• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello - Pistola Corta - Short Trigger Gun + Bilt-Hamber - Touchless

Zo werkt het niet ...

Als de lans verstopt zou zitten (of kraan dicht), dan is de verhouding pompvolume / aangeboden water (bij de kraan) de basis.
Dat geheel moet door de vernauwing in de lans (sproeier in het eerste deel) en komt dan bij een verbreding en een filtertje.
Vanaf dat punt neemt de druk af en kan er lucht bij (gaatjes onder de ronde mond aan de voorkant

De kraan van de lans biedt naast het water een stroom aan net voor / in de verbreding.
De stroom van het water uit de hogedruk zorgt voor een aanzuiging (venturi effect) langs het gaatje bij de kraan
Daardoor mengt het aanbod uit de fles zich met de basistroom.
Zonder dat extra aanbod heb je hetzelfde maar dan van alleen schoon water en mogelijk iets minder volume aan het uiteinde.

NB hevelwerking is bij vrijwel gelijke druk en door zwaartekracht
Een venturi maakt onderdruk ten opzichte van de bestaande druk
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
Hmmm... Dus een hevelwerking door een vernauwing? Ik ken de 'hevelwerking' alleen door mijn opleiding in de Installatie Techniek, rioolwerkzaamheden/verstoppingen/etc. (Laaang geleden)

Denk aan het leegzuigen van een stankafsluiter, bijv. Maar dan is het omdat een leiding volledig vol staat en zijn beluchting ergens gaat zoeken bij stroming en het passeren van een aftakking.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren zelf de test gedaan met de lancia 2.0 en een karcher k5. Ik kwam uit op 4,2 liter water om 500ml op te maken.
Dat zou uit komen op 168ml/L voor 2% of 336ml/L voor 4%. Dat is toch een heel stuk minder dan wat ik veelal lees.
 
Ik schop dit topic weer even open, nadat er in het ''Beading-topic'' wat ter sprake kwam over de Bilt-Hamber - TouchLess.

De auto ingespoten met Bilt Hamber Touchless nieuwe formule. Werkt perfect maar heb het idee dat het veeel zuiniger moet kunnen in een IK pompsprayer. Ik heb nu 4 liter gemaakt met 250ml TL. Werking is super maar wel heel kostbaar zo. Iemand tips over de mengverhouding in een pompsprayer met de nieuwe TL?
Zelfs de velgen waren zeer schoon met alleen afspuiten met hoge druk en met Monello Non Ferro nog maar enkele puntjes paars dus lekker schoon al.
4% pir...
pompsprayer is anders als foamlance!
4% op een liter is 40ml dus met 160ml op 4L zou het makkelijk moeten kunnen!
Overigens: 2% PIR is voor een onderhoudswasje doorgaans genoeg. Dat maakt dus 80ml op 4 liter.
Nu heb je gewerkt met een PIR van 6,25% en dat is hoger dan voorgeschreven en dan werkt het ongetwijfeld bijzonder goed :innocent:
Je gevoel is dus correct: het kan zuiniger. - Ik zie inderdaad dat de nieuwe formule 2x zo sterk is inderdaad! Dan is het flink goedkoper.

Forensic Detailing heeft er net een filmpje van. 1% zou al voldoende moeten zijn voor een onderhoud wasbeurt.
Ik moet zeggen (met de “oude” touchless) dat ik vaak 2% al te sterk vond voor een “normaal/niet zo vies” wasje.
Bij de nieuwe zal dat rond de 0.5% zitten

Pas bij een stripwash zit ik op 4%

- Zoals eerder in dit topic ter sprake kwam; Ik gebruikte altijd graag Dodo Juice - Apple Ifoam als voorwas. (Foamen) Dit spul ruikt écht lekker tijdens het foamen en voorbij gangers bleven vaak gewoon staan om te sniffelen. Verbruik was ook vrij laag en dus de prijs per foambeurt ook.
Echter blijft het een pH-neutraal foam en bijkomend ook niet zo sterk.

