• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen op motorkap

Gunlock

Detailing chief
28 mrt 2019
104
85
Hi allemaal,

Zojuist met een microvezeldoekje over mijn motorkap heen gegaan en blijkbaar zat daar een zandkorrel in... heb nu 5+ krasjes op mijn motorkap :(...

Zojuist met een Polijstmachine aan de slag gegaan (eerst mezzo en daarna ultimate compound), maar zonder succes. Krasjes zijn minder zichtbaar, maar nog steeds aanwezig.

Met mijn nagel voel ik de krasjes niet dus ze zijn er denk ik wel uit te poetsen?

Mijn vraag is dus welke pad ik kan gebruiken icm met welke compound/polish. Heb een woolpad geprobeerd en een oranje cutting pad van de Hornbach (ja ik weet het, maar had niks anders liggen).

Graag jullie advies :)

Betreft een Grande Punto uit 2008 (zwarte metallic lak)

5B2A43CB-19F0-42B0-AC08-7ADF294B611C.jpeg


CC9B8A57-A546-448A-89A8-F155A7CE6502.jpeg
 
Mezzo op welke pad?
Ultimate Compound op welke pad?
Woolpad met welk polijstmiddel?
Onbekende pad met welk polijstmiddel?
Hoeveel hits met welke combi?

Geen idee hoe hard je lak is. ;)


Wol + compound is een vrij grove stap (waas op foto's) op een vermoedelijk niet al te harde lak. De krasjes hadden er al uit moeten zijn, lijkt mij.

Als je pogingen resultaat opleverde, waarom niet herhalen?
 
Bedankt @Quantoxx en @Marcel1973! Heb meerdere passes gedaan en ze zijn bijna weg. Als je het niet weet dan zie je de krasjes niet. Heb op het moment de meegeleverde pads gebruikt (bij de polijstmachine), maar daarbij zit een woolpad en oranje pad. merk? geen idee... Geen bekend merk in ieder geval :sweat:. Had helaas niks anders liggen en wilde de krasjes zsm weg hebben.

Ik ga zo wat bestellingen doen bij Carclean voor nieuwe pads & spul :)
 
Probeer eerst eens te achterhalen hoe de onbekende pad polijst: hoe stevig voelt de foam aan, en hoe snel zie je schade verdwijnen als je met die pad polijst in vergelijking met andere (bekende) pads. Hoe stevig een foam aanvoelt, is vaak wel een globale aanwijzing, maar dan nog kan een pad van het ene merk veel meer lak weghalen dan een andere pad die vergelijkbaar aanvoelt.

Polijsten met een pad waarvan je geen idee hebt wat de slijpgraad is, is gewoon russische roulette. Daarbij zou ik adviseren om eerst op een dummy (proefpaneel of slooppaneel) te schieten, om ongelukken te voorkomen.
 
  • Leuk
Reactions: Gunlock
@Jansen Welke waas bedoel je precies? Op dat plekje reflecteert de zon + wolken, maar zelf zie ik geen waas... Als ik naar de motorkap kijken vanaf een afstand zie ik niks...
Natuurlijk heb ik nog geen "detail" oog zoals jullie :p
 
een waas na polijsten is vaak het gevolg van niet goed afbouwen of niet goed ontvetten na de vorige stap waardoor er nog wat grof polijstpasta in de volgende stap meekomt, is met geduld en een hele lichte combinatie vaak weg te krijgen afhankelijk van hoe hard de lak is
 
  • Leuk
Reactions: Gunlock
Om niet onnodig een nieuw topic te openen zal ik hier mijn vraag stellen.

Net wezen kijken in de webshop van Carclean en ik twijfel tussen pads/polish en compound combinaties... Ik wil de volgende pads aanschaffen:

Pads:
- HD-Orbital Blue Cutting Pad - 7inch
- HD-Orbital Red Finishing Pad - 7inch

polijstmiddelen:
- Heavy Cut Compound 400
- Super Finish 3500 - 250ml

Zelf dacht ik aan de volgende combinaties:

Blue cutting pad i.c.m. Heavy Cut Compound 400
Red Finishing Pad i.c.m. Super Finish 3500

Nu zit ik met de volgende vragen:

- Zijn Menzerna producten bijvoorbeeld beter dan Monello of andersom?
- Mijn auto (Fiat Grande Punto met de kleur: Nero Provocatore) heeft een zachte lak (vergelijkbare topics gelezen over dezelfde auto). Is een Heavy Cut Compound 400 teveel van het goed en kan ik beter voor de Heavy Cut Compound 1000 versie gaan?
- Als ik Monello producten aan ga schaffen, heb ik dan meerdere pads nodig? volgens reviews is de 400 van Menzerna een compound + polish in één.

Zelf denk ik van "hoe krachtiger de compound, hoe beter de krasjes weg gaan", maar dat zal wel een verkeerde instelling zijn :)

Ik kijk uit naar jullie reacties/antwoorden!
 
Ik kan helaas niet vergelijken, maar ik kan je vertellen dat ik heel erg tevreden ben met de Menzerna polijstmiddelen. De HCC 400 kan je bijna al als one-step gebruiken, aangezien deze al best goed finisht. Toch gebruik ik de SF 3500 erna, zodat je finish nog beter is en je nog net even dat beetje extra glans uit je lak haalt. Nogmaals, ik kan niet vergelijken, maar ik ben er in ieder geval tevreden over.

