Hallo allemaal!
Het is weer tijd voor een nieuw project. Een tijd geleden kreeg ik het geweldige idee om mijn kleine zusje te verassen voor haar verjaardag.
Toen ik 18 werd (7 jaar geleden) kreeg ik van mijn ouders een auto die ik mocht delen met mijn zus. Totdat we allebei een eigen auto kochten.
Nu dacht ik bij mijzelf. Laat ik wat terug doen en samen met mijn zus een auto kopen voor mijn kleine zusje. Met mijn oudere zus dus haha.
Zo gezegd, zo gedaan. Een paar dagen geleden kwam er op de Ford Fiesta Facebook pagina een Ford Fiesta 1.3 uit 1999 te koop. Samen met een maatje van mij zijn wij gaan kijken bij de auto. Motorisch perfect in orde en alles leek goed te werken. Stuurbekrachtiging, elektrische ramen en airco(!) alles zat er op en functioneerde goed.
Helaas was de lak op het dak en de motorkap in enorm slechte staat. Het leek wel alsof iemand de auto heeft gewassen met een stoeptegel. Zulke diepen krassen heb ik nog niet eerder gezien.
Vervolgens was de deal snel gesloten en gingen we een kleine 2 uur terug naar huis.
Aangezien ik bijna 2 meter ben zat ik net niet met mijn hoofd tegen het dak. Verder rijdt de auto verassend lekker op de snelweg. Niet trillen en je komt aardig mee met het overige verkeer. Wel is gelijk te merken dat mensen veel sneller gaan bumperkleven. Zou dat komen omdat je in een kleine auto rijdt?
Vering lijkt goed te werken haha
Nu is het de kunst om de auto op te knappen zonder dat al te veel mensen het weten. Ze is pas 31 Januari jarig dus voorlopig staat de auto bij mij in de straat geparkeerd en moet ik het geheim houden voor haar.
Er zijn een aantal dingen die moeten gebeuren om de auto weer netjes te krijgen:
- Spuiten dak en motorkap
- Spuiten van de velgen (verf laat los)
- Interieur reinigen (ruikt heel muf en er is gerookt in de auto)
- Interieurfilter vervangen
- Olie verversen
- Exterieur volledig reinigen en de lak polijsten
- Plastic delen voorzien van TRIM
Afgelopen weekend heb ik een begin gemaakt aan het dak en de motorkap van de auto. Het dak was er het ergste aan toe. Ik heb deze helemaal opgeschuurd vanaf korrel 80 tot 800. De krassen zaten zo enorm diep dat ik aardig moest beuken met de schuurmachine om een strak resultaat te krijgen. Hetzelfde proces gedaan voor de motorkap.
Na het schuren de motorkap en dak ontvet en in de primer gezet. Vervolgens de motorkap zilver gespoten en het dak zwart gespoten. Motorkap is redelijk netjes geworden en kan nu een nachtje drogen zodat ik de volgende dag blanke lak kan aanbrengen.
Helaas is het zwarte dak helemaal niet mooi geworden. Het dak zat vol met strepen en de krassen kwamen weer door de lak omhoog.
De volgende dag heb ik het dak weer helemaal opnieuw opgeschuurd. Nu helemaal door tot in het metaal zodat alle krassen er goed uit waren.
Vervolgens het dak weer opnieuw in de primer.... althans... dat was de bedoeling. De spuitbussen van Gamma huismerk zijn echt waardeloos. Halverwege het spuiten raakt alles verstopt en daardoor ging de spuitbus enorm spetteren. Eenmaal opgedroogd was het 1 grote bende....
De spuitbussen van de Action zijn serieus 100x beter.
De motorkap heb ik in de blanke lak gezet. Helaas was mijn techniek niet optimaal dus zijn er een aantal strepen zichtbaar. Wellicht binnenkort voorzichtig de blanke lak er af schuren, nieuwe kleurlaag aanbrengen en dan opnieuw in de blanke lak.
