• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginner in stappenplan. hulp met kiezen gevraagd

TriMeX

Detailing rookie
8 sep 2012
197
0
Ik heb sinds kort een 2e hands bmw aangeschaft en ben er erg blij mee.

Maar nu wil ik hem in top staat krijgen. En aangezien ik hier 0 ervaring mee heb vraag ik jullie advies.
Hieronder de auto.

voor degene die het interesseert een BMW 318I exec 2007 met creme leder en navigatie

Ik kom zelf uit noord limburg ( Venlo )



foto1.jpg


foto3.jpg


foto4.jpg







Ik heb me al behoorlijk ingelezen en heel veel op youtube bekeken hoe wat werkt en zo tientalle tips opgedaan
van iets simpels als een 3 emmer systeem voor je velgen en spullen bij elkaar te houden tot het trucje waar je het water van je auto
afspoelt zodat er minder te drogen valt.

Ik begin net en het enige wat ik wel nog thuis heb is:

Mcg washmit
Mcg wax ( ruikt heerlijk maar was voorheen voor mijn motor en bescherming deed er niet toe ivm alleen mooi weer rijden )
Turtle nano velgen spray ( las hier iets over in comments bij het product dat het niet voor gelakte velgen is, maar weet niet of mijne dat zijn )


Ik heb geen mogelijkheid binnen te werken en zal voor de tuinslang ook al naar me ouders moeten rijden omdat er geen tuinslang vanaf 10 verdiepingen hoog is aan te sluiten.

Ik heb de optie om hem bij een washbox af te spoelen en daar in te foamen en weer af te spoelen.
En alles moet met de hand.

Accessoires :

EZ velgen borstel ? tips zijn welkom vandaar de foto van de velgen erbij.
kwastjes van bouwmarkt om velgen mee te doen.

Mothers Wax - Tire Brush

Een extra washmit zodat de vriendin mee kan helpen of om de oude voor bijv. de velgen te gebruiken.
Las dat de lamswolle haartjes verliezen of er iets van gras nog wat in kon zitten wat de lak kon beschadigen.
Dus dan maar een simpele washmit van monello of mcg.
Droogdoek van monello

emmers ( transparante van een bouwmarkt ? )
met de grid guard in de spoel emmer.


Monello microfiber doeken
poor boys microfiber pad x2




Stap 1 : wassen
lavare
born to be mild
voorkeur iemand ?



Stap 2 : Kleien

Mothers clay set
dacht eerst aan de monello ivm de wash en clay kit maar deze is harder ?

Stap 3 : Paint cleanen

PB Polish ? als paint cleaner

Stap 4 : Voeden van de lak

PB Black hole

Stap 5 : Waxen

Hier ben ik dus echt de weg kwijt omdat niet alles boven op elkaar kan.
En door de verschillen als in hoe lang de bescherming zit tenopzichte van de glans.
poorboys blue wax paste

Banden

Voor velgen en banden wil ik een velgen wax en voor de banden een tiregel maar waarmee maak je de banden zelf schoon behalve de tirebrush die ik bij accesoires heb staan.

dacht zelf aan
pb bright n bold tire gel
pb sealant voor de velgen


Het zijn behoorlijk wat dingen en dan ben ik nog niet eens aan het leer aan de binnenzijde begonnen. Maar eerst de buitenzijde en hier een goede beschermlaag op.


Ik ben nieuw hiermee aangezien mijn vorige auto nog met een spons en 1 emmer werd gewassen kan ik behoorlijk wat advies gebruiken. Als ik een geheel ander systeem of wat dan ook moet nemen hoor ik het graag.
 
Mooie auto !

Om een beetje tegemoet te komen aan je vragen :

(is hoe ik het zou aanpakken , is meer mijn voorkeur dus )


washandschoen : ik gebruik een lamswollen van car-pro en vind dit persoonlijk de beste washandschoen die ik heb. Er blijft soms wel eens wat hangen van haartjes achter scherpere stukken (emblemen) .
Deze :
006-2.jpg


wax : keuze is oneindig , ben je tevreden van die wax , houden tot ie op is en dan pas nieuwe (en mogelijk andere ) kopen .


glaze : black hole is zeker niet slecht en perfect geschikt voor jouw auto . Misschien kan je wax niet in combinatie met de black hole (oplosmiddelen in de wax en dan is de glaze een maat voor niets...)

velgen poetsen : als je ze netjes bijhoud is een gewone autoshampoo al voldoende , anders kan je misschien een (neutrale) velgenreiniger kiezen (bilberry)

een(zachte) kwast doet zeker dienst , de velgenborstel van Mothers is een topper voor de "voorkant" (je hebt net een leuke actie gemist , ze waren begin deze maand te koop aan 50 %korting ) , maar alles moet niet in 1 keer natuurlijk.

