• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer spotrepair

Jordyboy1992

Detailing chief
10 mei 2018
222
88
Beste Forumleden,

Binnenkort wil ik voor het eerst eens een serieuze kras weg gaan werken doormiddel van spot repair.
Wie kan mij hierbij helpen?

Ik heb het volgende filmpje gevonden op youtube:

Vond dit een erg handig filmpje, alleen vind veel dingen erg snel gaan waardoor ik niet alles super goed begrijp.

Mijn eerste idee is:

1. Foamen
2. Wassen
3. Afspuiten met hd
4. Ontvetten met nanolex prewash (foamen)
5. Prewash inwerken met heet water en tickmitt
6. Afspuiten met hd
7. Drogen
8. Rondje prep vop plaats delict
9. Kras schuren met fijn schuurpapier, maar welke??
10. Rondje prep op plaats delict?
11. Kras vullen met penseel zoals in filmpje
12. 48u laten drogen in garage
13. Schuren met??
14. Polijsten met medium korrel??
15. Moet ik nu blanke lak terug aanbrengen?? Of ga je niet zo 123 door de blanke lak heen??

Kan iemand me hierbij helpen??

Het gaat om te beginnen om deze kras:
116106



Groetjes Jordy
 
Hey Jordy! :D

Steenslag en diepere krassen wegwerken vind ik erg leuk om te doen. Echter, dit ben ik niet zomaar even gaan doen, maar heb mij goed ingelezen en ben toen ben gaan oefenen op een slooppaneel;

* Ervaar het hoe-en-wat omtrent wetsanden.
* Ervaar het opvullen van een defect.
* Ervaar het polijsten na schuren en dergelijke.

Op het slooppaneel kan je lekker gek doen. ;) Dingen proberen. Ik raad je dan ook aan om dit eerst allemaal te ervaren en een idee te krijgen voordat je meteen met schuurpapier op je lak gaat ouwehoeren.


Bij dit soort krassen, zoals ik het kan beoordelen van een foto, komt bij mij al snel afweging; ''Is dit te vullen en vervolgens weer vlak te maken'' ... of ... ''Er valt weinig te vullen, dus dan wetsanden''.

Wanneer je iets vult, dan vul je de boel op + een beetje en vlak je het teveel af tot de omringende lak. (zonder clear coat)
(Wanneer je ook clear coat wilt aanbrengen, dan blijf je tijdens het vullen met kleurlak nét onder de omliggende blanke lak)
Wanneer je niets vult, dan zal je (blanke) lak moeten gaan wegschuren/polijsten tot je op de het laagste punt van de kras komt. (Dit kan (te) diep zijn)


Uno Momento... Word vervolg.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
@Aficior - Thanx kerel! :D

Ik hoop stiekem dat Jordy al meteen een slooppanneel heeft gehaald en inmiddels zo goed is geworden dat de luxe automerken alleen nog maar met hem in zee willen. :p
 
Even topic hijacken :)

@Aficior of @Quantoxx
Welke clear coat zouden jullie aanraden? 1K of 2K?

Heb namelijk nog geen spotrepair gedaan en wil dit nu even doen voor een kennis van me.
 
Voor bij tippen zou ik 1k nemen. Beetje zonde om een bus 2k op te offeren voor een paar druppels.

Bij 2k (2componenten) lak duw je iets in op de bus zodat de vloeistoffen mengen. Daarna kun je de bus nog x tijd bewaren.

Ik heb een lakstift op kleur een een spuitbus 1 k lak.
Ik doe meestal wat kleurlak met het kwastje in een lege dop oid en spuit daar wat blanke lak bij. Ff roeren met een tandenstoker en dan daarmee bijtippen.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506