Oktober was de laatste update zag ik maar er is weer een hoop gebeurt dus tijd voor een update!
Isolatie/geluidsdemping
Nadat de volledige bodem onterend was en geïsoleerdhad ik later ook tijd gemaakt om de deuren aan te pakken.Het deurpaneel loshalen bleek vrij simpel te gaan, kwestie van 2 schroefjes loshalen en van onderaf losklikken. Het resultaat van de voorportier zag er dan zo uit:
Geprobeerd om met beleid het plastic los te halen maar was geen doen dus maar voor lief genomen dat het scheurde. Hierna kon ik alles met de stoomreiniger en app schoonmaken en nalopen met
Nanolex EX om te ontvetten.
Hierna met beleid eerst de binnenzijde van de deur beplakt met ontdreuningsfolie (kaal metaal is best scherp en onprettig...) Dit verwarmd en met een roller aangedrukt. Hierna kon ik de buitenzijde afplakken en heb ik de ontdreuningsfolie ook als vochtwerende laag gebruikt (ipv plastic)
Direct ook de kunststof binnenzijde panelen bekleed met pyramide schuim. Eerst iets te ambitieus geplakt maar toen kreeg ik de panelen er niet meer op... Dus bijgewerkt en paste perfect.
onder een voorbeeld van de achterdeur (zonder speaker)
Hierna weer het portier gemonteerd en alles op zijn plek geschroefd.
Later ook nog de wielkasten achter geïsoleerd en direct ook schoongemaakt.
Voordelen:
- Geen rateltjes meer in het deurportier (lagen ook nog stukjes glas in van een ruitje wat er vroeger uitgetikt was)
- Minder geluid op de snelweg van buitenaf dus comfortabeler rijden.
Is het nu net zo stil als in een Mercedes? Zeker niet, maar wel een heel stuk beter!
De latere deuren was het gelukt om het plastic in stand te houden en over de folie weer terug te plakken.
Audio en Speakers
Ook de audio heeft in de tussentijd een upgrade gekregen. Toen de deurpanelen er af waren kon ik prima bij de speakers. Er zat aan een zijde nog de originele speaker in maar die leek wel van een soort van karton gemaakt. Radio moest ook heel hard om bij snelheden nog wat te kunnen horen. Dus de oude er uit en voor niet al te veel geld (60,- ongeveer) een setje alpine (sxe-1725s) speakers er in. Gelijk een upgrade naar 6" omdat ik online had gelezen dat dit zou passen.
oud:
Nieuw:
Geen foto in de auto gemaakt...
Hier dus helaas geen "mount" voor omdat ze precies in het gat pasten. Wel luchtdicht afgesloten door aan aan de achterzijde isolatietape (3mm) te plakken rondom.
Daarnaast ook voor niet al te veel geld online een radio met CarPlay kunnen vinden en bluetooth om de nieuwe speakers ook direct beter aan te sturen. Dit maakte een enorm verschil in geluidkwaliteit en volume. Vooral het genot van de telefoon makkelijk verbinden was ook erg prettig!
Loshalen ging vrij gemakkelijk door de knoppen van de verwarming en blazer eraf te halen en hieronder de schroeven te verwijderen. Hierdoor kon het hele middenconsole los en kon je de radio losschroeven. De bestaande "mount" kon op de nieuwe radio geschroefd worden en met een Daihatsu -> ISO kabel aangesloten worden op de bestaande bekabeling.
Het bestaande frontje paste niet meer dus na even zoeken een mooi passende uit Duitsland kunnen importeren. Nog een verloop voor de 2 USB poorten in het middenconsole geboord en bevestigd en de auto was weer gemoderniseerd!
Voordelen:
- Beter hoorbare audio (niet perse harde maar vooral duidelijker)
- Moderne radio met CarPlay
- Geluid is voller en kan ook een stuk harder
Lakwerk polijsten en bijwerken
Uiteindelijk gisteren een volle dag de tijd genomen om het lakwerk flink aan te pakken. Ik denk dat de auto in zijn leven (sinds 2007) nog nooit fatsoenlijk gepolijst of verzorgd was geweest dus volop voldoening te behalen! Lakstift had ik eerder al geregeld en gezien het lakwerk toch al 50 tinten groen was zou kleurverschil mij niet echt uitmaken maar vooral het iets toonbaarder proberen te krijgen.
De uitdagingen:
- Weinig lakwerk over na jaren (+- 80 micron gemeten rondom)
- Heel veel steenslag rondom vooral op de motorkap
Ik was dus een beetje bang dat het lakwerk een flinke correctie niet kon hebben, maar het voordeel van een auto zo las deze is dat het er ook niet slechter van kon worden. Dus na wikken en wegen toch gekozen voor een zware combi omdat dit toch nodig bleek te zijn op de lak (menzerna 400 icm blauwe wolpad). Dit 1 soms 2 hits gegeven om voldoende correctie te krijgen. Het lakwerk was erg moeilijk op de foto te krijgen dus heb weinig bijna geen shots van hoe de lak was (ivm lichte kleur). Echter zag je aan de pads dat er flink oxidatie mee kwam en dat de glans enorm terug kwam!
Motorkap
Deze was het zwaarst "geraakt" over de jaren heen en had ik een flink stappen plan voor in mijn hoofd (en uiteindelijk in praktijk):
- Grondig wassen vooraf
- De steenslag schuren met korrel 3000 (1 pass) om de randen van de steenslag iets te verlagen
- Indien mogelijk sommige plekjes uitkrabben met glasvezel pen (bleek erg lastig te zijn
- Volledige motorkap insmeren met Bilthamber Deox Gel om de roest uit de putjes te halen
- 5 a 6 uur laten rusten terwijl de rest van de auto gepolijst wordt
- Motrokap reinigen en ontvetten
- Polijsten (grof)
- Lakplekjes opvullen
- Laten rusten terwijl ik de rest van de lak na bewerk
- Polijsten (nabewerken)
En hieronder de plaatjes bij het stappenplan!
voor:
Voorbeeld plekje voor:
motorkap in de deox:
"roestplekje van hierboven na Deox:
Motrokap na vullen en polijsten:
Al met al had ik dit resultaat niet verwacht. De Deox heeft gedaan wat het belooft en zelfs de kleine plekjes leken nu goed schoon te zijn voor opnieuw vullen. Niet heel netjes na bewerkt dus van dichtbij zie je nog steeds de randjes en het vullen, maar echt een klap beter!
Verlichting van de auto
Menzerna 2400 en daarna na bewerkt met
Gyeon Primer. Koplampen een stukje grover met 400 aangepakt omdat deze er slecht(er) aan toe waren.
voorkant:
Eindresultaat
Na een dag werken van zo'n 12 uur met korte onderbreking ben ik blij met het eindresultaat. Natuurlijk nog steeds kleurverschillen en deuken her en der maar zover frisser ogende auto. Nabewerking gedaan met Waxaddict Quartz.
Tot zo ver de update. Was een flinke dus zal proberen vaker te posten als er nog werk gedaan gaat worden aan de auto. Volgende fase is waarschijnlijk de velgen maar daar wacht ik even mee omdat de auto mogelijk weer verkocht gaat worden.. Bedankt voor het lezen!