• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorruimte wassen of schoonspuiten met HD of tuinslang

johnwoo

Detailing guru
20 feb 2011
333
155
Even een kleine discussie starten. :grinning:

Ben er zelf geen voorstander van maar ik zie heel veel detail jobs waarbij de motorruimte na een APC of engine cleaner wordt schoon gespoten met de HD of met een gewone tuinslang.
Waarom wordt dit door veel gedaan want is het niet zo dat water de onderdelen juist aantast en niet verbeterd?

Wie is voor of tegen en waarom? :weetniet
 
Ik ben voor het wassen van de motoruimte hoort toch ook bij je auto of niet...:|~*
Gebruik zelf autoglym engine cleaner en spuit deze af met een hogedruk plantespuit dus niet overdadig veel water.
En behandel daarna de kunstof met Poorboy trim restorer.
Ziet er altijd netjes uit8-())
 
Moet dan niet heel erg oppassen met elektronica?
Bij mijn punto 97' zijn nog wel wat draadjes te zien.
Nat maken met een tuinslang/HD is toch heel wat anders dan opspattend water waar het normaal aan bloot word gesteld.
 
Met een broesstraal kun je gerust de motorruimte nat spuiten, geen probleem. Niet gericht met een harde straal op elektra kabels e.d. richten.

Ik gebruik een Gardena broespistool

Indien je in het bezit hebt van een blaas apparaat, deze werkt perfect om alles droog te blazen.


De motor kan wel wat water hebben, wat denk je dat er onder de motorkap terecht komt als je door een plas water heen rijdt.

Gewoon met beleid werken. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een broes werk ik niet graag; er zit erg veel lucht tussen de waterdruppels en dat geeft na droging natuurlijk ook heel veel kalk. Het droogblazen, zoals Patrick aangeeft, helpt dan weer wel bij het tegengaan van kalkaanslag.
 
Tuurlijk, ik maak de motorruimte ook schoon maar dan gewoon met APC een vochtige doek. ,^^

Ben het met Nico eens over bedrading. Roest etc bij kabels wil je echt niet. Het verbaast me dat er zoveel mensen zijn die met een HD de boel schoonspuiten.
Ervaringsdeskundigen die het met name regelmatig (over een langere tijd) bij hun eigen auto uit de VAG groep toepassen zou ik ook graag willen horen. Kunnen we kijken wat het op langere termijn doet :)

Gaat mij met name om de voor en tegens in deze en aan de hand daarvan te kijken wat het beste is. Want het ziet er uiteraard beter uit als het echt overal mooi schoon is,
 
Dek de delen die gevoelig zijn voor water af met huishoudfolie.
Daarna kan je met tuinslang ( of met HD-plantenspuit ) aan de gang gaan.
Met een HD-tuinslang is het niet eens alleen de hoeveelheid water maar ook de druk die er achter staat wat narigheid kan veroorzaken.
Vat het stukje m.b.t. 'VAG' niet helemaal, boeit toch niet waar de auto vandaan komt ?!
 
mk-us zei:
Vat het stukje m.b.t. 'VAG' niet helemaal, boeit toch niet waar de auto vandaan komt ?!

Je moet toch ergens een grens stellen :-" Er zit toch een best groot verschil tussen een Suzuki Alto en als voorbeeld een Audi A6.
Op die manier bedoel ik het.

Daarnaast zijn de verschillende merken anders afgedicht/geïsoleerd en verschillende bedrading/behuizingen dat ik dat ook wel een verschil vind.

Laten we het anders maar algemeen houden, dat lijkt me beter haha o:)
 
Gewoon met wat APC en een tuinslang met een waterpistool op de broespistool.

Op deze manier al menig motorruimte te lijf gegaan , waaronder ook die van een Mustang en een 911:cool: .

Alleen wel zoveel mogelijk droogmaken nadat je klaar bent en met een beetje verstand te werk gaan;)
 
Als je geen waterontharder gebruikt en de natte delen schoon blaast dan denk ik dat er sowieso wel wat kalk achterblijft maar dat zal niet noemenswaardig zijn.

Heb zelf een waterontharder in huis en beschik dus altijd over (Spa Blauw) water ,^^ .
Moet zeggen dat een waterontharder echt aan te raden is.

De hoeveelheid van shampoos zou je ook kunnen verminderen aangezien kalk shampoo afbreekt.
 
