• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mini Cooper F56 "Toro Rosso" - beginnersdetail

Thomaso

Detailing guru
9 mei 2018
325
150
Omgeving Nijmegen
De laatste tijd kreeg ik steeds vaker de opmerking naar m'n hoofd geslingerd dat er weer een pakketje van Carclean was bezorgd..."ja is ook voor jouw auto schat". Om dat dan ook te bewijzen heb ik dit weekend onze Mini onder handen genomen. Doel was om een goede correctie op de lak te doen. Niet 100%, zover ben ik nog niet en ben nog lerende.

Object: Mini Cooper F56
Lak: Blazing Red II Metallic, dak en spiegels zwart
In mijn beleving een harde lak, maar heb geen andere ervaring dan BMW en Mini.

Eerst de velgen gewassen:
- Afspuiten HD
- Insprayen met Meguiars all wheel & tire cleaner
- Ingewerkt met EZ Detail Mini brush en de wheel brush van Mothers

Vervolgens de auto grondig wassen:
- Foamen met Monello Lancia en Artico Magic
- Afspuiten HD
- Gewassen 2 emmer methode, DDJ BTBM, Gyeon smoothie washmitt en een oude Meguiars mitt voor de onderste delen
- Gedroogd met Monello Senza Aqua en Delirium doek

Vervolgens auto gekleid met Monello Dolce Verde en Perfette spray. Was de eerste keer dat ik deze klei heb gebruikt, had op de motorkap wel last van marring. Reinigt wel heel erg goed. Voor wanneer ik niet ga polijsten na het kleien zoek ik dus nog een mildere klei, tips iemand?

Daarna de auto afgeplakt (wat een werk op een Mini) en in de garage gezet (tijdens polijsten is de kentekenplaat eraf geweest)::

F1-IMG_4156.jpg

Testspot op de motorkap met de DAP 900 v3 en Monello Raffini Mezzo op oranje en Finale op wit

F2P1000667.jpg


En na:

F3P1000670.jpg


Met deze correctie ben ik tevreden dus hiermee de hele auto gedaan.

F4P1000676.jpg


F5P1000677.jpg

Ondanks een kleine auto zitten er toch heel wat polijstuurtjes in. Na het polijsten de auto stof- en vetvrij gemaakt (prep) en achtereenvolgens beschermd met:
- PB EX Sealant;
- DDJ Orange crush wax (rode lakdelen)
- DDJ Purple velvet (dak en spiegelkappen)

Vervolgens de auto buiten gezet en wat witte residuvlekken van de trims verwijderd met Pre-wow. Voor:

F6IMG_4159.jpg

Na:

F7IMG_4161.jpg


Bandjes in de Meguiars Goldclass high gloss endurance gel (overblijfseltje uit het Halfordsrek, ik maak 'm eerst op voor ik iets nieuws koop):

F8IMG_4165.jpg


En dan shinen maar :cool:

F9IMG_4164.jpg

F10IMG_4166.jpg

F11IMG_4162.jpg

F12IMG_4167.jpg

F13IMG_4168.jpg

F14IMG_4163.jpg


Hierbij mijn nederige excuses voor mijn waardeloze Paint skills, maar wilde wel graag de kentekens blurren.

Still to do:
- Hoogglans zwarte A- en C-stijlen polijsten (Monello finale???)
- Uitlaat sierstuk behandelen (Mothers mag & aluminium polish, sealen met PB wheel sealant);
- Chromen sierlijsten behandelen met Poorboys professional polish;
- Kunststof trim in Gyeon trim
- Velgen polijsten, hiervoor moet ik nog een Cone aanschaffen. Deze velgen worden uiteindelijk de wintervelgen, er staat een setje 17" Mini JCW wielen op ons verlanglijstje.
- Kunststof interieur voeden met PB Natural look

Dat is het denk ik wel zo'n beetje. Als iemand nog tips/tricks heeft voor het al gedane werk of voor mijn to-do lijstje, ik hoor ze graag! Mijn vriendin is in ieder geval weer heel blij met het resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Ergens tussen de 15 en 20 uur. Ik werk wel op m'n gemak, het blijft een hobby ;).

Die DDJ Fine Clay ga ik de volgende keer bestellen, lees er in de webshop ook goede verhalen over. Dank voor de tip! En de banden wrijf ik straks nog even na.
 
Nice, hoor! :) Mooi rood is niet lelijk. :p

Een zachtere klei is natuurlijk veiliger wat betreft marring, maar denk ook aan de manier waarop je kleid. Ik heb al wel wat doosjes Dolce Verde versleten, maar nog nooit marring gespot. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Mooie verbetering!

Afplakken kan geen kwaad, dus het is in elk geval niet fout. Ik denk dat ik het persoonlijk ook af zou plakken. Ook aangrenzende panelen wil ik nog wel eens afplakken, zeker met grovere combinaties. Liever iets te veel afplakken dan iets te weinig.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Thomaso
Knap @Thomasso!
Kleien zonder polijsten: is een no-go voor mij. Alle klei laat wel ergens iets van marring achter.
Harde lak? Als je met Mezzo op geel (en Finale op wit) dit resultaat krijgt kan je niet spreken van harde lak hoor! Hard is lak die je met wol en Veloce niet na 2 hits (dambord) strak hebt.
Maar vooral: goed bezig hoor!
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso en M3fan
Mooi gedaan! Staat er in geval weer super knap op. 15-20uurtjes is toch netjes gedaan. Zat er een verschil in correctie tss het zwart dak en de rest (rode kleur)? Zoals Bruno zegt: redelijk makkelijke combo en correctie denk Ik?
 
Dat denk ik ook @M3fan , veelal twee keer mezzo op oranje en 1 keer finale op wit. Van wat ik hier op het forum soms langs zie komen is dat dan een redelijk eenvoudige correctie. Lak was gelukkig ook niet echt verweerd, auto is nog geen 3 jaar oud. Verder leek de zwarte lak iets makkelijker te corrigeren dan de rode.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan