• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project Golf IV update ontmaagding rotary

Jeroen Merlijn

Detailing rookie
30 apr 2012
1.271
0
Vandaag gestart met een meerdaagse en gelijk mijn eerste detail klus.

In DIT topic had ik al op een testpaneel geoefend en daar ben ik zeker wijzer van geworden.

Omdat ik in een flat woon en de auto daar wassen niet erg handig is,ben ik gewapend met emmers,wasmits etc, naar de wasbox gegaan.
Bij deze wasbox kan ik rustig mijn gang gaan,Shell personeel kijkt niet om of op. Als eerst de auto afgespoten, daarna emmers gevuld met water en sop. Auto helemaal gewassen en weer afgespoten.

Eenmaal thuis heb ik de auto geheel afgenomen met spray&wipe, wou er zeker van zijn dat er geen zand of iets was achter gebleven.
Daarna de gehele auto onderhanden genomen met Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit).

Na deze behandeling voelde de lak behoorlijk glad en aan de klei te zien had hij zijn werk goed gedaan. Na alles weer schoongemaakt te hebben met spray&wipe ontdekte ik hier en daar toch wat waskrassen en andere lichte gebruikerssporen. Dit ga ik aanpakken met mijn dap.
Omdat de dag te kort is en ik morgen gewoon weer moet werken,kan ik niet de hele auto in 1 keer polijsten.

Als eerst heb ik het dak gedaan en dit met: mezzo op oranje 2 hits ,mezzo op wit 1 hit en finale op zwart. Ben er opzich tervreden mee,al kan het altijd beter. Dat de volgende keer,weet nu hoe arbeidsintensief dat polijsten kan zijn. Ruim 3 uur met het dak beziggeweest!

Wat mij opviel is dat er vrij snel polijststof optrad(mezzo). Dit enigzinds opgevangen door de pad iets te bevochtigen met s&w.
Daarna de hele auto weer schoongemaakt met s&w. Eraser of iets heb ik nog niet,komt er wel aan.

Omdat de tijd aardig aan het opraken was,heb ik enkel nog de auto in de Dodo Juice - Lime Prime Lite cleaner glaze gezet,was ik toch ook al bijna 1.5 uur mee bezig. Voor de wax was geen tijd meer.

Zaterdag ga ik verder en dan is de motorkap en achterklep aan de beurt.

Hier wat after foto's.
Bedankt voor het lezen.

Het gepolijste dak
Startgemaakt004.jpg


Startgemaakt003.jpg


Startgemaakt007.jpg


Startgemaakt001.jpg


Startgemaakt006.jpg


Startgemaakt005.jpg


Wordt vervolgt!

Cheers

VANAF AUGUSTUS BESCHIK IK OVER EEN EIGEN ERF. HIER GAAN VOORTAAN ALLE DETAILS UITGEVOERD WORDEN
 
Indien de auto buiten 'overnacht' houd er dan aub rekening mee dat je de lak nu niet 'afgesloten' hebt en vuil zo weer in de porieën van de lak kan trekken.
Verder denk ik dat je een mooi resultaat op je dak behaald hebt.
Je hebt het gevoel nu te pakken dus dat eindresultaat zit vast wel goed!
 
Resultaat is erg mooi al snap ik nog steeds niet dat die mezzo bij jou zo stoft.
Overigens lees ik ook dat je auto nu 0,0 bescherming heeft ?

Als je nu vogelst*nt op je lak krijgt ben je echt heel ver van huis...
 
De volgende keer ga ik het beter plannen en zeker omdat de auto buiten slaapt. Was van mening dat de Lime Prime Lite voor een dag of 2 wel wat bescherming zou bieden? Mm blijf wel lekker bijleren zo.

Waarom die mezzo wat stoft weet ik ook niet,althans nog niet. Gaat wel goed komen denk ik.

Oja,ik zoek nog mooie velgen, 17 inch.
 
Ik zou er ook setje 17 inch onder zetten. Staat gelijk een stuk mooier icm een verlaging. Als je verlaging neemt ken ik nog wel een goed en goedkoop adresje die veren van Eibach etc verkoopt.
 
Er zijn de laatste tijd meerdere topics geweest over een detail uitspreiden over meerdere dagen, daar is steeds in aangegeven dat je beter deel voor deel kan afmaken.
Ik snap je probleem (woon zelf ook in een appartement) maar je zult voor je met de DAP aan de slag gaat jezelf er verrekt goed van moeten overtuigen dat je lak echt 100% schoon is.
Het kleinste stukje zand of teer kan zeer ongewenste zaken op je lak veroorzaken als dat in een pad van je DAP terecht komt.

Eigenlijk zou je voor je weer aan de slag gaat met de DAP weer moeten clayen.

Die lime prime zal ietsje bescherming bieden maar na de eerste de beste regenbui is ie echt wel foetsie.
 
Zier er weer mooi uit!! :)

Omdat hier wordt gesproken over het verspreiden van de detail over meerdere dagen heb ik ook één vraag.

Vandaag ben ik begonnen met het wassen van de auto met IronX Soap gel en daarna met Meq's Gold Class shampoo met een sheutje APC. Omdat mijn auto in de ochtend was toegetakeld door één of andere m*ngool wou ik testen of ik de krassen/schrammen met kleien kon verwijderen en tot mijn grote verbazing was dit nog gelukt ook. Vanwege tijdgebrek kon in de rest van de auto niet meer doen.

