige auto kan wel een polijstbeurtje gebruiken. Ik kan dit laten doen maar het zelf doen lijkt mij ook leuk.
Nu heb ik van een familielid de poetsspullen in huis gehaald en even bekeken wat het allemaal is.
Als ik mijn uitzoekwerk juist gedaan heb moet het hiermee gaan lukken.
Hieronder een afbeelding met wat het allemaal is. Mochten er nog mensen met adviezen zijn op het gebied van de producten zijn die natuurlijk welkom, ik ben tenslotte ook maar een leek die het wil gaan proberen ;)

Ik denk dat er op het forum ergens ook wel een plan van aanpak staat voor hoe te werk gaan met deze producten in combinatie met de machine :)

Het betreft een DAP 900 machine met de op de afbeeldingen getoonde producten. Als ik het polijsten ga doen bestel ik wel even nieuwe pads voor op de machine.

Alvast bedankt voor het lezen/reageren.

Groeten Robert

20180517_183159.jpg
20180517_183223.jpg
20180517_183234.jpg
20180517_183253.jpg
 
Hoi, ik neem aan dat de spullen toch niet over de schutting zijn gegooid, maar je wel een beetje uitleg hebt gehad??:p

Volg de tip van @nicknameless en je komt een heel eind. Enne nieuwe pads... het lijkt geen overbodige luxe :innocent:

Succes!! Gewoon vooraan beginnen, komt het vanzelf goed.
 
Ah kijk, dit zijn bruikbare tips :)
Die How To ga ik eens goed doorspeuren.

Echt producten heb ik niet meer in huis. Hetgeen wat ik gebruikte is bij de laatste keer zo goed als op gegaan dus ik moet nieuwe middelen hebben.
7 maart heb ik de auto nog met het klei blok gedaan, was de auto hard aan toe aangezien de lak enorm ruw was. Na het kleien zo glad als een aal.
Maar als ik de auto ga polijsten klei ik m alsnog wel natuurlijk.

Wat ik nu heb of nagenoeg op is, zowel de poets als de shampoo: Waxoyl klei blok met bijbehorende spray voor het kleien, een quick detailer van Waxoyl en als shampoo heb ik GP shampoo.
Ik was met een washandschoen maar zonder filter onder in de emmer. Dus daar moet ik sowieso ook wat voor bestellen.
Zoals te lezen is, niet echt veel spullen :D
 
Leuk setje om te beginnen, hoor. :D

Inderdaad nog effe kleien voor je de lak gaat polijsten. You got it! WaxOyl laten voor wat het is en oede vervangers zoeken. ;)

Zo even een greep uit 't mandje: Collinite wax, Born to be Mild shampoo, Dolce Verde klei, Spray&Wipe detailer.
 
Onlangs heb ik even geoefend op een losse kofferklep met de DAP900 en Monello producten. Ik heb de pads op de gok gebruikt omdat ik niet echt zo snel kon achterhalen welke voor wat was. Hieronder het resultaat :) nogmaals, ik heb alleen de 3 Monello producten gebruikt, geen Glaze en Wax aangebracht naderhand.

24f9vdc.jpg


Vanmiddag heb ik aan de hand van de tutorial een productenlijst samengesteld waarvan ik denk dat het goed moet komen voor mijn auto. Hieronder mijn lijstje.

Wassen:

Monello Lavare 500ml
Gyeon Q2M Smoothie / Monello Wash Mitt
Senza Acqua Drying Towel / Gyeon Q²M Silk Dryer XL

Kleien:

Dolce Verde Klei Set

Polijsten:

Monello Veloce 500ml
Monello Mezzo 500ml
Monello Finale 500ml

Monello 5.5" Yellow Cutting pad - Voor het aanpakken van krasjes met Raffini Veloce
Monello 5.5" Orange Light Cutting pad - Voor het aanpakken van swirls en lichte krasjes met Raffini Mezzo
Monello 5.5" White Polishing pad - Voor het nabewerken met Raffini Finale

Voeden:

Poorboys World Black Hole 473ml
Monello 5.5" Black Finessing Pad - Voor het aanbrengen van een glaze, wax of sealant

Wax:

