• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Joryan stelt zich even voor

Volvo480Turbo

Detailing trainee
25 mrt 2012
211
47
Hallo poetsfanaten,

Ik heb mij al een paar dagen geleden voorgesteld op het Meguiars forum, daar reageert niemand en het is een doodse stilte... Hier zijn ook genoeg mensen met ervaring van poetsen.

Ik ben Joryan uit Wilhelminadorp (Goes) en bijna 16. Dan zullen de mensen hier misschien denken: Wat moet die hier?? In 2008 hadden wij een Fiat 1100D gekocht uit 1964 om op te knappen. Deze was achteraf slechter als dat we dachten, en we hebben eigenlijk niet echt de ruimte ervoor om hem helemaal op te knappen. Hij kon echter niet rijden (koppeling en bak waren kaduuk) en ik wilde eigenlijk meer een auto waarmee je na de gedane arbeid ook een lekker stukje kan rijden. In eind 2010 toevallig een Volvo boekje gekocht waar een plaatje van de Volvo 480 in staat. Dit is een model waar je er niet veel meer van ziet (slechts 80.463 exemplaren gebouwd tussen 1986 tot 1995 in het Limburgse Born). Ik was verkocht op die auto...
De tijd tot de aankoop zal ik jullie besparen, anders wordt het wel erg lang. Dus uiteindelijk die Fiat ingeruild en de Volvo gekocht (februari 2011). Het is er eentje van 1989 en met de bijzondere kleur: Zwart :D Wel onderbroken met een rood biesje. Ondertussen al heel veel aan gedaan. Maar dan het lakwerk ;):

Aangezien de auto al 22 jaar jong is, is er in die tijd aardig wat krasjes opgekomen. Uiteraard heel het dak vol swirls etc. Gelukkig zijn de meeste niet diep. Vorig jaar een aantal keer gewaxt. Nu vertelde een kennis van mij (die een reconditionerings bedrijf heeft en veel gebruik maakt van Meguiars producten) dat Turtle wax een soort kleurstofje bevat wat de auto laat glimmen. Er werd mij verteld over het 5 stappenplan van Meguiars.

Op de Volvo Klassieker Beurs van vorig jaar stond een standje van Meg's. Hier werd ons gedemonstreerd wat het nut van kleien is. Later een setje via Carclean gekocht (Monello). Wij doen dit niet met speciale wax o.i.d. maar gewoon met water. Dit schijnt ook net zo goed te werken, als je de lak maar goed nat houdt. In eerste instantie had ik zoiets van: Jeetje, wat een geld voor een flessie wax!!
Nu een tijdje later, en de Turtle inmiddels op is ben ik opzoek naar iets beters. Afgelopen weken meer verdiept in de producten van Meguiars. En dan valt de prijs toch wel mee als je ziet hoelang je er mee kunt doen.

De lak zal ik nooit meer nieuw krijgen (alleen met overspuiten over een aantal jaar), maar ik denk dat het beter kan als met Turtle.

Ik ga over een aantal weken eventjes langs bij Leko in Bruinisse (naam mag hier blijkbaar niet genoemd worden), wel fijn een Meg's dealer hier in de buurt :)

Toch wil ik ook even jullie meningen en tips weten voor onze Volvo.


Ik heb de volgende producten op het oog:

1)Wassen: Turtle shampoo (heb hier nog een grote volle fles staan, en schoon is schoon toch?).
2)Reinigen: Kleien met Monello klei en water (klei is nog bijna nieuw).
3)Polishing: Meguiars Ultimate Polish (alleen voor nieuwe auto's?) of Meg's SwirlX (is dat wel om te polishen?).
4)Beschermen: Meguiars Gold Class Carnauba Plus Premium Liquid Wax (wat een naam :p, maar ook alleen voor nieuwere auto's?). Ik zoek wel een wax die er een maandje of 1,5-2 op blijft zitten.
5)Onderhouden Meguiars Ultimate Quik Wax (makkelijk voor op meetings, even snel oppoetsen).

Dan de accessoires:

Voor welke producten een microvezeldoek en voor welke een applicator pad? En dan een pad van schuim?
En mogen het ook MF doeken zijn van bv. de supermarkt? Ik weet inderdaad wel dat die minder absorberen...
+ Super Thick Microfibre Wash Mitt (want kan een spons echt swirls geven?).

En verder:

Meguiars Endurance High Gloss Tire Gel. Ik heb nu tireshine van de Action :rolleyes:, maar die nevel gaat op je velgen zitten waardoor je velgen extra remstof aantrekken. En dan daar ook de Tire Dressing Applicator Pad erbij?

En Quik Interieur Detailer (is deze zowel reinigend, onderhoudend en silicone vrij?).
Ook nog Meg's ScratchX voor een paar krassen die redelijk in het zicht zitten...
+ Perfect Clarity Class Cleaner.

