• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe werkt het 5 stappenplan precies? Bedoeld voor witte Alfa 75

Jeroen S

Detailing rookie
23 mei 2009
122
0
Beste,

Ik wil binnenkort mijn witte alfa 75 uit '90 (non metallic) eens goed aanpakken.
Nu heb ik redelijk veel gelezen over het 5 stappenplan,

Maar heb nog geen producten, wil deze graag aanschaffen op aanraden van jullie (niet de duurste, wel goede prijs/kwaliteit verhouding) handigst is met een Link erbij.

Even voor de duidelijkheid:



Stap 1: Wassen Lijkt me duidelijk, altijd met 2 emmers (en wil ook een washmitt aanschaffen)

Stap 2: Clayen Redelijk duidelijk, aangezien mijn lak eigenlijk gewoon mooi oogt wil ik een niet agressieve clay gebruiken om krassen (morring?) te voorkomen

Stap 3: Paintcleanen Onduidelijk? wat houd dit in?

Stap 4: Polishen Klinkt bekend, maar kan dit handmatig? doe liever niets machinaal! Heb je dan ook "pads"? nodig? of gewoon met n doek?

Stap 5: Wax Ook duidelijk, wax in, wax out;)


Ik hoor graag van jullie wat ik nodig heb, en welke producten jullie me aanbevelen:)

Ben benieuwd,

Jeroen
 
Beste Jeroen,

Alle antwoorden staan duidelijk vermeld in onderstaande link.

Link.

De meeste mensen kiezen uiteindelijk voor de produkten van Poorboys World. Dit merk biedt het meeste value for money.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
 
Input van anderen vragen is natuurlijk OK, maar ik zou toch vooral zelf wat rondsnuffelen op het forum en voor verschillende producten de nodige topics doorlezen. Heel leerzaam en zo weet je tenminste wat je uiteindelijk gaat bestellen. Dan kun je zelf ook best een redelijke inschatting doen van prijs/kwaliteit verhoudingen van producten.

Er zijn wel wat topics waar je wat aan kunt hebben, maar staar je er niet blind op:
Hetzelfde topic dat hierboven al werd genoemd.
Een recent topic van een collega beginner (net als ik trouwens hoor).

Wil het niet allemaal niet echt lukken, dan kun je altijd nog hier kijken (geintje).

Succes met zoeken.
 
Heren,

Bedankt voor de handige link. hier heb ik zeker wat aan.
Heb nu een setje samengesteld met Meguiars & Poorboys producten.
En kom dan totaal op €150,- Ik ga dus eerst nog even sparen.

Ook omdat mijn auto volgende week gedeeltelijk word gespoten. Heb ik de euro's even hard nodig:confused:

Ik hoop alleen niet dat het gedeelte wat niet herspoten is inneens witter wordt als het gedeelte wat vers gespoten is wanneer ik het 5 stappenplan erop los laat8-o

Vooralsnog blijf ik rondsnuffelen op dit forum en mezelf inlezen.
Wat zijn trouwens goede/fijne pads voor handmatig te polijsten met Meguiars deep polish?

Jullie horen nog van mij!

Jeroen:cool:
 
Vraag de spuiter wel even hoelang je de gespoten delen niet mag wassen!
En ik geloof dat het niet goed was voor het uitharden van de lak als je er gelijk een wax op smeert, carnauba wax kon geloof ik wel maar durf het niet met zekerheid te zeggen.

Handmatig polijsten zou ik een paar pads van lake country voor bestellen.
Liefst nog meerdere kleuren.
 
ik gebruik gewoon de Meguiars Applicator Pad. Is een prima pad. Je kan ze ook van Lake Country nemen maar daar heb ik geen ervaring mee...
 
@ Radmer :

Volgens mij is een Meguiars Applicator Pad niet bedoeld om polish mee aan te brengen.
Een Meguiars Applicator Pad heeft namelijk geen cutting factor en zal daardoor ook de polish niet kunnen afbreken zoals dat bedoeld is ?

De applicator pad is volgens mij alleen geschikt om wax en dressings mee aan te brengen.

Gr. Arjan
 
@ Arjan

Volgens mij wordt hier de Deep Crystal Polish 'Step 2' van Meguiars bedoeld en dus eigenlijk een "glaze". ;)
Daar is die pad dan wel geschikt voor toch? :confused:
Ik vraag mezelf ook nog wel een beetje af hoe geschikt die Meguiars pads zijn voor schurende polijstmiddelen. Heb daar nog geen ervaring mee...
 
Polijstmiddelen kunnen ook met een applicator pad worden verwerkt hoor. Het resultaat zal alleen iets minder zijn dan wanneer een LC handpad wordt gebruikt.
 
Zoals jullie gelezen hebben, ga ik nog even wachten met het doen van een grote bestelling.. (5 stappenplan) Maar aangezien jullie niet te spreken zijn over Turtle Wax, wil ik toch eens wat anders proberen!

Ik ga Meguiars Gold Class Carwash bestellen + de washmitt.
Met welke Wax zou ik dit dan af moeten maken?
 
Ach, niet te spreken over Turtlewax... het is gewoon zonde om je noeste arbeid met de voorbereidingen met goede producten af te sluiten met een 2e rangs wax :weetniet (naar mijn mening)

Een goede wax is bijvoorbeeld de Natty's van Poorboy's, een hele mooie prijs kwaliteit verhouding en zeer makkelijk te verwerken.
 
Dus als ik het 5 stappenplan voorlopig achterwege laat..
Heeft poetsen met bijvoorbeeld de poorboys natty's weinig zin en kan ik net zo goed met turtle wax blijven poetsen? totdat ik het 5 stapenplan ga toepassen natuurlijk:cool:
 
Jeroen S zei:
Dus als ik het 5 stappenplan voorlopig achterwege laat..
Heeft poetsen met bijvoorbeeld de poorboys natty's weinig zin en kan ik net zo goed met turtle wax blijven poetsen? totdat ik het 5 stapenplan ga toepassen natuurlijk:cool:

Het "probleem" is dat of je nu turtlewax of een andere wax gebruikt zonder het 5 stappen plan, dus kleien en cleanen, dat je een wax aanbrangt op een vervuilde ondergrond, hierdoor kan een wax niet goed hechten aan de lak omdat er vuil tussenzit. Met als gevolg dat de wax er weer snel vanaf is.
 
Oké, duidelijk qua duurzaamheid van de wax!
Maar ga ik verschil merken in het wassen van de auto met Meguiars Gold Class, en dan waxxen met natty's qua glans t.o.v. wassen en waxxen met turlte wax classic?
 
Oké, dat weet ik ondertussen wel :p
Maar hier ga ik nog even mee wachten ivm het financiele plaatje..

Heeft het dan al zin om met Meguiars Gold Class te wassen en dan te waxxen met natty's??
Met andere woorden:
ga ik verschil merken in het wassen van de auto met Meguiars Gold Class, en dan waxxen met natty's qua glans t.o.v. wassen en waxxen met turlte wax classic?
 
Je wilt dus alleen weten of je verschil ziet tussen die 2 waxen...? Na het alleen met Meg Gold Class te hebben gewassen...
Ik denk dat je echt nauwelijks verschil zal zien qua glans.. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met beide waxen geen ervaring heb...