Geen idee eigenlijk... wat is een goede Wax voor een beginner?
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Of je pakt de Orange Crush van Dodo, mijn ervariong is dat daar net wat meer olien in zitten voor die super wet look.
Die heeft bij mijn auto's toch de voorkeur gekreggen qua dodo's
 
  • Leuk
Reactions: RobertRvZ
@RobertRvZ Ik heb nog niet gelezen wat voor auto je nu hebt (leeftijd, merk/model, toestand van de lak), dat kan ook nog wel van invloed zijn op de beste aanpak.
De oranje doek die je al had is de Watermagnet van Meguiar's? Niet de allerbeste droogdoek, maar dat betekent dat je niet direct een droogdoek nodig hebt. Het witte padje dat je hebt is waarschijnlijk een handpadje om bijvoorbeeld wax aan te brengen.

Voor het aanbrengen van Black Hole zou ik een rode finishing pad aanraden: de mechanische eigenschappen zijn gelijk, maar doordat je meer contrast hebt met je product (donkergrijze black hole), heb je minder de neiging om te veel product te gebruiken.

Wax is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, persoonlijk ben ik een fan van de Collinite 845 (vloeibare wax).
 
  • Leuk
Reactions: RobertRvZ
@Cordoba ik heb een BMW van 2012, Azuriteblack(in schaduw zwart, in zon donker blauwe gloed er doorheen) 129000 km gereden. Auto staat nagenoeg de hele week in de garage en komt alleen in het weekend buiten. De lak kan wel een poetsbeurt gebruiken. De auto is denk ik een wasstraat auto geweest en op de neus is de vorige eigenaar aan het boenen geweest om een paar vliegjes weg te poetsen, hier zie je dus wat plekjes zitten.

@iedereen, Dank voor de tips wat betreft het waxen! Erg bruikbaar en handig. De genoemde waxen maken niks uit voor de kleur van de auto?

Voor het polijsten, is dat persoonlijke voorkeur of een beste manier? Dan bedoel ik de manier van polijsten. Eerst de hele auto met veloce, dan helemaal met mezzo en daarna met finale? Of eerst bijvoorbeeld de neus compleet doen? Bumper, schermen, motorkap en daarna door naar de deuren.
 
Persoonlijk doe ik afschalen wanneer ik de hele auto rond ben geweest.
Los van feit dat je afschaalt wanneer je tevreden bent is het voor mij persoonlijk rustiger werken, meer orde.
Aandacht op de stap zelf en zodoende ook minder kans een plek over te slaan o.i.d..
 
  • Leuk
Reactions: RobertRvZ
Ja, ik raad ook aan om per product op de hele auto te werken, anders moet je constant wisselen van pad. Tevens moet je dan steeds de pads meerdere keren wassen. Je gaat de eerste keer uitzoeken welk product en welk pad op jouw lak werkt, eens je dit hebt uitgemaakt werk je de hele auto af mét de gekozen pad en product. En dan op naar de volgende fase ;) .
 
  • Leuk
Reactions: RobertRvZ
@Brad ik denk dat het qua schoonmaken van pads niet uitmaakt. Ook als je eerste hele auto met bijvoorbeeld Veloce en Geel doet zal je de pad na ongeveer elke 2 hits schoon moeten maken.
 
  • Leuk
Reactions: RobertRvZ
Nope, maakt qua schoonmaken niet uit. :) Zelf compound ik eerst de hele auto en ga dan pas afschalen, maar recent heb ik mijn eigen auto gedaan en door de temperatuur en korte tijdbestek heb ik per paneel gewerkt; Dus één paneel heb ik volledig meerstaps gepolijst en zelfs gewaxed alvorens ik verder ging. :)
 
  • Leuk
Reactions: RobertRvZ
@Cordoba ik heb een BMW van 2012, Azuriteblack(in schaduw zwart, in zon donker blauwe gloed er doorheen) 129000 km gereden. Auto staat nagenoeg de hele week in de garage en komt alleen in het weekend buiten. De lak kan wel een poetsbeurt gebruiken. De auto is denk ik een wasstraat auto geweest en op de neus is de vorige eigenaar aan het boenen geweest om een paar vliegjes weg te poetsen, hier zie je dus wat plekjes zitten.

@iedereen, Dank voor de tips wat betreft het waxen! Erg bruikbaar en handig. De genoemde waxen maken niks uit voor de kleur van de auto?