- De TFR-hype was kortstondig, zo bleek. Ik vond het spul ook niet zo geweldig en nadat het een coating sloopte, deed ik het spul de deur uit.



- Inmiddels al geruime tijd de TouchLess in gebruik en doet prima zijn ding. Wel gooi ik er altijd een scheutje Dreft of foamshampoo o.i.d. bij om het wat meer te laten opschuimen door de foamlans. (Langer plakken = langer werken en het oog wil ook wat)

De 4% PIR-berekening kwam uit op; 220ml op 400ml totaal mengsel. Dus grofweg 50/50 verhouding. Het verbruik is dus aardig hoog. De prijs is lager dan bij andere foamshampoos, maar je verbruikt er veel meer van.

Nu zie ik dat men bij 2% al goede werking heeft, maar ik vind het dan niet zo bijzonder. Ook is het verbruik minder, maar dan neem ik aan dat de meesten het middels een handfoamer aanbrengen?
Bij 2% is het foam via de foamlans helemaal dunnetjes en de werking is ook niet zo bijzonder. Zeker als het schuim snel openbreekt en zijn werktijd verliest. Ik neem aan dat dit dan via handfoamer allemaal beter gaat...?

Bij 4% een 'stripwash' is voor mij al helemaal onvoorstelbaar. Ik heb bij veel hogere doseringen de oude LSP niet eens zien verminderen. :p (Fusso Coat / Bathe+ / etc)
Zo heb ik afgelopen weekend vier auto's gewassen, waarvan twee al maanden niet gewassen waren. Dikke vuil-lagen op de twee en de andere twee alleen een lichte vuil-laag met misschien wat trafficfilm.
Op de eerste ranzige auto deed 4% wel wat, maar er bleef teveel vuil plakken ná het afspuiten met de HD om veilig te wassen. Een tweede foambeurt vond ik wel nodig.
Op de tweede ranzige auto deed ik eveneens 4% Touchless en een scheut BrakeBuster erbij. Gewoon, omdat het kan en het een zilveren lak betrof. Dit werkte wel echt als een tiet en na afspuiten bleef er vrijwel niets over. (Misschien een lichte trafficfilm, maar dit pakt de handwel wel aan)

Is er dan zo'n groot verschil tussen handfoamer en foamlans?
 
@Quantoxx Ik weet nog steeds niet waarom jij geen goede ervaringen kunt krijgen met TFR. Ik gebruik deze nog steeds (toenmalig 25liter voor 20 euro kunnen kopen) en deze werkt bij mij perfect. Zo ook BH TL alleen was mijn dosering veel te hoog. Dit ga ik nu aanpassen en kijken hoe dit werkt.
Ik merk wel dat de handsproeier (in mijn geval een IK Multi sprayer) fijn werkt en dat het sproeisel niet snel wegloopt itt foam.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Let op: oude formule in gebruik! Middels Lancia 2.0 op een bescheiden Karcher K3. Mijn ervaring:

Bij een auto die in de bescherming staat is 2% doorgaans genoeg. Bij een auto zonder bescherming is 4% goed. Plaktijd minder dan 5 minuten en breekt genoeg af. Ik ben secuur met afspuiten dus het is niet wegspoelen maar echt elk deel raken met de waaier.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Het verschil tussen ph neutrale foam en niet neutrale foam vind ik eerlijk gezegd ook vaak wel meevallen, ik gebruik ze allebei afwisselend.Zeker bij regelmatig wassen is ph neutrale foam echt wel afdoende en in mijn geval staan mijn auto’s in de coating en in de meeste gevallen loopt het vuil er grotendeels zo af.
Wat ik ook wel eens gedaan heb is pre wash met TRF en dan de foam eroverheen blaffen werkt op zich ook prima.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik gebruik ook altijd een ik foam pro12. Meestal laat ik dat weken terwijl ik de banden doe. 2% is voor doorgaans dikke prima. Maar na een periode met veel rijden is 4% soms wel nodig.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx