Vanmiddag de luidspreker rechts gemonteerd, ik zal jullie de tussenstappen besparen want die had je al eens gezien:
Echt passen en meten daar met de bekabeling van de auto maar het past (en anders zou ik het passend maken)
Dan een kleine test met de bestaande tjaptjoy radio (waarom heb ik dat flutding ooit gekocht....echt..)
In die radio zit een SD kaartje waar ik allerhande muziek op heb gezet, dus wat skippen voor de betere nummers die ook nog eens knetterstrak zijn opgenomen.
Op laag volume klinkt het dan nogal mwah...valt te verwachten in de huidige set-up, gaat de volume knop verder naar rechts dan wordt het steeds een tandje beter, en boven standje 30 op deze radio lijkt het wel een Honda Civic met VTEC boven 5000 t.p.m.....holy effing efjes......typisch JBL....voor die 13cm kunnen ze nog aardige klappen uitdelen zeg...
Te bedenken daarbij dat de huidige JBL versterker ca 2x30 Watt R.M.S. kan produceren bij 4
Ω.
Meer vermogen kan ertoe bijdragen dat de luidsprekers nog beter worden aangestuurd zodat het geluid nog beter wordt, voor het volume hoef je het eigenlijk niet te doen, daarbij kunnen in mijn geval de luidsprekers dat ook niet meer fatsoenlijk verwerken of gaan in het uiterste geval op in rook...
Als voorbeeld (beetje Nerdy..)
Deze JBL luidsprekers hebben een gevoeligheid van 93dB/W/m.
Dan geldt vervolgens dat voor elke verdubbeling van het vermogen je er 3dB bij mag optellen, en elke 10dB extra geldt voor het menselijk oor als een verdubbeling van de luidheid.
1W = 93dB
2W = 96dB
4W = 99dB
8W = 102dB
16W = 105dB
32W = 108dB
110dB wordt door de mensen die er verstand van hebben omschreven als te vergelijken met het bijwonen van een rock concert, of in een disco aanwezig zijn.
Het huidige subwoofertje van JBL doet overigens lekker mee, dat is echt geen slechte aankoop geweest, de nieuwe luidsprekers kunnen wel duidelijk meer presteren in het kick-bass bereik waardoor de subwoofer ze alleen nog maar echt aan de onderkant hoeft aan te vullen. (tot ca 80Hz)
ten opzichte van de vorige luidsprekers is het echt een hele stap vooruit, dat waren 10 cm coaxiale exemplaren, ook van JBL maar in een andere prijsklasse.
Al met al weet ik nu al zeker dat met de DSP, nieuwe versterker en subwoofer straks je de Volvo met recht een rijdende concertzaal mag gaan noemen waar ook DJ Tiësto ruim in kan..
Natuurlijk kan het altijd beter, de YouTube kanalen die ik met regelmaat kijk, de installaties die ik in de jaren '90 heb mogen beluisteren, soms echt met tranen in mijn ogen bij nummers die ik sowieso al mooi vind, ja je kan van een auto echt wel een mooie luisterplek maken hoor, dat gaat alleen bepaald niet vanzelf.
Laat staan wat het vaak kost, de kwaliteit van installeren (en het verbouwen van de auto wat daar mee kan samen gaan als je echt het maximale wil bereiken) staat veruit voorop, de kwaliteit van de componenten kan daar echter niet bij achterblijven.
En niet geheel onbelangrijk; wat me tijdens het testen opviel, geen getril, gerammel of geklapper in de auto tijdens de paar keer dat het echt even hard ging, deels debet aan mijn werk, ook de Volvo geeft geen krimp. (Dat is in mijn Mazda met het standaard spul daarin wel anders)
Wat een lap tekst weer..
Fijne avond!