• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beste polijstmiddel voor de velgranden

lupogrun

Detailing rookie
18 nov 2014
5
0
38
Hallo,

ik ben deze winter weer van plan om een set velgen op te knappen. Deze keer ga ik aan de slag met een setje BBS RS 772 (tweedelige velg). Ik wil hier de randen weer opnieuw van gaan polijsten. Beginnend bij korrel 400 tot 2500, hierna voor polijsten met bruine polijstpasta, gevolgd door de blauwe polijstpasta. Nu mijn vraag betreft de laatste stap van het polijsten van de velgenranden.

Wat kan ik het beste gebruiken als finishing touch van het polijsten van de velgranden?


Ik lees graag jullie reacties en ervaringen!


Groet,
Frank
 
Soepergrover;n407175 zei:
Wat heb je nog meer aan informatie over de gebruikte polijstmiddelen dan dat ze bruin en blauw zijn?
Wat staat er op de fles?


Dit is inderdaad niet duidelijk, polijstblokken(pasta) te gebruiken in combinatie met een boormachine.

voorbeeld:
IMG_2518800x600.webp
 
Aha.
Ik zat net in een ander (oud) topic te kijken: https://forum.Carclean.com/forum/discu...polijstblokken

Zelfde foto. Ik ken dit middel niet. Is dit voor blank metaal (zonder laklaag dus)?

Kijk even of deze blokken voor je werken. Anders wellicht eens kijken naar vloeibare polijstmiddelen.
https://www.Carclean.com/producten/Exterieur/Cleaners_Polijstmiddelen/Polijstmiddelen
 
Ben ook wel geinteresseerd in uitleg over je velgen weer mooi krijgen. Heb weer genoeg stoeprandjes gepakt. Maar heb hier geen enkele ervaring mee... Zijn deze polijstblokken standaard de te gebruiken middelen? En ik lees hierboven iets over blanke lak op velgen. Dat zit denk ik op veel velgen. Kan je dat zelf aanbrengen na reparatie van je velgen?
 
Heb dit vorig jaar zelf ook gedaan, heb hier ook een klein stukje van geschreven in mijn voorstel topic:
https://forum.Carclean.com/threads/svenn21.12159/ (pagina 2, post 25)

In het kort gezegd, behandel eerst je randen met verf afbijt als hier nog een blanke lak laag op zit.
Daarna begin je te schuren, de korrel hangt een beetje af van de staat van de velg(rand), hoe fijner je gaat schuren hoe beter ze gaan worden!

Zodra mijn winter wielen op de auto liggen ga ik de mijne terug opnieuw aanpakken dmv schuren tot 4000 en daarna ga ik weer aan de slag met een katoen schijf of direct met Mothers Mag & Aluminum Polish ligt beetje aan het resultaat, als bescherming ga ik de Poorboys World - wheel sealant weer gebruiken (vergeet niet een bescherming te gebruiken en bij te houden om dan gaat het sneller achteruit dan je denkt!)

Mocht je nog vragen of tips willen voel je vrij om een PM te sturen;)

Sven
 
Ik zou met een hogere korrel eindigen, 2500 is nog te laag, dan moet je nog veel corrigeren. Hoe hoger je eindigt, hoe minder polijst werk.

En ik zou eindigen met Belgom Chroom, dit is Belgom Alu maar zonder korrel. Gebruikte ik zelf vroeger op mijn BBS RC035. Ik had de tip gekregen van iemand die van die oldtimers heeft met van die klassieke chrome spaakvelgen. Hij zweerde bij dit product om ze goed te houden.
 
Bedankt voor iedereen zijn reactie. Ik zal dan met een nog hogere korrel eindigen. Als laatste stap Belgom Chroom gebruiken.
 
Kan je wellicht eens een foto plaatsen van de huidige staat van de velgranden?
Ik vind namelijk dat je in je stappenplan behoorlijk grof begint.
Met 400 ga je in het geval van aluminium, behoorlijk wat metaal weghalen en als dat echt nodig is dan moet je heel erg opletten dat dat volledig gelijkmatig gebeurt.
Doe je dat niet, dan ga je vervormingen in het metaal zien.

Wanneer je polijstbroodjes gaat gebruiken, dan hoef je per definitie zo fijn te eindigen met schuren.
Een bruin broodje bijvoorbeeld in combinatie met een kokosvezel schijf, haalt al veel krassen weg.