Wat betreft de lak van jouw Fiat Punto; probeer altijd met een testspot wat ervoor nodig is om correctie te behalen waar JIJ tevreden mee bent. Als ik kijk naar onze Fiat 500, dan is de lak zachter vergeleken met onze Volvo V60. Daarom nogmaals, testspot, testspot, testspot. Je bent echter wel afhankelijk van het spul dat je dus in huis haalt... Toch, je kunt in mijn ogen de HCC 400 best als een one-step gebruiken en daar niet mee missen, maar probeer dan eens verschillende pads (bijvoorbeeld de Monello Raffini Geel of de Raffini Oranje).

Wat betreft de hoeveelheid pads: Ik heb er nu twee per soort (Monello Raffini Geel/Oranje/Wit, zowel 5" als 4"), waar je het opzich prima mee kan doen als je meerdere delen van de auto in 1 dag wil behandelen. Ik hoop dat je hier wat mee kan! :)
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Zijn Menzerna producten bijvoorbeeld beter dan Monello of andersom?
De term "beter" is niet correct. ;) Wat is "beter"?

Ik ken de Menzerna-polishes niet uit eigen ervaring, dus ik ga uit van de specs: De 400 wordt aangeprezen als een one-step die zelfs 1200 gritt schuurkrassen kan verwijderen. Dan is dit dus een vrij grove compound en blijkbaar dus grover als bijv. Veloce/S3/etc.
Op een zachtere lak is dit overkill en zal nabewerken met een fijnere combi, zoals geadviseerd, zeker nodig zijn. (Naast het feit dat de overkill teveel lak verwijdert)


Mijn auto (Fiat Grande Punto met de kleur: Nero Provocatore) heeft een zachte lak (vergelijkbare topics gelezen over dezelfde auto). Is een Heavy Cut Compound 400 teveel van het goed en kan ik beter voor de Heavy Cut Compound 1000 versie gaan?
Zie hierboven.


Als ik Monello producten aan ga schaffen, heb ik dan meerdere pads nodig? volgens reviews is de 400 van Menzerna een compound + polish in één.
Een compound IS een polish. ;) (polijstmiddel) Zie hierboven; Te grove combi is zonde van je lakdikte + nabewerken zal nodig zijn.


De pads die je linkt... Heb je een machine met grotere uitslag en een backingplate van 150mm?
 
@LAWRENCIO_XD Bedankt voor je heldere uitleg! Goed om te weten dan Menzerna ook een kwaliteitsmerk is :)

@Quantoxx Thanks voor de tip! Ik ga dan denk ik toch voor de 1000 versie en dan met meer pads. Dit zodat ik niet teveel ga verwijderen.

Een goede vriend heeft de Pattfield PE-600 PM met een 150mm backingplate die ik kan gebruiken (en die ik vorige week dus heb gebruikt).
Wat bedoel je precies met grotere uitslag?
 
Ik kan van die machine geen uitslag vinden, alleen dat het een vlakschuurmachine is met 600w.

Anyways... Er zit inderdaad een 150mm plate op. Dan zouden die Orbital pads passen, maar het nut van de trapeze-vorm en koelgat is bedoeld voor excentrische machines met een grotere uitslag dan een normale DAP. (8mm versus 12/15/21mm)

Als je die machine gebruikt, is de uitslag dan meer als 8mm? Of weet je wat de uitslag is?
 
@Quantoxx Volgens mij is het inderdaad meer dan 8mm, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. In de handleiding kan ik ook niks vinden over hoeveel uitslag de machine heeft. Is het een no-go als dit 8 of kleiner is?
 
Naja... Bij meer uitslag is de vorm van die pads aan te raden. Ik gebruik zelf de Blue als grove pad en de Orange als Medium/Fine pad op mijn BF21. Rood is waarschijnlijk net iets te zacht en voor wax/glaze/etc. bedoeld. (Zal wel wat harder zijn dan bijv. Monello - Foampad Rood/Zwart)
Op zachtere/gevoeligere lakken zou dit juist weer goed kunnen zijn. ;)

Als je een dikke foampad gebruikt met rechte randen en je hebt een grotere uitslag, dan kan de pad... uuh... tja, gaan "wringen". Leg bijv. maar eens een foampad op je platte hand en je andere hand er bovenop. Stel je voor dat je met de bovenste hand de beweging van de machine nabootst en met je onderste hand houd je de pad op zijn plaats of je beweegt zelfs in tegengestelde richting; Het foam kan kan deze beweging aan omdat er flex in het foam zit.

Wanneer je een trapeze-vorm hebt, is dit minder of zelfs niet.


Als je de machine aanzet en polijst, dan zie je de schim van de pad die de excentrische beweging maakt. Bij een normal DAP is dan 8mm en bij grotere uitslagen dus meer.
Ik meen dat bij vlakschuurmachines de uitslag vaak rond de 4-6mm is? (@nicknameless)
 
Hmm.. de pad wat meegeleverd is (oranje pad die hard aanvoelt) is 2cm dik. Zal vast met een reden zijn :).

Zijn er andere pads van 150mm Die ik beter kan gaan gebruiken dan de HD-Orbitals? Heb net snel even gekeken, maar kan er niet veel vinden (meeste hebben een schuine vlak waarbij je dan weer een kleinere steunplaat nodig heb).
 
Denk dat die die 'trapezepads' ook prima op een machine met kleinere uitslag kan gebruiken hoor. Doe ik zelf ook regelmatig