• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dom, Dommer, Domst

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Ik heb een vraag aan jullie..................:-"

Wat is het domste dat je kunt doen als je motorolie gaat bijvullen? ik heb het gisteren namelijk gedaan8-o


Ik kwam er vandaag achter toen mijn vriendin klaagde over een verbrande olielucht in de auto.........en er liep wat motorolie tussen de kieren van de gril door............Ik kreeg direkt al een heeeeeeeeeel apart gevoel van binnen :auw

Toen ik thuiskwam direkt een blik onder de motorkap geworpen en jaaaaahooooor. De dop van de motorolie vergeten terug te doen waar hij thuis hoort. Hij lag nog netjes (ongelovelijk genoeg) naast de vulopening, en onder de kap leek het wel of een bommentje was afgegaan :-&

Nu ben ik normaal absoluut geen voorstander van het nat reinigen van de motor, maar ik heb er wel eens een vraag over gesteld en te horen gekregen dat dit geen kwaad kon als je het maar met beleid doet. Dus gelijk maar de hogedrukspuit en een fles allesreiniger gepakt en aan de slag gegaan.

Een kwartiertje later zag het er gelukkig allemaal al een stuk beter uit. Ik heb de motor en de motorkap en alles waar motorolie op zat met allesreininger en muscle (keukenreininger die goed ontvet) ingespoten en nogmaals met de hogedruk erover gegaan. Ik heb getracht electrische kontakten en de dynamo en dergelijke te vermijden. na een half uur was het wel klaar en zag het er weer uit als vanouds. Eigenlijk veel schoner dan hij ooit is geweest dus:lol Nadien kreeg ik het gevoel dat de hoeveelheid motorolie die uit de opening gespoten is niet meer dan een kopje is geweest. Het motorolie peil dat ik natuurlijk even heb gecontroleerd was maar een klein stukje gedaald. Mijn ervaring vertelde mij dat het niet meer dan een kwart liter olie kan zijn geweest dus het zag er allemaal erger uit dan het was. Maar die kwart liter geeft dan ook een ongelovelijke zooi!

Ik heb gelijk de auto maar even met gold class gewassen (in recordtempo mag ik wel zeggen) en ook nu kan ik het niet laten te vermelden dat de collinite die ik drie maanden geleden heb aangebracht over de hele auto een beading vertoont alsof het gisteren pas is gedaan! echt toppie dat spul. Inderdaad net alsof aliens het recept hebben achtergelaten, buitenaardsgoed!

Nu is het wel zo dat ik kan zien dat onder de motorkap nog niet alles spik en span is. Dus als jullie een goede superontvettende reininger kunnen aanraden voor het zware werk die met verdunnen ook nog voor banden en velgen geschik is dan hoor ik het graag.

Oh, en ik ben daaarna gelijk een ritje van een kwartier gaan maken zodat de moter warm kon worden en drogen. De motor sloeg zonder ook maar een hapering aan en werkte gelukkig naar behoren dus deze hogedrukactie heeft geen probleem veroorzaakt waar ik wel een beetje bang voor was. ik heb geen olie meer geroken en ik hoop dat dat zo blijft. Als iemand nog tips heeft hierover hoor ik het graag.


Ach een wijze les geleerd,:rules dit overkomt me nooit meer!

Groeten GdV
 
gebeurd vaker als je denkt, dit soort dingen.
me buurman heeft het ook nog niet zo lang geleden gehad..
ik heb eens een rollerbank meeting bij gewoond, en daar ging ook iemand warmrijden zonder de olie dop erop te doen.

het beste wat je kan doen, is goed ontvetten met bijvoorbeeld autoglym's engine&machine cleaner.
hierna kan je het geheel dressen met autoglym vinyl&rubber care

na de engine/machine cleaner, dien je wel af te spoelen, na het afspoelen kan je kijken of echt alle rommel weg is, hierna kan je de motor en aanverwanten in spuiten met vinyl&rubber care, dit kan op de natte motor..

motorkap dicht, en motor stationair laten lopen, zodat al het water e.d eraf loopt / verdampt..

motorkap open, en aanschouw de nieuwe motor
 
Ja, de schik sloeg mij ook om het hart toen ik het zag. Gelukkig viel het wel mee met olieverlies. Of doel jij op andere schade die ik nog niet door heb?
 
