• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Blower om auto te drogen

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.384
193
Utrecht
Dag allemaal,

Net als jullie vind ik het leuk om mijn auto te wassen. Het drogen daarentegen vind ik altijd een kutwerk omdat er tot het einde der tijden water uit alle hoeken en gaten komt lopen. Voor een normale was is dat niet zo erg, maar als ik daarna ook nog ga polijsten, waxen, etc. erger ik me daar groen en geel aan.

Ik denk er daarom over om een apparaat te kopen dat dit probleem op kan lossen. Een bladblazer van een paar tientjes zou al helpen, maar je kan ook helemaal los gaan en een Master Blaster aanschaffen. https://www.Carclean.com/product/Metropolitan/Air_force_Master_Blaster_8HP_MB_3CD_220v_101759

Wat zijn jullie ervaringen met deze, en andere, blazers? Is een duur apparaat het geld waard? Is een goedkoop ding net zo handig? Of kan ik beter helemaal niks kopen en gewoon boos blijven worden op water dat uit de spiegels?

Jan
 
Ik hou dit even in de gaten, ik doe het nu met de compressor maar ben eigenlijk op zoek naar iets met een grotere blaasmond.

Zit ook te denken om een tornador aan te schaffen voor dit soort doeleinden.
Kan iemand me wat meer info geven over dit apparaat?
 
Zoooww... €460,- voor een blower... Ik droog mijn auto dan wel lekker af met mijn MF-doekies. :D

Maar, hoe dan ook, het lijkt me verdomde handig. En dan heb ik het niet nadrukkelijk over het niet hoeven afzemen/drogen, maar over de dingen als;

- Je hoeft een recent-gedetailde auto niet meer aan te raken.
Ook al was ik deze wél gewoon met een wolhandschoen, dus raak ik nog alles. Lijkt me stug dat een goed gedetailde auto, zoals ik in het Collinite topic aangaf, ná het detailen totaal géén vuil heeft dat aan de wax hecht en bij een wasbeurt 100% loskomt. Een voorbeeld was de vogelpoep en hars die op mijn auto lag die ik er toch écht wel af moest wrijven, ondanks de ''dikke'' laag wax.

Of dan misschien alleen foamen/afspoelen/blowen? Wellicht dat foamen 100% van het vuil losweekt en bij afspoelen écht alles loskomt. Daarna alleen maar kunnen/hoeven blowen is dan inderdaad ideaal.


- Tijdens volgende stappen geen stiekeme druipers. ''Waar de fuck komt dit nou weer vandaan?!''
Tot op heden kan ik me herinneren dat ik bij een aantal auto's soms wel is plotseling water tegenkwam tijdens glazen/waxen. Zorgde voor zo'n 3 seconden irritatie en veegde het snel weg.
Tijdens het afdrogen kom je vanzelf de plekjes tegen waar soms water blijft liggen en neem je het meteen effe mee en effe met de mond een tuftje lucht doet wonderen.

- Geen lawaai van het opbouwen van compressie. (Compressor)
Ok, het is aanzetten en een flinke bak lucht tot je beschikking zonder dat hij eerst moet opbouwen.


Toch gaan er ook wat, misschien loze, alarmbellen rinkelen;


- Stroomverbruik.
Op een enkele YouTube video beschrijft een man dat de blower behoorlijk wat ampère gebruikt en hij een andere groep o.i.d. heeft aangelegd. Dit ging over de 4PK versie.
Nou ben ik geen WizKid wat betreft electrokunde en hoeft ampere niet veel te zeggen over het verbruik in watt op een groep, maar toch een puntje om te onthouden.

- Diversiteit.
Wat kan je nog meer met dit dure ding...? Alleen maar hard blazen...? Kan hij bijvoorbeeld ook iets letterlijk oppompen, zoals een bootje, matras of whatever. Waar kan je hem nog meer voor gebruiken?




Maar is de aanschaf van bijvoorbeeld een compressor niet verstandiger. (Tenzij je simpelweg een dure blower wilt om simpelweg te... blazen... op je auto ofso)

In mijn eigen ervaring bedoel ik dit dat ikzelf niet veel droog met een compressor, alleen de randjes en kiertjes als ik toevallig een compressor kan gebruiken.

Een compressor kan je meer dingen mee doen wanneer hier hulpstukken bij zitten zoals banden oppompen, verf spuiten, pneumatisch gereedschap, etc.

Een compressor is ook, verwacht ik, makkelijker te verkopen wanneer je een dag ná aanschaf plotseling het detailen niet leuk meer vind en er van af wilt.



Het avondeten is klaar, dus ik smeer em nu. Maar bovenstaande is simpelweg mijn eigen mening en ideeën over jouw vraag. Puur ter informatie.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Quantoxx!

Het lijkt mij inderdaad ideaal dat je niet meer aan de lak hoeft te komen na het wassen. Ik werk altijd buiten onder een carport, dus er is altijd wel iets van stof/viezigheid dat op de auto komt te liggen voordat ie helemaal droog is.

Wat druipers betreft: Ik heb gisteren een Honda Civic van een vriend een behandeling gegeven. Die auto heeft zoveel rare fratsen dat er 6! uur na het wassen nog steeds water uit de bumper kwam. Dat zette mij ook weer aan het denken.

Het stroomverbruik is waarschijnlijk hoger dan wanneer je met doeken droogt. Aan de andere kant hoeven de doeken ook niet meer in de wasmachine, dus uiteindelijk zal het verschil niet heel groot zijn vermoed ik.

Zijn er nog meer mensen die hier ideeën over hebben?

