Hier is inderdaad al heel wat over gezegd en ik heb het hier ook met
@Quantoxx al veel over gehad. Zelf gebruik ik altijd foam (Monello, Gyeon, Adam's, ValetPro), maar ik merkte dat dit op hele vieze auto's niet zo veel (of in elk geval te weinig) deed. Zelfs de niet pH-neutrale ValetPro Snow Foam combo vind ik niet dendered qua reinigende kracht. De zwarte Hyundai i20 van mijn vriendin wordt ongeveer eens in de maand gewassen en omdat er veel in een bosrijke omgeving mee wordt gereden is die meestal heel smerig als ik hem weer eens schoon mag maken. Na het foamen en afspuiten met de HD zat er vaak nog behoorlijk wat vuil op de auto, en zag ik, tot mijn grote schrik, na het wassen dat ik waskrasjes had veroorzaakt. Ik was zulke vieze auto's altijd heel voorzichtig en ik spoel de mitt (Wookies Fist) dan 2-3 keer per paneel uit, maar zelfs dit kon dus niet verhelpen dat ik schade veroorzaakte. Hierom ben ik op zoek gegaan naar iets dat beter reinigt dan de foams die ik gebruikte. Dit is wat ik tot nu toe heb getest:
- AutoFinesse Citrus Power bug and grime remover. Werkt heel goed, maar is enorm duur in gebruik en is ook niet zo vriendelijk voor de wax/sealant.
- Poorboys Bug Squash 1:3. Werkt ook prima, misschien fractie zwakker dan AutoFinesse, maar laat de wax/sealant met rust, voor zover ik heb kunnen beoordelen. Goedkoper dan AutoFinesse, maar nog steeds niet echt goedkoop.
- ValetPro Citrus Pre wash 1:6 - 1:10. Werk ongeveer hetzelfde als voorgaande producten, maar is goedkoper in gebruik en het ruikt erg lekker. Lijkt in deze verhoudingen ook de wax/sealant niet aan te tasten. Volgens ValetPro is dit product zelfs puur te gebruiken, dus dan zal de reinigende werking nog beter zijn.
- ValetPro Snow foam combo. Deze heb ik alleen in de foam lans gebruikt en dan vind ik de werking niet super. Ik moet deze nog testen in de pompsprayer.