• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

how-to zelf stoeprandschade opknappen

Aluminium staat er om tekent heel snel te oxideren, blijf je de randjes wekelijks netjes poetsen is er niks aan de hand (zijn jongens zat die met compleet gepolijste of hoogglans verdichte velgen rondrijden) maar sla je dit in de winterperiode een paar keer over staan binnen no time de bloemkolen erop! ;)

Vandaag de dag zijn er genoeg soorten aluminium primers en zelfs blanke lak soorten die direct op blank aluminium hechten, dit voorkomt bij juist gebruik een hoop narigheid.(wel goed ontvetten, want polijstmiddelen wrijven als ware de vettigheid in het metaal wat ook zorgt voor een slechte hechting)

(Vind je de stap van p120 schuren naar p400 niet een beetje te groot, ivm het uitschuren van de krassen?)
 
  • Leuk
Reacties: jan-eric
bedankt voor jullie reacties. heb het filmpje al bekeken en dit is een goede optie. 'smart paintworks' geeft aan dat er goede lakken zijn die wel degelijk hechten. heb zelf goede ervaring met 2k spraymax bussen. niet dat ik goed kan spuiten maar na wat nabewerking ziet het er super strak uit ;) echt hele mooi reflectie. heb net even de site bekeken na de reactie van 'smart paintworks' en die hebben ook blanke lak die op alluminium kan. moet zeggen dat het laten poedercoaten me ook wel wat lijkt. wel een stuk duurder uiteraard. voorlopig nog een seizoen om er over na te denken :D @SmartPaintWorks het viel mee om van p120 naar 400 te gaan moet ik zeggen. dit komt denk ik omdat de dremel op een vrij hoge stand stond en het oppervlakte daardoor gladder maakte. nog even een vraagje over je reactie. wat adviseer je me met "poetsen"? dacht zelf aan weekelijks wassen en drogen. elke maand even een laagje collinite 845. heb ook al wat over 'belgom' of 'mothers mag allu' gelezen op het forum voor poetsen en beschermen van het alluminium. heb je hier toevallig ervaring mee?
 
Het laten poedercoaten van Aluminium velgen wordt steeds vaker gedaan.
Het is echter niet zonder risico.
Indien de poedercoating bij een te hoge temperatuur wordt "gebakken" verliest de alu-legering waarvan de velg gemaakt is voor een belangrijk deel zijn eigenschappen waardoor de velg zijn sterkte verliest.
Wanneer je je velgen toch wil laten poedercoaten laat dit dan doen bij een bedrijf dat zich specifiek richt op velgenherstel.
Persoonlijk vind ik ook dat een gelakte velg er strakker uitziet en een diepere glans heeft als een gepoedercoate velg.
Nog een nadeel van poedercoating is dat beschadigingen niet bijgewerkt kunnen worden ( en de kans op kleine beschadigingen is bij velgen vrij groot ).
Mijn eigen velgen heb ik zelf strak gemaakt en in kleur gespoten, waarna ik ze bij de plaatselijke spuiter in de blanke lak heb laten zetten.
Ik heb dit toen in overleg met de spuiter gedaan ( blanke lak wordt dagelijks gebruikt en een set velgen neemt weinig ruimte in in de cabine en konden meteen meegespoten worden ).
 
  • Leuk
Reacties: jan-eric
Belgom werkt ideaal om gepolijst aluminium te onderhouden maar zou het zonde van het werk voor zon klein randje.Dit word meer gebruikt voor de hoogglas gepolijste velg randen van meerdelige velgen.

Ik heb ook mijn voorkeur voor normale lak ipv. poedercoating. Niet alleen de glans maar ik heb ook vaak gezien dat de poedercoating erg hard was en daardoor ook veel gevoeliger was voor steenslag.
 