Na enorm gefrustreerd te zijn geweest over het dak heb ik besloten om het dak te schilderen met een roller. We hebben al aardig wat geld uitgegeven aan alle verf. Het blijft een goedkope auto dus we willen niet al te veel investeren. Ook gaan we niet voor een showroom auto.
Gelukkig had ik nog een blik zwarte hoogglans verf staan. Nja... toen maar het dak met de roller gedaan haha. Kans op strepen is natuurlijk mega aanwezig, maar ik had liever een goede, redelijk egale laag op het dak dan 1 grote bende van spuitbussen.
Ik heb 3 redelijk dikke lagen aangebracht in de hoop dat de verf een beetje zou gaan uitvloeien tijdens het drogen.
Deze foto is gemaakt vlak na het aanbrengen dus de strepen zijn iets meer zichtbaar
Zo dan!.... zucht... 3 volle dagen bezig geweest met het dak en de motorkap. Niet perfect, maar helemaal prima voor deze auto.
Aangezien ik een weekje vrij heb ben ik vandaag begonnen met het opschuren en spuiten van de velgen.
Ik heb helaas geen as steunen dus heb de auto op 2 krikken gezet. Daarna de velgen goed gereinigd met Gyeon Wheel Cleaner. Er zat een enorm dikke vette laag over de hele velg en overal liet de verf los. Ik heb uiteindelijk met een staalborstel op een boormachine de binnenkant van de velg helemaal schoon gekregen. Daarna de velgen geschuurd (wat mega veel werk was) en vervolgens gespoten.
Resultaat ben ik mega blij mee. was bang dat de blanke lak weer streperig zou worden maar 2 normale lagen en 1 dikke eindlaag gaf een super mooie diepe glans aan de velgen. Wellicht een goede techniek voor de motorkap
Ben benieuwd wat jullie vinden van de kleur keuze haha.
Naafkapjes moet ik nog even nieuwe voor bestellen. (of spuiten?)
Morgen ga ik de 2 andere velgen doen. En daarna kijken we weer verder.
Hopelijk vinden jullie dit soort projectjes ook leuk. Het detail gedeelte komt er dus nog aan
Groetjes en tot de volgende update!
Het is weer tijd voor een nieuw project. Een tijd geleden kreeg ik het geweldige idee om mijn kleine zusje te verassen voor haar verjaardag.
Toen ik 18 werd (7 jaar geleden) kreeg ik van mijn ouders een auto die ik mocht delen met mijn zus. Totdat we allebei een eigen auto kochten.
Nu dacht ik bij mijzelf. Laat ik wat terug doen en samen met mijn zus een auto kopen voor mijn kleine zusje. Met mijn oudere zus dus haha.
Zo gezegd, zo gedaan. Een paar dagen geleden kwam er op de Ford Fiesta Facebook pagina een Ford Fiesta 1.3 uit 1999 te koop. Samen met een maatje van mij zijn wij gaan kijken bij de auto. Motorisch perfect in orde en alles leek goed te werken. Stuurbekrachtiging, elektrische ramen en airco(!) alles zat er op en functioneerde goed.
Helaas was de lak op het dak en de motorkap in enorm slechte staat. Het leek wel alsof iemand de auto heeft gewassen met een stoeptegel. Zulke diepen krassen heb ik nog niet eerder gezien.
Vervolgens was de deal snel gesloten en gingen we een kleine 2 uur terug naar huis.
Aangezien ik bijna 2 meter ben zat ik net niet met mijn hoofd tegen het dak. Verder rijdt de auto verassend lekker op de snelweg. Niet trillen en je komt aardig mee met het overige verkeer. Wel is gelijk te merken dat mensen veel sneller gaan bumperkleven. Zou dat komen omdat je in een kleine auto rijdt?
Vering lijkt goed te werken haha
Nu is het de kunst om de auto op te knappen zonder dat al te veel mensen het weten. Ze is pas 31 Januari jarig dus voorlopig staat de auto bij mij in de straat geparkeerd en moet ik het geheim houden voor haar.