Ik hou het liefst allemaal wel bij 1 merk :)


Dat was het wel zo'n beetje :p Tips zijn welkom, alvast bedankt :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volvo480Turbo zei:
Ik heb de volgende producten op het oog:

1)Wassen: Turtle shampoo (heb hier nog een grote volle fles staan, en schoon is schoon toch?).

Die gooide ik meteen in de kliko! Gebruik liever een goede shampoo zoals Super Slick & Suds van Poorboy's World.

2)Reinigen: Kleien met Monello klei en water (klei is nog bijna nieuw).

Water is niet geschikt als klei glijmiddel. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Spray & Wipe, van Poorboy's World. Goed en niet duur en te vermengen met water 1op1.

3)Polishing: Meguiar's Ultimate Polish (alleen voor nieuwe auto's?) of Meg's SwirlX (is dat wel om te polishen?).

Prima te gebruiken, al zou ik voor de Monello set gaan, deze heeft meer bite. Je hebt ook pads nodig in verschillende gradaties.

4)Beschermen: Meguiar's Gold Class Carnauba Plus Premium Liquid Wax (wat een naam :p, maar ook alleen voor nieuwere auto's?). Ik zoek wel een wax die er een maandje of 1,5-2 op blijft zitten.

Prima wax, al zou ik de Natty's wax pakken van Poorboy's World. Deze mag ook in de zon worden gebruikt en houd het zeker 2 maand i.c.m de Super Slick & Suds shampoo.

5)Onderhouden Meguiar's Ultimate Quik Wax (makkelijk voor op meetings, even snel oppoetsen).

Ook hier zijn betere alternatieven voor, zoals: Red Mist van Dodo Juice, Reload, of QD+ van Poorboy's World

Dan de accessoires:

Voor welke producten een microvezeldoek en voor welke een applicator pad? En dan een pad van schuim?
En mogen het ook MF doeken zijn van bv. de supermarkt? Ik weet inderdaad wel dat die minder absorberen...
+ Super Thick Microfibre Wash Mitt (want kan een spons echt swirls geven?).

Investeer ALTIJD in goede doeken en een mitt of mf spons. Een gewone spons sluit het vuil lang niet zo goed in als een mitt of mf spons. Dus de kans op swirls is zeer groot.

En verder:

Meguiar's Endurance High Gloss Tire Gel. Ik heb nu tireshine van de Action :rolleyes:, maar die nevel gaat op je velgen zitten waardoor je velgen extra remstof aantrekken. En dan daar ook de Tire Dressing Applicator Pad erbij?

En Quik Interieur Detailer (is deze zowel reinigend, onderhoudend en silicone vrij?).
Ook nog Meg's ScratchX voor een paar krassen die redelijk in het zicht zitten...
+ Perfect Clarity Class Cleaner.

Voor het interieur zou ik Natural Look gebruiken van Poorboy's World, echt super. Plakt niet, is niet vet, voed, en beschermt tegen UV.

Ik hou het liefst allemaal wel bij 1 merk :)

Er is meer onder de zon dan alleen Mequiar's. Zijn geen slechte producten, absoluut niet maar er zijn betere en goedkopere producten.

Dat was het wel zo'n beetje :p Tips zijn welkom, alvast bedankt :)

Welkom... zeer mooie en bijzondere wagen :cool:
 
Dank je wel :)

Dan zal het i.i.g. niet bij 1 merk blijven, de Meg's producten vind ik wel een beetje aan de prijs... Is dat trouwens normaal om van elke stap een ander merk te nemen? Vind het een beetje vreemd ;)
 
Dan kan ik dus het beste alles bij Poorboy's World houden...

Nog een paar vraagjes:

- Welke applicator pads?
- Welke kras remover?
- Vloeibare of vaste wax?
- Welke tyre shine?
- En misschien nog een glass cleaner?

Heel erg bedankt voor de info, hoop dingen zijn al duidelijk...
 
Strakke auto hoor! :cool:

Mijn neef heeft jaren een rode gehad, je ziet het er niet aan af, maar die kleine Nederlandse volvo's zijn best nog wel snel!
 
Volvo480Turbo zei:
Dan kan ik dus het beste alles bij Poorboy's World houden...

Nog een paar vraagjes:

- Welke applicator pads?

Die van Monello zijn erg fijn, ik zou de Orange Light Cutting, White Polishing, en Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator
voor het polijstwerk, en de Concorso voor het aanbrengen van de wax.


- Welke kras remover?

Monello Mezzo, Raffini en Finale zou ik nemen.

- Vloeibare of vaste wax?

Dat is gewoon een gevoelskwestie, de ene vind vloeibaar lekkerder werken dan een vaste wax en andersom. Ik hou van vaste harde waxen. Standtijd e.d. hebben geen invloed op het vloeibaar of vast zijn van de wax.