Voor het polijsten, is dat persoonlijke voorkeur of een beste manier? Dan bedoel ik de manier van polijsten. Eerst de hele auto met veloce, dan helemaal met mezzo en daarna met finale? Of eerst bijvoorbeeld de neus compleet doen? Bumper, schermen, motorkap en daarna door naar de deuren.
2012 is dat een F serie?
De manier is om eerst middels een testspot te bepalen welk polijstmiddel/pad combo je nodig hebt om de defecten te verwijderen en daarna is het een kwestie van afschalen om zoveel mogelijk glans te verkrijgen.
Ikzelf zou eerst de hele auto defect vrij polijsten en dan pas de gehele auto finishen.
 
@Ric325i dit is een van de laatste van de E9X serie. Ik vermoed een Carbon Sport Edition aangezien deze exact dezelfde opties en uitstraling heeft op de wielen na.

Dan denk ik dat ik mn plan en producten lijst klaar heb :) Super bedankt iedereen! Wordt erg gewaardeerd!
Met de term "hit" wordt een deel/paneel van de auto bedoelt of de hele auto? (sorry, echt een leek hier:no_mouth:)
 
@Cordoba ik heb een BMW van 2012, Azuriteblack(in schaduw zwart, in zon donker blauwe gloed er doorheen) 129000 km gereden. Auto staat nagenoeg de hele week in de garage en komt alleen in het weekend buiten. De lak kan wel een poetsbeurt gebruiken. De auto is denk ik een wasstraat auto geweest en op de neus is de vorige eigenaar aan het boenen geweest om een paar vliegjes weg te poetsen, hier zie je dus wat plekjes zitten.

@iedereen, Dank voor de tips wat betreft het waxen! Erg bruikbaar en handig. De genoemde waxen maken niks uit voor de kleur van de auto?

Voor het polijsten, is dat persoonlijke voorkeur of een beste manier? Dan bedoel ik de manier van polijsten. Eerst de hele auto met veloce, dan helemaal met mezzo en daarna met finale? Of eerst bijvoorbeeld de neus compleet doen? Bumper, schermen, motorkap en daarna door naar de deuren.

Allereerst is de beste manier afhankelijk van je vaardigheden en tijd én de beschikbare middelen. Als je de eerste keer een auto onder handen neemt, moet je niet proberen om een auto te wassen, kleien en polijsten en van een waxlaag te voorzien in één dag. Als je niet binnen kunt werken en de auto ('stofvrij') binnen kunt laten overnachten, is de beste optie om steeds een aantal panelen te pakken, en die dan helemaal af te werken. Jij kunt zo te lezen de auto binnen laten overnachten, dus dan kun je na een aantal stappen de auto binnen zetten om te overnachten en de volgende dag verder. Als 'binnen' een boerenschuur is, waar de auto wel uit de zon en de regen staat, maar waar wel wat wind door heen kan waaien kan er ook stof op de auto waaien, en moet je de auto even afspoelen als je de volgende dag verder gaat, maar kun je dan ook gewoon verder.

De waxen die hier genoemd zijn, zijn niet kleurafhankelijk. De enige wax die echt kleurspecifiek is is kleurwax en dat is in eigenlijk een combinatie van glaze op kleur (om krasjes en kleine lakfoutjes te maskeren) en wax.

Overigens de vraag over merk/model auto en leeftijd had ook een reden: elke auto die je de eerste keer aanpakt moet je eerst een testspot doen om te bepalen welke combinatie als eerste stap zwaar genoeg is. Nu hebben we met zijn allen wel zoveel ervaring dat we op basis van de auto gegevens (mits die niet is overgespoten) een eerste inschatting te maken of je zwaar geschut nodig hebt, of dat een 'aai over de bol' al genoeg is om krasjes weg te polijsten. Met jouw BMW heb je waarschijnlijk redelijk zwaar geschut nodig, maar zoals altijd: eerst een testspot.

Overigens op alle kunststof delen (bumpers, spiegelkappen enz.) moet je wel extra voorzichtig zijn: de warmte kan niet weg, waardoor je eerder lakschade
op loopt. Op gewoon plaatwerk (plaatstaal of alu) verspreidt de warmte zich snel, en heb je niet zo snel een probleem.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ric325i