• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pauze tussen wassen en waxen

Orbit_be

Detailing rookie
15 jun 2015
15
2
Ik heb vorig weekend mijn wagen grondig gewassen en sindsdien staat hij in de garage. Een van de komende dagen zou ik graag een laagje of twee bescherming aanbrengen. Nu is de wagen uiteraard niet vuil van een week stil te staan, maar kraaknet is hij natuurlijk ook niet meer.

Hoe pak ik dit het beste aan zonder de hechting van de wax in het gedrang te brengen? Ik heb natuurlijk geen zin om de wagen weer te wassen, maar een rondje met een of andere QD zie ik wel nog zitten. Ik vrees echter dat dit mogelijks een negatieve invloed gaat hebben op de hechting van de wax.

Alle tips welkom!
 
Als je poorboys spray & wipe gebruikt om hem te ontdoen van stof zie ik geen probleem met de hechting van de wax. Desnoods daarna nog even met gyeon prep ontvetten.
 
Hey Orbit,

Als de wagen mooi schoon de garage in is gegaan, zou ik nu een rondje lopen met bijv. Spray&Wipe en daarna een rondje Gyeon Prep.

Prep ontvet en is sowieso een goede stap vóór het aanbrengen van een bescherming. Als de auto nog schoon is, is een rondje Prep voldoende.

S&W bevat geen wax en volgens mij ook geen andere dingen als polymeren of olien? Lijkt mij niet dat er iets de hechting van een LSP kan beinvloeden, maar dat weet ik niet zeker.


Greetz
 
Hoe schoon is de auto naar binnen gegaan? wassen, kleien en polijsten?
Bij alleen gewassen, zit er misschien toch nog vuil op wat alleen met kleien en polijsten weg gaat.
 
De wagen is enkele weken terug opgefrist, ttz, gekleid, behandeld met Lime Prime en beschermd met Colonite 845. De bedoeling is dus enkel om na een gewone onderhoudswasbeurt de bescherming op te frissen.

Bij gebruik van Prep (of CarPro eraser, die heb ik momenteel in de kast staan) lijkt het me dat de oude waxlaag sterk beschadigd/verwijderd zal worden. Ik denk dat ik het maar houd op een snelle spray and wipe opfrisbeurt.
 
Prep of Eraser haalt geen wax weg, enige wat wax echt weg haalt is een paintcleaner. Maar de 845 is die nu dan al zo slecht? dat je er een nieuwe laag 845 op wil doen.
 
Ooh, ik had niet begrepen dat de auto al in een wax stond. Dit beschreef je ook niet.

Als de auto enkele weken terug is gedetailed, later is gewassen en daarna in de garage is gezet, zou het nu niet nodig zijn om wéér wax aan te brengen. Als je toch merkt dat de bestaande laag wax minder is, zou je simpel de auto kunnen nalopen met een Detailerspray zoals Spray&Wipe. Netjes afnemen en een nieuwe laag wax.

Prep of Eraser zal inderdaad de bestaande wax aantasten.

Greetz
 
Dan is de wax toch zeker nog wel in orde. Of hij is gewassen met een shampoo met hogo Ph waarde.

Maar antwoord op jou vraag, je kan ook de auto een laagje bv Gyeon Cure geven om de waslaag de "boosten".
 
Als je volgende keer voor het wassen een shampoo met carnauba gebruikt om de waxlaag te boosten, hoef je eigenlijk verder niets te doen. Een voorbeeld van zo'n shampoo is de Bathe+. (en dat plusje is belangrijk, anders heb je de gewone shampoo zonder carnauba)
 
Veel nuttige tips!

De hoofdreden dat ik de wax wil opfrissen is vooral om de bescherming te maximaliseren. De winter zal toch ooit eens aanbreken en ik ben ook tot de vaststelling gekomen dat de foam die ik vandaag gebruik NIET wax veilig is. Ik ga er dus vanuit dat de huidige waxlaag al niet meer optimaal is hierdoor. In het verleden heb ik ook altijd de indruk gekregen dat layeren the way to go was terwijl uit recentere topics het lijkt of strippen en verse wax zetten de voorkeur krijgt.

