• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 550 i

t_w

Detailing chief
6 apr 2020
45
95
Hey!

Nog geen jaar geleden, via een omweg hier terecht gekomen en nu met de aankoop van een nieuwe auto toch ook maar een topic aangemaakt.
Een project, want het gaat nog wel even duren voordat ik op het niveau van de gemiddelde show-off zit!

Uiteraard netjes voorgesteld en daar al een en ander gevraagd / geleerd.
Ergens gemeld dat ik voornamelijk mee zou lezen, maar zeker nu er een andere auto is, begint het detailen toch wel weer te kriebelen!

Het afgelopen jaar kennis gemaakt met Gyeon CanCoat. Dat zou ook op de 550i toegepast gaan worden.
Maar qua temperatuur leek de winter daar niet het meest geschikte seizoen voor. Wachten en niets doen is eigenlijk geen optie, zeker niet met een witte auto...
Dus de keuze voor een wax voor nu en in de lente maar eens kijken hoe verder...

oja, de auto :grinning:

Een BMW 550i Touring!
Komende van een 528i Touring was dit een mooie stap, en een redelijke zoektocht aangezien ze niet op elke straathoek te koop staan...
Echt ontzettend blij mee, een V8 met 450 pk in een nette jas. Onder het motto, nu kan het nog en over een aantal jaar is / moet alles elektrisch dus even genieten!

2021-44-002-T_W_0226.jpg

De auto is van 2013 en heeft dus al wat ervaring.
Maar tijdens de eerste paar keer wassen geen hele gekke dingen gezien, dus dat is positief!

Afgelopen week de eerste stappen qua exterieur gezet.
Een rondje met Dodo Juice Ferrous Dueller. Toch wel weer verbaasd hoeveel er dan reageert!...
2021-52-002-T_W_0327.jpg


Motorkap:
2021-52-003-T_W_0329.jpg

Eenmaal begonnen met polijsten vond ik het best meevallen qua schades!
In 1 van de bestellingen hier (onthoud ff, ik wilde alleen even meelezen...) heb ik en Scangrip mee besteld.
Wat een heerlijk apparaat, je ziet alles perfect!
Wat een kl*te apparaat, je ziet alles perfect... ;)

De lak is best wel hard, na een test spot een goede combi gevonden (lees: de zwaartste combi die ik beschikbaar heb).
De combi haalt er veel uit, maar niet alles. Er blijven oneffenheden zichtbaar, maar ik 'durf' bij gebrek aan ervaring / lakdiktemeter / (en ook niet weten wat te doen met de meetwaarde van een lakdiktemeter o_O) niet verder te gaan dan wat ik nu doe.
En dat is met een DAP (liquid elements), een gele Monello pad en Menzerna 400 2 hits te doen...

Ben ik dan ontevreden, nee helemaal niet!
Maar eerlijk gezegd, als ik die spiegels hier zie langs komen, denk ik wel eens dat er met m'n eigen auto dan nog best wel wat meer te halen valt...
Dus zoals vermeld in het begin, vandaar een project in plaats van een showoff...

Wat voorbeelden van wat grovere krassen:
2021-52-006-T_W_0334.jpg

na:
2021-52-008-T_W_0338.jpg


voor:
2021-52-007-T_W_0337.jpg

na: deze kreeg ik niet helemaal weg, wel goed opgeknapt naar mijn mening:\
2021-52-009-T_W_0339.jpg

Voor:
2021-52-010-T_W_0341.jpg

na:
2021-52-011-T_W_0342.jpg

Rechts achter op de bumper was een grotere schade zichtbaar:
2021-52-012-T_W_0346.jpg

Na; niet alles weg, maar hier ben ik zelf wel blij mee. Hier is ie echt wel opgeknapt. Niet 100% weg maar een hele goede stap:
2021-52-015-T_W_0355.jpg

Voor:
2021-52-016-T_W_0357.jpg

na:
2021-52-017-T_W_0360.jpg




Ook zijn de hoogglans zwarte lijsten een feestje om aan te pakken.
2021-52-005-T_W_0331.jpg

ik dacht dat ze nog wel aardig waren, maar met een goede lamp erop wordt echt alles zichtbaar...