In de velgen : ez is altijd een goeie keuze , hangt af van je voorkeur of je een kleine of grote neemt (ik zou de grote nemen voor jouw velgen ) velen zijn ondertussen overgeschakeld op "wheelwoolies" , meerdere keuzes en ieder heeft zijn voorkeur .

emmers : voorlopig gewone nemen en later overschakelen op "echte" , daar passen de gritts beter in en hebben ze echt nut. Ververs beter je water op tijd .

kleien : Mothers setje is altijd goed . de showtime misschien opzij houden als detailerspray en gaan voor bvb een concentraatje van dodo juice of voor spray & wipe 1/1 als glijmiddel

extra washandschoen : een monello of meguiars (ik vind de megs iets beter dan monello )

wax voor de velgen : niet zo veel keuze dus daar kom je wel uit (ik gebruik wheelwax)

Banden wassen : kan met zowat elk reinigingsprodukt dat ontvettend werkt , als je maar goed naspoelt . Nadien de banden wel mooi "voeden" .

bandenzwart : lees ff in show-offs en vergelijk de foto's , niet iedereen wil blinkende banden . Aanbrengen kan met een gewone kwast .

Succes !
 
Thnx alvast voor de reactie. En ook voor de foto. Die marinowollen washmit ziet er idd goed uit. Hellaas uitverkocht.

de wax die ik nog heb is nog de oude voorganger van de techwax van meguiars. nog voor de 2.0
synthetisch en meer zegt het me niet.

De velgen heb ik goede en slechte reacties gelezen van de EZ dus weet het niet helemaal.

Nu staat het hierop

1 Grit Guard - Zwart € 13,99
1 Gold Class Supreme Shine Micro... € 26,99
1 Tire Brush € 6,99
1 Bold N Bright Tire Dressing - ... € 12,99
1 WheelWax - 256gr € 18,99
1 Black Hole - 473ml € 17,99
1 Spray and Wipe - 946ml € 16,99
1 Born to be Mild shampoo - 500m... € 23,49
2 Microfiber Applicator € 4,50
1 Let Us Spray Spritz Bottle - T... € 3,99
1 California Gold Clay Bar Paint... € 27,99
1 Senza Acqua Drying Towel - 70x... € 16,49


Subtotaal: € 191,39
 
Mijn advies:
-Monello Wash & Clay set, met een microfiber wash mitt is niets mis en makkelijker in onderhoud. Zeker als je nog nooit aan detailing gedaan heb is starten met een microfiber mitt misschien makkelijker.
Bovendien kan je deze later altijd nog gebruiken voor de dorpels/onderkanten van de deuren e.d. want daar is een wollen washmitt geen succes. Omdat deze handmatig gewassen moet worden is het lastiger alle vervuiling eruit te krijgen.
Shampoo is van dezelfde hoge kwaliteit als de Born to be Mild, Senza had je al staat en een mooie mitt erbij.

Klei uit de set is lekker soft, goede detailspray en mooie doek dus gelijk helemaal klaar daarvoor. Navullen kan prima met de Spray & Wipe als hij leeg is.
Kleien met een let us spray fles vind ik geen knaller, je knijpt je een ongeluk met 2 vingers.

-Monello Mezzo op een oranje of een duo applicator. Deze bevat een korrel en als ik goed kijk naar de eerste foto spot ik al heel wat swirls volgens mij en is de Mezzo echt een aanrader.
Deze finished handmatig al zo goed dat nabehandelen eigenlijk overbodig is, afnemen met een Peluche Verde. Deze zijn beter dan de Mgguiar's doeken en véél goedkoper.

-Daarna Black Hole, perfecte glaze, inwerken met zwarte of witte handpad en afnemen met Peluche Verde.

