• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lijmresten op dashboard. Hoe weg krijgen?

@FocusHans mijn auto is ondertussen een hele tijd van de weg af geweest, dus heb ik nog geen tijd gehad om het probleem verder aan te pakken. De haardroger-truc heeft een klein beetje resultaat gehad, maar niet echt veel (heb slechts enkele stukjes eraf kunnen prutsen en dat koste veel tijd.)

Ik zal komende weken nog enkele dingen uitproberen, ik denk dat ik nog eens een haardroger, heet water en wd40 zal gebruiken.
Mocht geen van bovenstaande lukken, dan neig ik toch wel richting een flesje Gyeon Tar of gewoonweg alcohol of wasbenzine.
Ik hou je op de hoogte en kijk ook uit naar je eigen bevindingen.
 
  • Leuk
Reactions: FocusHans
Ethanol is toch redelijk agressief? Ik zag ook al GooGone voorbij komen, maar ik ga nog even zoeken hoe agressief dat is. Ik zal nog even verder speuren naar het beste middel en ik zal hier een update met mijn eigen bevindingen plaatsen. Bedankt voor het aanbod in ieder geval. Supertof.

Dat ligt er aan hoe je het gebruikt, voorbeeld van iets lagere concentratie ethanol:
.
wodka-gorbatschow-vodka-37-5-vol-12-x-0-2l.jpg


Overigens is wasbenzine en kunststof een veel linkere combinatie (met het oog op oplossen v.d. kunststof) dan alcohol.
 
  • Leuk
Reactions: FocusHans
Ik ga het dit weekend met alcohol 96% proberen. Ik hoop dat de wasbenzine geen schade heeft opgeleverd. Anders moet ik de houder weer terugplaatsen, want een nieuw dashboard is geen optie.
 
Alles is eraf, maar de lijmresten zitten in de putjes, waardoor dat stukje glad er uit ziet.
Met alcohol 96% wel makkelijk de lijm van de houder zelf gekregen, maar dat was hard, glad plastic. Ik ben bang dat ik random wat relief moet namaken en het dashboard zelf bij moet gaan kleuren, want de microvezeldoekjes en de tandenborstels halen niets uit na het weken. Dit weekend laatste pogingen. Wordt vervolgd.
 
Helaas weinig resultaat met wd40 ook. Ik heb zelf de ellende veroorzaakt door met de wasbenzine en een doek aan de slag te gaan. Mijn advies: niets op je dashboard plakken. Is het al te laat probeer dan alles voorzichtig weg te pulken.
 
Als je geluk hebt zijn dit restanten van dubbelzijdige tape of iets dergelijks. Mijn 1e poging zou met alcohol zijn, dat kan IPA zijn, maar met ethanol heb je net iets meer kans dat de lijm oplost/zacht wordt. Keukenpapier of doekje goed nat maken met alcohol op de lijmplek leggen en een poosje laten inwerken. Dan proberen of je het met je vingers of een doekje van het dashboard kan vegen, en zo nodig herhalen tot alle lijm weg is.
Ik heb 1 seconde lijm op mijn dashboard zitten, zou alcohol of ethanol hier ook bij helpen om het weg te krijgen?
 
Ik heb 1 seconde lijm op mijn dashboard zitten, zou alcohol of ethanol hier ook bij helpen om het weg te krijgen?
Je kan het in ieder geval proberen. Uiteraard wel eerst op een onopvallend plekje proberen (ergens onderaan het dashboard bijvoorbeeld).
Uit ervaring kan ik wel zeggen dat het enorm afhangt van het materiaal van het dashboard. Mijn auto heeft een soort zacht vinyl, die je erg makkelijk kan beschadigen als je lijmresten wilt verwijderen. De auto van mijn ouders is dan weer gewoon hard plastic waar je eigenlijk (bijna) niets fout kan doen.
 
Ik heb 1 seconde lijm op mijn dashboard zitten, zou alcohol of ethanol hier ook bij helpen om het weg te krijgen?
@Anita Ik neem aan dat het om 10-secondenlijm gaat? :p

Kans op succes met alcohol bij een 10-secondenlijm is ongeveer nul, alleen als de ondergrond vóór het lijmen
niet goed gereinigd is, heb je kans dat je dit wegkrijgt met alcohol.
 
Je wil niet alleen de lijm verwijderen, maar ook zonder het dash half vloeibaar te maken, dus niet zomaar lukraak allerlei middelen hier op loslaten. Misschien op een stukje materiaal wat je hebt liggen, wat van dezelfde lijm aanbrengen, en dat sample gebruiken om te experimenteren. Als je dat iets hebt gevonden dat werkt, dat heel voorzichtig op een onopvallend hoekje van je dashboard proberen, of het geen kwaad kan. Als dat allemaal goed gaat, pas het echte probleem aanpakken.
 
  • Leuk
Reactions: NathanCelica
Probeer eerst eens een wattenschijfje te drenken in slaolie of olijfolie. Krassen met voorwerpen zoals mesjes of nagels daar zou ik mij nog niet aan wagen, dit laat altijd krassen achter en die krijg je nergens meer mee weg ...