De auto een dag met rust gelaten (iets met covid en de kids ongepland een week eerder met schoolvakantie...) en een dag later met Gyeon prep afgenomen ter voorbereiding voor de wax.
In het verleden veel Autoglym ultra HD wax gebruikt, naar alle tevredenheid. Goede standtijd, makkelijk aan te brengen, ideaal!
Paar jaar terug Smartwax Concours geprobeerd maar dat was geen goede match. Zal ongetwijfeld aan de gebruiker gelegen hebben, maar zowel qua verwerking als qua resultaat kreeg ik niet hetzelfde resultaat als met Autoglym.
Gezien de positieve ervaring (en de goede recenties) met Gyeon de wax maar eens geprobeerd.
En dat bevalt tot nu toe erg goed!
Aanbrengen en uitpoetsen ging erg soepel. De wat eigenaardig gevormde applicator werkt prima!
Eigenlijk beviel het zowaar nog beter dan de Autoglym. benieuwd hoe de standtijd en het resultaat zal zijn!
Hier vers de wax erop, ff een kop koffie tussendoor alvorens het uitpoetsen...
2021-52-024-T_W_0369.jpg

wat overzicht shots:
2021-52-018-T_W_0361.jpg

wat 'anknooin' met een fish eye:
2021-52-019-T_W_0363.jpg

2021-52-021-T_W_0365.jpg

Motorruimte had ik al eens bijgewerkt. Voordeel is dat die zo goed verpakt zijn dat als ze eenmaal schoon zijn er ook weinig vuil bijkomt...
2021-52-027-T_W_0381.jpg

leuk detail, m'n eerste serieuze producten die ik kocht (voor een Volvo 480 Turbo destijds) kwamen van Autoglym.
Na wat rondneuzen hier op het forum, waar kwam ik op uit om de motorruimte te 'dressen': Autoglym!
Dus ook die maar besteld en naar tevredenheid gebruikt.

Interieur heb ik, op wat stofzuigen en dashboard oppervlaktes schoonmaken nog niet veel aan gedaan:
2021-52-029-T_W_0388.jpg


Ik ben nog op zoek naar een goede conditioner voor het leer, die niet glimt.
Ook omdat het dashboard met leer overtrokken is en als dat glimt zie je echt niets meer in je voorruit...
Goede tips zijn welkom!
Ik wil het vooral soepel houden, dan zoek ik toch meer een conditioner dan een coating toch?

's Avonds de auto weer naar huis gereden en op het oprit gezet.
Helaas begon het alweer te miezeren...
2021-52-033-T_W_0398.jpg

De volgende ochtend was het miezeren afgelopen en kwamen de dikke druppels naar beneden.
So far so good!
2021-52-034-T_W_0401.jpg

2021-52-036-T_W_0403.jpg

2021-52-038-T_W_0405.jpg


Stap 1 is gezet.
Zoals gezegd zijn alle tips welkom, op naar de volgende stappen ;)
 
Zo wat een prachtige auto zeg! Ik zelf gebruik een sandwich spider pad van Scholl voor diepere krassen.
 
  • Leuk
Reactions: t_w
Mooi werk! Leuk dat je je besmetting deelt o_O

Wat is de uitslag van je D/A? De combi is redelijk grof, maar niet te vergelijken met microvezel of wol; dus er is nog genoeg om zwaarder aan te pakken. Moet je het inderdaad wel nodig vinden én genoeg lak er voor hebben inderdaad.

Wellicht zit er iemand in de buurt met een meter? Zo ben ik ook geholpen voor ik begon met aanpakken, door nota bene diegene die nu jouw vorige-vorige auto bezit :innocent:

Anyway: staat er al mooi bij zo :heart_eyes:
 
  • Leuk
Reactions: t_w en Jansen
Hele dikke wagen zo!

Voor het leer kan ik je Derma van Labocosmetica aanbevelen als reiniger, je zult daarna nog wel een conditioner kunnen aanbrengen. De Derma maakt je leer ook echt soepel, zoek maar eens op YT naar filmpjes daarvan ;)
 
  • Leuk
Reactions: t_w
Superbak, ook het interieur Is helemaal mijn smaak, zeker met die extra speakers!
mooie kleur ook.
ik kan je zo gauw niet helpen mbt je vragen over leer en dergelijke maar het werk wat je al gedaan hebt ziet er zeker al veel beter uit!
geniet van het poetsen en de rest van de auto!
 
