• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe swirls verwijderen in record-tijd?

Martine

Detailing rookie
2 dec 2009
41
0
Ik heb enkele rouwwagens te onderhouden die er dagelijks uit moeten en dus ook dagelijks gepoetst moeten worden.
Tot voor kort werden deze auto's gepoetst met de 1 emmer techniek :grinning: , ZONDER shampoo met gebruik van een spons en drogen met een zeempje.
Ik gebruik de 2 emmer techniek, een Valma-washmitt, PB SS&S-shampoo en de CG droogdoeken. PB Trimrestorer voor de daken (dat is superspul :cool: ze lijken wel nieuw) en de handgrepen.
Omdat er ontzettend veel swirls in zitten heb ik de auto's nu als volgt behandeld:
1. wassen
2. PB Black Hole (met de hand)
3. PB Ex sealant (met de hand)
Het was te verwachten dat (ondanks dat de auto's beduidend beter uitzien; mooie glans en lekker glad) de swirls nog steeds duidelijk te zien zijn en dat deze door het glimmen van de auto's meer in het oog lijken te springen.
Ik heb echter maar enkele uren de tijd tussen de terugkeer van de auto's en hun volgende rit.
Heeft iemand goede raad voor me? Ik heb gelezen over Autoglym SRP maar weet niet of dit een goede oplossing is en of ik dit met de hand kan verwerken..
 
Heb je een DAP of niet? Zo ja: Ultimate Compound van Meg's als 1 staps product. Indien je niet wil polijsten: SRP
Met de hand: SRP, is net plamuur voor de lak en met een goede wax afgetopt werkt dat prima.
 
Ik zou er toch voor gaan kiezen om een machine aan te gaan schaffen en dan SRP of de Paint Reconditioning cream van Meguiar's te gaan gebruiken. Kleine opmerking, je verwijderd op deze manier geen swirls, je verbergt ze ;)
Als je de wagens 1 keer een goede beurt geeft en echt swirlsvrij maakt dan hoef je ze daarna alleen nog maar te wassen of bij weinig vervuiling (stof) een detailerspray te gebruikeen, en dan is de wagen in recordtijd klaar. Dus: of kiezen om iedere keer de boel te maskeren (kost redelijk wat tijd iedere keer), of 1 maal een goede polijstbeurt en daarna wassen/detailerspray (kost 1 maal veel tijd, maar daarna veel minder tijd)
 
Van mijn voorganger ligt hier een Kress CPS 6125E. Ik heb nog nooit met zo'n ding gewerkt (ik ben nieuw onder de autopoetsers) en ben er eerlijk gezegd een beetje huiverachtig voor. Vandaar ook dat ik de auto's tot nu toe handmatig bewerkt heb..
 
Ik kan helaas geen info vinden over dat apparaat, is het een rotary of een excenter?
Met wat hands-on uitleg is een excenter zo onder de knie te krijgen, geen probleem, een rotary is een ander "beest" en vergt wat meer ervaring in machinaal detailen.
 
stimpy68 zei:
Ik kan helaas geen info vinden over dat apparaat, is het een rotary of een excenter?
Met wat hands-on uitleg is een excenter zo onder de knie te krijgen, geen probleem, een rotary is een ander "beest" en vergt wat meer ervaring in machinaal detailen.

Ik vond dit:

Kress Exzenterschleifer CPS 6125 E Set 250 Watt (Artikel 06 ...
Kress Exzenterschleifer CPS 6125 E Set 250 Watt Mehrwert - Hochleistungsmotor 250 Watt - Vollwellensteuerelektronik für materialgerechtes Arbeiten - Großer Schleifteller Ø 125 mm - 3-Punkt Schleiftel
 
Martine,

Ik heb een DAP en als je wilt kan je een keer langskomen (Heerlen) om de Kress te vergelijken met de DAP.
Of....
Ik werk in Eijsden en kan je eventueel overdag op een doordeweekse dag de DAP bekijken. In je pauze of zo??

Zelf heb ik liever de DAP. Voorheen had ik een Bosch excenter maar ik vind dat de DAP vanwege zijn vormgeving beter te controleren is dan de Bosch. :)^
 
Ik heb begrepen dat de Kress afkomstig is van een car-care groothandel hier uit het zuiden en dat deze niet vaak gebruikt werd vanwege de grote hoeveelheid sierstrippen, lampjes en ornamenten op en aan de auto's (teveel tijd om alles adequaat af te plakken). Ik zie bovendien dat de DAP 500 watt heeft vergeleken met de 250/300 van Kress. Is de Kress niet te 'zwak'? Hij is wel vrijwel nieuw..
 
250watt.. over het algemeen is 400 watt waar je heen wilt..

en je mag best die excenter op me motorkap zetten hoor:)^
als je er doorheen komt, krijg je zelfs een eigen stuk in de telegraaf:D

doe jezelf een lol, en schaf een dapje aan, de 8e zijn ze 100 euro.. wat pads erbij, en net zoals adrie zegt,
1 keer maak je ze swirlsvrij, en je kan er een hele tijd van genieten, hoelang ligt aan jou was techniek
 
Technische Daten:
Leistungsaufnahme 250 Watt
Leerlaufdrehzahl 0...13000 1/min.
Leerlaufhubzahl 0...26000 1/min.
Schleifscheiben-Ø 125 mm
Schwingkreis-Ø 5 mm
Maschinengewicht 1,9 kg


http://www.besserer-baumarkt.de/nbmshop/static/images/artik300/KRBGCPS6125O.JPG
 
Dat is 'm!
Thnx Lexusfreak..
Ik denk dat ik er al eens mee ga oefenen... De baas ziet me aankomen met m'n DAP als de Kress nog ligt te blinken :)
 
mocht het niks worden kan je er altijd nog een zwarte pad erop zetten, en naar srp / meguiars paint recondition cream / pb blackhole grijpen..
danvul je ze i p v dat je ze verwijderd.. een goede laag wax er overheen, en ze lijken swirlvrij, en dat gaat rap hoor!:D
 
Martine zei:
Ik heb enkele rouwwagens te onderhouden die er dagelijks uit moeten en dus ook dagelijks gepoetst moeten worden.
........

Ik heb echter maar enkele uren de tijd tussen de terugkeer van de auto's en hun volgende rit.


begrijp dat je zelf wil wil doen maar laat de eerste polijstbeurt van de auto's gewoon doen door een bedrijf met btw-faktuur.
(hint)

snap dat je het zelf wil doen, het is leuk werk maar kost zeker in het begin veel tijd vanwege gebrek aan ervaring.
zeker als je maar weinig tijd heb tussen de ritten door ga je dan zaken afraffelen en valt het resultaat toch tegen
daarna kun je de auto's door wassen zeer gemakkelijk schoon houden
inderdaad door de 2 emmer methode worden waskrassen zo veel mogelijk voorkomen maar ze ontstaan toch in de loop van de tijd.
een aanschaf van de DAP en wat producten is wel mijn advies om de wagen na de eerste beurt bij te houden
juist door het veelvuldig wassen 'slijt' waxlaag sneller als dat je de auto gepoetst wegzet in een showroom.
dus eens in de zoveel weken/maanden kun je zelf met de DAP en blackhole er over heen en afsluiten met een goede wax.
en wassen met een hele goede shampoo met voldoende conditioners om de waxlaag zoveel mogelijk te sparen.


die kress is een schuurmachine, kijk maar naar de toerentallen max... 13000 toeren
de DAP is van een heel andere generatie, een dual action polihser, niet met elkaar te vergelijken
 
Misschien moeten we een dagje organiseren om Martine uit de brand te helpen. Dan pakken we met een paar mensen telkens een auto aan die binnen is om te polijsten...