Jan
 
Ooh, maar met stroomverbruik doelde ik niet op de kosten, maar op wat het apparaat nodig heeft.

Die man in het filmpje zei iets over een grotere groep en dikker snoer om optimaal ebruik te maken van de blower. Was in Amerika, misschien dat zij minder sterke groepen hebben, ook al had hij het over 18 ampère. Een normale huisgroep heeft 16 ampère/3600 watt, als ik het me goed herinner.
 
Sorry, verkeerd gelezen :rules

Is dat filmpje van die kerel die de blower op een houten onderstel met zwenkwieltjes heeft gezet? Die heb ik ook gezien. Wel een goed punt om in de gaten te houden.
 
Bij de reviews van CC voor de Master Blaster staan twee hele positieve reacties en op YouTube zijn de meesten ook enthousiast. Het is alleen een enorme sloot geld. (Waarom kost zo'n ding hier ook nog eens 150 euro meer dan in de VS?)
 
Hey Jansen,

Het filmpje waar ik op doelde was inderdaad van die HobbieBoB met '' Tips & Tricks '' en vervolgens niet eens dat ding gebruikt, haha!

Het lijkt mij inderdaad leuk (lees: Geil hebbedingtje) om zo'n ding te hebben. Maar ondertussen heb ik niet eens de mogelijkheid om overdekt te poetsen en nog lang niet alle gewilde producten in huis, dus daar gaan mijn volgende euries aan op. Mocht ik het later nou écht nodig vinden om iets als een blower te gebruiken, scoor ik wel op Marktplaats een compressor ofso.

Trouwens, nou heb ik het niet breed óf wil ik het niet breed maken, maar in 7/10 Detail filmpjes van elk soort zie je mensen met behoorlijk dikke auto's en neem ik aan dat die wel een paar knaken hebben liggen. Denk hierbij aan de Ferrari-rijder die alles DUUR en NIEUW wilt en vooral die wax van een paar duizend knaken.


Greetz
 
Ik denk ook niet dat het een essentieel onderdeel is van een detailcollectie, maar inderdaad meer een leuk apparaat. Aan de andere kant, als het scheelt in droogtijd, ergernis en vooral swirls dan sta ik er wel voor open.

Als ik miljonair was geweest dan had ik het ook wel geweten. Dan had ik de hele Rupeslijn gekocht en dit ding erbij!
 
Nou, als ik miljonair was geweest dan... ...dan had ik zeker...... dan wilde ik écht... ...dan zou ik zowiezo.... Laat ook maar! ...Will Never Happen...

*Stapt in ouwe Beamertje...
 
Het alternatief voor de "gewone" man is een eenvoudige bladblazer. Kijk eens naar het filmpje van Junkman2000 waarin hij deze vergelijkt met de Metroblower. Uiteraard is de Metro versie grandioos en een ieder het zijne. Als je budget het toelaat waarom niet?
 
Ik heb het wel eens geprobeerd met een bladblazer... heb er zelfs 1tje voor gekocht.... Die word mooi in de tuin gebruikrt nu... en ik gebruik nog steeds mijn droog doek.. De blazer die je aangeeft zou ik best wel eens in het echt willen zien werken... Maar er zijn toch wel een aantal apparaten die ik eerder zou kopen... Beginnend met een Rupes mini :heart_eyes:
 
Dus de bladblazer beviel niet Zluytr? Daarnaast heb ik uiteraard ook een verlanglijstje waar een aantal apparaten op staan. Lakdiktemeter, Rupes Bigfoot LHR21 (misschien moet ik maar beginnen met een PAW900), extractor en een blower. Ik weet alleen niet wat ik als eerste aan zou schaffen.

​En Paddy dat filmpje heb ik ook bekeken, maar voordat ik een bladblazer aanschaf wil ik eerst weten hoe die bevalt bij andere mensen.
 
Je hebt er zin in Jan ;)


Nee... mij beviel het voor geen meter... Ik moet zeggen... voor de tuin is het een topper ;)
 
Tsja, wat kan ik zeggen? Jullie hebben me aangestoken! :D

Onze tuin is niet zo groot met niet zoveel blad, dus als ik een bladblazer koop en het bevalt niet voor de auto heb ik er niet zoveel aan. Misschien dat iemand in mijn familie zo'n ding heeft die ik kan proberen.
 
Als ik zo een beetje kijk lijkt het mij ook wel handig dat zo'n apparaat meerdere functies heeft als eens in de zoveel tijd een pufje blazen, helemaal voor dat geld.
In hetzelfde lijstje staat ook Vac 'n Blo van Metropolitan.
Deze ziet er wat multifunctioneler uit naar mijn idee, stofzuiger en blower in 1 met verschillende hulpstukken om (zo staat in de tekst) bijvoorbeeld rubber bootjes op te blazen.

Ik heb geen idee hoeveel luchtdruk 4pk geeft, maar denk dat je daar echt wel een eindje mee komt.
 
Bedankt voor jullie meningen.

nick91 Voor mij hoeft het apparaat niet multifunctioneel te zijn. De Vac 'n Blo lijkt mij ook leuk, maar dan koop ik liever iets als een Numatic George zodat ik een goeie stofzuiger en extractor in één heb. Daarnaast heb ik begrepen dat de 4pk versie nét niet lekker is om een auto mee af te drogen, dus dan zou ik het gelijk goed doen en de Master Blaster aanschaffen. Het liefst zou ik het gewoon een keer testen om te kijken of ik het wat vind.

mainstreet Goed om te weten dat die kleine ook bevalt. Ik hoop dat ik ook een keer een goeie deal tegen het lijf loop!