-De wax keuze hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Natty's Blue is een prima wax met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.
Voor een goede vloeibare variant is Poorboy's EX of EX-P een aanrader. Natty's geeft een wat warmere glans, de EX-P blijft wat langer zitten en de EX zit daar mooi tussenin.
Gezien de komende wintermaanden zou mijn keuze op dit moment de EX-P zijn vanwege de duurzaamheid. Je kan later altijd nog de Natty's aanschaffen of een leuke Dodo panel pot (kerstcadeau tip!).

-EZ brush is een prima borstel MITS juist gebruikt. Niet boenen, rustig heen en weer gaan en niet uitslaan dan blijft ie gewoon prima heel.

-Wheel Sealant van Poorboy's is wat makkelijker af te nemen bij te dik aanbrengen dan de Wheelwax, duurzaamheid ontloopt elkaar nauwelijks.

-Bold 'n Bright is een mooie satijnen look dressing. Op waterbasis dus niet vettig, daardoor wel iets minder duurzaam.
 
Misschien toch een goed idee om dan idd die wash en clay van monello te nemen. ( wist niet wat ik van de klei moest denken )


en ik ga eens die ex-p doorlezen wat betreft de langere standtijd.

ben er volgens mij nog lang niet uit maar denk dat het beter is eerst wat meer ervaring op te doen dan meteen het grootste/beste pakket te willen zoeken.
 
Ik gebruik zelf ook de Monello Wash & Clay set en ben hier tevreden over.

Gebruik ook Poorboy's Black Hole en EX-P en heb naar mijn mening hier goede resultaten mee gehaald, ben hier zeker tevreden mee. Vooral de EX-P zoals Dibbuz al aangeeft blijft lang zitten. Ik zelf laat de Black hole wat langer zitten alvorens ik deze af neem met een Peluche Verde, dit omdat ik het idee heb dat dit een mooier resultaat geeft.
 
Thnx voor de tips. dan blijven deze in mijn bestelling. ( die trouwens uit de hand begint te lopen -_- )

Nog tips voor welke pads voor blackhole en mezzo ? ( oranje voor mezzo )

en de exp met een normale mf pad ? en dan laten curen voor een 30 tot 60 min las ik.
 
Black hole kan met rood of zwart, zelfde geld voor de exp.
Cure-tijd is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheidsgraad, zou swipetest doen.
Als je de gehele auto in 1x handmatig voorziet van de exp en je bent weer terug bij het begin dan ben je er meestal wel zo'n beetje
 
Heb mijn lijst weer aangepast.

Het heeft even geduurd. in de tussentijd zelfs niet 1 keer met de hand durven wassen.. alleen even foam in de wasbox en afspuiten..


ik heb nu alles weggelaten om te polijsten voor na de winter. Eerder heeft dit toch geen nut. Misschien ook beter om eerst dit te zien van iemand of een bijeenkomst.

ook heb ik gemerkt dat de foam in de wasbox het niet altijd doet en een spuitlans zelfs lekte waardoor ik zelf zeiknat was.
Dus ben er aardig klaar mee. en ga zelf met een handpompje aan de gang en een tuinslang en 3 emmers.
( emmers ga ik nog opzoek naar transparante en een donkere voor de velgen )

ik heb erg veel bijgelezen maar uiteraard zijn andere tips erg welkom.
tot die tijd blijft hij met swirls in een sealant / in combi met wax laagje ( gelezen dat dit erg goed samen ging )

vroeg me alleen af of de velgen verder nog een waxlaag nodig hebben of nattys ook gaat bijv. ?




1 Super Snow Foam - Super Concen... € 8,99
1 Tire Brush € 6,99
1 Bio-Degradable All Purpose Cle... € 15,99
1 Natty's Paste Wax Blue - 235ml € 19,99
1 EXP Pure Sealant - 473ml € 18,99
1 Born to be Mild shampoo - 500m... € 23,49
1 Grit Guard - Rood € 13,99
1 California Gold Clay Bar Paint... € 27,99
1 Bold N Bright Gel - 473ml € 12,99
1 Merino Wool Mitt € 19,99
3 Edgeless Soft Foam Hand Applic... € 5,25
1 Peluche Bianco Trio € 18,99
1 Senza Acqua Drying Towel - 70x... € 16,49
1 Wheel Woolie - Medium € 15,99
1 PERL Tire Applicator 1stuk € 2,99
Subtotaal: € 229,11
 
Die droogdoek (70 x 70 cm ) wordt bij mij nog amper gebruikt omdat ik het niet fijn vind door de grootte ( dubbel plooien en nog eens = te dik/onhandig)

In de plaats gebruik ik liever de peluche bianco (trio) : meer doeken voor ongeveer hetzelfde geld en als er eens 1tje valt heb je er nog ...:ja

(ik kom ruim toe om met zo 1 doek mijn auto af te drogen en zou ipv die droogdoek een detailerspray nemen bvb : spray&wipe )

Mooi lijstje !
 
Dat ben ik met grandscenicman eens. Die lap is veel te groot, en als hij net nieuw is 'plakt' hij enorm waardoor je hem opgevouwen niet goed over de lak krijgt. Ik heb hem daarom doormidden geknipt en mijn oma de rand om laten stikken. Dit heb ik ook al eerder met mijn delerium gedaan, werkt perfect! Het groffe water kun je dat met de ene doen, en daarna met de andere helft en wat detailer spray afwerken.
 
Een andere optie die mij erg goed bevalt is dat ik na het afspoelen de auto naloop om het grove water met een Monello - Sponge weg te halen (kan je makkelijk uitknijpen en absorbeert ook echt goed het water) en vervolgens met een Monello - Peluche Verder de laatste drupjes drogen.
 
Ik denk dat je mijn manier het beste kunt vergelijken met het gebruik van een trekker. Ik begin dus op het dak en veeg in de lange weg het water van het dak (in banen). Het meeste water wordt geabsorbeerd of veeg je er aan de achterkant dus vanaf. De laatste druppels zijn kinderspel met een Peluche Verde of iets dergelijks.
 
hahah ideaal... ik blijf aan het twijfellen.. mooi is dat..

ben nog niet eens aan de binnekant begonnen... leer interieur... en wat zijn nou trims ? alles van dashboard plastic ?
 
Na ongeveer 20 x me bestelling aangepast te hebben ben ik voor dit gegaan.

1 100578 Mothers Wax - Tire Brush € 6,99 € 6,99
1 100728 Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml € 18,99 € 18,99
1 100734 Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml € 19,99 € 17,99
1 100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml € 17,99 € 17,99
1 100902 Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml € 10,99 € 10,99
1 101038 Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 500ml € 23,49 € 23,49
1 101079 Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 3780ml € 34,99 € 34,99
2 101156 Grit Guard - Grit Guard - Rood € 13,99 € 27,98
1 101424 Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) € 27,99 € 27,99
1 101860 Poorboys World - Bold N Bright Gel - 473ml € 12,99 € 12,99
1 101950 C.Pro C.Quartz - Merino Wool Mitt € 19,99 € 19,99
3 102026 Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator € 1,75 € 5,25
1 102090 Monello - Peluche Bianco Trio € 18,99 € 18,99
1 102095 Monello - Piccolo Nero Trio € 8,98 € 8,98
1 102165 Monello - Wheel Woolies - Set van 3 € 44,99 € 44,99
1 102324 C.Pro C.Quartz - PERL Tire Applicator 1stuk € 2,99 € 2,99
Verzendkosten: € 0,00
Totaal: € 301,58

behoorlijk wat om alleen de auto te wassen en in de shine te zetten :p

Thnx grandscenic voor je snelle reactie.
Ik heb nu toch de blackhole erbij zitten. Ik zou kunnen mailen om er iets anders bij te doen in plaats van deze.
Maar las ook dat bij bmw hand polijste weinig tot geen nut heeft.
 
Ik zou zeker voor deze gaan :
https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Wheel_Brush_155700_100575

Doeken heb je ook nooit genoeg : dubbel setje bianco's :-"

Die Grit Guard - Rood (2 stuks ) zou ik toch ff opsplitsen in rood en bvb blauw (soms handig als je de emmers niet meteen herkend met het "schuim" )

Heb geen ervaring met zo'n bandenapplicator , ik gebruik altijd een kwast .

Bij mij is rood de shampoo-emmer en blauw de spoelemmer : (principe van de badkamer)

rood = warm water ( ik doe meestal warm water bij de shampoo omdat dit fijner werkt dan met koud water....)

blauw = koud water (en het spoelwater is meestal koud ...)