• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lijmresten op dashboard. Hoe weg krijgen?

NathanCelica

Detailing guru
13 okt 2017
230
123
Torhout, België
Zoals de titel al zegt eigenlijk,

mijn auto heeft op verschillende plekken op het dashboard deze lijmresten waar de vorige eigenaresse ooit een foto o.i.d. heeft geplakt.
Het is erg hardnekkig en ik kan het niet loskrabben met bijvoorbeeld mijn vingernagels.

hoe zou ik dit kunnen wegrkrijgen?
IMG_20190630_160709028[1].jpg


IMG_20190630_160718727[1].jpg
 
Als je geluk hebt zijn dit restanten van dubbelzijdige tape of iets dergelijks. Mijn 1e poging zou met alcohol zijn, dat kan IPA zijn, maar met ethanol heb je net iets meer kans dat de lijm oplost/zacht wordt. Keukenpapier of doekje goed nat maken met alcohol op de lijmplek leggen en een poosje laten inwerken. Dan proberen of je het met je vingers of een doekje van het dashboard kan vegen, en zo nodig herhalen tot alle lijm weg is.
 
  • Leuk
Reactions: NathanCelica
Die kunststof mesjes kende ik nog niet @The Joy Of Detailing Ik denk alleen dat het in dit geval misschien niet zo'n geschikte optie is: het kunststof van het mesje kan wel eens zo hard zijn, dat de structuur die op het dash zit beschadigd wordt.
 
Het trucje met de PB Natural Look heeft jammer genoeg niet gewerkt. Met een mesje erop gaan zitten durf ik eigenlijk niet, het dashboard is gemaakt van erg zacht kunststof, daar wil ik zeker geen krassen maken. Ik probeer straks even om de lijmresten voorzichtig op te warmen met een haardroger, en het er voorzichtig af te peuteren.
 
Niet te snel opgeven.
Opwarmen terwijl de NaturalLook er op zit kan ook prima
Fysiek geweld terwijl er nog hechting is, is niet de oplossing
Zeker niet als het materiaal zacht is, dan trek je zo de deklaag los
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
@The Joy Of Detailing Het kan best zijn dat afmetingen en gaten niet alleen vergelijkbaar zijn met echte scheermesje, maar echt hetzelfde zijn, maar ik denk dat de kunststofmesjes een stuk dikker zijn, dus goede kans dat scheermesjes toch niet goed passen.
 
Kijk ik heb geen ervaring met lijm/dashboard issues maar ik heb Gyeon Tar in en om het huis vele malen met succes lijm weten te verwijderen. Er zat lijmachtige zooi op de tegels (denk tegellijm of zo) en zelfs dat heb ik er netjes mee weg kunnen halen!
Wie weet het proberen waard? (Testspotten op een deel wat niet zichtbaar is?)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: NathanCelica
Het trucje met de PB Natural Look heeft jammer genoeg niet gewerkt. Met een mesje erop gaan zitten durf ik eigenlijk niet, het dashboard is gemaakt van erg zacht kunststof, daar wil ik zeker geen krassen maken. Ik probeer straks even om de lijmresten voorzichtig op te warmen met een haardroger, en het er voorzichtig af te peuteren.
Is het uiteindelijk nog gelukt? Ik heb ook lijmresten op mijn zachte dashboard en op internet zie ik ook nog wd40 en wasbenzine langskomen, omdat deze niet agressief zouden zijn. Iemand inmiddels al ervaring? Natural Look ga ik sowieso halen om achteraf de kleur weer op te halen.
 
Als je geluk hebt zijn dit restanten van dubbelzijdige tape of iets dergelijks. Mijn 1e poging zou met alcohol zijn, dat kan IPA zijn, maar met ethanol heb je net iets meer kans dat de lijm oplost/zacht wordt. Keukenpapier of doekje goed nat maken met alcohol op de lijmplek leggen en een poosje laten inwerken. Dan proberen of je het met je vingers of een doekje van het dashboard kan vegen, en zo nodig herhalen tot alle lijm weg is.

Heb zowel IPA als Ethanol hier staan, weet niet of je in de buurt woont, anders kan ik je van beide wel wat geven..
 
  • Leuk
Reactions: FocusHans
Heb zowel IPA als Ethanol hier staan, weet niet of je in de buurt woont, anders kan ik je van beide wel wat geven..
Ethanol is toch redelijk agressief? Ik zag ook al GooGone voorbij komen, maar ik ga nog even zoeken hoe agressief dat is. Ik zal nog even verder speuren naar het beste middel en ik zal hier een update met mijn eigen bevindingen plaatsen. Bedankt voor het aanbod in ieder geval. Supertof.