• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda MX5 ND - langeduur test - update 42.000 km - finale :-)

Zonde van de lip. Dat zal wel het nodige vloekwerk opgeleverd hebbe :dizzy:
Het is zeker van belang dat de coating goed uitgepoetst word want voor je het weet krijg je dat soort plekken. Enige optie is polijsten en dat stukje opnieuw behandelen

Verder ziet hij er keurig uit.
 
Dit topic had ik gemist... Mooi dat filmpje... heerlijk shine.. kan er uren naar kijken ;)

En die sporen van de Mohs is mij ook eerder gebeurd!.. (Gebeurd de beste dus:p)
Net een stukje vergeten... en dat zal meestal langs de randjes zijn... En wat hier boven al gezegd word... er is maar 1 manier dit weg te krijgen... en dat is opnieuw polijsten en coaten. Mij viel op dat het met polijsten zelfs best lastig was... ik had t 2 hits met mezzo gegeven.

Als ik nu een auto coat neem ik veel meer tijd... gaat een hoop tijd in goed inspecteren zitten...
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Mis je de Jag niet?

Ach, missen. Ik vond het een fijne wagen om mee te rijden. Ik ben blij dat ik een tijdje met een 6 cilinder gereden heb; dat heb ik altijd al eens willen doen.

Ik vond echter de tijd niet om hem te verzorgen zoals ik graag wilde en hij stond ook teveel stil omdat ik meestal ga werken met de motor en in mijn vrije tijd graag met de MX5 rijd. Ik had dus meer hartzeer als ik hem zag verkommeren, dan dat ik hem nu zal missen. Ik hoop alleen dat de koper (ik ken hem niet - ik heb "Jacques" verkocht via MIC Exclusive) hem koestert.:pensive:
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Pijnlijk moment om tegen dat stuk gips aan te rijden........
Mooie mx5 (helemaal als schade aan de voorspoiler weer onzichtbaar is), en ik neem aan dat jij ook smacht naar warmer en mooier weer!
 
en ik neem aan dat jij ook smacht naar warmer en mooier weer!

Dat valt wel mee... Als het niet regent, kan je vanaf 2° open rijden met een MX5. Ik heb dan wel een muts nodig (gezien mijn kapsel lijkt op dat van Jack van Gelder).

Ik krijg dan wel geregeld vreemde blikken. Blijkbaar vindt niemand het vreemd als ik bij 2° met de motor rijd, maar als ik in Max zit met de verwarming aan en de stoelverwarming op, zie ik mensen denken van: "Die kerel is niet goed wijs!" Enfin, die mensen weten niet wat ze missen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Kees-sw
Zelf nog nooit met de kap open gereden onder de 10 graden.......toch maar eens uitproberen (en dan ook met kachel en stoelverwarming aan);
ik denk dat men mij dan ook voor minder-toerekeningsvatbaar verklaard!
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Ik vind het eerlijk gezegd vreemder als mensen met aan cabrio het dak dicht hebben bij zonnig weer.
Zelfs al is onder de 10 graden.

Mijn vader doet dit geregeld, ook met koud weer.
Op de snelweg is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar koop je geen cabrio voor.
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Toen ik een Kadett Cabrio GSI had, had ik de kap amper dicht. Zonde als je zo'n auto hebt om met de kap dicht te rijden als het weer het toe laat.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Als het niet regent, kan je vanaf 2° open rijden met een MX5.

Maak daar maar van :
"Als het niet regent, kan je open rijden met een MX5." ;)


Ik krijg dan wel geregeld vreemde blikken. Blijkbaar vindt niemand het vreemd als ik bij 2° met de motor rijd, maar als ik in Max zit met de verwarming aan en de stoelverwarming op, zie ik mensen denken van: "Die kerel is niet goed wijs!" Enfin, die mensen weten niet wat ze missen.

Ha ja dat is waar. Soms hoor je ze zelfs tegen elkaar praten, zo van ziet wat een gek, of amai kijk die eens :p
Gewoon niks van aantrekken en genieten. Ik vind iemand die bij 0° in een dikke jas met handschoenen, sjaal en muts met zijn hond aan het wandelen is veel gekker :)
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Gisteren de eerste (en voorlopig laatste) lentedag van 2020 gebruikt om "Max" nog eens over zijn bolleke te wrijven. ;)
Max heeft ondertussen bijna 36.000 km op de teller en is vorige maand met glans geslaagd op zijn eerste technische keuring.

200307 Mazda MX5 ND 21 Cockpit.jpg


Er zijn inmiddels een paar aanpassingen gebeurd.
De Mazda heeft een nieuw dak. Het vorige had een minuscuul gaatje op rand tussen het dak en het raamframe. Het gaatje was klein, maar zat op een plaats waar het zeker zou doorscheuren. Mijn dealer heeft het dak vervangen onder garantie. :) Sindsdien zit er natuurlijk geen coating meer op, dus dat staat op mijn "to do"-lijstje.

De voorruit heb ik moeten vervangen omdat er een flinke barst in zat. Gelukkig zit glasbreuk in mijn omniumverzekering, want de vervanging kostte meer dan € 1.800,00 :confused:. Bij het vervangen van de voorruit, moet ook het raamkader vervangen worden... Bij Carglass hadden ze de kader van een MX5 RF besteld i.p.v. een Roadster en sindsdien heeft Max een raamkader in Soul Red i.p.v. zwart. Persoonlijk vind ik het wel geslaagd. Wat vinden jullie ervan?

En de neus is natuurlijk ook al een poosje vervangen. Het voorste stuk is niet behandeld met Gyeon Mohs en het effect is merkbaar. Er zitten duidelijk meer swirls op de onbehandelde neus dan op de rest van de auto. Zo'n coating heeft dus effect. (Ik zal eens proberen om er foto's van te maken.)

