• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Feestje Junior

Tijd voor een update!

Het interieur is inmiddels echt aan de beurt. De stoelen heb ik al een keer aangepakt met de Bissel. Helaas waren ze nog steeds best muf.
Dus... We gaan het hele interieur maar uit elkaar trekken en alles reinigen. Zo gezegd, zo gedaan.

Ik heb de stoelen weer uit de auto gehaald en ook de zitting van de achterbank. Toen ik de zitting er uit haalde kwam er een enorme vieze lucht onder vandaan. Er lag ook genoeg troep daar lekker te stinken. De stoelen, tapijten en automatjes heb ik allemaal grondig aangepakt met de Bissel. Alle kunststof delen heb ik schoongemaakt met een apc. De hemel bekleding heb ik gereinigd door een doek goed in te sprayen met apc en daarna meedere malen de hemel daarmee voorzichtig te vegen. Daar kwam aardige wat zwarte zooi af. Toen de tapijten en het gedeelte onder de achterbank helemaal schoon waren rook de auto al 100x beter.

IMG_1919.jpeg

IMG_1923.jpeg


IMG_1922.jpeg
IMG_1924.jpeg


De stoelen heb ik in de woonkamer laten opdrogen omdat het buiten wel erg koud is haha.
dagje later waren de stoelen helemaal droog en roken ze weer lekker fris. Vervolgens de hele boel weer netjes in elkaar gezet.

IMG_1928.jpeg

IMG_1929.jpeg

IMG_1958.jpeg
IMG_1959.jpeg
IMG_1960.jpeg


Tijdens het schoonmaken heb ik ook een paar kleine dingetjes gedaan. De dakantenne was erg lelijk. Bij de automaterialenzaak kon ik helaas geen spriet krijgen die paste op de originele voet. Een aftermarket voet heb ik geprobeerd maar zag er echt niet uit vanwege een inkeping in het dak voor de originele voet.
Dan maar behandelen met wat roest omvormer en een goede laag verf.

IMG_1909.jpeg
IMG_1925.jpeg


Bij de auto heb ik een tas met onderdelen gekregen. Daar vond ik nog een andere pook in. Die er ook maar op gezet. (Later nog wel even goed schoongemaakt)

IMG_1907.jpeg

IMG_1910.jpeg


Ook kwam ik er achter dat in de band een enorm grote schroef zat en dat deze dus langzaam leeg liep. Heb de velg er afgehaald en voor 15 euro laten fixen bij de lokale bandenboer. Ook heb ik naar jullie geluisterd en een van de velgen van de winterset van mijn auto onder de auto gezet. zodat de auto niet op de krik bleef staan :p

IMG_1836.jpeg


Toch wil ik nog even terugkomen op het onderdeel verf.
Het dak was wel prima, maar niet naar mijn smaak. Toch maar besloten om die opnieuw te spuiten. Is nu wel aardig gelukt!

73fbbe68-b1de-43ec-97c5-79ba38512620.jpg


In de tussentijd is er helaas wat vreemds gebeurd met de motorkap. Deze besloot helemaal geel te worden???

IMG_2132.jpeg


Flink balen natuurlijk. Heb besloten de motorkap zo goed mogelijk kaal te maken vervolgens opnieuw schuren en spuiten.
In plaats van verf van de Action te gebruiken heb ik maar een paar spuitbussen van Motip gehaald. Het resultaat was echt een stuk strakker.

Ik weet niet of het jullie al was opgevallen maar de auto had 1 zwarte spiegel en 1 zilveren spiegel.
De zwarte spiegel was niet helemaal goed meer en het spiegelglas zat erg los. Heb op de sloop een spiegel gehaald en vervolgens beide spiegels hoogglans zwart gespoten.

IMG_2041.jpeg

IMG_2160.jpeg

Ook alvast deze lelijke sticker er afgehaald
IMG_2006.jpeg

IMG_2007.jpeg


Het lijkt nu allemaal een redelijk kort verhaal, maar poe.... Er zitten heel wat uren bloed, zweet en tranen in deze auto inmiddels. Het plan is nu om de verf komende 2-3 weken goed te laten drogen voordat ik de auto ga detailen. Ik wil de auto volledig gaan reinigen en daarna licht polijsten.
Ik heb nog een paar kleine beetjes met coating over.... Dus wie weet zet ik de auto wel in een glascoating haha. De motorkap en het dak moeten helaas even wachten met coaten of waxen omdat de verf volgens mij nog helemaal moet uitgassen.

Voor nu is dit het resultaat:

IMG_2138.jpeg

Opnieuw in de primer:
IMG_2152.jpeg
IMG_2162 kopiëren.jpg
IMG_2163 kopiëren.jpg
IMG_2164 kopiëren.jpg


Tot de volgende keer!
 

Bijlagen

  • IMG_1923.jpeg
    IMG_1923.jpeg
    204,8 KB · Weergaven: 99
Respect voor al het werk dat je er in stopt. Ik denk dat de vorige eigenaar ook van zijn/haar stoel zal vallen als die de auto nog een keer terug zien haha.
Betreft de motorkap heb ik veel respect voor je werk maar was je niet sneller klaar geweest als je een motorkap van de sloop had gehaald?
Je hebt wel eer van je werk want het ziet er allemaal keurig uit.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Dankjewel voor de toffe reacties allemaal!