- Welke tyre shine?

CarPro Perl is een erg fijne en goedkope bandendressing. Deze kun je ook verdunnen!

- En misschien nog een glass cleaner?

Die van Mequiar's is erg fijn. Zelf gebruik ik Spray & Wipe.

Heel erg bedankt voor de info, hoop dingen zijn al duidelijk...
 
Marty__Mouse zei:
Strakke auto hoor! :cool:

Mijn neef heeft jaren een rode gehad, je ziet het er niet aan af, maar die kleine Nederlandse volvo's zijn best nog wel snel!

Thanx, hij komt inderdaad geen vermogen tekort. Voordeel van de Turbo's is, dat je ze gemakkelijk kunt chippen en dat het vermogen zo rond de 170 pk ligt.
 
Paulus de Boskabouter zei:
Dan kan ik dus het beste alles bij Poorboy's World houden...

Nog een paar vraagjes:

- Welke applicator pads?

Die van Monello zijn erg fijn, ik zou de Orange Light Cutting, White Polishing, en Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator
voor het polijstwerk, en de Concorso voor het aanbrengen van de wax.

- Welke kras remover?

Monello Mezzo, Raffini en Finale zou ik nemen.

- Vloeibare of vaste wax?

Dat is gewoon een gevoelskwestie, de ene vind vloeibaar lekkerder werken dan een vaste wax en andersom. Ik hou van vaste harde waxen. Standtijd e.d. hebben geen invloed op het vloeibaar of vast zijn van de wax.

- Welke tyre shine?

CarPro Perl is een erg fijne en goedkope bandendressing. Deze kun je ook verdunnen!

- En misschien nog een glass cleaner?

Die van Mequiar's is erg fijn. Zelf gebruik ik Spray & Wipe.

Heel erg bedankt voor de info, hoop dingen zijn al duidelijk...


Ow wacht haha... Ik dacht dat je die polish gewoon met 1 soort pad aan kan brengen en daarna kan uitwrijven met een MF doek. Dit is dus niet het geval? Wij hebben hier nog een aantal auto's staan (waaronder ook nog een nieuwe die al onder de swirls zit) die ik dan ook met dezelfde middelen wil kleien, polishen en waxen. Dan lijkt het mij handig om een polish te nemen die niet teveel schuurt (hetzelfde voor de pads). Straks verziek ik al die lakken omdat het teveel schuurt :p

Is de polish SSR1 van PB een aanrader? Die heeft niet zo'n hoge slijpgraad.

En de Bold n Bright Gel voor de banden, ook van goede kwaliteit?

En voor 1 diepe kras op de handgreep van onze andere Volvo? Zoiets als Meguiars ScratchX?
 
Ik heb nog eventjes rondgekeken hier en denk dat ik alles bij PB houd, maar wel de ScratchX van Meg's erbij neem voor een paar vervelende krassen.

Is het echt nodig om verschillende gradaties pads te nemen? Is alleen de witte voor het polishen ook voldoende?
En dan kan ik die witte samen met de SSR1 het hele wagenpark hier doen :)

Ook een flesje RainX mag niet ontbreken...
 
Je moet altijd afbouwen met polijstproducten, je krijgt altijd microkrasjes van zwaardere pads en middelen. En altijd een testspot maken. Lees anders eerst een aantal stappenplannen door hier op het forum!
 
Welkom hier op het forum!

Lees dit eens aandachtig door:
https://forum.Carclean.com/threads/volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/

Je hoeft echt niet alles van 1 merk te hebben ;)
Zelf heb ik hier spullen staan van Monello, PB, Megs, Mothers, Dodo enz.
 
Volvo480Turbo zei:
Ik ga over een aantal weken eventjes langs bij een ander bedrijf in Bruinisse (naam mag hier blijkbaar niet genoemd worden), wel fijn een Meg's dealer hier in de buurt :)

Het heeft voornamelijk te maken met de indexering van Google die bedrijfnamen van collegabedrijven linkt met ons bedrijf. We hebben er daarom voor gekozen om de bedrijfnamen te vervangen.

Een dealer om de hoek is altijd handig en ik weet zeker dat Leen je prima kan helpen.
 
Heel erg bedankt voor de link!

