• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 550 i

Bij aankoop had ik al gezien dat er (in mijn optiek) vreemde vlekken op de achterklep spoiler zaten. De vlekken waren niet 'voelbaar', maar zagen er wel vreemd uit. Leek haast wel sticker residu of zo. Maar wassen / Dodo Juice Super Tar & Glue remover hielpen om precies te zijn helemaal niets...

Iemand een idee wat dat geweest kan zijn?
Oorspronkelijk beeld op de spoiler:

en na het polijsten, kreeg het gelukkig wel goed weg:
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
De verschillende adviezen gelezen hebbende, toch maar een vervolgstap gedaan.
IMG_20220104_170824__01.jpg


Maar, eerst even een 'beginnersfoutje' toegeven,
Toen de auto weer de eerste paar dagen buiten had gestaan, waren er 2 donkere strepen zichtbaar, vanuit de hoekpunten van het dakraam richting de voorruit:rolleyes:...
Oja, dakraam niet nog niet fatsoenlijk schoongemaakt ... dat krijg je dan met dit weer.
Dus eerst de randen van het dakraam en de gootjes maar even aangepakt. Die konden wel wat onderhoud gebruiken inderdaad.
Hopen dat het nu schoon genoeg is om geen zwarte strepen meer achter te laten na een regenbuitje...

Want man wat een kl*te weer de laatste paar dagen, de auto ziet eruit zelfs als je weinig kilometers maakt.
Dus maar even een wasbeurtje op de zaterdag...
En dat resulteerde in het volgende:

Best blij mee! 't Water parelt er naar mijn bescheiden mening mooi af, zeker voor wat ik ken van een wax. Nu even afwachten of de standtijd ook nog een beetje houdt en dan ben ik een 'happy camper'!

Toch wel nieuwsgierig hoe de Gliptone zou zijn, maar een klein begin gemaakt aan het interieur. Weersvoorspelling liet zien dat ik al in de 'reservetijd' van het buitenwerken zat, maar goed... Dan maar eerst een klein stukje :)
2022-01-001-T_W_0406.jpg


Eerst een stukje leer op het dashboard schoongemaakt en daarna behandeld met Gliptone:
2022-01-003-T_W_0408.jpg

Links onbehandeld, rechts behandeld.
't Is wat lastig op de foto vast te leggen, maar ik ben wel blij met de finish, materiaal wordt wat donkerder zonder dat het echt glimt. De foto vertekend toch wel iets lijkt het...
2022-01-004-T_W_0409.jpg


2022-01-005-T_W_0410.jpg


2022-01-006-T_W_0411.jpg


Dit product doet in ieder geval wel wat ik zocht, een nette finish zonder dat het te glimmend wordt. Blij mee!

Ondertussen was het nog steeds droog, dus ook een begin gemaakt aan de bijrijdersstoel.
2022-01-008-T_W_0414.jpg

Ik heb wat meer oefening qua fotografie nodig zie ik... Hier is enkel het uitschuifbare stukje van de zitting gedaan. Ik was erg enthousiast, maar dat beeld komt hier wat lastiger over zie ik nu. Het 'vaste' zitvlak glimt nog wel meer, maar door met de lichtinval vertekent dit ook wel wat...
2022-01-011-T_W_0420.jpg


2022-01-013-T_W_0422.jpg

Bijrijdersstoel is gedaan, bestuurdersstoel nog niet. hier zie je het verschil wel beter!
Nu nog het weer / tijd vinden om de rest van het leer te doen :grinning:
 
Laatst bewerkt:
@t_w goed gedaan!
ik ben echt verliefd op het interieur van je auto, de kleur, het lederen dashboard, het pracht hout i.c.m. aluminium…wauw.
Mijn vrouw zag dit en zei precies hetzelfde!
Onze hobby is nu lekker motorrijden maar was dit niet zo dan ging ik op zoek naar een 5 met exact dit interieur…bedankt voor het delen van deze updates en ga vooral door!
 