Ik heb zelf veel metaal gepolijst in het verleden.
Hieronder een voorbeeldje;

sUYaGWz.webp


ZglM1v5.webp


M2HmR4p.webp


Hierbij heb ik geschuurd tot 1.000 -> kokosvezel schijf op bruin -> groen op een lappenschijf -> wit op een lappenschijf -> eindigend op een schone lappenschijf.

Belangrijk is wel dat je hoogtoerig kan polijsten met broodjes en lappenschijven, anders krijg je het nooit zo mooi en hoogglans.

Gebruik je geen polijst materiaal speciaal voor metaal, dan moet je wel zo fijn mogelijk eindigen met schuren.

Pas nog oxidatie verwijderd op mijn wintervelgen;

aDV1hHU.webp


Handmatig begonnen met 400 om de blanke laklaag te verwijderen.
Daarna machinaal van 600 t/m 4.000 geschuurd;

IREypbd.webp


Daarna de gewoonlijke polijststappen gedaan, zoals je die ook op lakwerk doet; van grof naar fijn (Swissvax Strong -> Scholl S17 -> Scholl S40 -> Swissvax Cleaner Fluid).

Na SV Strong;

XgYkW7Z.webp


Klaar;

KRQLxi3.webp


En het voorlopige resultaat, waarbij alleen de spaak aan de rechterkant nog niet gedaan is;

2P8SQGT.webp


Ze staan nu in de Gyeon Rim en zitten inmiddels ook onder de auto.
Ik heb bewust ervoor gekozen om geen blanke laklaag erop te zetten, omdat je daar hoe dan ook toch gezeur mee blijft houden.
Zodra die blanke laklaag ergens beschadigd, zal er weer oxidatie ontstaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!
 
  • Leuk
Reacties: Soepergrover
Mooi resultaat zeg. Ik zal binnenkort eens m'n zomervelgen posten hier (wintervelgen - VW velgen met oxidatie onder de blanke lak - hebben ook een opknapbeurt nodig maar die zitten nu onder de auto). Randjes daarvan zijn echt beschadigd. Kijken of er hier iemand is die mij kan tippen hoe ik dat kan oplossen.
 
Wie kan mij helpen met onderstaande probleem? Mijn velgen zijn gepolijst bij een professioneel bedrijf. Echter naderhand zag ik toch nog spikkels in het oppervlak zitten.. Ik heb zelf geprobeerd het beter te krijgen en te schuren met 600 tot uiteindelijk 2000 toen polijsten en het effect is exact hetzelfde.. Ik blijf de puntjes zien. Ik heb me laten vertellen dat dit in je aluminium moet zitten maar dit kan ik natuurlijk moeilijk accepteren
DD3EDE49-B7C3-4E91-9357-176DD6E9F85D_zps134ndsty.webp
 
Zaten die opstaande krassen er al in, of heb je ze zo terug gekregen?
Wanneer je ze nog met krassen erin hebt teruggekregen, dan zou ik dit niet accepteren tenzij het vooraf is aangegeven dat dit niet te verwijderen was.

M.b.t. het pokdalige uiterlijk; het kan zijn dat dat aan de structuur van de legering zelf ligt en niet te verwijderen is.
Als ik op de gepolijste delen bij mijn velgen goed kijk, dan zie ik dit ook heel lichtjes, maar lang niet zo erg als bij jou.
 
Ik heb zelf lichtmetlen velgen met eigenlijk een matte afwerking van de randen. Is dit ook te repareren en ook weer mat af te werken of is dit lastig?
 
@frans, Dit is na 1 zomer rijden zo heb ik ze niet gekregen. Heb ze zelf weer ff opgepoetst en het effect was hetzelfde als toen ik ze net terug had. Die krassen kunnen eruit maar dannmoet ik ff terug 2000 schuren maar ze zitten maar op enkele plekken dus weet nog niet of ik dat ga doen
 
@Frans Zou je mij kunnen adviseren met welke korrel ik moet beginnen. Ik heb een aantal foto's gemaakt van de velgranden.
Welk polijstmiddel kan ik het beste gebruiken al laatste afwerking?

IMG_20141214_131331195_zpsa905c3de.webp

IMG_20141214_131325294_zps921c0c80.webp

IMG_20141214_131320183_zps0ab0656b.webp


alvast bedankt!


Groet,
Frank