• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lotus elise S2 (mat zwart)

JoDo

Detailing addict
14 jul 2010
32
52
Mijn auto heeft een mat zwart kleurtje gekregen en is afgelopen vrijdag afgeleverd. Ik start een topic hier in het projecten gedeelte om mijn ervaringen die ik ga opdoen met het onderhouden van een matte lak met jullie te delen. Wellicht heeft iemand er nog wat aan in de toekomst. Als start eerst een aantal foto's van de auto toen die net van de spuitert vandaan kwam:


Binnenkort begin ik met de eerste behandelingen van de lak.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blitse wagen:-)^ Ben benieuwd naar je ervaringen op/met een matte lak.

Mooi profiel op de banden trouwens.
 
8-()) Echt wel mooi in mat zwart!:-)^ Leuk, die striping :ja (maar toch zou ik 'm volledig mat gemaakt hebben geloof ik)
 
vaak is een matte lak juist wel gewrapped. Spuiten van een matte lak is lastiger. Zeker omdat het effect vaak verloren gaat met een blanke lak laag. Ook is de inruilwaarde/marktwaarde van een mat zwarte auto lager. En daarmee is een sticker handiger met verwijderen.

Apart is het wel op deze elise

Cyril
 
RedCat zei:
Apart, probeer 'm heel te houden :cool

Heb je een beschikking voor die miniplaat aan de voorkant ?

Hans

Geen beschikking, die krijg je ook niet. Wordt min of meer gedoogd maar als je de verkeerde diender treft dan is het €90,-. We doen ons uiterste best om 'm heel te houden :lol .
 
Wat een dik apparaat. Ga ja er ook mee naar de Ring ?
Is de nr-plaat aan de voorkant een sticker of echt een plaat ?
 
Timm zei:
Wat een dik apparaat. Ga ja er ook mee naar de Ring ?
Is het nr-plaat aan de voorkant een sticker of echt een plaat ?


De nr-plaat is een sticker. Ik tweifel op dit moment over het hele Ring gebeuren. Als het mis gaat dan is de rekening nogal hoog en als ik hoor/lees wat er tegenwoordig allemaal op een TF dag gebeurt dan denk ik: laat maar zitten. Wellicht een keer op een georganiseerde dag door bv LoT (Lotus on track)
 
Afgelopen weekend zo'n 300 km gereden. Vanwege het mooie weer natuurlijk 100+ vliegjes en andere insecten opgepikt. Ik heb deze verwijdert met poorboys bug squash. Op zich gaat dit prima zolang je maar niet in de volle zon werkt. Het spul droogt dan zo snel op dat het vlekken achterlaat. In de schaduw gaat het wel goed. De bug squash opbrengen en daarna met een droge micro-fiber doek meteen afnemen en blijven wrijven totdat het helemaal opgedroogd is. De bug squash verwijdert ook meteen het vet van vingerafdrukken en dergelijke en laat een mooie egale lak achter. Truc is ook om niet al te grote stukken in één keer te doen. Als het begint op te drogen zonder te wrijven dan blijven er namelijk toch randen zichtbaar. Het lijkt erop dat een matte lak en in de volle zon werken in ieder geval niet samengaan.

De lak is verder nog niet behandeld. Van mijn vrouw had ik al een pakketje Swissvax Opague cadeau gekregen. Dit start pakketje bevat spullen speciaal voor matte lakken:

- Shampoo
- Pre cleaner
- Wax
- Quick detailer

Dit alles in een mooi tasje met tevens wat doekjes en een pad om de wax op te brengen.

Nu nog even de tijd vinden om het allemaal netjes aan te brengen. Parallel aan de Swissvax producten die ik al in mijn bezit had, heb ik via de mail ook aan de mannen van carclean gevraagd welke spullen zij aanbevelen voorhet onderhoud van een matte lak. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren de eerste panelen in de Swissvax opague wax gezet. Zoals je op onderstaande foto kunt zien wordt de kleur dieper en er wordt geen glans toegevoegd. In de foto is het onderste deel behandeld en het bovenste deel is onbehandelde lak). De wax is een beetje korrelig maar laat zich makkelijk verwerken.

Vandaag door een regenbuitje gereden. Op de delen die ik in de wax heb gezet glijden de druppels er mooi af en bij het opdrogen blijven er geen vlekken achter. Dit in tegenstelling tot de onbehandelde delen waar de randjes van de opgedroogde druppels regenwater goed te zien zijn. Al met al tevreden over het resultaat.

Vanuit carclean kreeg ik de aanbeveling om de volgende producten te gebruiken in combinatie met een matte lak:

- supernatural shampoo
- professional polish
- carpro spray sealant
- spray & wipe

Deze zijn goedkoper en zouden zelfs een beter resultaat geven dan de Swissvax producten. Een verglijkend warenonderzoek zal volgen zodra ik door de swissvax producten heen ben. Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dit is er eentje om te volgen:-d
en wat een dikke bak :love

hou je ons wel op de hoogte ben namelijk wel benieuwd of de matte lak ook echt mat blijft ;-)
 
Vandaag in de buurt van Hoorn wat rondgereden. Het leek wel een bouwput bij de dijkjes. Veel modder, koeimest en andere rommel op de weg en dus spekglad. Na een uurtje rijden, eigenlijk moet ik zeggen glijden.

Thuis aangekomen meteen maar de hogedrukspuit tevoorschijn getoverd en de auto schoongespoten. Daarna gewassen met de swissvax shampoo en opnieuw afgespoeld. Protectie is na de wasbeurt nog prima in orde.

Na het wassen bleken er met name op het dak toch al de nodige kleine haarkrasjes te zitten. Dit is bijna onvermijdelijk want iedereen die de auto ziet MOET er even over wrijven. Blijkbaar heeft een matte lak dit effect op mensen. Even een nieuw laagje wax op het dak gezet en de krasjes zijn niet meer zichtbaar. Even aankijken hoelang de wax de krasjes verbergt voordat ze weer zichtbaar worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
JoDo zei:
Vandaag in de buurt van Hoorn wat rondgereden. Het leek wel een bouwput bij de dijkjes. Veel modder, koeimest en andere rommel op de weg en dus spekglad. Na een uurtje rijden, eigenlijk moet ik zeggen glijden.

Thuis aangekomen meteen maar de hogedrukspuit tevoorschijn getoverd en de auto schoongespoten. Daarna gewassen met de swissvax shampoo en opnieuw afgespoeld. Protectie is na de wasbeurt nog prima in orde.

Na het wassen bleken er met name op het dak toch al de nodige kleine haarkrasjes te zitten. Dit is bijna onvermijdelijk want iedereen die de auto ziet MOET er even over wrijven. Blijkbaar heeft een matte lak dit effect op mensen. Even een nieuw laagje wax op het dak gezet en de krasjes zijn niet meer zichtbaar. Even aankijken hoelang de wax de krasjes verbergt voordat ze weer zichtbaar worden.
In heel de kop van Noord Holland hebben we last van deze prut op de weg.
Auto ziet er na 1 dag al niet meer uit.
Zand en modder overal.
Maar ja het resultaat na een was beurt is nu weer wel heel goed zichtbaar:D
 
Laatst bewerkt door een moderator: