Ik denk dat als je naar geïnvesteerde tijd gaat kijken dat je al erg snel moet stoppen met dit soort hobbies, bijna ongeacht wat voor werk je doet.
Dat terzijde wel erg leuk werk om zo'n koplamp te doen lijkt me.
Als je zoals hierboven genoemd gaat optellen :
- 20 euro kwijt aan machinale schuurschijven (kan met de hand makkelijk voor een tientje afhankelijk van hoe diep de krassen zitten)
- slijtage polijst pad en gebruik pasta misschien 5 euro?
- paar pufjes spray en wipe 2 euro?
- Geen ervaring met gyeon trim of Nanolex coatings maar als je met een 30ml flesje al een hele auto kan doen dan zal je vast een stuk of acht koplampen kunnen coaten. Rond het af op 7 euro per lamp.
Kom ik rond de 42 euro per set koplampen uit. Dus afhankelijk van beschadiging en gebruikte producten schat ik 35-45 euro.
Ter vergelijk, van mijn 16 jaar oude Seat Leon kost een set nieuwe lampen (oem kloon) rond de 90 tot 210 euro afhankelijk van de kwaliteit en pasvorm.
@nicknameless en
@Quantoxx kunnen hier vast meer over vertellen als ik cruciale delen heb gemist
Ik heb een tijd geleden een start gemaakt aan het opknappen van koplampen. Ik had nog Rupes Xcut-schijven liggen die ik ooit had besteld voor koplampen, dus die erbij gepakt. Uiteindelijk ben ik te fijn begonnen (1000 machinaal) en bleef uiteindelijk dus zitten me 90% opgeknapte koplampen, maar nog niet zo strak als ik ze wilde.
Ondertussen kreeg ik een tip van een forumlid om bij een andere shop naar soortgelijke pads te kijken en deze kostte geen €2,- per stuk, maar €15,- voor een doos van 50 pcs. Helaas was dit een drama en was ik bijna €100,- kwijt voor rotzooi. (Gebruik de grofste, 800, nu DROOG als eerste stap, maar...)
Tijdens dit drama schuurde ik machinaal met 800, 1000 en 1200, maar dit schoot niet op. Uiteindelijk heb ik de OUDE X-cuts uit de prullenbak gevist en ze nogmaals gebruikt en ik kwam tot de conclusie dat deze na 1 koplamp nog steeds prima werkte en dus is €2,- per schijfje helemaal niet zo gek als het leek.
(1) Ik schat in dat als je een flink toegetakelde koplamp eerst handmatig opschuurt met een velletje korrel 800 en vervolgens machinaal afwerkt, je zo'n 10 X-cuts nodig hebt. (€20,-)
(2) Polijstpasta is niet veel voor nodig, de pad zal niet hard slijten. (inderdaad €5,- ?)
(3) Spray&Wipe gebruikte ik niet, nam gewoon water. (€0,50)
(4) Gyeon - Trim heb ik staan en zou ik dan dus ook gebruiken. Met 25ml bracht ik 2 lagen aan op een Porsche, dus ik verwacht dat je dan ongeveer 5 koplamp-setjes 2 lagen kan geven. (€8,- per set)
In mijn omgeving kost het opknappen van je koplampen gemiddeld zo'n 35,- per koplamp. Als je ze dan allebei doet (*..giegel..) is het al snel €55,- voor beide.
Ik weet echter wel zeker dat er verschil is in kwaliteit. Een garage o.i.d. zal al snel tevreden zijn met wat handmatig werk aan de koplamp en volgens mij word er dan geen bescherming aangebracht. Maja, dan kom je over een jaar ook weer terug voor een nieuwe behandeling.
Greetz