Hoi Aron147

Oke autoglym dus dat merk heb ik inderdaad hiervoor gezien. En die vinyl en rubber care is dat van het zelfde merk? Gewoon over de motor vernevelen? of met een applicator aanbrengen

Het kan dus geen kwaad als je over de kabels en bijvoorbeeld startmotor en dynamo heenspuit? zijn er delen waar je echt uit de buurt moet blijven?

Groeten en bedankt
GdV
 
het is indd aan te raden om die dingen af te schermen..
ook de accu terminals niet vergeten (vaak zijn die al afgedekt met een plaatje) en dingen als open luchtfilter (als je die hebt) dicht maken..

verder kan het op kabels e.d. weinig kwaad.. je hebt hem nu toch ook aangevallen met de hogedruk spuit? als je dezelfde dingen weer afschermd, is het prima, gezien je geen schade heb gemaakt.

ik zelf dek wel de bougie gaten af met een zakje, maar theoretisch zouden deze luchtdicht moeten zijn (ik ben ook een beeeetje bang voor een dikke rekening)

de kan de vinyl en rubber care over de natte motor vernevelen.

dit droogt samen met het water streeploos op (bij mij iig)
 
Oke Aron bedankt.

Het lastige met de 1,6 litermotor is dat de bougies op lijn in een soort verlaagde goot liggen. dat is dus een soort rechthoekige sleuf van een cm of drie breed en veertig cm lang en twe cm diep. Die goot zit natuurlijk vol met olie en daar moet je wel met enige intesiteit op spuiten. Overigen sheb ik de kabels op de bougies gelaten en de bougies uiteraard in de motor. Dus op zich zit dat allemaal wel dicht maar toch. Ik zal binnenkort die producten eens kopen. Ik heb ook al snel een paar filmpjes gezien hoe ze de motor reinigen maar dat zijn toch een beetje reclamefilmpjes van een 8 cylinder mercedes dei er naar mijn mening al toppie uitziet en naderhand nog veel meer toppie!

Groeten en bedankt voor de uitleg.
Gdv
 
je hebt vandaag geen schade gemaakt, dus zal je dit de volgende keer ook niet doen.

mijn alfa twinspark heeft 8 bougie gaten, en daarboven 4 bobine's.
dit was in die tijd een uitzondering, en de problemen alfa+elektronica heb je ook ooit weleens gehoord neem ik aan.

vandaar dat k iets voorzichtiger moet zijn..

ik voorzie geen problemen.

succes met je motorblok, en mischien kun je een mini show off maken?

verder een goed uiteinde en een gelukkig nieuwjaar
 
Ja ik ben wel bekend met italiaanse auto's ....vroeger altijd een spuitbus startspray en waterafdrijver in de achterbak van mijn fiat.

Ik moet overigens zeggen dat het mij toch wel eens verbaast dat die motor open en bloot boven het wegdek hangt en tussen de wielen en eigenlijk van onder nauwelijs tegen spatwater beschermd is. Dat ws ook een beetje mijn gedachte vandaag. Als hij daar tegen kan dan ook wel tegen een beetje scxhoon water.

Ik had vandaag geen tijd voor foto's dus als ik binnenkort de puntjes op de i zet dan zal ik daar aan denken.

Jij en de rest van de forumleden ook een gelukkig 2010 gewenst.

Groeten GdV
 
GdV42 zei:
Ja ik ben wel bekend met italiaanse auto's ....vroeger altijd een spuitbus startspray en waterafdrijver in de achterbak van mijn fiat.
En ik een grote dikke hamer ( vuistje ) om destijds de VW kever weer te laten starten ( startmotor loopt bij de kever nog wel eens vast )[/quote]
 
Ach ja, kan de beste overkomen. Gelukkig heb je de middelen in huis om het schoon te maken.

Een tweede keer gebeurt het vast niet meer. ;)

Gr,
Vincent
 
Het is mij helaas ook al eens overkomen . Na de eerste schrik over het olieverlies (het leek veel erger dan het was), moest ik op zoek naar de vuldop. Die vond ik uiteindelijk (gelukkig) terug, balancerend op een randje van de motorruimte, gevaarlijk dicht in de buurt van de V-snaar. Als de dop tijdens het rijden daar tussen gekomen was, was het leed ook niet te overzien geweest.:'(

Daarom tegenwoordig: check, dubbel-check.
 
"Vroeger"... Toen ik nog mijn zuurgespaarde Peugeot 104 Coupe ZL Comfort nog voorzag van opleukmateriaal, is mij iets drastischer overkomen.

Ik sleutelde toen in het steegje achter het ouderlijk huis in de binnenstad van Hattem. Dat kon toen nog wel redelijk. Maar er moest soms wel iemand langs, dan moest ik hem wel even verplaatsen.

Ik wilde extra "klokjes" monteren, waaronder een oliedrukmeter. Ik lekker aan het sleutelen en kon de drukmeter goed loskrijgen. Ma vroeg me binnen om te eten. Ik naar binnen maar even later werd er gebeld of de auto even aan de kant kon.

Ja hoor, doe ik! Ik start, rij een meter of 40 achter uit (klep stond nog open) en stapte weer uit:

een 40 meter lang dik vet spoor!!!! 8-())

Er staat best wel veel druk op die sensor...

Heel het carter leeg, en het heeft meerdere zakken kattegrit en flessen Dreft gekocht om de steeg weer een beetje toonbaar te krijgen...
Jaren later kon je nog daarover glijden als het had geregend... :roll :-b :-d :-"
 
Ik heb wel eens bij een mercedes sprinter gehad dat ik de oliedop er scheef op terug op had gedraaid. Na 5 km begon het olielampje te branden. Ik snel gestopt. Bleek dat ik al 4 km lang een oliesporr aan het achterlaten was. Dit mar even later op de dag verwijderd met wat zand. Je wilt niet hebben dat er door jouw toedoen iets gebeurt.
 
Nou, schaam je maar niet hoor, ik had onlangs PRECIES hetzelfde! Ik had het de condensruimte onder de oliedop schoongemaakt ivm sludge. Was ik dus vergeten om de dop er terug op te draaien, kwam ik 2 dagen later achter toen ik mijn ruitenvloeistof aan ging vullen. En ik had inderdaad ook zo´n brandlucht in de auto! Olie gepeild en het onderste stukje van de peilstok zat nog nét een druppie aan! Inderdaad: Dom Dom Dom maar het zal me in ieder geval niet nog eens gebeuren. Hoop ik:-"

http://www.vwforum.nl/volkswagen-algemeen-f5/verschil-tussen-shell-helix-ultra-en-plus-t95100.html

Groeten, Raoul

p.s. maar ondanks dat mijn olie zo goed als op was, had ik maar een paar oliespetters op de motorafdek plaat kap ding, waar het gebleven is:weetniet

Ik denk dat ik veel vocht in de olie had (sludge) en dat dat verdampt is. (Maar toch ook geen liter hé?:-/ :weetniet )

p.s.2 Nog geluk gehad, de dag erop had ik een rit van 300km wat was ik blij achteraf dat mijn ruitenvloeistof op was!
 
Als je zoveel vocht bij je olie hebt, zou ik eens aan je koppakking gaan denken ;)

Een monteur bij de dealer waar ik vorig jaar werkte had olie ververst en de carterplug met een ringetje te weinig erop gedraaid ;)
Gevolg, spoor de garage uit en zo de woonwijk in waar hij een proefritje had gemaakt.
 
madtraxx zei:
Als je zoveel vocht bij je olie hebt, zou ik eens aan je koppakking gaan denken ;)

Een monteur bij de dealer waar ik vorig jaar werkte had olie ververst en de carterplug met een ringetje te weinig erop gedraaid ;)
Gevolg, spoor de garage uit en zo de woonwijk in waar hij een proefritje had gemaakt.

Hey, ik heb hem al af laten persen, koppakking was in orde:-)^