• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oh wat heb ik dom gedaan...AKA haastige spoed....EDIT fotos geplaatst

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Hoi Forumers,

Vandaag iets heel doms gedaan met mijn DAP een gele pad en monello Initio....Ik ben door de lak gegaan!

Het begon met een paar hele lelijke krassen op de achterdorpel, achtergelaten door een anoniem gebleven passagier die zijn of haar poten niet op kon tillen. Even zijn/haar dikke kont de auto in schuiven en den kleipoten met idem dito hakken even op de lak van de dorpel zetten voor dat laatste duwtje richting mijn nog onberispelijke interieur. Bedankt!

De illusie dat dit onzichtbaar weggewerkt kon worden was al nihil, aangezien de krassen met de nagel heel duidelijk voelbaar waren. Ik hoopte het ergste weg te werken en dan de achtergebleven kras op te vullen en zo goed mogelijk met de langka set weg te werken.


Maar ik had wat haast.....en besloot de DAP erop te zetten. Ik dacht nog, "dat randje van de dorpel is smal, tape de rand af ". Maar het was al bijna aan het regenen dus....


Even later haal ik de DAP weg en wat zien ik? inderdaad op de rand ben ik dwars door de lak gegaan. K.T.......%&%&^@@(E*&(#*@&(&&&&

Even een peukje gerookt.

Het resultaat is prachtig glad, voor zo'n grove combo. De spuiter hoeft behalve het restant van de kras niets glad te maken.

Op naar het volgende stadium: Wie weet een goede vakman die een spotrepair kan uitvoeren? Het is een kleine plek die ik wil laten bijwerken. Een PM mag altijd. PS ik zit in Zoetermeer.

Tot zover de gedachte dat je met een DAP geen kwaad kan. Dat kan dus wel. De ondiepe krasjes rondom die ene diepe zijn trouwens wel weg! Je moet altijd positief blijven tenslotte.

Groeten en morgen ochtend kijk ik wel naar de reacties......

Groeten GdV
 
nou hebben inizio en geel een behoorlijke kracht, maar inderdaad de lak was waarschijnlijk al wat zacht en dun :)

maar heb je een foto?

zowieso handig als herkenningspunt voor andere op het forum :cool
 
Hoi cleaners

Ik zal morgen een foto posten. Het is al donker dus...

Wellicht was de lak dun op deze plek,....maar toch een domme fout. Inzit op geel is natuurlijk een grove combi en Ik had die rand moeten aftapen.

Morgen meer, het is hier hondenweer.


Groeten gdv
 
Hmm zulke dingen lees ik dus liever niet en maakt me weer behoorlijk aan het twijfelen om mijn auto wel of niet machinaal te doen.:-/
 
Sowieso zijn de binnenranden van deuren en dorpels bijna altijd dunner dan normale lak. Als je daar dan met geel en Inizio op gaat zitten en ook op een randje dan neem je een een risico.
Dat het nu fout ging is natuurlijk klote maar wel een goed leermoment en goed dat je het deelt. Voor normale swirl verwijdering is de kans dat je door de lak gaat gewoon nihil zo ongeveer.
 
Dat is balen collega!!(Jij bent toch ook een Vent die bij i werkt?).

Ik zou even Google-n op:
QUOTE
Wij hebben ons diepgaand gespecialiseerd in het (meestal) mobiel behandelen van lakbeschadigingen passend binnen de kaders van een A4.
UNQUOTE
Eerste hit is meteen raak.

Spijtig dat iemand je dorpel aan gort getrapt heeft. Zal wel een volwassene geweest zijn inderdaad. Bij kinderen let ik altijd op. Van volwassenen verwacht je meer. (En dat heb je helaas ook gekregen).

Succes met het herstel.
 
Aller eerst ...welke kleur is het?
En als je echt een handige harry bent , kan je ook nog eerst proberen met een originele spuitbus(met al dan niet de vernis)
Ik heb ooit in mijn vorige wagen een soortgelijk geval gehad.
Een kleine smakt de deur dicht met de gordelgesp er tussen en het kwaad was geschiedt:(
Daar het de binnenzijde van de deur was heb ik eerst de kras weggewerkt door deze op te vullen met een penseel.
Dan met schuurpapier(2500) de kras "gelijk" geschuurd.
Bijna heel de wagen afgetaped en dan met de spuitbus lagen leggen.
Heel veel geduld en telkens laagje op laagje(nooit een poging wagen om het in een keer te dekken!...lukt niet:no )
Daar de vernis over en ik moet zeggen dat je al heel goed moest zien waar het probleem geweest was.
Succes:roll
 
