heb dit al een tijdje geleden gedaan, maar dacht ik zet het er toch op, misschien is het handig voor iemand als tutorial, of om te kijken wat er komt kijken bij het opknappen van 2 delige bbs rm's
ik heb een aantal maanden geleden een redelijk setje bbs rm012 15' van een mk2 g60 opgehaald voor mijn golfje 1. heb heel lang zitten twijfelen of ik het weer zou verkopen en een opgemaakte set terug zou kopen, of opknappen en zelf mee gaan rijden. uiteindelijk voor gekozen om ze zelf op te knappen omdat ik dan zeker weet dat het goed gedaan is.
het setje was in redelijke staat, wel wat corrosie maar dan vooral op de randen en tussen de rand van de velg zelf, en de buitenrand. natuurlijk heb ik ook eerst gekeken of de velgen helemaal recht waren en niet gericht hoefden te worden.
eerst maar begonnen met de velgen uit elkaar te halen, heb gelukkig geen last gehad van afgebroken boutjes, maar het waren ook nog de originele die in de velgen zaten, ze zijn dus nog nooit uit elkaar geweest. uiteindelijk een boutje gehad dat echt vast zat maar verder viel het allemaal wel mee.
verder hadden de velgen zelf wat krasjes en ook een wat dieper krasje (je kunt hem zien op de foto met het vastzittende boutje) ik ben begonnen met 360 te schuren, niet alles maar gewoon de gedeeltes waar toch wat krasjes zaten. dit ging wel maar schoot niet echt lekker op dus toch maar voorzichtig 240 geprobeerd, dit ging een stuk beter, en na de krasjes zo goed als weg geschuurd te hebben, ben ik steeds een stapje hoger, weer terug naar 360 toen tot aan 1200 toe, hier heb ik de rest van de velgen dus ook mee gedaan. je zou zeggen dat 1200 niet veel zin heeft maar het was voor mij alleen maar om de lak dof te maken zodat ik kon zien of ik geen krasjes over het hoofd had gezien. ze zouden namelijk toch gepoedercoat worden.
daarna de velgen in de grondverf gezet. gewoon simpel met een spuitbusje eroverheen ook weer om te controleren of ik niks vergeten was.
ook alle boutjes er weer terug in gedraaid voor het poedercoaten, want normaal doen ze daar dopjes in maar er lekt altijd wel wat coating langs en dan moet je overal weer met de tap doorheen om de coating uit de schroefdraad te halen.
toen weggestuurd voor het coaten en het resultaat was ik heel erg over te spreken:
de coating is alleen de kleur, soms kiezen mensen ervoor om ook nog blanke coating erover te doen maar persoonlijk vind ik dat niet mooi omdat je dan zo'n spiegel effect krijgt. het is nu niet mat het glanst wel gewoon, maar niet zo overdreven veel.
toen begonnen met de wieldoppen, gelijk nieuwe bbs logo's besteld:
(ik weet het het zijn niet de 3D logo's, maar ik vind persoonlijk 140 euro voor een paar bbs logo's toch iets te gortig). de randen van de wieldoppen had ik mee laten coaten aangezien dit gewoon aluminium was. de zeskantdoppen heb ik geschuurd met 360 t/m 800grd. en gespoten in dezelfde kleur (motip wheelspray), met een blanke laklaag eroverheen
en toen was dit het resultaat:
toen was het tijd voor de zoektocht naar de randen die ik nodig had. dit heeft heel lang geduurd voordat ik echt goede had gevonden, standaard rm012 is namelijk 6,5inch/J dat wilde ik voor ook zo laten maar achter wilde ik graag 7J. (zonder randen zijn de velgbedden 6J) hier had ik dus een 1 inch rand voor nodig. het was niet makkelijk maar uiteindelijk toch aan kunnen komen:
hier even het verschil tussen 6,5 en 7 inch:
en ook maar meteen even gepast:
zeer tevreden mee, maar toen kwam de grootste klus... SCHUREN..ZUCHT.. word er al weer moe van als ik eraan denk
eerst maar begonnen met de velgenbedden klaar te maken voor montage, aangezien mijn vader bij een technisch groothandel werkt kan die nog wel eens aan wat leuk gereedschap komen, zo ook deze keer. een mooi tolletje van 3m voor op de boormachine waarmee je coating lak enz. eraf kun halen, zonder materiaal (aluminium) weg te schuren, dus zo heb ik bij het gedeelte wat op de naaf komt en het gedeelte waar de buitenrand op gemonteerd word de lak verwijderd zodat er niet straks coating los komt en er tussen uit schiet waardoor de velg kan gaan lekken (let op! je hebt hier wel een vaste hand voor nodig anders schuur je zo de lak van het velgbed):
daarna ben ik begonnen met de randen, de 1 inch randen hoefden niet maar de 0,5 inch randen die ik wilde gaan hergebruiken uiteraard wel. deze hadden toch wel aardig wat putjes, en corrosieplekjes etc. en nog wat stoeprand schade. er heeft gelukkig nooit een blanke laklaag op gezeten dus dat was in dit geval wel een pluspunt.