  • Leuk
Reacties: jan-eric
Ik geef dan weer de voorkeur aan poedercoaten. Juist doordat de lak harder is en tegen hogere temperatuur kan. Remstof bijt minder in op poederlak dan op normale lak en de lak beschadigt minder snel als je bijvoorbeeld een keer tegen het randje aankomt met de moeren aandraaien. Een normale lak wil nog wel eens verkleuren door de temperatuur die de remmen in de velg duwen. Nu is dat met zilver meestal niet zo erg, maar ik heb een setje gelakte wielen en die worden geel van de warmte. Die verkleuring gaat er ook niet meer uit. Bijtippen kun je trouwens gewoon met een lakstift op kleur doen voor kleine putjes.
Inderdaad glanst een normale lak wel mooier dan een poedercoating.
 
  • Leuk
Reacties: jan-eric
@hoevenvw had een bedrijfje gevonden in wuustwezel belgie. das net over de grens en 1 uur rijden voor mij. op hun site staat een filmpje over het proces wat ze doen. dit ziet er erg professioneel uit. iets dichter bij voor mij is schiedam. beide bedrijven komen vaak naar voren op verschillende forums. mensen zijn hier zeer tevreden over. had al gelezen dat de glans iets minder is inderdaad.
ze zeggen dat bij de huidige poedercoating de glans 90% is tegenover 100% bij normaal spuitwerk.

@SmartPaintWorks dan hou ik het voorlopig op wekelijks wassen drogen. en als ze er vies uitzien tussendoor even afspuiten en drogen. en dan maandelijks een laagje collinite 845 op de rand.

@EJ2NH503P blijkbaar zijn de meningen verdeelt over spuitwerk of poedercoating. ben hier zelf ook nog niet over uit. wel goed om te weten dat je het gewoon kan bijtippen.
 
Aluminium staat er om tekent heel snel te oxideren...

Gekker, ik weet zeker dat de meeste mensen nog nooit aluminium zonder oxidelaag hebben gezien! Alleen is het zo, dat puur Al binnen een fractie van een seconde een dichte monolaag oxide vormt, en die oxide huid stopt verdere oxidatie. Alleen als zo'n oxidehuid niet volledig dicht is (bij sommige legeringen bijv. of door chemische inwerking van andere stoffen, of mechanische beschadiging), gaat de oxidatie verder. Dun aluminiumoxide (monolaag) is transparant, als het dikker wordt, wordt het ruw en daardoor wit van kleur en heb je gewoon een keramiek.
 
  • Leuk
Reacties: jan-eric en iDuc
zodan. das even een les over alluminium op de 1e paasdag . ik moet zeggen dat plasti dippen me niks lijkt. het is wel mooi spul. heb het op men achterlichten zitten. smoke en glossifier. maar voor velgen lijkt het me niks ivm steenslag. ook de structuur trekt me niet.
 
Ach, ik weet nu eenmaal veel van alu en de legeringen. Ooit een discussie gehad met een verkoper van Altrex (van de fabriek zelf dus), in eerste instantie had ie een grote mond dat Altrex specialist was, later moest ie toch toegeven dat ik blijkbaar meer specialist was dan Altrex.:joy: (en dat ze dus een verkeerd materiaalvoorstel hadden gedaan voor een brandladder voor de VvE)
 
dit zijn de foto's van eind november toen ik ze gewisseld heb. er is een klein stuk verkleuring zichtbaar.
de rest ziet er goed uit. heb ze elke week gewassen en gedroogd. soms om de 2 weken.
heb ze elke maand een laagje collonite gegeven
 

Bijlagen

  • IMG_4644.webp
    IMG_4644.webp
    101,4 KB · Weergaven: 367
  • IMG_4646.webp
    IMG_4646.webp
    156 KB · Weergaven: 389
  • IMG_4647.webp
    IMG_4647.webp
    80,1 KB · Weergaven: 372
Leuk om te zien dat je de speelkaarten (openingspost) in een mooie volgorde hebt geplaatst ;)
Ik heb ook "diamond cut" velgen met blanke lak erop (af-fabriek) en heb gelukkig nog geen schade's of vocht onder de blanke lak.
Maar ik hou ze (net als jij) dan ook goed bij, iedere week mooi schoon.
Wel heb ik er inmiddels Gyeon Rim opzitten ter bescherming.
Netjes opgelost verder.
 
  • Leuk
Reacties: jan-eric