En @Timon achteraf gezien was het inderdaad sneller / goedkoper om een andere motorkap te halen. Ik heb daar uiteraard voor gekeken maar ik had niks in de buurt bij mij zitten en een motorkap past helaas niet in mijn auto. Vandaar de keuze om het zelf te doen haha
 
Tijd voor een update:

Op aanraden van jullie heb ik een aantal onderhoudszaken uitgevoerd. De lucht die uit de ventilatieroosters kwam was heel erg muf dus heb ik het interieur filter vervangen. En dat was nodig!
Ook het luchtfilter heb ik vervangen en gelijk de bougies meegepakt. En ook dat was nodig!
De motor loopt gelijk een stuk soepeler en de muffe lucht is ook verdwenen. De olie is een kleine 4000km geleden ververst dus dat was niet nodig.

Na het vervangen van de filters gelijk even zo'n spray door het interieur laten gaan. Inmiddels een maand later ruikt het interieur nog steeds lekker fris.

IMG_2337.jpeg

IMG_2338.jpeg
IMG_3133.jpeg
IMG_3051.jpeg




Aangezien de verf nog vers was wou ik niet gelijk de auto gaan wassen en detailen. Daarom ben ik mij gaan focussen op de kleine details om de tijd te doden. Het Ford logo op de achterklep was echt een doorn in het oog. Na zoeken op internet en marktplaats waren die logo's nergens meer te krijgen of het was bijna 80(!) euro voor een logo. Uiteindelijk toch een logo weten te bemachtigen via Marktplaats. Na 2 weken wachten kwam er een logo binnen. voor de voorkant.... zucht.... Verkoper wou hem niet terugnemen. nja...
Op mijn eigen auto heb ik ooit zwarte Gel logo's laten maken. Die man heb ik weer een bericht gestuurd om te vragen of hij een logo kon maken voor deze auto. Hij kon dat wel maken. Had binnen 1 dag een gel logo binnen. En dat voor 8 euro.
Het originele logo heb ik helemaal geschuurd en mat zwart gespoten zodat het gel logo er overheen geplakt kon worden. Dan is dit het resultaat.

IMG_2497.jpeg
IMG_2740.jpeg
IMG_2757.jpeg


Daarna waren de ruitenvloeistof spray kopjes aan de beurt. Bij de eerste keer spuiten van de motorkap had ik ze er niet afgehaald waardoor er wat verf op was gekomen. Even snel opschuren en spuiten en dat ziet er ook weer top uit.
IMG_2346.jpeg
IMG_2369.jpeg
IMG_2371.jpeg



Een aantal weken geleden kon het echte detailen beginnen. Ik heb besloten om het proces vast te leggen met videobeelden.
In de video zie je dat ik het voorwiel er af haal omdat ik het binnenwerk even goed vast moest zetten. Kon er gelijk goed bij om schoon te maken. De rest van de wielen heb ik niet verwijderd omdat ik daar geen zin in had haha. Ik kon er goed genoeg bij komen met een borstel.
Verder heb ik de auto volledig gewassen, Gyeon Tar en Gyeon Iron gebruikt, motorblok en alle kieren zijn ook gereinigd. De lak was enorm ruw dus heb de auto ook volledig gekleid. Helaas geen beelden van snow foam omdat ik mijn snow foam kanon was vergeten... zucht.
Vervolgens heb ik de auto 1 staps gepolijst en daarna in een wax gezet. Tijdens het polijsten waren helaas al mijn accu's leeg dus kon ik daar niet heel veel van filmen.



Links is gepolijst en rechts nog niet.
IMG_3164.jpeg


De autoradio van de auto werkte helaas voor geen meter. Slecht radio bereik en geen bluetooth. Mijn ouders hebben als verjaardagscadeau de radio gekocht samen met het inbouwframe en adapterkabels. Ook heb ik het kachelpaneel vervangen voor een zwarte variant. Die van hout zag er echt niet uit haha.
IMG_3183.jpeg



Daar staat hij dan.... Bloed zweet en tranen. Maar het is gelukt. Wat een lekker autootje. Voor mij was dit een enorm leuk en leerzaam proces. Het werken aan oude auto's is wel echt leuker dan gedacht. Vooral omdat er vaak veel eer valt te behalen aan een auto die niet veel liefde heeft gehad.
A.s Zaterdag is de grote dag. Ik zal daarna nog wel even een update plaatsen.

IMG_9818 kopiëren.jpg

IMG_9814 kopiëren.jpg
IMG_9811.jpg
IMG_9820.jpg
IMG_9824.jpg
IMG_3185.jpeg
IMG_3186.jpeg
IMG_3187.jpeg
IMG_3184.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_2339.MOV
    9,1 MB
Laatst bewerkt:
Tijd voor weer een kleine update.

De auto is mega goed ontvangen. Ze is er enorm blij mee. En het mooie is dat ze een week na het ontvangen van de auto haar rijbewijs heeft gehaald.

Na 1 dag rijden kreeg ik een berichtje met dat de auto een 'brommend' geluid maakte... hmmm...


Klinkt een beetje als een Honda Civic zonder uitlaat...
Even de auto snel op 2 schansen gereden en al vrij snel het probleem gevonden.

IMG_3284.jpeg
IMG_3285.jpeg


De uitlaat was helemaal doormidden gebroken. Vanaf het spruitstuk tot aan het eerste koppelstuk had ik dus een nieuwe pijp nodig. Ik ben dezelfde dag nog naar de sloop gereden en heb voor 25 euro het stuk uitlaat onder een donor vandaan laten halen. De ruimte onder de auto was ondanks de schansen erg minimaal maar heb hem er onder gekregen.

IMG_3289.jpeg


Hopelijk blijft de rest van de auto wel goed :)