• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jeroen, Progetti "2010"

Aah, straks voor de winterperiode zijn ze prima hoor!

Nu zitten ze er even op, om de voorbanden op te rijden, aangezien die niet echt verkoopwaardig meer zijn...

En kon voor het geld waarvoor ik ze heb, echt niet laten liggen,... Heb er een hele nette prijs voor betaald.
En dat voor keiharde originele alfa velgen.
 
En vandaag iets minder positief nieuws :(

Autootje moet een grote open hart operatie hebben!

Eigenlijk al sinds aanschaf, is mijn inlaatspruitstuk kapot. Zeg maar gerust half dood.

Daar zitten 4 swirlkleppen in, die via een stangentje bediend worden. Dit regelt dus de
optimale lucht/brandstof verhouding. Dit heeft die nu dus niet, en mist die ook nog al wat pk's.

Komt er dus in het kort op neer, dat het inlaatspruitstuk nieuw er op moet komen,
aangezien reparatie/schoonmaken van de huidige niet echt helpen zal.

Verder had mijn autootje startproblemen, naja bij het voorgloeien, moet ongeveer bijna altijd
2 tot 3 keer voorgloeien wil die normaal starten. Normaal voldoet 1 keer. Aan de gloeibougies
lag het niet, want deze horen een foutmelding te geven. Na verdere onderzoek, bleek dus
dat de "regelunit" van de gloeibougies, stuk is, en geen waardes meer meet of zoiets. Deze komt
er dan gelukkig tweedehands op, voldoet prima ook. Krijg ik zo, anders kost die ook veel centjes.

En daarnaast moet er dan ook een compleet nieuwe distributieriemen set op, aangezien dit er af moet.
Stond sowieso al op de planning in januari.

En mijn thermostaat is kapot (al een hele tijd) En die wordt dan ook mee vervangen.

Wanneer dit gebeurt is, laat ik de EGR-Klep electronisch afsluiten, en waarschijnlijk knoop ik er dan ook
maar een tunig aan vast, omdat dit bij dezelfde persoon moet gebeuren. Al kost dit ook best weer wat..

Vrij pittige kostenpot al zeg ik het zelf, maar wil wel goed de winter doorkomen.

En dan is die hoop ik weer prima perfect in orde! 8d
 
Gisteren ben ik dus bij Auto-Move geweest in Oldemarkt.

Om 08.00 uur in de auto gestapt, om kwart voor 9 aanwezig te zijn.
Kwart over 9 was er begonnen met sleutelen, echter een kwart motorblok moest gedemonteerd worden, wow!
Wat resulteerde dat alles bovenop de motor er af moest, en delen achter de motorblok/tegen het schutbord moesten er af.

Toen dachten we alles los te hebben was er echt op een paar mm na. Dat de inlaat er niet af wilde! Bleek een bekapping aan de motorblok/distributiezijde die in de weg zat, en ook gedemonteerd moest worden. Echter die zat ook met 4 bouten vast, waarvan 2 onmogelijke! Ja hoor, nog meer demonteren
En moeizaam kwamen ook de laatste 2 bouten los en konden we hem er om 16.00 uur af pakken.

Toen de nieuwe inlaatspruitstuk gemonteerd, en veel dingen schoongemaakt. Om vervolgens alle losse delen weer terug op te bouwen. Nieuwe distributieriem en rollers, waterpomp, en ook de thermostaat vervangen. Daarna, wiel er op, bodemplaat er onder. En waren we zo goed als klaar. Autootje aan de computer geweest, en alles gecontroleerd wat er te controleren viel. Niets met het autootje wat nog slecht kon zijn.

Enkel, is er nog een kapotte bovenste draagarm geconstateerd (wat ik al vermoedde, linksboven btw) Dus die staat nog een keertje op de planning.
Vervolgens was de klok 21.00 uur en was die klaar! Auto starte met een beetje tegen zin, maar liep daarna heel erg fijn.

Na een testrit met de computer, bleken ook alle belangrijke waardes van allerlei dingen goed te zijn. Dus hartstikke prima! Na de laatste dingentjes en nog even nagezeten te hebben, zijn we half 10 weer vertrokken Onderweg ergens gegeten, en was tegen kwart voor 11 's avonds thuis.