Mooi werk in een mooie plek! Je ziet het verschil wel duidelijk hoor. Met name de structuur is op het dashboard veel beter zichtbaar doordat alle meuk er uit is gehaald.

Dat lichte hout is echt onwijs gaaf inderdaad!
 
  • Leuk
Reactions: t_w
En vandaag was het weer zaterdag hobbydag!

Na mijn enthousiasme over het dashboard en de bijrijdersstoel, vandaag een paar uur de tijd genomen om er een vervolg aan te geven.
Achter begonnen, bank er maar even uitgehaald:
2022-02-001-T_W_0423.jpg

We hebben 2 'bössels', zoals we dat hier in Twente noemen, zijnde 2 jonge zoontjes.
En die zijn best zuinig met de auto maar 't zijn ook gewoon kinderen. Dat betekend dus af dat er wel 'wat' zand in de auto terecht komt.
Getuige de achterkant van de bestuurdersstoel... De rubberen matten zijn naar mijn bescheiden mening een must met kids.
Onder de bank was het best schoon. De vorige eigenaren hebben of geen jonge kinderen gehad, of waren ook fanatieke poetsers :D
2022-02-002-T_W_0425.jpg

rondje met een borstel / kwast / stofzuiger verder:
2022-02-003-T_W_0426.jpg

Na het stofzuigen begonnen met het reinigen van de achterkant van de bestuurdersstoel, ook de 'verborgen' plekjes netjes meegepakt
2022-02-004-T_W_0429.jpg

Next stop, deurpaneel:
2022-02-005-T_W_0432.jpg

Ik word er wel blij van!
2022-02-006-T_W_0433.jpg

Andere kant van de auto, foto voor:
2022-02-007-T_W_0434.jpg

Ook hier de achterkant van de stoel onder het zand en de deurpanelen wat 'smoezelig' (is dat Nederlands?)
Schoongemaakt en (leer) in de Gliptone gezet:
2022-02-008-T_W_0435.jpg

Dan de achterbank, het liggende gedeelte.
@RoCo meldde hierboven, dat met het schoonmaken je de structuur van het leer weer beter zichtbaar kreeg, dat klonk eigenlijk best logisch, dus maar eens op gelet of ik dat ook met eigen ogen kon zien.

Hier de achterbank, 50/50. Rechts van het stiksel is schoongemaakt, links nog niet.
2022-02-009-T_W_0439.jpg

Best een verschil inderdaad! Het kan natuurlijk wel zo zijn, dat het ene stuk leer wat meer structuur toont dan een ander stuk leer, dus nadat ik beide kanten (links & rechts) had schoongemaakt en in de Gliptone had gezet, nog een foto gemaakt:
2022-02-011-T_W_0447.jpg


En wat doe je dan, als je 'alles' schoon en klaar hebt?
Juist, dan dek je het weer af : unamused:

Onze Bössels zitten nog in kinderstoelen en om het leer enigszins te sparen, heb ik daar 'stoelbeschermers' tussen zitten, dus die maar weer netjes op de plek gehangen alvorens de kinderstoelen er weer in gingen ;)
2022-02-012-T_W_0448.jpg


Als ik dan ook nog een 'tip' mag geven, een beetje detailing gerelateerd:
Naar mijn bescheiden mening onmisbaar als je ook 'bössels' of iets vergelijkbaars hebt die met je mee reizen in de auto waar je zo zuinig op bent:
2022-02-014-T_W_0450.jpg

  • Een vouwkratje, voor het geval dat de schoenen / laarzen van de bössels te smerig zijn om toe te laten in het interieur. En zo blijft je kofferruimte ook nog schoon.
  • Hand stoffer & koperdraadborstel om de ergste ellende op en onder de schoenen weg te halen (na een boswandeling of excursie in een willekeurige zandbak...) zowel voor de bössels als voor de bestuurder ;)
Zoals vorige keer gemeld, ben ik erg blij met de Gliptone, de afwerking is exact dat wat ik zocht.
Ik las her en der nog wat over de geur van het product. Mijn mening:
Geur an sich is prima, het ruikt naar leer. Vind de geur wel vrij sterk aanwezig, zeker in de eerste dagen na het aanbrengen. Maar moet zeggen dat dat ook wel weer wat minder werd na een paar dagen.