Er zijn een aantal dingen die moeten gebeuren om de auto weer netjes te krijgen:
- Spuiten dak en motorkap
- Spuiten van de velgen (verf laat los)
- Interieur reinigen (ruikt heel muf en er is gerookt in de auto)
- Interieurfilter vervangen
- Olie verversen
- Exterieur volledig reinigen en de lak polijsten
- Plastic delen voorzien van TRIM
Afgelopen weekend heb ik een begin gemaakt aan het dak en de motorkap van de auto. Het dak was er het ergste aan toe. Ik heb deze helemaal opgeschuurd vanaf korrel 80 tot 800. De krassen zaten zo enorm diep dat ik aardig moest beuken met de schuurmachine om een strak resultaat te krijgen. Hetzelfde proces gedaan voor de motorkap.
Na het schuren de motorkap en dak ontvet en in de primer gezet. Vervolgens de motorkap zilver gespoten en het dak zwart gespoten. Motorkap is redelijk netjes geworden en kan nu een nachtje drogen zodat ik de volgende dag blanke lak kan aanbrengen.
Helaas is het zwarte dak helemaal niet mooi geworden. Het dak zat vol met strepen en de krassen kwamen weer door de lak omhoog.
De volgende dag heb ik het dak weer helemaal opnieuw opgeschuurd. Nu helemaal door tot in het metaal zodat alle krassen er goed uit waren.
Vervolgens het dak weer opnieuw in de primer.... althans... dat was de bedoeling. De spuitbussen van Gamma huismerk zijn echt waardeloos. Halverwege het spuiten raakt alles verstopt en daardoor ging de spuitbus enorm spetteren. Eenmaal opgedroogd was het 1 grote bende....
De spuitbussen van de Action zijn serieus 100x beter.
De motorkap heb ik in de blanke lak gezet. Helaas was mijn techniek niet optimaal dus zijn er een aantal strepen zichtbaar. Wellicht binnenkort voorzichtig de blanke lak er af schuren, nieuwe kleurlaag aanbrengen en dan opnieuw in de blanke lak.
Na enorm gefrustreerd te zijn geweest over het dak heb ik besloten om het dak te schilderen met een roller. We hebben al aardig wat geld uitgegeven aan alle verf. Het blijft een goedkope auto dus we willen niet al te veel investeren. Ook gaan we niet voor een showroom auto.
Gelukkig had ik nog een blik zwarte hoogglans verf staan. Nja... toen maar het dak met de roller gedaan haha. Kans op strepen is natuurlijk mega aanwezig, maar ik had liever een goede, redelijk egale laag op het dak dan 1 grote bende van spuitbussen.
Ik heb 3 redelijk dikke lagen aangebracht in de hoop dat de verf een beetje zou gaan uitvloeien tijdens het drogen.
Deze foto is gemaakt vlak na het aanbrengen dus de strepen zijn iets meer zichtbaar
Zo dan!.... zucht... 3 volle dagen bezig geweest met het dak en de motorkap. Niet perfect, maar helemaal prima voor deze auto.
Aangezien ik een weekje vrij heb ben ik vandaag begonnen met het opschuren en spuiten van de velgen.
Ik heb helaas geen as steunen dus heb de auto op 2 krikken gezet. Daarna de velgen goed gereinigd met Gyeon Wheel Cleaner. Er zat een enorm dikke vette laag over de hele velg en overal liet de verf los. Ik heb uiteindelijk met een staalborstel op een boormachine de binnenkant van de velg helemaal schoon gekregen. Daarna de velgen geschuurd (wat mega veel werk was) en vervolgens gespoten.
Resultaat ben ik mega blij mee. was bang dat de blanke lak weer streperig zou worden maar 2 normale lagen en 1 dikke eindlaag gaf een super mooie diepe glans aan de velgen. Wellicht een goede techniek voor de motorkap
Ben benieuwd wat jullie vinden van de kleur keuze haha.
Naafkapjes moet ik nog even nieuwe voor bestellen. (of spuiten?)
Morgen ga ik de 2 andere velgen doen. En daarna kijken we weer verder.
Hopelijk vinden jullie dit soort projectjes ook leuk. Het detail gedeelte komt er dus nog aan
Groetjes en tot de volgende update!
Laatst bewerkt: