• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginner Stappenplan

Stephandeleeuw

Detailing addict
13 mei 2012
27
50
Beste Cleaners,

Zojuist mijn eerste echte grote bestelling gedaan, naar aanleiding van de stickies.

Kan ik met deze bestelling een eind komen, en hoe zouden jullie het aanpakken?

1 100905 Op voorraad en gereserveerd Poorboys World - Deluxe Mega-Mega Towel - Groen - 40x68cm € 7,98 € 7,98
1 101037 Op voorraad en gereserveerd Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml € 12,50 € 12,50
1 101077 Op voorraad en gereserveerd Poorboys World - Black Hole - 946ml € 25,99 € 25,99
1 101164 Op voorraad en gereserveerd Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black € 3,99 € 3,99
1 101176 Op voorraad en gereserveerd Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White € 3,99 € 3,99
1 101243 Op voorraad en gereserveerd Dodo Juice - Red Mist - Tropical protection detailer - 250ml € 14,49 € 14,49
1 101575 Op voorraad en gereserveerd Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5 € 18,99 € 16,99
1 101950 Op voorraad en gereserveerd CarPro - Merino Wool Mitt € 19,99 € 19,99
3 102026 Op voorraad en gereserveerd Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator € 1,75 € 5,25
1 102091 Op voorraad en gereserveerd Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm € 16,49 € 16,49
iDEAL € 0,00
BTW € 22,16
Totaalbedrag: € 127,66

Nu heb ik nog een vraagje, hoe vaak maken jullie de auto schoon met al de stappen?
Dus denk aan wassen, kleien, polijsten, voeden en waxen?
Ik heb geen idee hoe vaak ik dit moet doen.
Hoop dat iemand me kan helpen.

Ik wil best even reageren, maar ik denk dat je mensen ook even de tijd moet gunnen "om te kunnen reageren". De meeste van ons zullen toch echt moeten werken overdag en zullen de honderden reacties even moeten wachten ;)

Maar zonder gekheid, volgens mij een prima start. Ik mis alleen nog wat extra doeken, daar kun je er niet genoeg van hebben namelijk.

Heb je ook iets van een goede velgenreiniger? Je kan starten met een shampoo, daarna iron-x en dan als ze goed schoon zijn in de wheel wax/sealant zetten.

Daarnaast zie ik ook niet dat je een wax hebt geselecteerd, heb je die al? Je hebt nu allleen polish en blakchole ... beste is dit af te toppen met een wax. Je kan bijvoorbeeld kijken naar Collinite 845. Dit is een populaire wax hier op carclean die ook erg makkelijk verwerkt en zorgt voor een goede standtijd en beading/sheeting. Succes met je aanschaf en vergeet niet een verslag je te maken met voor en na foto's :P

Stephandeleeuw;339527 zei:
Beste Cleaners,

Zojuist mijn eerste echte grote bestelling gedaan, naar aanleiding van de stickies.

Kan ik met deze bestelling een eind komen, en hoe zouden jullie het aanpakken?

1 100905 Op voorraad en gereserveerd Poorboys World - Deluxe Mega-Mega Towel - Groen - 40x68cm € 7,98 € 7,98
1 101037 Op voorraad en gereserveerd Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml € 12,50 € 12,50
1 101077 Op voorraad en gereserveerd Poorboys World - Black Hole - 946ml € 25,99 € 25,99
1 101164 Op voorraad en gereserveerd Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black € 3,99 € 3,99
1 101176 Op voorraad en gereserveerd Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White € 3,99 € 3,99
1 101243 Op voorraad en gereserveerd Dodo Juice - Red Mist - Tropical protection detailer - 250ml € 14,49 € 14,49
1 101575 Op voorraad en gereserveerd Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5 € 18,99 € 16,99
1 101950 Op voorraad en gereserveerd C.Pro - Merino Wool Mitt € 19,99 € 19,99
3 102026 Op voorraad en gereserveerd Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator € 1,75 € 5,25
1 102091 Op voorraad en gereserveerd Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm € 16,49 € 16,49
iDEAL € 0,00
BTW € 22,16
Totaalbedrag: € 127,66

Nu heb ik nog een vraagje, hoe vaak maken jullie de auto schoon met al de stappen?
Dus denk aan wassen, kleien, polijsten, voeden en waxen?
Ik heb geen idee hoe vaak ik dit moet doen.
Hoop dat iemand me kan helpen.

Ik zal even mijn stappen uitleggen.

- Ik heb thuis een hogedruk reiniger en daar spuit ik de auto mee af.
- Ik maak een sopje met 2 emmers, en doe daar de dode juice born to be mild shampo in, de andere alleen water.
- Ik was de auto met de CPRO Merino wool mitt.
- Ik droog de auto met de Senza acqua drying towel.
- Ik ga de auto polijsten raffini mezzo polish, icm soft foam hand applicator of de hand pad black and white
- Ik voed de auto met de black hole.
- Ik zet de auto daarna in de wax met de Dodo juice red mist tropical protection detailer.