Hoi Luitjes,

Ik heb een paar foto's gemaakt die ik hieronder zal plakken zodat jullie kunnen zien wat een amateur kan doen met teveel poen.....eeehhhhh ik bedoel een DAP en te weinig tijd


een detail:
DSC_6548.webp


En om te zien waar hij zit:
DSC_6550.webp


Hij zit dus bij de achterdorpel:
DSC_6545.webp


Ik zal op korte termijn een spotrepair laten uitvoeren. Ik moet nog een bedrijf uitzoeken. Maar ja het is kunstof wat eronder zit en voor roest hoef ik dus niet bang te zijn.


Groeten GdV
 
Oke Jeroen,

Wat je wel moet weten is dat ik echt nul komma nul ervaring heb met spuitbussen. Vroeger wel met airbrush gewerkt. Ik heb de compressor nog maar geen spuit meer maar die kosten geen drol. Dus wellicht investeren in een nieuwe spuit voor wat grover werk. Dat is bijna net zo duur als twee spuitbussen laten maken. En ik heb de lak in de kleur ooit laten maken en heb ook clearcoat.

Maar wat wel een punt is dat het over kunstof heen moet ik dus wellicht heb ik speciale primer nodig. En die kras is zo diep dat die niet onzichtbaar wordt als ik er over heen spuit. Dus moet die geplamuurd worden met 2 comp.

Al met al een klus voor iemand met ervaring ik wil het niet nog erger makken.

Maar nog wel een vraag: Wat is een 2K spuitbusje? Het feit dat ik dit niet weet betekend eigenlijk al dat ik hier niet zelf aan moet beginnen.

Groeten GdV
 
Weet je 100% zeker dat het kunststof is? Heb nog nooit een auto gezien waarbij de instap helemaal van kunststof is :-/
 
GdV42 zei:
Oke Jeroen,

Wat je wel moet weten is dat ik echt nul komma nul ervaring heb met spuitbussen. Vroeger wel met airbrush gewerkt. Ik heb de compressor nog maar geen spuit meer maar die kosten geen drol. Dus wellicht investeren in een nieuwe spuit voor wat grover werk. Dat is bijna net zo duur als twee spuitbussen laten maken. En ik heb de lak in de kleur ooit laten maken en heb ook clearcoat.

Maar wat wel een punt is dat het over kunstof heen moet ik dus wellicht heb ik speciale primer nodig. En die kras is zo diep dat die niet onzichtbaar wordt als ik er over heen spuit. Dus moet die geplamuurd worden met 2 comp.

Al met al een klus voor iemand met ervaring ik wil het niet nog erger makken.

Maar nog wel een vraag: Wat is een 2K spuitbusje? Het feit dat ik dit niet weet betekend eigenlijk al dat ik hier niet zelf aan moet beginnen.

Groeten GdV

2 Komponenten verf word harder als verf uit een normaal spuitbusje (1K dus)en vloeit m.i. mooier.
een 2K busje is dus 2 Komponenten verf in een spuitbusje.
(dan zit de verharder in een reservoir in het spuitbusje welke je met een pin kapot drukt, dan mengt de verharder zich met de verf)

Je hebt nog niet tot op het kale plastic "geschuurd" wanneer je dat niet doet heb je in principe géén primer nodig. Maar als je gaat plamuren is primer wel slim inderdaad.

als je het écht niet aandurft moet je het niet doen, en ik weet niet wat spotrepair kost. Misschien valt dat ook nog wel mee. Maar gezien de plaats van de schade had ik een poging gewaagd :ja
 
Wouter B zei:
Weet je 100% zeker dat het kunststof is? Heb nog nooit een auto gezien waarbij de instap helemaal van kunststof is :-/

Nu ik op de 3e foto kijk, zie ik dat het me zéér sterk lijkt als het kunststof is iid...
Maar mijn verhaal blijft hetzelfde.
 
Dit is een dragend deel, deze is niet gemaakt van plastic. Dorpelsierlijsten zijn vaak wel van plastic. Wat je hier ziet is de primer!

Zoals ik al eerder zei: nooit met zware combo's op randen polijsten. Voor deze dorpel had ik een spot buff pad gebruikt en de rand afgeplakt. Wel erg balen dit zeg, mischien bied spot repair uitkomst?