De bumper heb ik nu geclayed ( nog niet gepolijst )en ook mijn auto logeert in de open lucht. Ik heb de bumper hierna niet meer in de wax gezet omdat ik morgen verder ga. Loop mijn lak nu ook gevaar voor vogels*t enz?
( voor de zekerheid heb ik wel een hoes over de auto gedaan )
 
De kans dat Pino dat precies op je bumper weet te kwakken lijkt me vrij klein.

Waar het om gaat is dat je na het clayen en zeker na het polijsten alle bescherming kwijt bent.
Vogelstr*nt is zowiezo al mega agressief maar als je ook nog eens geen bescherming op je lak hebt zitten dan is het echt zaak dat je daar zeer op tijd bij bent.
Een kennis van mij had vorig jaar juli net zijn "nieuwe" golf 5 opgehaald en reed vanaf de garage even langs. In de 15minuten dat hij binnen was had er een vogel iets op z'n dak achtergelaten.
Dak onmiddellijk gespoeld maar het bleek al te zijn ingevreten, zelfs met Inizio en een oranje pad ging dit al niet meer weg.

Zeker als de auto buiten moet staan en je de volgende dag verder wil gaan is het echt zeer belangrijk dat de lak (nog steeds) echt 100% schoon is.
Ik denk dat iedereen wel een voorstelling kan maken wat er met je lak gebeurd als daar een zandkorrel met zo'n 5000 bewegingen per minuut over je lak gaat.

Jij hebt er nog een hoes overheen getrokken maar Frogs gaat er ook nog 1 dag mee rijden.

Het meest veilige is mijn inziens om de auto gewoon deel voor deel aan te pakken als je niet zeker bent dat je de auto helemaal gaat afkrijgen.
 
Mijn detail is ook verspreid over enkele dagen.
Ik doe dit echter alleen als ik zeker weet dat de auto in een stofvrije (vrij van zand en teer) en beschermende omgeving staat.
Auto is nu geclayed, maar alvorens ik morgen begin loop ik ieder paneel nog na met een detailspray en MF. Gewoon om te voorkomen dat er per ongeluk toch wat op de lak zit.
Nu doe ik dat sowieso hoor, de panelen altijd eerst even nalopen met een spray. Ook als ok de detail in 1 dag voor elkaar krijgZ
Er zal toch maar net iets op je lak gewaaid zijn.....
 
De auto maak ik echt wel weer schoon voor dat ik hem polijst,moet er niet aan denken zeg..de krasjes moeten eruit,niet er in. lol. En als het moet dan clay ik hem nog een keer. Is niet erg,leuk om te doen,blijft een hobby ;)

Maar goed,de volgende keer maak ik af waar ik mee bezig ben. Thanks voor de input.
 
hahah moest wel even lachen om "pino die precies mijn bumper zou onderkwakken" maar af en toe zit het echt op de raarste plekken dat je denkt, hoe heeft die dat nou geflikt!

Ik kan er morgen voor kiezen om "( als het weer meezit ) het voor de deur te doen, of op mijn werk (binnen, droog , genoeg licht enz ) maar dan moet ik wel 25 km rijden....
Voordat ik morgen verder ga haal ik er uiteraard nog een sopje overheen en loop ik alles goed na.
 
@Juffer1 Als je echt denkt dat vogelpoep binnen een kwartier kan ingevreten zijn op een autolak én dat een wax dan relaas biedt ben je verkeerd ingelicht hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update:

Vandaag de dap op de motorkap losgelaten.

Als eerst het gebruikelijke rondje wasbox,twee emmers, Monello sponge en rasta wasmitt.
Auto afgedroogd met de Monello - Senza Acqua Drying Towel. Super fijne doek,streeploos droog.

De motorkap gekleid met Mothers CGC kit, vervuiling veel mee, was paar weken terug ook al gekleid.

Auto in de zon gezet om de aanwezige swirs en waskrassen in beeld te krijgen.Dit was voor het wassen.
motorkappolijsten004.jpg

motorkappolijsten005.jpg


Auto weer terug de schaduw in om lekker te kunnen werken.

De motorkap in delen van 40x40 cm gepolijst en gestart met Monello - Raffini Mezzo Polish op een oranje Monello pad.
Op sommige delen was 1 hit voldoende terwijl andere delen 3 hits nodig hadden. De vag lak is toch wel knetterhard. Dit alles op stand 5/6.
Daarna 2 hits Mezzo op Monello wit,stand 4 en laatste hit op stand 3. Afgewerkt met Finale op zwart,stand 3.

De motorkap schoongemaakt en ontvet. Eigenlijk ben ik nog niet helemaal tevreden,hier en daar toch nog wat waskrassen die ik er met Mezzo op oranje niet uit krijg.
Deze lak vraagt om Monello Forza op geel denk ik. Dit komt dan ook als eerst op mijn volgende bestellijst.

Hierna de motorkap in de Dodo Juice Lime Prime Lite Cleaner Glaze gezet. Verwerking ging nu moeizamer dan de vorige keer,kreeg elke keer strepen (leken een beetje op krassen).
Uiteindelijk toch nog weggekregen. Motorkap afgemaakt met Collinite 845. Ook dit ging wat moeizamer,zal aan de temperatuur liggen denk ik.

En als laatst,fotos in de schaduw en in de zon.

Tips zijn uiteraard weer welkom.
motorkappolijsten011.jpg

motorkappolijsten006.jpg

motorkappolijsten009.jpg

motorkappolijsten012.jpg

motorkappolijsten010.jpg

motorkappolijsten020.jpg

motorkappolijsten019.jpg

motorkappolijsten018.jpg

motorkappolijsten017.jpg


Bedankt.

Cheers