Eind augustus heb ik tijd vrijgemaakt om "Max" de Mazda verder te behandelen. De Mazda had toen 3.800 km.
Vrijdagavond de wagen nog eens gewassen en zaterdagmorgen kon ik echt aan de slag.
Eerst heb ik het dak behandeld met Gyeon Fabric.
Het voorbereidende werk nam - zoals zo vaak - meer tijd in beslag dan de eigenlijke behandeling: ramen afplakken met krantenpapier en carrosserie beschermen met plastic. Ik had nog een pak "verfplastiek" (dunne plastic voor het beschermen van meubels bij het schilderen) liggen en die kwam goed van pas.
Op YouTube had ik op
AutoPflegeForum gezien dat het dak eerst vrijgemaakt werd van pluisjes met een kledij roller, maar er kwamen niet meer veel stofdeeltjes meer van het dak.
Zo zag de roller eruit nadat ik het dak "afgerold" had, dus dat viel wel mee.
Gezien de Fabric nogal een vies goedje is dat verneveld moet worden, waren handschoenen en een mondmasker geen overbodige luxe.
Ik heb 60 ml product gebruikt voor het hele dak. Om jullie een idee te geven van hoe ik het product aangebracht heb, heb ik even gefilmd van hoe ik tewerk ben gegaan voor één zijde van het dak.
Nadat ik de Fabric heb aangebracht, heb ik het dak gedroogd met een haardroger.
Achteraf bekeken ben ik niet erg enthousiast over het effect. Het dak is dagenlang plakkerig geweest en toen de wagen een week daarop in de regen stond, was er niet echt sprake van beading.
Misschien heb ik teveel product aangebracht. Ik zal in de komende maanden nog een update posten met mijn bevindingen.
Nadat het dak behandeld was, heb ik voor alle zekerheid de carrosserie nog gekleid, maar er kwam niet veel vervuiling af. Deze foto toont het resultaat van de helft van de motorkap.
Zoals je ziet gebruik ik voor het kleien nog steeds de Mequiars Smooth Surface Clay Kit.
De lak was achteraf proper, maar ik ben niet laaiend enthousiast over de kwaliteit van het spuitwerk van de Mazda.
Ik vind dat de lak er nogal "gebobbeld" uitziet...
Toen de lak proper was, kon het volgend voorbereidend werk beginnen: alle plastic delen afplakken voor het polijsten.
Ondanks het feit dat Max nog geen 4.000 km gereden had en steeds gewassen is met de hand, waren er al enkele swirls te zien. De schade was echter miniem waardoor ik mij beperkt heb tot één hit van de DAP500 V3 met Monello Raffini Finale Finishing Polish.
Na het polijsten, heb ik alles tweemaal ontvet met Gyeon Prep en kon - wat mij betreft - het spannendste gedeelte van de verwennerij beginnen: de carrosserie behandelen met Gyeon Mohs.
Ik heb alle tijd genomen om Max tweemaal een laagje Mohs te geven. Ik heb stukje per stukje gewerkt: klein deeltje inwrijven en meteen afnemen en dan het volgende stuk. Op die manier ben ik tweemaal rond gegaan.
Toen de coating erop zat, zijn de plastic onderdelen ingewreven met Gyeon Trim. Ik heb dat goedje al gebruikt op mijn motor en mijn vorige wagen en ik ben daar zeer enthousiast over. Je ziet ook meteen welk deel al behandeld is.
Ook onder de motorkap heb ik de (zichtbare) plastic onderdelen behandeld.
Gezien op dat ogenblik het dak nog steeds plakkerig was, heb ik de wagen buiten in de zon gezet...
... maar dit leverde niet echt enige verbetering op...
Ik heb de coating dan meer dan een dag binnen laten uitharden en de wagen tweemaal behandeld met Gyeon Cure.
Deze behandeling had een voelbaar effect: vooraf was de lak niet echt glad, maar nadien was dat al een stuk beter. Ik heb echter wel de indruk dat de lak niet zo glad is als wanneer ik mijn trouwe wax van Meguiars gebruik.
Om het werk af te ronden, heb ik de ruiten nog eens proper gemaakt.
En het bewijs van geleverde arbeid aangebracht aan de binnenkant van mijn kofferdeksel!
Op het einde zag Max er zo uit:
De aandachtige kijker zal merken dat de originele zwarte spiegelkappen inmiddels vervangen zijn door rode. Persoonlijk vind ik dat er een stuk beter uitzien.
Of op foto:
De week nadien bleek dat de beading in de regen erg goed is, maar blijkbaar heb ik niet alle stukken van de carrosserie evengoed afgeveegd waardoor ik nog met een aantal vlekken zit.
Voorlopig ga ik dat zo laten ... ik ga afwachten hoe de vlekken evolueren na een aantal poetsbeurten ...