• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik schuim, hoe schuim jij?

Vandaag mijn Kwazar foamer met Monello artico foam binnen gekregen, vanavond maar eens proberen. Als er nu overblijft in de Kwazar, kan je dat laten zitten en bewaren voor de volgende was/foam beurt?
 
Geen probleem. Er wordt niks verkeerds of iets dergelijks. Probeer wel de inhoud warm te hebben de eerstvolgende keer als je m weer gebruikt. Warm water en shampoo mengt beter en geeft meer foam
 
De artico foam zul je geen spijt van krijgen.
Prima prijs/kwaliteits verhouding wat mij betreft.
 
Ter info:
Dit is puur om een mooie discussie aan te wakkeren!


Ben benieuwd naar jullie meningen over de meerwaarde van foamen in het volgende geval:
2 auto's, elk worden 1 a 2x per jaar gepolijst etc! Worden in een degelijke wax gezet! Neem bijv de purple haze pro of de ibrido.
De autos worden elke 2 tot 4 weken simpel gewassen met 2 emmer methode!
 
Een pre-wash, foam of geen foam heeft altijd meerwaarde als je je auto zo krasvrij mogelijk wil houden.
 
+1 voor Ferdy

Een pre-wash, foam of geen foam heeft altijd meerwaarde als je je auto zo krasvrij mogelijk wil houden.


Tja... Dit is iets waar ik de laatste tijd, en blijkbaar ook anderen, even bij stilstaan.

Ikzelf gebruikt altijd, zowel bij behandelde als onbehandelde auto's, de Monello - Artico Magico in de Lancia Foamlans. Onbehandelde auto's doe ik dan met een verhouding van 1:4 volgens Monello's advies.

Echter, als je de discussie aanwakkert over foamen versus een voorwas via de drukpomp, dan komt al snel naar boven dat foamen het product behoorlijk verdunt omdat er naast het mengsel van shampoo en water, ook nog veel water uit je HD meekomt en dit de werking minder maakt. Ook kan ik mij vinden in de stelling dat foamen minder krachtig zou zijn omdat je in feite allemaal luchtbelletjes maakt met een laagje schuim eromheen en je dus veelal lucht en té verdund mengsel gebruikt om te reinigen.

Met de drukpomp heb je alleen je mengsel van shampoo en water en dit komt dan direct op je lak. De vraag is dan of dit niet volgas je LSP aantast, maar wat ik lees/hoor is dat dit bij bepaalde PreWashes niet duidelijk merkbaar (dus goed) is en de reiniging juist weer wél in verhouding tot foamen.

Foamen misschien goed bij grove vervuiling, zoals modder en zand..?
Drukpomp misschien beter om hardnekkiger vuil aan te pakken..?



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Het foamen/pre washen zal altijd nut hebben, het vuil komt tot zekere zin al goed los en na het afspuiten heb je een zo goed als schone lak.
Minder kans op swirls en defecten:idea:
 
Foamen lijkt mij een goed plan als je de lsp laag niet wil beschadigen. Als je toch gaat polijsten of opnieuw glaze/lsp dan zou ik kiezen voor een pre-wash zoals Nanolex Pre-Wash of DJ Crudzilla. Deze strippen het vuil i.p.v. los te maken.
 
Hier is inderdaad al heel wat over gezegd en ik heb het hier ook met @Quantoxx al veel over gehad. Zelf gebruik ik altijd foam (Monello, Gyeon, Adam's, ValetPro), maar ik merkte dat dit op hele vieze auto's niet zo veel (of in elk geval te weinig) deed. Zelfs de niet pH-neutrale ValetPro Snow Foam combo vind ik niet dendered qua reinigende kracht. De zwarte Hyundai i20 van mijn vriendin wordt ongeveer eens in de maand gewassen en omdat er veel in een bosrijke omgeving mee wordt gereden is die meestal heel smerig als ik hem weer eens schoon mag maken. Na het foamen en afspuiten met de HD zat er vaak nog behoorlijk wat vuil op de auto, en zag ik, tot mijn grote schrik, na het wassen dat ik waskrasjes had veroorzaakt. Ik was zulke vieze auto's altijd heel voorzichtig en ik spoel de mitt (Wookies Fist) dan 2-3 keer per paneel uit, maar zelfs dit kon dus niet verhelpen dat ik schade veroorzaakte. Hierom ben ik op zoek gegaan naar iets dat beter reinigt dan de foams die ik gebruikte. Dit is wat ik tot nu toe heb getest:

- AutoFinesse Citrus Power bug and grime remover. Werkt heel goed, maar is enorm duur in gebruik en is ook niet zo vriendelijk voor de wax/sealant.
- Poorboys Bug Squash 1:3. Werkt ook prima, misschien fractie zwakker dan AutoFinesse, maar laat de wax/sealant met rust, voor zover ik heb kunnen beoordelen. Goedkoper dan AutoFinesse, maar nog steeds niet echt goedkoop.
- ValetPro Citrus Pre wash 1:6 - 1:10. Werk ongeveer hetzelfde als voorgaande producten, maar is goedkoper in gebruik en het ruikt erg lekker. Lijkt in deze verhoudingen ook de wax/sealant niet aan te tasten. Volgens ValetPro is dit product zelfs puur te gebruiken, dus dan zal de reinigende werking nog beter zijn.
- ValetPro Snow foam combo. Deze heb ik alleen in de foam lans gebruikt en dan vind ik de werking niet super. Ik moet deze nog testen in de pompsprayer.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ikzelf was mijn auto 1x in de week/1x in de 2 weken.. dit ligt eraan of ik in het weekend een auto poets ja of nee.
Vaak last van opgedroogde regendruppels of wat opgedroogd stof/uitstoot van de uitlaat op de bumper.
Dit gaat er met het foamen er zo goed als af, na het afspuiten helemaal.

Gister heb ik 100km snelweg gereden(rij ik niet vaak), en mijn bumper/voorruit zit helemaal onder de insecten.
Vandaag moet ik weer het zelfde traject rijden, ben benieuwd hoe een citrus pre wash dit afhandelt.
 
In die omstandigheden zal een foam inderdaad genoeg zijn. Het hangt er ook vanaf welke LSP je gebruikt. Ik ga ook wat meer werken met coatings, omdat daar vuil niet zo aan hecht en het dus (hopelijk) makkelijker moet zijn om te wassen.
 
Ik heb dus zo'n coating aangebracht, afspuiten zelf is helaas niet voldoende. Er blijven opgedroogde druppels zitten.
 
Ik heb dus zo'n coating aangebracht, afspuiten zelf is helaas niet voldoende. Er blijven opgedroogde druppels zitten.

Ik ben dan ook benieuwd welke coating dat is, want ik heb nu met 2 coatings gewerkt (Nanolex - Si3D en Gyeon - MOHS + Booster) en daar is de hechting van vuil écht minimaal en volstaat afspoelen met de tuinslang bij lichte vervuiling en afspuiten met een HD is eigenlijn niet de bedoeling, maar werkt bij meer vervuiling al voldoende.


Greetz