Dan doe ik die oranje, witte en zwarte pad er ook nog bij.
Ik ga het grootste deel gewoon via de site bestellen, en voor de producten die Carclean niet heeft ga ik wel even langs Bruinisse.
Die tip van een stevige droogdoek is ook een goede! Met een simpele mf doek wring je jezelf helemaal debiel :D

Dan zal het zo rond de 200 euri worden, maar dan kan ik voorlopig even vooruit voor het wagenpark :)

Tot zover bedankt allemaal, ik zal morgen even een samenvattings lijstje maken, dan kunnen er altijd nog tips komen.
Een show-offje komt er dan ook ;)
 
Even een update:

Ik heb onlangs weer aardig wat kosten gehad aan de Volvo, en had daarom het idee (om voor een meeting over een paar weken) tijdelijk ColorX te gebruiken van Meg's.
Dus afgelopen zaterdag langs Leko in Bruinisse geweest, en ben terug gekomen met een Meguiar's Paint Restoration Kit, Kent Drying Towel en Kent Buffing Towel.
Dat is een leuk setje om te beginnen met het detailen.

Nu weet ik dat als ik heel de auto met de hand ga wassen, kleien, polijsten en waxen heel veel werk is. Dus misschien binnenkort maar een DAP aanschaffen. Al diverse topics doorgelzezen hier, maar heb ik voor het polijsten en waxen aan een DAP500 genoeg? Of is het toch beter een DAP900 aan te schaffen? En kan ik met een DAP ook gewone poetsmiddelen gebruiken, of zou ik speciale poets (polish en wax) moeten hebben voor machinaal gebruik?

Nog een vraagje: Ik heb in de auto een RVS veerpootbrug laten zetten, deze zou ik graag nog willen polijsten voor meer glans en betere bescherming. Welke polish kan ik daar het beste voor gebruiken? Gewone metal polish?

Alvast bedankt.
 
Volvo480Turbo zei:
Hallo poetsfanaten,

4)Beschermen: Meguiar's Gold Class Carnauba Plus Premium Liquid Wax (wat een naam :p, maar ook alleen voor nieuwere auto's?). Ik zoek wel een wax die er een maandje of 1,5-2 op blijft zitten.

ivm die Meguiar's Gold Class Carnauba Plus Premium Liquid Wax, ik heb em zo'n 2 weken geleden op de mijne gegooid en je ziet nu al dat de sheething van de onderkant van de deuren, dorpels, onderste deel van de voorbumper en achterbumper al weg is.
Natuurlijk zijn dat de onderdelen die het meeste afzien maar toch...

Ik schat dat ie het op de volledige wagen slechts 1 maand tot 1.5 maand uithoud.
Ter info ik had wel een uitgebreide basis met kleien, iron-x, volledig met de hand gepolijst en geen glaze whatsoever.

Misschien dat andere mensen betere ervaringen hebben... maar dit zijn die van mij persoonlijk.

Ow ja de glans enzo is wel heel mooi en de beading op het dak en motorkap ook nog steeds :)
 
Zo, ondertussen al weer een tijdje verder... Pas het hele stappenplan uitgevoerd op de 480. Swirls zitten er nog op, maar hij glimt nu wel veel beter. Er staan hier al aardig wat detailing spullen. Alleen dan nog de basis: Emmers.

Ik ben opzoek naar een Grit Guard en 2 goede emmers, toen kwam ik dit tegen.

Goedkoop of duurkoop??
 
Hallo Joryan,

Allereerst vanuit mij sowieso welkom hier!
Als je mijn persoonlijke mening vraagt: niet kopen die dingen.

Wanneer je een klein beetje meer investeert, dan weet je zeker dat je goed materiaal hebt.
De semi transparante emmer van CarClean, stevig, degelijk en geen flubberachtige plastic troep.
Voor een goede gritguard die ook nog eens op maat te maken is, kijk je het beste voor de scratch shields
Tevens degelijke en goede kwaliteit. Ook ik heb tot op het laatste moment gewacht met de aanschaf van goede emmers en griguards, steeds weer uitgesteld en het gedaan met van die fragiele, enge emmertjes.
Deze emmers van CarClean en de sratchshields zijn voor mij nu onmisbaar. Als extra heb ik de Wash en Rinse stickers van Dodo Juice besteld en op de emmers geplakt, tevens twee verschillende kleuren grit guards.
Wellicht heb je hier wat aan, succes met je keuze.

Edit: heb eens gekeken en wat zitten rekenen, bij die ebay emmers komt ook nog eens behoorlijk wat aan verzendkosten bij. Zonde dus van het geld, die centjes kun je beter in goede kwaliteit steken!
 
[MOD]NIET bovenstaande quoten! Dit is onnodig![/MOD]

Heel erg bedankt voor de info! Even wachten tot de Cobra MF Restorer binnen is, en dan ga ik alles bestellen :)

Nog een vraagje: Gisteren heb ik de auto van m'n ma (Volvo C30) onderhanden genomen, alleen lijkt het wel of er een soort teerspetters op de velgen zitten (tussen de spaken). Ik krijg het niet weg met shampoo, het kan ook remstof zijn wat aangekoekt is.

Weet iemand een middeltje om dat weg te halen? Iron-X (welke?)?