• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Na polijsten cleanen

Martinwill

Detailing rookie
22 apr 2011
74
0
Even snel een vraagje omdat ik het niet middels de zoekfunctie kan vinden. Ik wil zometeen beginnen met het polijsten en wergwerken van kleine krasjes. Moet je na de laatste polijststap (finale) nu de auto cleanen? Hiermee bedoel ik wassen of afnemen met een detaileerspray voordat de glaze en de wax erop gaan?
 
Cleanen hoeft niet. Ik zou zelf voortaan de term 'schoonmaken' gebruiken, omdat de term cleanen in de detailwereld een bekende en veelgebruikte term is die niet slaat op wassen of een quick detailer gebruiken.

Wel is het zeker aan te raden om de polijstresten goed weg te halen met Monello Spruzzo of IPA 1:1 demiwater.
 
Correct, zal de term schoonmaken gebruiken. Als ik nu geen IPA heb kan ik het dan ook met detaileerspray van wolgang (spritz) schoonmaken, oplossing afwasmiddel of dan maar helemaal niet schoonmaken?
 
Zonder IPA of Spruzzo zou ik inderdaad een quick detailer gebruiken, maar dan eentje zonder toevoegingen. Als voorbeeld: Geen Spray en Gloss van Poorboy's World, maar Spray and Wipe.
 
volgens mij gaat die niet geschikt zijn. Zal ten eerste niet (sterk genoeg) ontvetten, om de oliën op te lossen van polijstmiddel. Ten tweede bevat die volgens mij bestanddelen die blijven zitten op je lak om glans te versterken dit zal slechtere hechting van andere lagen creëren.
 
Spray&Wipe is niet zo geschikt als ontvetter vind ik; het voegt inderdaad niets toe qua glansmiddelen/etc, maar qua ontvetting zijn er betere producten.
 
De S&W heeft men over algemeen wel in huis en het is er best mee te doen vandaar dat ik 'm er bij heb gezet
 
De polijstmiddelen laten residu en oliën achter, deze ga je verwijderen om er voor te zorgen dat je weer een schone en perfecte ondergrond hebt om de volgende stap(pen) te doen.
 
Misschien raar maar aangezien ik niets van de bovenvermelde producten in huis heb zou een ruitenreiniger of sopje met afwasmiddel ook werken (lijkt wel vloeken in de kerk :D )
 
Je kan ook een Wolfgang Polish Enhancer halen om een goede 'schone' basis te verkrijgen na het polijsten (of voor de maandelijkse/halfjaarlijkse wax beurt).
 
De vraag die gesteld wordt is of je na het polijsten de lak nog moet ontdoen van eventueel achtergebleven residu?

Ik zeg ja en wel met Meguairs - Final inspection M34 of Monello - Spruzzo

Deze middelen zijn speciaal ontwikkeld voor dit doel! :ja
 
Ik zou zeggen spruzo maar heb ook al eens even rond gegaan met APC (verhouding 1 op 10 met deminwater)en dit lukt ook aardig.
je kan ook met een heel zachte MF-doek en een klein beetje wasbenzine rondgaan.
is ook ontvettend en verdampt zeer snel en geeft geen sporen(wel buiten doen en niet roken:-" )
 
Na het polijsten breng ik altijd een cleaner/glaze aan om zo een zacht oppervlak te hebben om de wax op aan te brengen.

Ik gebruik:
- Auto finesse rejuvenate
- Poorboys Blackhole
- Poorboys White Diamond
- Carlack 68