Is dit een goed stappenplan

Ik zou nog een oranje handpad toevoegen en wat doeken en een wax.

Doeken heb je nooit genoeg, oranje handpad zodat je wat meer cutting heb met het polijsten met de mezzo.

De red mist geeft volgens mij niet zoon lange bescherming, ik zou een natty's wax erbij nemen.

Voor de rest heb ik geen opmerkingen:)

Je mist een kleisetje, een aantal extra doeken is zeer aan te raden en Red Mist is meer een Quick Detailer die je bestaande waxlaag voedt dan een stand alone wax.

edit: inderdaad vergeten zoals hierboven wordt gezegd, kleisetje nemen om de lak goed schoon te krijgen voordat je gaat polijsten. Een setje van Mothers schijnt goed te zijn voor beginners.

Stappenplan is an sich goed, besef wel dat handmatig polijsten een behoorlijke klus is ... krijg je wel spierballen van :). Zelf zou ik daar niet aan (durven) beginnen, hooguit voor een lokaal herstel. Misschien zijn er forumleden in de buurt die je desnoods daarbij zouden kunnen ondersteunen, zeker als je het allemaal voor de eerste keer doet.

Nogmaals, zorg voor voldoende doeken voor het aanbrengen van producten en uitbuffen (niet dezelde doeken daarvoor gebruiken). Neem minimaal nog dit setje erbij bijv: https://www.Carclean.com/product/Monello/Peluche_Bianco_Trio_MPB0103_102090

Tenslotte, de dodo juice red mist niet gebruiken als wax maar laat hem zeker in je bestelling zitten. Dit is namelijk een quick detailer+ waarmee je nadat je de auto in de wax hebt gezet kan bijhouden en extra boosten/beschermen. Nogmaals, kies voor een "echte" wax zoals https://www.Carclean.com/product/Collinite/Liquid_Insulator_Wax_No_845_473ml_CO_845_101219

Met dit alles heb je een eerste leuke kennismaking met detailen ... en dat ga je vervolgens (als je dat leuk vindt) steeds verder uitbreiden. Er is ontzettend veel te lezen op dit forum. De meeste vragen die je hebt gesteld had je eigenlijk wel terug kunnen vinden. Dus een goede tip voor de volgende keer, lees eerst het forum eens goed door.

Ik mis nog een stap kleien. Hiervoor kan je het monello setje (klei + glijmiddel) gebruiken of Auto Finesse/Dodo Juice/Poorboy's world/... klei en Born Slippy/Glide/... als glijmiddel.

Na het wassen hoef je de wagen niet af te drogen voor je begint te kleien. Na het kleien was je de wagen nog eens + afdrogen en dan polijsten. Veel succes!

1 101219 Op voorraad en gereserveerd Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml € 17,49 € 17,49
1 102088 Op voorraad en gereserveerd Monello - Peluche Verde Trio € 12,99 € 12,99
1 102314 Op voorraad en gereserveerd Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad € 4,49 € 4,49

Ik heb nog wat spullen erbij besteld namelijk, insulator wax, peluche verde trio en de orange cutting pad.

Nu heb ik nog eenmaal jullie hulp nodig, en dan kan ik morgen hopelijk een hele dag gaan detailen voor het eerst!

- Ik begin met het afspoelen van de auto met een hogedrukspuit.
- Ik pak twee emmers, eentje met sop en eentje met normaal water.
- Ik zeep de auto in met de Born to be mild shampoo, in combinatie met de Merino Wool Mitt.
- Ik ga de auto kleien met een setje wat ik hier thuis nog heb liggen.
- Ik ga de auto polijsten, dit gebeurd in ieder geval met de Raffino mezzo polish, maar heb geen idee welke doeken en pads te gebruiken voor het insmeren en afdoen. zou iemand mij dat kunnen zeggen.
- Na het polijsten ga ik weer voeden met de Black hole, maar geen idee in combinatie met welke pads en doeken
- Ik zet de auto in de wax met de Liquid insulator wax.

Nu zou ik graag een gericht antwoord willen hebben welke pads, en welke doeken wanneer te gebruiken en hoe te gebruiken.

Alvast bedankt, zoals jullie zien ben ik best bereid te investeren in goede producten!

Ik zie dat je mij allerlei pm's stuurt met dezelfde vragen, echter zijn die volgens mij al deels beantwoord door mij en andere forumleden. Er zijn nog talloze topics met stappenplannen en andere beginners die op weg geholpen zijn. Je moet nu toch wachten op je bestelling, kan je in de tussentijd alles rustig doorlezen. Succes.