Eens kijken of de komende zaterdagen ook nog weer wat gaan brengen!
 
Ik zoek nog naar advies:
De kunststof binnenbekleding van mijn achterklep ziet er als volgt uit:
IMG_20220305_171805.jpg


Of beter gezegd, zier er niet uit!

De witte vlekken zijn 'uitgevreten' lijkt het wel. Ik voel er niets aan, 't is niet dat het erop of erin ligt, maar het slaat compleet wit uit.
Ik krijg het niet weg. Geprobeerd met APC, interieur reiniger, zelfs met een melamine sponsje.
Voeden met een trim heeft ook nog niet geholpen.

Wat ooit de oorzaak is geweest weet ik eigenlijk ook niet. Enige wat daar in de achterklep zit, is het BMW EHBO kitje, misschien dat daar ooit ontsmettingsmiddel is uitgelekt?

Heeft iemand nog een idee of dit nog te herstellen is en zo ja, hoe?

Alvast bedankt!
 
ik vermoed helaas dat het plastic blijvend verkleurd is, als een trim restorer niet werkt. Welke trim restorer heb je gebruikt, btw?

Wat je dan nog zou kunnen doen is het plastic 'verven', met een speciale matte lak voor plastic.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Wat drukkere weken achter de rug waardoor er relatief weinig tijd was voor de BMW, op het weg halen van het sahara zand na, zoals de meeste hier (oja, en tanken) ...

de tip met de fohn staat nog op de 'todo' list...
wordt vervolgd...
 
Bovenstaande verhaal staat nog even op pauze, met het mooie weer waren de zomerwielen eerst aan de beurt...
Een nieuwe set, omdat de oude set een wat vervelende verrassing liet zien!

Toen de winterset er eenmaal opzat, ben ik begonnen om de zomerwielen (OEM BMW Individual wielen) een fatsoenlijke schoonmaak beurt te geven.
Helaas bleek dat al snel vergeven moeite:
IMG_20220121_202122.jpg


Bij de aantekeningen (1 en 2) kwam ik het volgende tegen:
IMG_20220121_202252.jpg


IMG_20220121_202239.jpg


2 van de 4 velgen een scheurtje aan de binnenzijde...

Korte samenvatting: op zoek naar iets nieuws...

Stiekem toch wel de wens om op een breedset te gaan rijden, dus die kon mooi gecombineerd worden.
Van de 19" individual velgen naar een 20" breedset!

Aangezien het niet de meest vriendelijke velgen zijn qua onderhoud, ervoor gekozen om ze in de Gyeon Rim te zetten voordat ze onder de auto gingen:

2022-12-002-T_W_1211.jpg


2022-12-003-T_W_1214.jpg


2022-12-004-T_W_1215.jpg


2022-12-008-T_W_1223.jpg


2022-12-010-T_W_1226.jpg


Blij mee! Blijf het lastig vinden dat je niet direct feedback hebt of het daadwerkelijk goed is gegaan met coaten, maar dat gaan we dan wel in de komende maanden zien...

Ben wel blij met het resultaat op de auto! (auto was hier een weekje geleden gewassen, de velgen ware daarentegen wel brandschoon :D )
2022-12-012-T_W_1235.jpg


2022-12-014-T_W_1237.jpg


2022-12-015-T_W_1239.jpg


Eerste indruk na een tripje met de familie, je levert wel wat aan comfort in komende vanuit 19"... Echte kans om 'm eens aan de tand te voelen heeft zich nog niet voor gedaan, met 2 slapende 'bössels' op de achterbank :D

Qua looks ben ik wel happy!
 

Bijlagen

  • 2022-12-014-T_W_1237.jpg
    2022-12-014-T_W_1237.jpg
    206 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt: