• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam Gun Nozzle Screw

Das interessant van de lengte van de tuinslang. Ik ontrol mijn tuinslang net altijd volledig omdat je dan (dacht ik?) het water de weg van de minste weerstand kan volgen en dus bijgevolg een grotere druk creëert naar de HD toe. Ik heb geen problemen met mijn foam al heb ik in het begin wel even moeten zoeken naar de juiste instelling van de Monello foam lans. De "dikte " van het schuim is ook afhankelijk van hoe open of dicht de nozzle staat. Ik merk als ik de nozzle meer open zet dat ik een bredere straal krijg maar wel minder dik schuim.
 
Wat maakt de lengte van de tuinslang uit?? Als ik langere leidingen in het huis heb, zakt de druk toch ook niet weg? Ik heb hier geprobeerd met een 10m slang, en een 20m slang op haspel + 10m losse slang, en merk geen verschil in schuimdikte. Ik heb trouwens een Karcher 3.99 (een oudje, is al eens gereviseerd geweest). Ik denk dat de HD niet genoeg druk kan geven, een losse lans om af te spuiten heb ik niet, dus veel nut heeft die HD toch niet meer :p @Dibbuz , grote kans dus dat er in mijn foamlans al de "juiste" nozzle zit, aangezien ik het modelnummer van de HD heb doorgegeven.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
De druk op de leiding is bij mij meer dan voldoende en van de kraan naar de Kranzle is het max 25cm.
Ik denk nu niet dat hun eigen leiding op het toestel voor problemen kan zorgen.
 
Ik heb even een kleine video gemaakt van het verschil tussen een lange en korte slang.
Beide wateraansluitingen zitten op dezelfde leiding. De ene is een roll-up unit met flink wat meters, de ander is een stuk korter.

Ik ben niet thuis in de kunde der waterhuishouding maar het water komt toch echt een stuk verder uit de slang bij de korte slang dan bij de lange of is dat niet de waterdruk die dan lager is en daardoor minder ver uit de slang komt?
 
Wat maakt de lengte van de tuinslang uit?? Als ik langere leidingen in het huis heb, zakt de druk toch ook niet weg? Ik heb hier geprobeerd met een 10m slang, en een 20m slang op haspel + 10m losse slang, en merk geen verschil in schuimdikte. Ik heb trouwens een Karcher 3.99 (een oudje, is al eens gereviseerd geweest). Ik denk dat de HD niet genoeg druk kan geven, een losse lans om af te spuiten heb ik niet, dus veel nut heeft die HD toch niet meer :p @Dibbuz , grote kans dus dat er in mijn foamlans al de "juiste" nozzle zit, aangezien ik het modelnummer van de HD heb doorgegeven.
Zie het filmpje hierboven, je waterslang is ook een stuk breder dan de je leidingen in je huis. Er zijn mensen bij ons geweest die thuis dun schuim hadden en hier scheerschuim op de korte slang met hetzelfde materiaal omdat die hadden meegebracht.

Uiteraard speelt de nozzle mee natuurlijk. Ik denk dat de nozzle een grotere rol speelt dan de waterdruk maar je kunt een nozzle niet te klein maken want dan slaat je HD af omdat deze de druk niet kwijt kan. En soms is het gewoon een raadsel waarom een lans dunner schuim geeft. Slang is niet te lang, nozzle is goed, HD krachtig genoeg en toch geen scheerschuim terwijl iemand anders met een minder krachtigere HD wel dik schuim heeft. Er is geen schuimgarantie af te geven helaas.

We hebben wel deze week nieuwe nozzles binnen gekregen die beter zouden moeten zijn maar dat moeten we nog testen. Al zie ik niet wat er zo anders is eraan. Het enige wat van belang is volgens mij is de grote van het gaatje.
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
@Dibbuz Mooi dat je het eventjes hebt getest! Zit inderdaad verschil in, toch wel vreemd eigenlijk, heeft iemand hier een verklaring voor??
Ik snap 'm, heb het eventjes vergeleken met elektriciteit, waar een langere kabel dikker moet zijn om teveel weerstand tegen te gaan. Eigenlijk is het dus beter om een zo dun (of juist dik???) mogelijke tuinslang te halen. Ik heb een standaard Gardena Comfort Flex slang.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Dibbuz
Een simpele theorie. Druk verlies je op lengte in een dunne slang door weerstand en druk verlies je ook in een dikke slang door volumegebrek. Op lange lengtes kun je bijvoorbeeld eerst 20mtr 3/4 slang doen en daarna 10 mtr 1/2. Daardoor bouw je weer druk op door volumeweerstand
 