Nadat ik gisteren de wagen gewassen heb, heb ik banden behandeld met Waxaddict Tyre Dressing.
200307 Mazda MX5 ND 02 Waxaddict.jpg

Ik heb immers gemerkt dat als ik dat niet doe, ik toch altijd een hoop commentaar krijg... ;)

Het effect is m.i. zichtbaar, maar niet spectaculair.
200307 Mazda MX5 ND 03 met en zonder dressing.jpg

Op bovenstaande foto zou duidelijk moeten zijn welke band reeds behandeld is... :rolleyes:

De lak heb ik na het wassen behandeld met Gyeon Cure.
200307 Mazda MX5 ND 06 Cure.jpg


En dit was dan het resultaat.
200307 Mazda MX5 ND 12.jpg


En eentje zonder dak.
200307 Mazda MX5 ND 14.jpg


De roadster ziet er volgens mij nog goed uit voor zijn leeftijd. Hoewel hij natuurlijk ook al wat gebruiksschade vertoont.
200307 Mazda MX5 ND 10 steenslag - samen.jpg

Op de motorkap is wat steenslag.

De uitlaat blijft er echter patent uitzien. :)
200307 Mazda MX5 ND 19.jpg


En het blijft fijn vertoeven in deze werkruimte. :heart_eyes:
200307 Mazda MX5 ND 17.jpg


En als je nog twijfelt over het type.
200307 Mazda MX5 ND 20.jpg


Bedankt voor jullie interesse! :blush:
 
Ja, doffe banden/trims op een warme kleur is inderdaad een no-go. ;)

Op de steenslag-foto: Is op de ene foto de kleur nou zoveel warmer? :O

Uuh, raamkader... die is nu in kleur zoals de rest van de auto i.p.v. zwart, toch? Lijkt mij mooier dan zwart. (Eén geheel nu) Of is het een bepaalde trim ofso die normaal zwart is?
 
Laatst bewerkt:
Op de steenslag-foto: Is op de ene foto de kleur nou zoveel warmer? :O

Uuh, raamkader... die is nu in kleur zoals de rest van de auto i.p.v. zwart, toch? Lijkt mij mooier dan zwart. (Eén geheel nu) Of is het een bepaalde trim ofso die normaal zwart is?

Het verschil in "warmte" heeft waarschijnlijk te maken met hoe ik de foto's gemaakt heb. In realiteit is er geen warmteverschil. :innocent:

Op de eerste post van deze rubriek kan je zien hoe de Mazda er oorspronkelijk uitzag: zwart dak, zwarte raamkader, zwarte spiegelkappen. De designers waren van oordeel dat daardoor één (zwart) geheel gecreëerd werd. :rolleyes:
 
In februari zal Max al 6 jaar bij ons vertoeven en is hij klaar voor de lagere school! :) Ondertussen hebben wij bijna 42.000 km pret beleefd en krijgt hij zijn verdiende verwenbeurt.
Door het snertweer van vandaag heb ik binnen moeten werken.
211228 Mazda MX5 ND 01.JPG

Veel licht heb ik spijtig genoeg niet.
Da's niet direct een probleem om te detailen, maar wel om foto's te nemen. :confused:

Doordat ik niet buiten kon, heb ik beslist om mij vandaag te beperken tot het interieur.
211228 Mazda MX5 ND 04 Stofzuigen.JPG

En het dak natuurlijk, want dat komt dan ook altijd aan bod.

Het interieur toont dat de wagen gebruikt is, maar is niet vreselijk vuil.
211228 Mazda MX5 ND 06 Interieur.JPG


En in de kerstvakantie kan ik de tijd nemen om alle kiertjes een grondige beurt te geven.
211228 Mazda MX5 ND 07 Dashboard.JPG

Die tellers zijn mooi, maar blijven onhandig om proper te krijgen.

De roosters zijn makkelijker.
211228 Mazda MX5 ND 09 Rooster.JPG


Deze joystick is één van de redenen waarom ik niet uitkijk naar de (verplichte) komst van rijdende batterijen.
211228 Mazda MX5 ND 12 Pook.JPG

Manueel schakelen is een waar plezier bij een MX5.

Na het stofzuigen heb ik de matten opgefrist om mijn (nieuwe) Kärcher stoomreiniger.
211228 Mazda MX5 ND 14 Stoomreiniger.JPG

Veel vuil kwam er niet af, maar zo'n straal stoom is wel fijn om vuil weg te krijgen.

Ook onder de motorkap is zo'n stoomreiniger handig.
211228 Mazda MX5 ND 15 Motorruimte.JPG

Ook de motorruimte was niet erg vuil, maar toch ben ik er nog even met wat stoom over gegaan. Het zag er achteraf nog wat beter uit, maar daar heb ik (nog) geen foto van.

Om de dag af te ronden, heb ik het interieur behandeld met Poorboy's World Natural Look.
211228 Mazda MX5 ND 16 Zetels.JPG

Gezien het leder van zo'n Mazda een groot vinylgehalte heeft, heb ik geen echt lederproduct gebruikt voor de zetels.

En gedurende de dag heb ik mijn bestelling van gisteren ontvangen van mijn favoriete winkel.
211228 Mazda MX5 ND 17 Bestelling.JPG

Alles klaar voor de volgende dagen dus.

Wordt vervolgd!
 
Dat gaat helemaal goedkomen! Top om te zien dat Max zo verwend wordt. Hij verdient het, dit zijn de beste jongens uit de klas hoor, die MX-5'jes! De 1.5 is zoals ze hem bedoelt hebben in de japanse Headquarters. Lekker licht = lekker sturen.

Ik zou m'n plezier niet opkunnen met zo'n apparaat in de garage!
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk