• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oh wat heb ik dom gedaan...AKA haastige spoed....EDIT fotos geplaatst

Hoi heren,

Bedankt voor de input! Ik dacht zelf gezien de kleur dat het kunstof was. Dit ook omdat er nogal wat kunstof op de C4 picasso zit. Maar inderdaad lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat dit dragende deel kunstof zal zijn dus, het zal de priner zijn. Ik zal morgen eens deze foto's opsturen naar bedrijven die spot repair uitvoeren voor een prijsindicatie.

Groeten en nogmaals bedankt voor jullie informatie.

Groeten GdV
 
Of zelf spuiten, misschien is dat een optie, is toch niet iets waar je dagelijks tegenaan kijkt, en je kunt zelf ook erg mooie resultaten krijgen...
 
Ik hink op drie gedachten:
- ik koop van die chromen overzet stukken. Ik weet dan wel altijd dat er iets onder zit......en het moet niet te ordie worden. Waar kan ik die kopen? PM me dan maar dan hoef je geen commerciële link.s te sturen
-ik laat het overspuiten......mmmmm
- ik heb een airbrush compressor en ervaring met airbrush....ik koop een spuit die geschikt is voor kleine oppervlaktes en die autolak aan kan. Beetje oefenen op een stukje glad materiaal....maar wat doe ik met die kras? opvullen of vlak schuren met waterproof schuurpapier? want daar heb ik geen ervaring mee en moet ik nog primer gebruiken? of gewoon eroverheen (na ontvetten en stofvrij maken? waar ik de lak heb weggepoetst is het aalglad dus dat is gewoon overspuiten. En inderdaad het is maar de dorpel en volgende week zit er weer iemand achterin die weer een paar krassen maakt.

De laatste gedachtestreep vind ik geen onaardig idee. En een aardige airbrush heb je al voor een paar tientjes.

Ik hoor wel wat jullie ervan vinden
 
Ik vind die 175 euro nog best meevallen :weetniet

Vergeet niet dat voor zo'n klein plekje nog aardig wat werk aan zit.

- schuren
- primer
- grondlak
- kleurlak
- blanke lak

Immers, wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden :lol
 
Mijn achterscherm (vlak boven het achterwiel) is behoorlijk beschadigd, 2 keer een A4 zeg maar.
Bij de lokale colourworks 150 euro :weetniet
 
GdV42 zei:
Ik hink op drie gedachten:
- ik koop van die chromen overzet stukken. Ik weet dan wel altijd dat er iets onder zit......en het moet niet te ordie worden. Waar kan ik die kopen? PM me dan maar dan hoef je geen commerciële link.s te sturen
wat voor auto is het ?
er valt genoeg te vinden op internet en de kosten zijn ongeveer 100 euro minder als wat je moet betalen voor het spuiten.
het is natuurlijk wel dat je weet dat het er zit.
 
Ik vind die overzet stukken wel een beetje een detailer onwaardige oplossing :)_[]
Aan de andere kant is het laten spuiten wel weer erg prijzig, lastig hoor
 
Reny zei:
Mijn achterscherm (vlak boven het achterwiel) is behoorlijk beschadigd, 2 keer een A4 zeg maar.
Bij de lokale colourworks 150 euro :weetniet

+1
zijskirt/onder dorpel (over 1 meter beschadigd)
kras achter spatbord
steenslag motorkap
pit in de deur
€375,00 ex btw (waarbij de motorkap in geheel is gespoten)

waarschijnlijk bij hetzelfde bedrijf als reny.
 
Het is dat je zover weg woont anders had ik het voor nog geen 100 euro in de schuur gedaan...

Uiteraard met profi autolak en de hele mikmak
 
Hoi heren,

Bedankt voor het aanbod wouter!

Ik heb vroeger wel wat ge-airbrushed. Ik heb nog altijd de compressor maar mijn airograph-sprite is helaas ter ziele. Maar airbrushes kosten veel minder dan vroeger dus ik heb een dual action setje met slang en drie nozzles in verschillende maten gekocht. Ik ga met de autolak even oefenen op een stukje proef materiaal om te kijken hoe deze spuit met de verf reageert/werkt. Daarna vul ik het krasje op met twee comp en schuur ik met super fijne waterproof het plekje op en daarna lak ik het af met de airbrusch met metallic lak en daarna clearcoat.

Mocht dat er nou niet uitzien dan kan ik er altijd nog een stel van die dorpellijsten overheen gooien.

Hint en tips zijn welkom!

Groeten GdV
 
Je moet het niet TE fijn schuren dan kan de lak loslaten omdat het te weinig hechting heeft. Verder dan 1500 zal ik persoonlijk niet gaan. Als ik het zelf zou doen zou ik de kras gewoon in het geheel uitschuren.