eerst de 0,5inch randen geschuurd, met 800 zo goed als alle putjes weg geschuurd (1,5 dag schuurwerk voor twee randen) daarna met 1000 en 1200 waterproef en als laatste met rode scotchbrite. werkelijk alles bij ons in de tuin zat onder dus het is geen aanrader om het thuis te doen als je je huis of je tuin netjes wilt houden.
ook de achterkant van de randen nog even geschuurd want hier liet de lak los en kwamen er allemaal blaasjes onder de lak.
daarna ben ik begonnen met het polijsten van de randen. hiervoor had ik een setje gekocht met twee polijstblokken en een lappe schijf, de oranje was grof en de groene was fijn. aangezien ik geen ander gereedschap had op dat moment om te gebruiken dan een boormachine, heb ik deze in de bankschroef gezet op volle toeren en ben ik begonnen met polijsten. was heel eerlijk gezegd toch best leuk om te doen (voor een keertje) en het resultaat liet ook niets te wensen over.
(de rechtse is wel gedaan de linkse niet)
uiteindelijk de 1 inch randen toch ook nog maar even gedaan en toen zagen alle randen er z.g.a.n. uit:
ik ben ongeveer in totaal een dag of 3 bezig geweest met het schuren en polijsten van de randen. dus het kost wel wat tijd.
ondertussen had ik al boutjes besteld, heb nog even zitten twijfelen om voor gouden boutjes te gaan, maar de chromen staan uiteindelijk toch beter
ook nog even een beetje sikaflex 291 gehaald en de momentsleutel gepakt om ze uit te klokken en toen kon ik ze in elkaar zetten:
en hier het resultaat:
ook de ventielen nog even gepolijst want die waren dof geworden, en aangezien de plastic/rubberen ringetjes nog heel waren kon ik ze gewoon hergebruiken.
daarna waren de bandjes binnen en heb ik die er meteen op kunnen draaien en de velgen gemonteerd onder de auto. banden heb ik heel lang over lopen twijfelen, want ben geen fan van die heel erg getrokken bandjes maar ook niet van de ballonbanden. dus uiteindelijk voor de Vredestein sporttrac 5 175/50R15 gegaan. en moet zeggen dat ik (denk) dat ik toch wel de juiste keuze heb gemaakt:
al met al is tweedelige velgen opknappen gewoon zelf te doen, mits je het geduld, de tijd, en het financieel kunt veroorloven want een kleine 1100 euro ben je in totaal altijd wel kwijt.
hopelijk heeft er iemand iets aan!
gr wessel
ik heb een aantal maanden geleden een redelijk setje bbs rm012 15' van een mk2 g60 opgehaald voor mijn golfje 1. heb heel lang zitten twijfelen of ik het weer zou verkopen en een opgemaakte set terug zou kopen, of opknappen en zelf mee gaan rijden. uiteindelijk voor gekozen om ze zelf op te knappen omdat ik dan zeker weet dat het goed gedaan is.
het setje was in redelijke staat, wel wat corrosie maar dan vooral op de randen en tussen de rand van de velg zelf, en de buitenrand. natuurlijk heb ik ook eerst gekeken of de velgen helemaal recht waren en niet gericht hoefden te worden.
eerst maar begonnen met de velgen uit elkaar te halen, heb gelukkig geen last gehad van afgebroken boutjes, maar het waren ook nog de originele die in de velgen zaten, ze zijn dus nog nooit uit elkaar geweest. uiteindelijk een boutje gehad dat echt vast zat maar verder viel het allemaal wel mee.
verder hadden de velgen zelf wat krasjes en ook een wat dieper krasje (je kunt hem zien op de foto met het vastzittende boutje) ik ben begonnen met 360 te schuren, niet alles maar gewoon de gedeeltes waar toch wat krasjes zaten. dit ging wel maar schoot niet echt lekker op dus toch maar voorzichtig 240 geprobeerd, dit ging een stuk beter, en na de krasjes zo goed als weg geschuurd te hebben, ben ik steeds een stapje hoger, weer terug naar 360 toen tot aan 1200 toe, hier heb ik de rest van de velgen dus ook mee gedaan. je zou zeggen dat 1200 niet veel zin heeft maar het was voor mij alleen maar om de lak dof te maken zodat ik kon zien of ik geen krasjes over het hoofd had gezien. ze zouden namelijk toch gepoedercoat worden.
daarna de velgen in de grondverf gezet. gewoon simpel met een spuitbusje eroverheen ook weer om te controleren of ik niks vergeten was.
ook alle boutjes er weer terug in gedraaid voor het poedercoaten, want normaal doen ze daar dopjes in maar er lekt altijd wel wat coating langs en dan moet je overal weer met de tap doorheen om de coating uit de schroefdraad te halen.