  • Leuk
Reactions: t_w
Een V8!
Daar kan ik in Vlaanderen alleen van dromen ... de (r)overheid plukt je hier kaal als je daarmee wil rijden.

Een prachtige wagen.
Ik zou wellicht hele dagen met mijn ruiten open rijden om naar het geluid van de motor te kunnen luisteren. :innocent:
Nog veel rij- en poetsplezier!
 
  • Leuk
Reactions: t_w en Altos
Voor het reinigen van het leder vind ik dr. leather erg goed, en voor het voeden kun je bijvoorbeeld gebruik maken van gliptone (die glanst niet).
 
  • Leuk
Reactions: t_w
Schitterende BMW! En helaas met wit zal je vliegroest zeer gemakkelijk zien helaas. Dat is de reden dat ik niet snel meer een witte auto zou nemen.
 
  • Leuk
Reactions: t_w
Mooie auto!
Mocht je je lak een keer willen opmeten ben je welkom in Vlaardingen .
Scholl Purple lijkt mij een mooi product voor je dashboard is erg mat qua uitstraling .
 
  • Leuk
Reactions: t_w
Wat een lekker verslag zeg.
Hele mooie auto. En mooie foto's!
Kleur lijkt veel op mijn auto.
De krassen zou je zoals je zelf al aangeeft nog kunnen verbeteren. Wellicht met roterend polijsten. Maar dan is het verstandig om eerst een lakdiktemeter aan te schaffen.
Succes!
 
  • Leuk
Reactions: t_w
Dank voor de reacties!

...Wat is de uitslag van je D/A? De combi is redelijk grof, maar niet te vergelijken met microvezel of wol; dus er is nog genoeg om zwaarder aan te pakken...
Ik moest ff zoeken, het beestje gaat al een paar jaar mee maar het is een Liquid Elements Tornado DAS 6, 500w met 8mm uitslag.
...Ik blijf dit zo'n klasse bak vinden zo'n Alpine...

Het is geen echte Alpina, die zijn nog zeldzamer en hebben nog meer vermogen:eek: dan de BMW 550i waar ze op gebaseerd zijn.
Een vorige eigenaar heeft er een onderlip van een Alpina opgezet. Die vind ik best mooi, maar de 'Alpina' letters, die onderdeel van de lip zijn, hadden van mij dan weer niet gehoeven. Maar 't maakt hem wel af qua looks, dus die blijft wel zitten ;)
.... De garage kan ook wel een detailbeurt gebruiken:joy:...
ja is wel wat rommelig idd, zeker als je met zo'n fisheye fotografeert :D De garage is helaas niet van mij en word ook echt gebruikt voor (hobby)sleutelwerk.
Dus daar maak ik dan ook maar graag gebruik van!
In de categorie: 'van - naar':
Van:
KeverCabrio1.png

naar:
KeverCabrio2.png

...Ik zou wellicht hele dagen met mijn ruiten open rijden om naar het geluid van de motor te kunnen luisteren. :innocent:...
Door deze auto is mijn 'manier' van starten ook veranderd.
Tegenwoordig stap ik in, doe de gordel om, start de auto (die dan altijd kortstondig 1500 rpm loopt bij een koude start, voordat ie terugzakt naar zo'n 600 rpm) en doe daarna pas de deur dicht :innocent:
 
Prima D/A, maar geen zware jongen inderdaad. Wel lekker veilig!

Je kunt dus een wolpad of een microvezelpad proberen, maar een meting geeft daarvoor net wat meer vertrouwen; al is het nou ook niet dat je meteen de hele boel wegslijpt. Je haalt daarmee wel het maximale uit je machine en wellicht is dat genoeg.

Om aan te sluiten bij Ric; je bent ook hier welkom voor een meting.
 
  • Leuk
Reactions: t_w
Dikke bak en een mooie start qua detailwerk!
Ik gebruik de cleaner en conditioner van wowo’s…..helaas niet meer verkrijgbaar bij carclean. Ik ben zeer tevreden over deze producten. Geen glans, matte finish zoals het hoort! Ook de geur is zeer aangenaam van de wowo’s producten.
 
  • Leuk
Reactions: t_w