Al met al een erg leuke, gezellige. Maar voor mij vooral leerzame dag gehad aldaar!

Zeker een aanrader voor andere mensen die een reparatie nodig zijn! Is het rijden er naar toe wel waard.


Mijn ervaringen na vervangen van de inlaat (dus met werkende swirlkleppen) Is dat in het volledige toerenbereik. En in alle versnellingen tijdens gas geven, de auto
erg soepel is met optrekken. Geen vreemde horten en stoten meer, omdat die klepjes het niet deden. De hele rijdersbeleving is met 95% gestegen voor mijn gevoel.

Misschien nog leuk om te weten, de oude inlaatspruitstuk, was helemaal kapot echt, de klepjes zaten enorm dicht met roet, en de inlaatten, hadden nog 2,5cm ruimte
eromheen zat alleen maar roet haha! Stangentje lag ook los, en smerig ernaast. Wat helemaal was afgebroken, niet normaal! Dus die was rijp voor de container.


8d
 
Fijn om the horen dat de wagen weer goed is Jeroen! Mankeerde wel veel aan zeg! Maar geeft wel weer een goed gevoel dat alles weer op en top functioneerd, en de dat de wagen weer als nieuw rijd. Daar doe je het voor!
 
Het enige jammere is gewoon het spruitstuk geweest :(

Verder, de distributieriem moest tenslotte toch al half januari... Dus standaart onderhoud, dit wist ik. En toch een jaar met de oude riem nog lekker rond gereden.
En hierbij vervangen we gewoon preventief de waterpomp, die moet tenslotte wel 3 jaar of 100.000km weer mee kunnen!

Thermostaat is helaas een kwaal bij de 147/156. Dingen overlijden gewoon wel eens, die staat nu ook weer lekker strak op de 90 graden.
En helaas zijn de draagarmen ook een kwaaltje, dit kan zo voor €100,- op gelost worden. Zijn de kosten ook niet. Maar had die niet liggen, en het was sowieso al laat haha.

Dus vind het prima passen onder het kopje regulier onderhoud, buiten de reguliere distributiewissels, vind ik wat ik aan mankementen heb gehad eigenlijk prima meevallen.

Nu is die op de draagarm na, zo goed als onderhoudsvrij de komende 3 jaar :grinning: Enkel de grote beurt, die ik elk jaar thuis uitvoer natuurlijk. Dit is ook verwaarloosbaar.

Toenstraks de winterbandjes onder de auto gezet, en zometeen de auto even wassen, en de zomervelgen schoonmaken voor de opslag. Is nu erg lekker weer, behalve dat de zon niet schijnt.



Verder, ga ik een downpipe bestellen, dan vervalt de katalysator. Enkel bij mij zit er een temperatuur sensor in, die erg lijkt op een lambdasonde.
Dus moet er nog een moer op gelast worden en een gat in de downpipe gemaakt worden. Pa is TIG lasser bij een RVS scheepsbeslag bedrijf. Dus wanneer de oude kat er af is,
gaan we naar het werk toe, leggen beide pijpen naast elkaar. En monteren we op de juiste manier de nieuwe moer er op zodat de temp. sensor er ook weer in kan.

Vervolgens halen we de middendemper nog leeg. Om enkel de einddemper over te houden. Dit is allemaal beter voor de Turbo, en loopt alles makkelijker weg.

Dan na de winterperiode, of alleen de EGR afsluiten, of toch ook een Squadra massimo kuur er overheen. Hier twijfel ik nog steeds over, maar denk toch aan het laatste...

Eerst lekker rustig aan knutselend de winter door.
 
Netjes dat je alles zelf hebt gedaan, scheelt een hoop geld. Met die blokjes(1.9) zijn de wervelkleppen ook het spruitstuk e.d een bekende kwaal, zelfde blokken zitten n.l ook in de fiats en opels.
Hier over heb ik veel gelezen op het internet omdat ik zelf interesse had in een Signum met hetzelfde blok,inmiddels heb ik de auto gekocht, dus nu maar hopen dat de kleppen mij even bespaart blijven.
Wel laat ik hem , zo snel mogelijk chippen met als bijkomstigheid dat ik de egr eruit laat programmeren , of anders een plaatje tussen de egr doe, die je schijnbaar vrij gemakkelijk bij de fiat kan bestellen.
 