toen weggestuurd voor het coaten en het resultaat was ik heel erg over te spreken:
de coating is alleen de kleur, soms kiezen mensen ervoor om ook nog blanke coating erover te doen maar persoonlijk vind ik dat niet mooi omdat je dan zo'n spiegel effect krijgt. het is nu niet mat het glanst wel gewoon, maar niet zo overdreven veel.
toen begonnen met de wieldoppen, gelijk nieuwe bbs logo's besteld:
(ik weet het het zijn niet de 3D logo's, maar ik vind persoonlijk 140 euro voor een paar bbs logo's toch iets te gortig). de randen van de wieldoppen had ik mee laten coaten aangezien dit gewoon aluminium was. de zeskantdoppen heb ik geschuurd met 360 t/m 800grd. en gespoten in dezelfde kleur (motip wheelspray), met een blanke laklaag eroverheen
en toen was dit het resultaat:
toen was het tijd voor de zoektocht naar de randen die ik nodig had. dit heeft heel lang geduurd voordat ik echt goede had gevonden, standaard rm012 is namelijk 6,5inch/J dat wilde ik voor ook zo laten maar achter wilde ik graag 7J. (zonder randen zijn de velgbedden 6J) hier had ik dus een 1 inch rand voor nodig. het was niet makkelijk maar uiteindelijk toch aan kunnen komen:
hier even het verschil tussen 6,5 en 7 inch:
en ook maar meteen even gepast:
zeer tevreden mee, maar toen kwam de grootste klus... SCHUREN..ZUCHT.. word er al weer moe van als ik eraan denk
eerst maar begonnen met de velgenbedden klaar te maken voor montage, aangezien mijn vader bij een technisch groothandel werkt kan die nog wel eens aan wat leuk gereedschap komen, zo ook deze keer. een mooi tolletje van 3m voor op de boormachine waarmee je coating lak enz. eraf kun halen, zonder materiaal (aluminium) weg te schuren, dus zo heb ik bij het gedeelte wat op de naaf komt en het gedeelte waar de buitenrand op gemonteerd word de lak verwijderd zodat er niet straks coating los komt en er tussen uit schiet waardoor de velg kan gaan lekken (let op! je hebt hier wel een vaste hand voor nodig anders schuur je zo de lak van het velgbed):
daarna ben ik begonnen met de randen, de 1 inch randen hoefden niet maar de 0,5 inch randen die ik wilde gaan hergebruiken uiteraard wel. deze hadden toch wel aardig wat putjes, en corrosieplekjes etc. en nog wat stoeprand schade. er heeft gelukkig nooit een blanke laklaag op gezeten dus dat was in dit geval wel een pluspunt.
eerst de 0,5inch randen geschuurd, met 800 zo goed als alle putjes weg geschuurd (1,5 dag schuurwerk voor twee randen) daarna met 1000 en 1200 waterproef en als laatste met rode scotchbrite. werkelijk alles bij ons in de tuin zat onder dus het is geen aanrader om het thuis te doen als je je huis of je tuin netjes wilt houden.
ook de achterkant van de randen nog even geschuurd want hier liet de lak los en kwamen er allemaal blaasjes onder de lak.
daarna ben ik begonnen met het polijsten van de randen. hiervoor had ik een setje gekocht met twee polijstblokken en een lappe schijf, de oranje was grof en de groene was fijn. aangezien ik geen ander gereedschap had op dat moment om te gebruiken dan een boormachine, heb ik deze in de bankschroef gezet op volle toeren en ben ik begonnen met polijsten. was heel eerlijk gezegd toch best leuk om te doen (voor een keertje) en het resultaat liet ook niets te wensen over.
(de rechtse is wel gedaan de linkse niet)
uiteindelijk de 1 inch randen toch ook nog maar even gedaan en toen zagen alle randen er z.g.a.n. uit:
ik ben ongeveer in totaal een dag of 3 bezig geweest met het schuren en polijsten van de randen. dus het kost wel wat tijd.
ondertussen had ik al boutjes besteld, heb nog even zitten twijfelen om voor gouden boutjes te gaan, maar de chromen staan uiteindelijk toch beter
ook nog even een beetje sikaflex 291 gehaald en de momentsleutel gepakt om ze uit te klokken en toen kon ik ze in elkaar zetten:
en hier het resultaat:
ook de ventielen nog even gepolijst want die waren dof geworden, en aangezien de plastic/rubberen ringetjes nog heel waren kon ik ze gewoon hergebruiken.
daarna waren de bandjes binnen en heb ik die er meteen op kunnen draaien en de velgen gemonteerd onder de auto. banden heb ik heel lang over lopen twijfelen, want ben geen fan van die heel erg getrokken bandjes maar ook niet van de ballonbanden. dus uiteindelijk voor de Vredestein sporttrac 5 175/50R15 gegaan. en moet zeggen dat ik (denk) dat ik toch wel de juiste keuze heb gemaakt:
al met al is tweedelige velgen opknappen gewoon zelf te doen, mits je het geduld, de tijd, en het financieel kunt veroorloven want een kleine 1100 euro ben je in totaal altijd wel kwijt.
hopelijk heeft er iemand iets aan!
gr wessel