Maar aan de andere kant; een HD heeft toch alleen wat aan de liters per minuut? De druk bouwt ie immers zelf op zolang dat ie water krijgt. Een standaard HD (Karcher en Nilfisk) heeft neem ik aan toch wel genoeg aan een standaard tuinslang, althans, dat neem ik aan...
 
Hangt af van de lengte, dikte en vooral begindruk af.
Wij zijn net verhuisd, 2 km verderop dus dezelfde gemeente en alles. In ons vorige huis duurde het extreem lang voordat een emmer gevuld was.
Op dit adres gaat het als een malle.
 
Wat maakt de lengte van de tuinslang uit?? Als ik langere leidingen in het huis heb, zakt de druk toch ook niet weg? ... .

Leidingen in huis zijn meestal hard en glad van binnen. Dus geen verlies door uitzetting en minder verlies door weerstand. De begindruk is vrij hoog en de aanvoerdoorsnede groot ten opzichte van de leidingen in de woning (ook om meerdere tappunten tegelijk te kunnen gebruiken).

... Ik snap 'm, heb het eventjes vergeleken met elektriciteit, waar een langere kabel dikker moet zijn om teveel weerstand tegen te gaan. Eigenlijk is het dus beter om een zo dun (of juist dik???) mogelijke tuinslang te halen. ... .

Grap bij elektriciteit is dat de feitelijke weerstand lager wordt als de spanning hoger is, vandaar de hoogspanningsleidingen.
Maar verder is de vergelijking lastig.

Wat ik zo even met mijn GBV bedenk, is dat er ook druk op de wand van de slang staat (en dus "verloren" gaat). Oftewel er is bij een langere slang meer oppervlak waar de waterdruk tegendruk moet bieden aan de luchtdruk die van buiten op de slang drukt.

De druk op de slang bouwt op tot een gelijke waarde als de druk van de aanvoer, MITS er geen water wordt afgenomen. In theorie moet dat dus niets uitmaken voor de druk aan het einde van een slang. Het verlies zit hem vooral in de weerstand in combinatie met de schommeling in druk / volume. Met extremen bij warm weer.

Een simpele theorie. Druk verlies je op lengte in een dunne slang door weerstand en druk verlies je ook in een dikke slang door volumegebrek. Op lange lengtes kun je bijvoorbeeld eerst 20mtr 3/4 slang doen en daarna 10 mtr 1/2. Daardoor bouw je weer druk op door volumeweerstand

Yep, gebrek aan aanvoer in vergelijking tot de afname. En bij een HD kan het aan de voorkant een gebrek aan toevoer zijn in verhouding tot de doorvoer en aan de achterkant een gebrek aan doorvoer in verhouding tot de afname. En de afname is dan weer afhankelijk van de doorstroomopening van spuitlans of foamlans

Maar aan de andere kant; een HD heeft toch alleen wat aan de liters per minuut? De druk bouwt ie immers zelf op zolang dat ie water krijgt. ...

Is een beetje als bij een Turbo, meer aanvoerdruk levert ook bij een drukpomp meer uitvoerdruk op
Een HD die zelfstandig moet aanzuigen haalt ook de hoge einddruk niet (althans niet zomaar)
 
Niet onbelangrijke toevoeging;

Als de slang NIET vlak ligt, dan heeft het gewicht van het water in de slang ook effect op de druk.
Loopt de slang omhoog, dan zal het water in de slang tegendruk geven wat de uitstroomdruk vermindert
Loopt de slang naar beneden dan ontstaat een zuigende werking en treedt geen drukvermindering op (wordt helaas ook niet hoger)
 
Laatst bewerkt:
Best wat factoren die de uiteindelijke waterdruk bepalen dus. Bedankt voor de toelichting @RedCat !