Even een update m.b.t. de Passat
De afgelopen dagen heeft dit probleem mijn leven beheerst, ik was er constant mee bezig en het schoot werkelijk alle kanten op. Ik ben veel bezig geweest om alles te drogen, los te halen en te onderzoeken of ik ergens iets kon vinden. Op het tapijt na aan de bijrijderskant heb ik niks kunnen ontdekken helaas!
We hebben het er samen veelvuldig over gehad wat nu te doen.. je gaat je van alles bedenken. Er is ook gesproken over toch kijken voor een andere auto, maar ja, zo kun je er ook niets mee. Of je krijgt schrootprijs.. daarbij zou ik ook niet weten wat ik dan zou willen. BMW vind ik altijd heel mooi, maar we hebben wel bewust voor deze auto gekozen en eigenlijk vinden we deze toch wel het mooiste en fijnste
Ik heb zelf middels OBDEleven een aantal keren de storingen gewist, elke keer kwamen ze toch weer terug. Ik heb vrijdag contact gehad met de VW dealer en hen mijn probleem uitgelegd. Hij vond het heel vervelend en ik kreeg het advies om hem te laten uitlezen. Begrijpelijk wel, zij kunnen waarschijnlijk veel meer dan dat ik kan met mijn dongle.
Toen ik hem zei dat ik dan graag een afspraak wou maken, zei hij; het is momenteel wel druk. Daarop vroeg ik natuurlijk; wanneer zou ik terecht kunnen? En toen viel ik van mijn stoel; 7. AUGUSTUS
ik vroeg hem of het duidelijk was dat ik een probleem heb met mijn auto. Ja zei hij, dan moet je tot die tijd even iets regelen, echt wat een schandebedrijf.
Afijn, diezelfde dag de garage gebeld waar ik ons Peugeotje in onderhoud heb. Hen de situatie uitgelegd en hij zei gelijk, kom maar langs wanneer het jou uitkomt. Afgesproken dat ik de volgende dag langs zou komen. Ik moest 's morgens met de jongste dochter mee naar een hockeywedstrijd in Deventer en ik had besloten om toch gewoon met de Passat te gaan om te zien wat er zou gebeuren.
Volgende dag vroeg in de auto, starten en een klein schietgebedje gedaan; het leek te werken want er stonden geen meldingen / storingen in. De rit zat er bijna op, ik reed al in Deventer waarna het weer een kerstboom was, 9 meldingen maar liefst.
Auto geparkeerd en de wedstrijd gespeeld; een zwaarbevochten wedstrijd, maar de 3 punten waren binnen
na de wedstrijd weer ingestapt en op dat moment stonden er twee meldingen in. Voor ik de parkeerplaats afreed, waren deze ook alweer weg. Eigenlijk is het de afgelopen week constant zo geweest dat meldingen komen en ook weer verdwijnen.
Hele weg naar huis, niks aan de hand.. thuis aangekomen snel even een broodje gegeten en daarna naar de garage. De monteur wou de auto dus uitlezen en de accu meten omdat ikzelf ook heb gelezen dat een slechte 12V accu ook mogelijk dit soort meldingen zou kunnen geven.
De monteur zette de auto binnen en alle meldingen stonden er weer in.. het viel de monteur op dat de meldingen allemaal enigszins iets met de remmen te maken. ABS, ESC, bergwegrijhulp, front assist (automatisch afstand tot voorganger). Zijn advies was om alles te resetten, inclusief de onderhoudsinterval omdat hij alles wou uitsluiten.
Afgesproken om het even aan te kijken en het advies om het panoramadak nogmaals schoon te maken en dan met name de afvoerkanalen. Toch weer naar huis gereden en het advies opgevolgd. Met perslucht en een nieuwe rem binnenkabel van de MTB, alles zo goed mogelijk schoon gemaakt. Toen alles weer opgedroogd was, de proef op de som genomen en met een flesje wat water in de hoek(en) gegoten om te zien of de kanalen vrij zijn en dat zijn ze nu !
De afgelopen twee dagen heeft de auto geen storingen gegeven
maar ik ben wel huiverig. Ik wil morgen even met de garage overleggen wat te doen; de storingen in het geheugen laten staan of toch wissen. Daarnaast heb ik nog gelezen dat het mogelijk ook aan de ABS sensor of sensoren zou kunnen liggen. Het kan natuurlijk allemaal stom toeval zijn dat ik lekkage heb gehad en ook op dat moment een of meerdere ABS sensoren stuk of slecht zijn. Ik denk niet dat dat de hele wereld zal kosten, maar ik weet ook niet of het iets uithaalt zeg maar.
Ik durf de auto nu bijna niet te wassen
maar ik denk dat ik dat morgen toch maar eens ga doen.... althans als het weer een beetje meezit.