• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe velgen beschermen

Mr. x

Detailing rookie
26 aug 2009
23
0
Hoe doet men dat?
Er ligt een set velgen bij de spuiter die over een paar dagen terug komt. Nu wil ik niet dat ze gelijk blootgesteld worden aan allerlei zaken van buitenaf zonder bescherming. Aangezien er geen banden omheen zitten en de velgen een vers laagje lak hebben, zal poetsen heel makkelijk zijn. Ik heb al geprobeerd wat te zoeken op dit forum maar heb niets kunnen vinden.

Wat raden jullie me aan?
De kleur van de velg is Kaisers Silver (NH-546M)
373463107.jpg

(Even een plaatje gepikt van een website en geupload, het is niet de daadwerkelijke velg maar het is wel dit model)
372131653.jpg


Center caps worden niet mee gespoten. Deze heb ik thuis behandeld met het volgende:
Alle producten van Meguiar's
1. Wassen NXT Car Wash
2. Kleien (de witte 'amateur' klei)
3. Scratch-X 2.0
4. Step 1 Deep Crystal; Paint Cleaner
5. Step 2 Deep Crystal; Polish
6. Step 3 Deep Crystal; Carnauba wax
7. NXT 2.0 Tech Wax

Beginnend vanaf stap 4, kan ik dit ook het beste gebruiken op de nieuw gespoten velgen of raden jullie me aan een echte wheel sealant te gebruiken of iets dergelijks?
Bedankt voor eventuele input!
 
Overigens moet ik er even bij zeggen dat de auto hooguit 3-5 duizend km per jaar zal gaan maken. Het is dus niet van belang dat de velgen tegen pekel, regen of sneeuw beschermd worden.
Ze zullen het alleen zwaar te verduren krijgen van het remstof. Verder niets eigenlijk.
Weet niet of het iets uit maakt maar het moet wel gezegd worden!
 
Omdat ze "vers" van de spuiter komen niets meer aan doen dan wassen en daarna in de wheelwax zetten zou ik denken.
Als ze eenmaal in de wheelwax staan is het schoonmaken o zo eenvoudig, alleen een sopje met een washmitt en ze blinken weer als nieuw:grinning:
 
Een wax werkt even goed ,heb nooit veel verschil gemerkt.

Maar zou je niet even wachten met te waxen ,of worden de velgen na het lakken gebakt ?

Gewoon een goede paint-cleaner en daarna een laagje of 2 Collinite erop smeren.
 
Ik gok dat ze gebakken worden. Kan het pas vragen als ik ze ophaal of ik moet maandag even gaan bellen. Mocht ik namelijk een nieuw poets product nodig hebben, moet ik wel rekening houden met de levertijd. Donderdag zijn de velgen klaar als het goed is en zondag gaat de auto mee voor haar eerste ritje naar Assen.
Wordt er alsnog een paint-cleaner gebruikt op een gloednieuw gespoten velg?
 
Het lijkt mij dat vers gespoten velgen netjes schoon zijn, tenzij ze in een of andere smerige werkplaats liggen te verstoffen, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Misschien een sopje en dan een laagje (velgen-)wax erop.
Vraag voor de zekerheid aan de spuiter of je ze gelijk mag behandelen en waarmee. Bij autolakken is het soms niet handig om gelijk een sealant te gebruiken omdat dit de lak tevel afsluit, terwijl een carnauba wax dan weer wel kan. Een goede vakman zal je zo kunnen vertellen wat je wel en niet moet doen.
 
Gebruik in ieder geval géén sealent de eerste 5 á 6 weken. Deze sluit de porieèn van de lak volledig waardoor deze niet meer kan uitademen.

Smeer een wax op carnaubabasis op de velgen. Dat is geen probleem.
 
Hoogst waarschijnlijk zullen ze worden gepoedercoat. Als dit het geval is dan hoeft het niet meer uit te harden en kun je direct een bescherming opzetten in de vorm van een sealant of een wax.
 
Ze worden niet gepoedercoat, dat weet ik zeker.

Aangezien ik de ruimte en mogelijkheid heb, zet ik ze er op om naar het Japans Auto Festival te gaan. Bij thuiskomst wissel ik ze dan wel met andere velgen zodat deze schoon gemaakt kunnen worden en ze kunnen drogen. Na enkele weken gaan ze dan in de wax/sealant.

Is de Meguiars Tech Wax 2.0 een goede wax met genoeg carnauba erin om de velg een eerste behandeling mee te geven? Zo niet moet ik even spulletjes gaan kopen.
Nog waarschijnlijk de dag ná het JAF gaan de velgen er onderuit en worden ze gepoetst en ontdaan van de wax.
Wil liever niet dat het rem stof er gelijk op in kan werken, dus onbehandeld rijden lijkt me geen optie.

Bedankt voor de antwoorden!
 
Wat ga je er daar mee doen? Ga je heel hard remmen? Als je daar gewoon staat en niet gaat racen en onderweg er naar toe en weer terug normaal rijdt dan zou ik er voor kiezen om alleen een detailerspray erop te zetten en niets teveel afsluiten. Het beetje remstof wat je er dan op hebt zitten gelijk bij thuiskomst er weer af wassen en klaar. Een andere mogelijkheid zou zijn een carnauba wax opzetten en bij thuiskomst die er gelijk weer afhalen. Maarja dat zou mijn keuze zijn, er zijn vast meerdere meningen.
 
Aangezien de auto dan sinds lange tijd weer buiten komt, en het een km of 500 is wat ik ga rijden verwacht ik dat er redelijk wat geremd zal worden hehe. Waarschijnlijk wordt er meer hard opgetrokken maar wie hard optrekt, juist, zal ook weer eens af moeten remmen.
Zit er een verschil in remstof en veel remstof? Is dat niet beide er even makkelijk af te halen?
 
Als je heel hard gaat remmen dan komen er veel hetere en grovere delen op de lak ipv van aleen stof/recidu. Met een dagje circuit rij je gemakkelijk een setje normale blokken helemaal op en je remmen worden dan zo heet dat je zelfs normale blokken vlam kan laten vatten. Dat is dus een behoorlijk verschil met een ritje van 500 Km met normaal rijgedrag.
 
ik zou ze er lekker onder zetten, naar het japanse tuning ding gaan..
daarna eraf halen en goed schoonmaken, dit zal dan niet eens heel veel moeite kosten, aangezien ze er dan af gaan..

dan zou ik er gewoon een natty's of een andere carnauba wax opsmeren..

dat zal vast wel genoeg ademen