Edit: heb je dit stappenplan helemaal doorgelezen en bekeken? Een betere start kan je niet maken https://forum.Carclean.com/cc_postst5867/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx

Renzo4000;339575 zei:
Ik zie dat je mij allerlei pm's stuurt met dezelfde vragen, echter zijn die volgens mij al deels beantwoord door mij en andere forumleden. Er zijn nog talloze topics met stappenplannen en andere beginners die op weg geholpen zijn. Je moet nu toch wachten op je bestelling, kan je in de tussentijd alles rustig doorlezen. Succes.

Edit: heb je dit stappenplan helemaal doorgelezen en bekeken? Een betere start kan je niet maken https://forum.Carclean.com/cc_postst5867/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx

1 101219 Op voorraad en gereserveerd Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml € 17,49 € 17,49
1 102088 Op voorraad en gereserveerd Monello - Peluche Verde Trio € 12,99 € 12,99
1 102314 Op voorraad en gereserveerd Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad € 4,49 € 4,49

Ik heb nog wat spullen erbij besteld namelijk, insulator wax, peluche verde trio en de orange cutting pad.

Nu heb ik nog eenmaal jullie hulp nodig, en dan kan ik morgen hopelijk een hele dag gaan detailen voor het eerst!

- Ik zeep de auto in met de Born to be mild shampoo, in combinatie met de Merino Wool Mitt.
- Ik ga de auto polijsten, dit gebeurd in ieder geval met de Raffino mezzo polish, maar heb geen idee welke doeken en pads te gebruiken voor het insmeren en afdoen. zou iemand mij dat kunnen zeggen.
- Na het polijsten ga ik weer voeden met de Black hole, maar geen idee in combinatie met welke pads en doeken

Nu zou ik graag een gericht antwoord willen hebben welke pads, en welke doeken wanneer te gebruiken en hoe te gebruiken.

Alvast bedankt, zoals jullie zien ben ik best bereid te investeren in goede producten!

Zou je hierop kunnen antwoorden.
Het gaat namelijk om vrij dure auto's en ik heb nog niet echt een idee wanneer welke pad en doek te gebruiken.
De sticky heb ik al zovaak doorgelezen, maar daar kmot niet echti n naar voren welke doek en pad wanneer te gebruiken.

Beste Stephan, het begint nu beetje opdringerig te worden naar mijn mening. Daarnaast moet je je afvragen of je bij een nieuwe dure auto's te starten als beginnend detailler... Misschien kan je beter eerst wat paneeltjes van de sloop proberen.

Beste,

Sorry als het opdringerig overkomt, elke hulp apprecieer ik en het is absoluut niet mijn intentie opdringerig over te komen.
Ik heb gewoon naar mijn mening een respectievelijke investering gedaan, en wil nu wel zekerheid over hoe en wat.
Ik heb alle stickies gelezen, en niet een keer nee meerdere malen. Ik lees al veel langer mee op dit forum.

Nu was mijn laatste vraag, met welke pads en welke doeken ik het moet aanpakken.
Je hebt gezien welke doeken ik besteld heb, en ook de pads die ik besteld heb.

Ik begin uiteraard op mijn eigen auto, een 316 compact.

Ik hoop dat je me de laatste tips wilt geven, zodat ik een mooie fotoreportage kan maken.
Ik ben al langer geinteresseerd in de detail wereld.

Sorry voor mijn opdringerige voorkomen, dit is niet zo bedoeld.

Hopelijk kunnen andere forumleden je daar beter antwoord op geven. Zoals reeds aangeven heb ik zelf geen ervaring met polijsten, dit laat ik altijd uitvoeren. Hoe dan ook succes, komt vast goed met de bestelde artikelen en genoeg tijd en geduld ;)

stephandel zei:
.. Ik heb gewoon naar mijn mening een respectievelijke investering gedaan, en wil nu wel zekerheid over hoe en wat. ..

Misschien had je beter eerst kunnen lezen en informeren. Vervolgens inventariseren wat je nodig zou kunnen hebben en pas als je het dan zeker weet bestellen.

stephandel zei:

Na het wassen zou ik eerst de auto afspoelen om zo te voorkomen dat er shampoo opdroogt op je lak. Daarna kleien. Als je een stukje gekleid hebt kun je de vloeistof afnemen met een microvezeldoek. Als ik het goed heb begrepen heb je dus een witte polijsthandpad, deze kun je gebruiken i.c.m. Monello Mezzo. Het residu neem je vervolgens af met een microvezeldoek. Als je de hele auto hebt behandeld gebruik je Black Hole en nadien de wax. Beide neem je ook weer af met een microvezeldoek.

Succes!