Na ja, bijna hoor, heb ook veel laten sleutelen, maar toch kon ik me handen niet schoon houden :)

Is zo jammer dat die klepjes van plastic zijn! Hoe verzinnen ze het!!!
Metaal o.i.d. was beter geweest. Bij de Fiat's en Opel's zijn ze inderdaad hetzelfde,
echter zien ze ze bij opel vaker stuk gaan dan bij de Alfa's en Fiat's hoor ik veel.
En bij Opel's is het daarentegen makkelijker te vervangen gezien de inlaat daar op de voorkant
van het blok zit. Bij de Alfa's en Fiat's zitten ze weer achter op het blok :confused:

Op diverse alfa forums worden die plaatjes ook wel aangeboden, €urotje of 7,- zo uit me hoofd.
Ook wel gehoord inderdaad dat Fiat ze verkoopt. Elektronisch afsluiten moet sowieso bij mijn Euro4 blok wel in ieder geval.

Chippen ja, wil ik ook wel. Echter wacht dat nu maar even :p Eerst andere dingen doen zoals downpipe zonder kat, eventueel middendemper leeghalen.
En laat ik hem dan wel een keertje Chippen :p Vind het nu ook wel weer prettig rijden!
 
En we gaan vrolijk verder.

Echter zijn deze geschikt voor een Fase 3 motor. Ik zelf heb een Fase 4.
Bij mij moet er daarom nog een extra moer op en een gat er in. Waar een Temperatuursensor aan komt te zitten.
Deze ziet er uit als een Lambdasonde, maar is echt een Temp sensor.

Omdat ik de eerste ben die dit wilt op mijn Fase 4 (in ieder geval in NL) Heb ik een mooie korting gekregen
om de Moer er zelf op te lassen (pap) Als dezelfde manier als die op de originele kat zit. Gezien het makkelijker is
om beide pijpen naast elkaar te hebben liggen, mag ik dus fungeren als testobject, daarnaast moet ik wel even
de maten opnemen, en foto's maken. Maar dat is niet zo moeilijk :grinning:

Resultaat is, dat de uitlaatstroom koeler blijft (geen kat) En de Turbo spoelt sneller op wat ook zijn voordeel heeft.
Daarnaast maakt de Turbo iets meer geluid, wat ook wel grappig is. PK winst heb ik geen idee van, zal verwaarloosbaar zijn.

Na deze aanpassing, gooien we de EGR electronisch dicht. En een eventuele Squadra Massimo kuur er overheen. Wat eigenlijk wel een must is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Whaha, nee zo erg is het gelukkig nog niet!!

Dit komt eerder in de buurt:

(oke, toch wel geniaal als je een klever achter je hebt zitten. Wordt die van beide zijden bedolven onder de roet8d )

Edit: Net bericht dat de Downpipe waarschijnlijk eind van de week waarschijnlijk klaar is :party:
 
Dat is netjes, ook onder volbelasting? Een diesel moet roken, staat gewoon stoer. Niet teveel want dat is dan weer aso, maar onder volbelasting mag er best wat roet uitblazen.

Zoals deze: (alleen klinkt hij nergens naar)

 
Voorheen met me oude inlaatspruitstuk, rookte die echt constant tijdens starten, gas geven, maar ook bij 120km/u op de cruise control. Kortom altijd wanneer ik ook reed, en erg veel ook.

Nu in de nieuwe situatie, Bij stationair loop. Geen roet, en enkel onder vollast bij gas geven poept die roet uit als mijn geplaatste filmpje. Dat vind ik mooi, en meer hoeft het ook niet te zijn.
Eigenlijk zoals het hoort te zijn. Echter me Kat zit ook nog vol roet, en dat poeft die ook nog wel uit, alleen die maakt binnenkort toch plaats :p
 
Met de nieuwe downpipe zal hij straks goed kunnen uitademen!