Dan dit stappenplan:

- Kras uitschuren met schuurmachine & korrel 320
- Primer & grondverf spuiten
- Na drogen schuren met een schuurmachine & korrel 500
- Afblazen & Ontvetten
- Afplakken
- Kleurlak spuiten
- Drogen
- Blanke lak spuiten
 
@ wouterB

Bedankt voor jouw advies! Ik heb inmiddels de airbrushset ontvangen. Nu even vaststellen welke nozzle maat het meets beheersbare spuitpatroon geeft (ik heb nozzles en naalden maat 0,2 0,3 en 0,5 mm ik denk de dikste nodig te hebben. een hoogvolume spuit heeft al snel 0,8 mm) en toch nog een redelijke dekking.

Is er nog een merk waterproof dat aan te raden is en kan ik dat bij Carclean kopen of moet ik ergens anders zijn? Moet ik die kras dan niet opvullen? Mijn zoon zei "waarom vul je hem niet op met 2 componenten lijm, de kras nis niet zo diep je gaat er met een kwasje met 2 comp overheen en als hij bijna is uitgehard haal je het teveel weg met je langka set. Daarna dof slaan met waterproof en gelijk kleurlak spuiten" Is dat een mogelijke oplossing? want als ik die kras ga uitschuren dan krijg ik dus plaatselijk een verdieping en die moet je toch ook opvullen want anders zie je dat toch naderhand?

Of ben ik dan te perfectionistisch bezig?

Groeten GdV
 
Ik heb mij ff aangemeld (mijn excuses aan de anderen dat ik mij nog niet voorgesteld heb, dit gebeurd nog) om jou ff te helpen. Het is dus zeker te doen met je airbrush en de stappen die hierboven zijn uitgelegd door wouterB, zou ik ook volgen. Om op uw laatste vraag te antwoorden over de kras, is toch het beste deze uit te schuren. Je moet niet enkel over de kras schuren want dan krijg idd een 'dalletje' wat je achteraf ook weer ziet.

Zijn beschrijving met primer en grondverf is een roestwerende primer (doorzichtig van kleur en enkele op blank delen aanbrengen) en dan eventueel een epoxygrondverf (deze is wat harder maar moeilijker te schuren). Zo denk ik wat hij bedoelt. Primer schuur ik meestal nat en met de hand. De korrel is 600 a 800 wat ik gebruik.

Het veiligste is om met een kleine schuurblok (en met de hand zou ik doen, omdat dit nogal een kleine plaats is en je hebt meer controle met dan hand dan met een machine) de kras eruit te halen over een breder gedeelte, dan zie je er niks meer van. Van het moment dat de kras weg is, stoppen.

Bij het spuiten zou ik wel de deurrubber en het plastic dorpeltje weg halen, zo kan je mooi tot aan de puntlas spuiten met de lak en zie je er niks meer van. (voor je spuit wel een gedeelte 'mat' zetten). Je zet de kleur plaatselijk waar de lak weg is en je nevelt het een beetje uit. Zorg wel dat je dat met genoeg souplesse doet zodat de metallicdeeltjes zich goed richten. Laten drogen en dan uw vernis spuiten en in de hoeken ook weer even uitnevelen. Weer eens laten drogen en dan de nevel uitpolijsten.

grtz wim
 
Hoi WimV

Bedankt voor jouw uitleg. Zowiezo zal ik met dat spuiten eerst oefenen op een stukje proefmeteriaal. Gewoon om het gevoel te krijgen met deze lak. Even kijken hoeveel ik moet verdunnen en hoe de lak zich gedraagd en of ik in één keer moet spuiten of een paar dunne lagen. Ik heb op een proefstukje een kras gemaakt en deze opgevuld met epoxy. Toen deze vrijwel uitgehard was ben ik er met de langka set overheen gegaan en dat ging heel goed. Niks meer te voelen van de kras. Je ziet hem natuurlijk wel maar hij is dan opgevuld en dan kan je nadat je het stukje hebt dof geslagen met waterproof gewoon eroverheen spuiten. Ik ga niet de deurrubbers en zo verwijderen want met die airbrusch kan je heel mooi plaatselijk bijwerken en eventueele overspray is minimaal en poets ik met de hand weg. Maar dat komt nog want ik moet hier wel even de tijd voor nemen. Ergens ik een weekeind of zo.

Is er nog een bepaald merk waterproof schuurpapier wat ik moet kopen om dat stukje dor te slaan? En welke korrel? Ik heb gekeken bij Carclean maar daar hebben ze van meguiars korrel 1000 en nog fijner. Jullie adviseren voor dof slaan grofer korrel 600 en 350 en zo.

Groeten Gdv
 
De 320 is bedoelt om plaatselijk de kras droog uit te schuren en uw primer te laten hechten. De 800 is dan om de primer egaal te schuren maar dit moet wel met veel water gebeuren, hier is de bedoeling om de structuur van het spuiten eruit te halen (dit kan je het beste zien met een schuurgids). Is het enkel om gewoon de glans van de vernis te breken dan is veel water met een groene schuurpad al voldoende.
Ik werk het liefste met het merk 3M van schuurpapier, dit is toch wel een goede kwaliteit.

grtz