• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jarenlang verwaarloosd.

John L

Detailing rookie
14 jul 2017
5
2
55
Hallo,

Ik heb mijn Volvo Amazon al een aantal jaren niet gewassen. Hij is in 2003 van een nieuwe laklaag voorzien. Nu wil ik hem weer mooi maken en ik zie door de bomen het bos niet meer. Er is zo veel te krijgen.

De laag die op de lak ligt is er met een normale wasbeurt niet af te krijgen. Alleen de Commandant cleaner nr.4 die ik nog heb doet het prima. Maar met de hand is dit enorm veel werk.

Wat voor soort apparaat kan ik nu het beste gebruiken? Een dual action of een rotary? Ik kan van iemand een Dap500 of Bosch GPO 14CE overnemen. En zal ik vrolijk verder gaan met de Commandant 4, of is er een beter middel?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reaktie.

Groet,
John
 
Welkom op het Forum! :)

Je stelt nu een hele, HELE open vraag waar een enorm lang antwoord op gegeven moet worden.

Ik maak wel eens de volgende voorstelling; Je zegt op een Culinair Forum dat je wel weet wat een ei is en deze kan koken of bakken en je vraagt hoe je een 12 gangen - 5 sterren menu kan bereiden voor 12 personen. :)

Gebruik de zoekfunctie en de goede stappenplannen om een basis te leggen en dan kan je specifiekere vragen stellen. ;)

Succes!
 
Mijn advies is ook om eerst even de stappenplannen door te nemen.
Deze kun je vinden onder het subforum "tips & tricks".
Dan kun je gerichtere vragen stellen.

Adviseer je ook om je lak niet meer aan te raken met commandant, dit is veel te agressief spul en richt alleen maar schade aan.

Zou je gedetailleerde foto's kunnen plaatsen van je bolide? Dan hebben we een indicatie waarmee we te maken hebben.

Basis stappenplan zou dit kunnen zijn;

- Voorwas
- Wassen
- ont-ijzeren
- Kleien
- paint cleaneren/polijsten
- ontvetten
- Beschermen
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Basis stappenplan zou dit kunnen zijn:

Bedankt Ferdy, het stappenplan geeft al een aardig zetje in de richting. Zal kijken of het lukt om foto's te maken, en zet de commandant even on hold.
 
Als je je auto jaren niet gewassen hebt zit er dus een aangekoekte laag van van alles en nog wat. Hier heb je geen machine voor nodig maar een stukje klei en clayluber. Als je hier op het forum even zoekt op "kleien" weet ik zeker dat je auto er al 200% beter uit komt te zien met minimale investering!
 
  • Leuk
Reactions: SvA
Ik zou iets in de richting van het volgende doen:

-pre wash met een foam of traffic film remover
-afspuiten met hoge druk

* Gezien dat er toch geen waxlaag is om aan te tasten en wel veel vuil zou je zelfs kunnen overwegen om bovenstaande in een wasbox met actiefschuim te doen als je niet meteen tig producten wilt kopen. Die wasboxen hebben meestal nogal agressief schuim, maar in dit geval kon dat wel eens een voordeel zijn. Als je daar bent laat dan wel de wasborstel met rust! Gewoon alleen even schuim erover en afspoelen met hoge druk. Dan naar huis en daar verder met:

-Wassen met 2 emmers, goede shampoo en een washmitt
-Misschien een rondje Non-Ferro over de lak om vliegroest te verwijderen (neergedaalde ijzerdeeltjes uit de lucht)
-Kleien
-Afspoelen
-Drogen
-Waxen

Uiteraard kun je dit nog uitbereiden met ongeveer 2 miljoen stappen, zoals polijsten, maar puur om hem schoon te krijgen is dit een redelijk begin.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Commandant nr. 4 was misschien een geschikt middel voor de originele lak, maar in 2003 overgespoten betekent watergedragen lak (dus ander polijstmiddel) en de hardheid van de lak is een heel groot vraagteken.

Voor het schoonmaken van de lak een paar vragen: heeft de auto al die tijd stil gestaan (en binnen) of heeft ie gereden of buiten gestaan met alle mogelijke soorten van vervuiling? Het belangrijkste is om eerst de auto goed te wassen zoals er hierboven al tips gegeven zijn door andere forumleden. Als de auto gewassen is maar de glans nog niet voldoende is, ga je kleien met een milde klei (met een harde/agressieve klei heb je kans op marring en moet je die weer weg polijsten). Na het kleien kun je dan nog een paint cleaner doen, bijvoorbeeld Poorboys World Professional Polish, en ik denk dat je dan een heel eind bent. Zo niet foto's maken en terug komen voor advies. En als de lak in orde is, natuurlijk voorzien van een beschermlaag (sealant, wax of coating).
 
Jarenlang niet gewassen zal ook betekenen dat goed wassen + kleien inderdaad al een duidelijk verschil maakt, maar deze verwaarlozing zal ook vragen om minimaal een paint cleaner om de poriën leeg te trekken.

Vervolgens zal je met een schone auto overblijven met swirls en krassen, wat dan weer alleen door polijsten kan worden verholpen. :)

Handmatig polijsten is mogelijk, maar dan ben je voorlopig wel effe bezig. :) Machinaal polijsten is sneller, beter, effecienter.
 
@Quantoxx Als de auto sinds 2003 niet is gewassen, zal het aantal waskrassen (swirls) te verwaarlozen zijn, als de auto al die tijd alleen in een goede stalling heeft gestaan, is er ook geen reden om aan te nemen dat ie onder de krassen zit.
 
De auto is ongeveer een jaar of 5 niet gewassen. Heeft wel altijd buiten gestaan en ik heb er gewoon mee gereden. Zoals eerder gezegd, levert gewoon wassen een te verwaarlozen resultaat.
 
Jarenlang niet gewassen zal ook betekenen dat goed wassen + kleien inderdaad al een duidelijk verschil maakt, maar deze verwaarlozing zal ook vragen om minimaal een paint cleaner om de poriën leeg te trekken.

Vervolgens zal je met een schone auto overblijven met swirls en krassen, wat dan weer alleen door polijsten kan worden verholpen. :)

Handmatig polijsten is mogelijk, maar dan ben je voorlopig wel effe bezig. :) Machinaal polijsten is sneller, beter, efficienter.

En met wat voor soort machine doe je dat het beste? Een rotary of een da?
 
Kan met beide. :) Veiliger en makkelijker is een DA de beste keus.

DAP900 V3 Powerpack met Scholl-producten en je kan aan de gang met polijsten.

Kijk even in de link onderaan mijn berichten. :)
 
blijft moeilijk, je geeft ook geen woonplaats op zodat evt iemand bij jou in de buurt mee kan kijken.

je hebt waarschijnlijk veel aanslag, dus foamen(sterk want wax zal er toch al niet meer op zitten), hoge druk reinigen en evt overnieuw doen, kijken of je rubbers en lastige plekken met verdunde apc aan moet pakken, wassen, en dan zul je echt moeten kleien en polijsten met de d.a. machine wil je een leuk resultaat krijgen.