Helaas heeft de A2 een DRF, zonder deze levert hij 110 pk gemeten. En de A1 heeft ook standaard een DRF. Ik laat ze er maar onder zitten...
 
Nou ze ademt lekker hoor!

Downpipe vandaag gemonteerd. Je merkt echt dat die veel soepeler rijdt en veel lekkerder oppakt. Echt een upgrade waard geweest!
Autootje is nu niet meer zo stotterig tijdens het rijden. Zeker erg blij mee!


Een takkewerk (sorry)

Al met al nog al wat tegen stribbelingen i.v.m. de sensor, deze was niet op een normale wijze los te krijgen… Deze hebben we doorgeknipt, en toen kon er gewoon een doorgeslepen sleutel 22 op om daar bij te kunnen. Daarna met een soort van hefboomconstructie moeten maken om die sensor los te krijgen. Dus 2 oude sleutels opgeofferd, en toen kregen we de sensor eindelijk los. De sensor moest eerst wel verwijderd worden, omdat in het hitteschild precies een rondje zit waar die sensor doorheen gaat. Verder stribbelde de klem om de turbo en kat nog al tegen, uiteindelijk toch los gekregen gelukkig!

- Motorafdekking los
- Onderste hitteschild los
- Bovenste hitteschild los
- Stekker sensor loshalen, sleutel 22 (let op, past geen sleutel 22 om de stekker heen)
- Sensor doorknippen, schaar (anders kregen wij de moer er echt niet af, eigen risico!)
- Sensor losdraaien, sleutel 22 (met hefboomconstructie) Is echt een irritante hoek
- Sensor verwijderen
- Onderste hitteschild verwijderen
- Katalysator verwijderen, de 5 bouten/moeren gingen prima
- De aansluiting bij de turbo was ook moeizaam, de beugel welke los moet zal er goed op klem, met een jawel! bougiedop!
- Downpipe terug er op monteren.
- En alle hitteschilden + sensor gesoldeerd en wel terug monteren.

Incl, 3 kwartier lang een moer zoeken + lassen en een half uur pauze waren we met 5 uurtjes klaar. Bodemplaat is er niet van af geweest.

Echter nu zit ik er aan te denken om de middendemper leeg te laten halen (wordt voor 5 tientjes gedaan) Dus is het geld niet. Maar ben er nog niet over uit...
De achterdemper laat ik eerst wel lekker zo zitten, omdat dit een links/rechts constructie is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie klus! Zou niet het hele uitlaatsysteem open gooien, een diesel gaat dan gauw klinken als een tank. Een maat van mij had een 320D met een volledig open uitlaat tot aan de achterdemper. Dat ding klonk echt nergens meer naar!
 
Helemaal leeg van voor tot achter doen we sowieso al niet hoor Gideon!

Ik zit nu standaart al tegen het randje van de max. turbodruk. Zou ik standaart helemaal leeg gaan van voor tot achter en zonder een software aanpassing.
Dan krijgt die een te hoge turbodruk melding. En gaat die in de noodloop... Dat willen we natuurlijk ook niet.

Achterdemper laat ik sowieso zoals die is, (je hoord toch heel lichtjes een iets zwaardere brom). De middendemper kan eventueel leeg zonder vreemde praktijken.
En er komt sowieso niet een andere pjip voor in de plaats, anders rijdt het niet echt prettig meer denk ik. En ben dan ook sowieso een software aanpassing nodig.


Maar nog steeds rijdt het erg fijn!

Zat laatst nog in een 156 jtd 16V. Die had alles leeg, 3x software aanpassingen gehad, en nog een water/metagnolinjectie er in....

Dat is helemaal niet normaal! wow! Maar zo wilt ik echt niet rijden, bij gat geven ook, turbo galmt heel die uitlaat door, en bij het eindstuk komt dat geluid er gewoon uit :D
 
Jeroen zei:
Helemaal leeg van voor tot achter doen we sowieso al niet hoor Gideon!


Dat is helemaal niet normaal! wow! Maar zo wilt ik echt niet rijden, bij gat geven ook, turbo galmt heel die uitlaat door, en bij het eindstuk komt dat geluid er gewoon uit :D

Heerlijk fluiten zeker? :D