Naar de toekomst toe heb ik ondertussen zowel Gyeon - Q²M Bathe+ als Nanolex - Washcoat in huis gehaald, beiden geschikt om snel tijdens of na het wassen extra bescherming toe te voegen.
 
Je bescherming opfrissen in de garage kan je doen met PB QD+ of met Sonax BSD. Beiden vaak aangeraden hier op het forum.
Gyeon Cure kan ook, maar die is toch wat duurder en geeft bij mij strepen op een zwarte auto.
 
@Quantoxx Als je een wax op de auto hebt, dan werkt gewoon wassen met een sopje van Bathe+ prima om de aanwezige laag wat te boosten en zo de standtijd te verlengen. Het gebruik van pure Bathe+ op een lak zonder bescherming, vind ik persoonlijk nogal onzinnig: het lijkt mij effectiever en logischer om dan gewoon een wax aan te brengen.
 
@Cordoba Ik heb Bathe+ alleen nog maar puur gebruikt als boost voor de bestaande waxlaag. Misschien dat dat even goed werkt als bij gebruik als 'normale' shampoo, maar dan heb je eerder het risico dat de boel opdroogt op de auto.
 
  • Leuk
Reacties: Altos
Je bescherming opfrissen in de garage kan je doen met PB QD+
Ik heb deze met de laatste wasbeurt aangebracht. Ik vond hem verdacht veel hetzelfde ruiken en verwerken als de Spray&Wipe.

Echter zit er blijkbaar carnauba en polymeren in de QD+, dus het zou wel iets moeten verschillen met de Spray&Wipe, maar ik kon het niet echt opmerken. De kans is wel aanwezig dat dit spul zelf voor beading/sheeting zorgt en dus zo de wax wat helpt.

Ik zal dit is voor mijzelf testen op een sloopkappie.


Greetz
 
Voor de volledigheid:

Ik heb de wagen weer buiten gereden en de horizontale vlakken met S&W afgenomen, de verticale vlakken heb ik zo gelaten uit tijdsoverweging én om eventuele verschillen aan te voelen tussen vlakken die ik wel en niet ben nagelopen met S&W. Aanbrengen van 845 ging vlot met de dap en een rode monello pad. Afnemen was zoals de vorige keren best weer een hele klus maar het resultaat was prima. De wagen is echt super glad en heeft een mooie warme glans. Ik kon ook geen verschil bemerken tussen de verschillende vlakken.
 
Als het afnemen van de 845 steeds lastig gaat, kan het zijn dat je de wax niet goed hebt laten curen. Ook kan het zijn dat je het te dik aanbrengt.

Met de DAP en inderdaad een rode/zwarte pad kun je met 3 dikke druppels héél veel panelen doen. Breng het bijna onzichtbaar aan. Laat je niet verleiden om meer te gebruiken zodat je het goed ziet, want je wrijft je daarna een ongeluk.
 
Ik heb deze met de laatste wasbeurt aangebracht. Ik vond hem verdacht veel hetzelfde ruiken en verwerken als de Spray&Wipe.

Echter zit er blijkbaar carnauba en polymeren in de QD+, dus het zou wel iets moeten verschillen met de Spray&Wipe, maar ik kon het niet echt opmerken. De kans is wel aanwezig dat dit spul zelf voor beading/sheeting zorgt en dus zo de wax wat helpt.

Ik zal dit is voor mijzelf testen op een sloopkappie.


Greetz



De geur is echt wel anders. Het product ook. Zeker bij een zwarte auto kun je de wax deeltjes heel goed opmerken bij het aanbrengen. QD+ moet je namelijk echt héél dun aanbrengen anders zie je de textuur van het product op je lak. 1 Spray per paneel maximum.