• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hardheid lak en krasjes.

Karlok

Detailing addict
23 sep 2008
144
62
Laatste tijd zie ik veel topics over hardheid van lakken. Zo nu ook een vraag van mij.
Wat is nu precies een zachte of een harde lak?

Ik heb zelf een renault twingo II (blauw unilak) en heb zelf het idee dat de lak vrij zacht is.
Waarom? Omdat ik het idee heb dat als ik met een detailerspray bijv. vogelpoep verwijder en niet genoeg detailspray gebruik ik vrij makkelijk krasjes maak met de microvezel doek (PB DMMT)

Daarentegen krijg ik lichtjes krasjes met de DAP niet makkelijk weg. Ligt het toch aan mijn spullen die niet sterk genoeg zijn, techniek of toch een harde lak? Of stel ik te hoge eisen en probeer ik het onhaalbare met een D/A?

Spullen die ik heb en manier van gebruik.

SSR1 + Wit
SSR2 + Wit
SSR2 + H. Green

Microkrasjes (pigtails) die ik maak met H. Green en SSR2 krijg ik met SSR1 + Wit wel weg, waarmee ik ook mee finish.

Voorbeeld van een kras die ik geprobeerd heb weg te halen.

04_Juli_2009.webp

De duitse auto's hebben een harde lak.
Jouw renault heeft een gewone lak.
Maar zoals ik zie op de foto is dat geen kras maar is de verf daar volledig weg,Dat is geen kras meer hè.De foto is niet zo duidelijk maar ik denk dat je al op de grondlaag zit daar.
Een machine kan veel maar er zijn grenzen hè.
Met zo iets begin je onmiddelijk al met een ssr 2 hè,gaat het niet met de 2 dan de 2,5.
Die ssr1 is om af te werken cut heeeeeeeeeel miniem.

Wie zegt trouwens dat Duitse auto's harde lak hebben ??

Kan deze discussie niet gesloten worden ??

Het lijkt de laatste week wel mode om topics te openen over de hardheid van lakken !!

Groet, Peter

Je hebt wel gelijk als de auto reeds bij de plaatslager langs geweest is en die er reeds een kleurtje over gezet heeft,maar meestal hebben de duitse wagens een harde lak.
groeten

Peter Jansen zei:

Kan deze discussie niet gesloten worden ??

Het lijkt de laatste week wel mode om topics te openen over de hardheid van lakken !!

Groet, Peter
Ik wil niet gaan discussiëren over welke merk/model een hard of zacht lak heeft. Maar, wanneer is lak hard of zacht. Dan bedoel ik meer, waar meet je mee.

Gezien hier 10-tallen midden producten icm verschillende pads gebruikt worden kan iemand bij een auto met een "harde" lak vinden dat de auto een zachte lak hebben omdat een bepaalde combo is gebruikt die makkelijk verwerkbaar was.

Ik zou zeggen maak gewoon even wat testspots, kijk wat werkt en pas dat toe. Eventueel vind je het leuk om je goed behaalde resultaten hier te posten in de show off, hebben we ook weer wat om te lezen. Je kunt er vanuit gaan dat je op jouw auto wat makkelijker resultaten gaat behalen als op een audi ofzo, maar er is geen maatstaaf voor.

AJs autobody zei:
maar er is geen maatstaaf voor.

Helemaal mee eens, en dat zeg ik nu al heel lang :-" Heb er zelfs al een topic voor gemaakt.
Iedereen staart zich blind op de hardheid van een lak. En? Dan zegt iemand dat deze lak hard is, wat dan? Wil je dan meteen van katoen met een heftige combo?? :weetniet

Ik heb het nu al vaker gezet, misschien wel té vaak :-" , maar blijkbaar komt het niet aan... :-p
Alleen door het doen van een testspot kun je de hardheid van een lak bepalen en zo het behandelplan van de betreffende auto bepalen.

Sommige mensen hebben dan het argument: het kost mij tijd om een testspot te maken, en ik wil die tijd er niet in steken (dat zeggen ze dan niet, maar zo komt het wel over...)
Het maken van een testspot kost je hooguit 15 minuten, wat zijn 15 minuten op een detailjob van een dag??

Dus stop met het vragen naar hardheden van lakken, het is zinloos :ja

Kan ik zowieso al deels ontkrachten...

Gister een Mercedes E-combi gedaan, van een jaartje of tien oud, met menzerna super finish op wit een perfecte cut en finish, zonder enige moeite met hoofdzakelijke 1 pass... nog wel nabewerkt, maar toch.

Mijns inziens was die niet hard.

Maar onze andere mercedes anno 2008, nog niet misschien dat deze combi werkt. Compleet anders. Ook mercedes, ook duits, dus de discussie van hard/zacht is geen peil op te trekken!!

Inderdaad, sluiten deze discussie!! :-b

Ik begin ook wel altijd met testspot en de lichtste combo. Mij lijkt dat het ook persoonlijk is wat voor resultaat wilt bereiken.
Waarom ik de vraag stel is dat ik misschien iets te kritisch ben en te veel verlang/verwacht van de DAP wat niet bereikt kan worden, wat ik wel probeer. En dus daarom vind dat ik te maken heb met een harde lak.

Maar op sommigen momenten juist zacht omdat er zo snel krassen inkomen.