Heb het al meerdere malen gedaan, nooit problemen mee gehad, heb dit al vaker neergezet, nu nog maar een keer:

- Spray met een broeskop de motorruimte nat, gebruik GEEN HD reiniger!
- Spray Engine Cleaner, APC, Ontvetter of een ander product op de delen.
- Ga met een Borstel en/of kwast alles langs om alles los te maken
- Spoel de boel weer af met de broeskop
- Maak alles zo veel mogelijk droog met een oude handdoek o.i.d.
- Behandel de rubber en plastic onderdelen met een dressing

Klaar!

Alle onderdelen onder de motorkap zijn SPAT waterdicht, geloof me, daar wordt het ook zeiknat als je in de regen rijdt. Moderne motoren hebben geen verdeelkappen meer en bougiekabels, dus de kans dat je die laat "verzuipen" is vrijwel nihil. Bij oudere motoren die even voor de zekerheid afdekken. Omdat het spatwaterdicht is, moet je geen harde straal, zoals van een HD reiniger, op je motorruimte zetten, want dan heb je gewoon kans dat je door de rubbere afdichtingen spuit, met alle gevolgen van dien.
 
Bedankt Stimpy68! Goede uitleg, ik wil komende week de motorruimte van mijn Ibiza een flink onder handen nemen. Zal morgen eens langs de bouwmarkt voor zo´n broespistool. Zal tegen die tijd de foto's posten!
 
Wel heel erg oppassen met bobines! Die houden echt niet van water heb ik ondervonden....En het waren maar een paar druppeltjes die onder de afdekplaat waren gekomen. In mijn geval: 175 euro per stuk x5!
 
Het antwoord van Paulus is nou juist waarom ik dit topic ben gestart!
Dit soort handigheidjes kunnen hoop elende voorkomen.
Zal dus nooit zonder risico zijn als je de motorruimte aan gaat pakken.

Wat ik doe is alles inspuiten met apc en met een doek en kwast met APC alles schoonvegen etc. en afnemen met een vochtige mf doek.
Water komt er verder niet aan te pas en resultaat is prima.:ja
 
Inspuiten met APC en "inkwasten" en afnemen met vochtige mf doek lijkt mij prima. Maar kom je wel overal bij? Lijkt mij zo als je met een dun straaltje water afspoeld, spoel je ook het vuil mee weg.
 
Daar waar ik moeilijk bij kan komen sla ik de doek om de achterkant van de kwast en kom zo toch bij de delen waar je wat moeilijker bijkomt.
Uiteraard wel voldoende APC gebruiken maar niet zoveel dat het overal op gaat soppen. Let wel op dat ik geen sterk vervuilt motorruim heb.
Voor de sterk vervuilde klussen ben ik bang dat de tuinslang er aan te pas moet komen.
 
Bij onze auto begin ik er niet aan. De garage waar wij komen heeft mij een beetje bang gemaakt...Die vertelde dat die een man hebben die de auto's poetst enzo, en dus ook de motorruimte schoonmaakt. Bij hem is het al een paar keer fout gegaan met de renault sensors. En aangezien wij al na 1 dag van de aankoop een probleem hadden met een BDP-sensor, en ik zag dat deze sensor heel dom zit, zodat er veel water op kan komen, doe ik het allemaal maar niet met een tuinslang.

Vorige zomer heb ik ingespoten met apc, gekwast en met een heel klein beetje water(lees vochtig maken met plantenspuit) en met een vochtige doek afgenomen. daarna TrimRestorer gebruikt en daar had ik het toen bij gelaten.
 
Bij mijn eigen auto (diesel) doe ik het altijd zonder na te denken. Ik heb de motorruimte al een keer of 4 gedaan laatste twee jaar.

Gewoon beetje met een broes natmaken, apc inspuiten en inwerken met kwasten.

Vervolgens spoel ik weer af en spuit ik AG vynil en rubber care op en na een paar uurtjes maak ik het altijd netjes door er even met een doekje er over te gaan en desnoods nog even bijwerken op plekjes met trim restorer of zo.

Met diesel ben ik niet zo huiverig, heb in de familie er al een paar gedaan, maar benzine auto's twijfel ik vaak of ik het wel of niet zal doen. Alleen die van mijn vader heb ik een keer behandeld.